کدامیک از دردهای پای چپ و پای راست را باید جدی گرفت؟

«ترومبوز ورید» چیست؟ ارتباط آن با سفرهای هوایی چه می تواند باشد؟

کدامیک از دردهای پای چپ و پای راست را باید جدی گرفت؟

یکی از دردهایی که در افراد ایجاد ناراحتی ها و مشکلاتی می کند، درد در ناحیه پاهاست. در برخی مواقع چنین دردهایی می توانند باعث ایجاد اختلال هایی در روند زندگی افراد شوند.

درد در ناحیه پا می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد و شدت آن از فردی به فرد دیگر تفاوت هایی داشته باشد.

اگرچه در برخی از موارد دردهای شدید پا بیش از آنچه در این متن بدان ها پرداخته شده جدی است اما به گفته پزشکان متخصص اورتوپد، ۷ عامل اصلی یاد شده در این نوشته، اصلی ترین دلایل درد در ناحیه پا هستند که پس از مقدمه بخش نخست و کوتاه این مطلب بدان ها پرداخته شده است.

آیا درد پاهای تان جدی است؟

1

دکتر «کیسی هامبیرد» از دانشگاه «جان هاپکینز» در بالتیمور می گوید اگر فردی از داخل هواپیما پیاده شود و بگوید پاهایم درد می کند باید به بیمارستان مراجعه کند.

در طول تعطیلات هم تعداد فراوانی بر اثر مسافرت های متعدد در طول این زمان به انواع سخت «ترومبوز ورید» مبتلا می شوند. برخی دیگر از انواع دردهای پا، به علت استفاده بیش از اندازه از آنها، پاسخی به سرما و یا مصرف داروهای ضد تورم است.

باید در نظر داشت که تنها یک پزشک متخصص می تواند چنین بیماری هایی را درمان کند. بنابراین در صورت داشتن درد در پاهای تان با انجام درمان های خانگی به سرعت خوب نشدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

ساق پا 

2

اگر در قسمت جلویی پا یا یا زانو احساس درد می کنید، این می تواند یکی از نشانه های مشکلی در ساق پاهای تان باشد که اغلب بر اثر استفاده بیش از حد از آن به وجود می آید.

چنین دردهایی بیشتر در زمان هایی به وجود می آیند که افراد شروع به انجام ورزش های سخت بدنی و به صورت ناگهانی می کنند. دکتر «هامبیرد» می گوید در اغلب بیمارانم که می گویند به تازگی شروع به پیاده روی های طولانی کرده اند دیده می شود.

وی می افزاید: “استخوان های آنها آمادگی لازم برای شروع ناگهانی آن فعالیت بدنی را ندارد.” دکتر «هامبیرد»، توصیه می کند، در چنین مواقعی بهتر است که به پاهای تان استراحت دهید. از یخ برای کاهش میزان تورم آن استفاده کنید و آرامبخش های ضد تورم بخورید.

با مصرف میزان کافی «ویتامین دی» نیز می توانید از شکستگی های استخوانی جلوگیری به عمل آورید. بنابراین بهتر است از پزشک تان بخواهید که برای تان آزمایش سنجش این ویتامین را نیز تجویز کند.

گرفتگی هایی در ناحیه پا 

3

دکتر «جان پل رو» متخصص و جراح اورتوپد در این باره می گوید: “اسپاسم یا گرفتگی عضلانی در ناحیه پا می تواند بر اثر استفاده بیش از اندازه از این عضو یا کاهش میزان آب بدن اتفاق بیفتد.

گاهی حتی پیاده روی هایی که اندکی بیش از میزان همیشگی و معمول باشد می تواند باعث چنین گرفتگی هایی شود. این گرفتگی می تواند بین چند ثانیه تا چند دقیقه به طول انجامد که با اندکی استراحت و کشیدن عضلات برطرف می شود.

اما به گفته این پزشک متخصص، نباید این نوع گرفتگی عضلانی با عارضه ای به نام DVT اشتباه گرفته شود. DVT بیشتر زمان هایی که به طور مداوم می نشینید و بدن متورم می شود به وجود می آید. اگر مشکل شما این بیماری باشد باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

درد زانو 

4

اگر درد در ناحیه زانوهای تان افزایش پیدا کرده و زمانی که حرکت می کنید یا به آن فشار می آورید بیشتر هم می شود یا در ناحیه زانو قرمزی وجود دارد، این احتمال وجود دارد که به «اماس کیسه های مفصلی» مبتلا شده باشید.

دکتر «جان پل رو» در این باره می گوید، یخ و آرامبخش می توانند درمان چنین دردی باشد. همچنین توصیه می شود که اگر عادت دارید که زانو بزنید، بهتر است بالشتکی را در زیر زانوی خود قرار دهید. اگر با انجام چنین درمان های خانگی بهبودی در وضعیت درد زانوها مشاهده نکردید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سیاتیک

5

گاهی درد سیاتیک می تواند به سایر نقاط بدن نیز انتقال پیدا کند. از جمله این اعضا می تواند پاهای تان باشد. دکتر «رو» در این باره می گوید: “این درد گاهی در میان آقایانی که کیف های پول بسیار سنگین را در جیب پشت شان حمل می کنند دیده می شود. به طور معمول با کاهش فشار به کمر می توان این درد را نیز کم کرد.

آسیب دیدگی تاندون آشیل پا

6

دکتر هامبیرد بر آن باور است که عمده دردهای بالای پاشنه پا به دلیل همین آسیب دیدگی است. پوشیدن کفش های پاشنه بلند آن هم به مدت طولانی و خصوصا در میان کسانی که کف پاهای شان صاف است می توانند از عوامل بروز چنین عارضه ای باشد.

چنین دردی را سرسری نگیرید و اگر هنوز آن درد را دارید به انجام ورزش های سخت و پیاده روی های طولانی ادامه ندهید چرا که با این کار ممکن است باعث پاره شدن تاندون های این ناحیه شوید.

همچنین ممکن است همین آسیب دیدگی تاندون آشیل پاهای تان نیاز به عمل جراحی داشته باشد. بسیار اهمیت دارد که به صدای بدن خود گوش دهید.

زمان رشد کودکان 

7

در میان کودکان بسیار شایع است که عضلات پاهای شان درد بگیرد. بسیاری هم از دوران کودکی خود چنین دردهای عضلانی را به خاطر دارند. دکتر «رو» در این باره می گوید: “فرزند من هم همچون بسیاری از بچه های دیگر هنگام رشد با دردهایی در عضلات و استخوان های خود مواجه بود.”

زمانی که کودک رشد می کند، استخوان های بدن او هم بزرگ تر می شوند و با این اتفاق به تاندون ها فشار وارد و باعث درد می شود. دکتر «رو» استفاده از یخ، آرامبخش و کشیدن عضلات را در کاهش چنین دردی موثر می داند.

درد در ناحیه ران ها

8

برخی از پلیس ها یا کارگران ساختمانی که مجبور به استفاده از کمربندهای سنگین هستند عمدتا از درد در ناحیه ران خود شکایت دارند. این امر می تواند به دلیل فشار وارد آمده به عصب هایی باشد که اطراف باسن را احاطه کرده اند.

درد به سمت پایین حرکت کرده و به ران ها می رسد. راهکاری که می تواند در طولانی مدت هم پاسخگو باشد، کاهش وزن وارد شده به کمر است.

منبع: rd
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • کیان آذر ۱۷, ۱۳۹۷

    با سلام ممنون از سایت خوب شما تشکر نوار نقالهhttps://parsconveyorbelt.com/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-pvc/