روبوشف؛ نخستین رستوران رباتیک ایران افتتاح شد

گزارش روزیاتو از رستوران داری بر بال فناوری دیجیتال در تهران

روبوشف؛ نخستین رستوران رباتیک ایران افتتاح شد

بیل گیتس، موسس غول نرم افزار جهان، در کتاب “کسب و کار بر بال اندیشه در اقتصاد دیجیتال “گفته بود که قرن بیست و یکم، قرن اندیشه های خلاق است و کسب و کارهای دیجیتالی، بر روش های سنتی هزاره دوم، چیره می شوند و بازارهای گسترده ای خواهند داشت.

سخن بیل گیتس را سال ها قبل، آینده پژوه سرشناس آمریکا، آلوین تافلر (صاحب کتاب معروف “موج سوم”) نیز با پدیده انقلاب ارتباطات مطرح کرده و بر فاکتورهای پیش برنده اقتصاد جهانی اشاره می کند که در واقع پروفسور لستر تارو (اقتصاد دان شهیر آمریکایی) در کتاب “رویارویی بزرگ” نیز بر آنها تاکید کرده بود. فاکتورهایی که دکتر اچ کورمک در کتاب پر فروش خود: “آنچه دانشگاه هاروارد به شما نمی آموزد” به زیبایی آنها را توضیح می دهد.

در واقع، در عصر دهکده جهانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته با دنیای صفر و یک ها، سبک زندگی میلیارد ها ساکن کره زمین را تغییر دهد و روش های نوینی از کسب و کارهایی که تافلر و تارو در دهه هشتاد قرن بیستم از آنها خبر داده بودند، به دنیا معرفی کند.

ایران، جایی که ورود اینترنت به آن از اواخر دهه شصت شمسی توسط پژوهشگاه تحقیقات بنیادی ایران انجام گرفت، یکی از پر شتاب ترین کشورها در عرصه فناوری اطلاعات خاورمیانه بود که ظرف کم تر از ۳۰ سال، نیمی از جمعیت، به تور جهان گستر متصل شدند و انقلاب فاوا در ایران زمین، بستر دیگر ظرفیت های توسعه ای را فراهم کرد.

اکنون بیش از ۱۷ هزار فروشگاه اینترنتی دارای  نماد اعتماد الکترونیک در کشور فعالیت دارند که به این تعداد، باید دنیای اپ نویس های جوان و میلیونر را نیز اضافه کرد که از بازی تا اجاره تاکسی، کسب و کارهای جالبی را در دنیای کسب و کار ایران به ارمغان آورده اند.

البته همانطور که قبلا در بخش گردشگری روزیاتو مشاهده کردید، استارت آپ ها غیر دیجیتالی زیادی در چند سال اخیر در سراسر کشور شکل گرفته اند که کیک های لواشکی گیلانی، ایده کافی شاپ سیار تهران و ایده غذا فروشی خودمانی خانور خانوم در چابکسر، هر سه استارت آپی فعال در عرصه صنعت غذا هستند که مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده اند.

اما، استارتاپ های دیجیتالی، بخشی از ظرفیت کارآفرینی دیجیتالی به شمار می روند که در ایران نیز، در دو دهه اخیر، روند شتابان آن در حوزه های مختلف، قابل مشاهده است. استارتاپ هایی که همه ثروت آنها، دانش و کسب و کار بر بال اندیشه بوده و تنها میراثشان، خلاقیت و نوآوری مبتنی بر نیازسنجی هوشمندانه بازار است.

شاید، نخستین رستوران رباتیک کشور را که اخیرا توسط شماری از دانش آموختگان نخبه ایران راه اندازی شده است را بتوان تلفیقی از جادوی فناوری و نوآوری در ذهن خلاق جوانان این مرز و بوم دانست که روش های نوینی از کسب و کار را در جامعه دیجیتالی ایران ۱۴۰۰ ارائه کرده اند.

گزارش امروز ، شما را به خیابان علامه جنوبی در منطقه سعادت آباد تهران می برد. جایی که قبلا از پارک ژوراسیک آن سخن گفتیم و امروز میخواهیم از یک کسب و کار جالب در آن منطقه صحبت کنیم.

با ما همراه باشید.

پیش از ادامه بحث، ویدئو جالب زیر را که روند فعالیت این رستوران رباتیک را معرفی میکند، مشاهده نمایید:

روبوشف: رستوران داری دیجیتالی

کسانی که به رستوران نشاط در خیابان ستارخان تهران رفته اند، حتما کیوسک های دیجیتالی این اغذیه فروشی معروف منطقه توحید را مشاهده کرده که در آن، شما میتوانید بر اساس منوهای چند رسانه ای دیجیتالی، غذای مورد نیاز را بر اساس تعداد و اندازه مشخص کرده و سپس از طریق کارت اعتباری خود، هزینه را پرداخت و فیش دریافت غذا را از دستگاه دریافت نمایید.

پس از چند دقیقه، غذای شما بر اساس نوبت آماده تحویل است. این رویه به نسبت معمولی خلاق، در کمتر رستورانی در کشور مشاهده میشود و همچنان رویه های سنتی در صدور صورتحساب و سفارش غذا به نوعی دیده می شود. البته، برخی از رستوران های پایتخت و مراکز استان ها، سفارش اینترنتی غذا را نیز در دستور کار خود قرار داده اند.

در روبوشف، اوضاع همین گونه است. اما در واقع میز غذا نیز، دیجیتالی بوده و در فضایی دیجیتالی، سفارش غذا انجام می شود.

r1
تصویر میز­های دیجیتالی روبوشف

رستوران روبوشف، نخستین رستوران رباتیک کشور است که ۲۴ آذرماه در سعادت آباد افتتاح شد. جایی که تکنولوژی به کمک رستوران داری آمده و ربات های هوشمند، تلاش کرده اند تا ارتباط معنا داری بین خریدار و فروشنده غذا ایجاد کنند.

در این رستوران، علاوه بر منوی انتخابی، شما می توانید در جزییات غذای خود نیز دخل و تصرف داشته باشید. مثلا اگر پیتزا سفارش می دهید، می توانید پنیر را اضافه و فلفل سبز را حذف کنید و در نهایت، پیتزای مخصوص شما بر روی میز سرو هوشمند و تمام دیجیتالی عرضه می شود.

انتخاب غذای فست فودی، به صورت کاملا دیجیتالی انجام می شود. میزهای بزرگ قهوه ای رنگ تمام دیجیتالی روبوشف به شما این امکان را می دهد تا به راحتی، بدون آنکه از سر میز بلند شوید، روی صفحه نمایش بزرگ لمسی آن، غذای مورد نظر را مشاهده و انتخاب کنید.

r3
منوی انتخاب غذای دیجیتالی در روبوشف

r4

این صفحه های نمایش بزرگ، همچون صفحه آیفون و آی پد شما، به صورت چند رسانه ای و در محیطی جذاب، انواع و اقسام غذاها و نوشیدنی های که در روبوشف برای شما تدارک دیده شده است را معرفی می کنند و در واقع، تنها با چند کلیک، می توان مخلفات غذای مطبوع را انتخاب و سفارش داد و بر روی همان میزهای دیجیتالی، غذا را سرو کرد.

ro5
تصویر مراحل کنترل کیفی قطعات روبوشف در کارخانه

یک میز دیجیتالی و دنیای ربات ها و سفارش غذا در چند دقیقه، همه داستان کسب و کار جذاب و خلاقانه روبوشف است که به مدیریت مهندس جوانی به نام آقای زیبا دل، در یکی از مناطق ثروتمند نشین غرب تهران، راه اندازی شده و در اختیار هموطنان پایتخت قرار دارد.

ظرف دو هفته ای که از راه اندازی این مجموعه میگذرد، جادوی اینستاگرام سبب شده تا هزاران مخاطب در تهران و دیگر مناطق کشور، با این رستوران خلاق تهرانی آشنا شده و زمستان داغی را برای روبوشفی ها، تدارک ببینند.

شیوه کسب و کار روبوشف

وقتی شما پشت یک میز دیجیتالی بزرگ قرار می گیرید، صفحه نمایش قابل لمس آن به دو قسمت تقسیم بندی می شود. یکی برای شما و دیگری برای فرد یا افرادی که روبروی شما نشسته اند. اکنون در دو سمت میز، قابلیت مشاهده منوها و انتخاب غذا و سفارش آن را خواهید داشت.

ro1
تصویر محیط رستوران روبوشف در سعادت آباد تهران

منوی غذا، پیش غذا و انواع نوشیدنی ها در نوار سمت راست به دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه شده و کلیه عکس ها و اطلاعات همچون محیط آیفون و آی پد، قابل بالا پایین رفتن و زوم هستند. در هر مرحله از بررسی دیجیتالی منوها، اگر دکمه ORDER را کلیک کنید، سفارش شما ثبت و به مدیریت سیستم اعلام می شود.

این اطلاعات به آشپزخانه روبوشف می رود و در آنجا، سر آشپز این رستوران رباتیک تهرانی، انتخاب شما را مشاهده و بنا به مخلفاتی که انتخاب کردید، نسبت به آماده سازی غذا اقدام می کند.

ro2
تصویر میزهای دیجیتالی روبوشف که نشکن و ضد حریق است.

حالا باید منتظر یک ربات باشید که سر و کله اش در داخل یک نوار بزرگ که وسط رستوران تعبیه شده است، پیدا میشود و در همین حین، میز دیجیتالی شما خاموش میشود تا غذایی که ربات برای شما آورده است را برداشته و بر روی این میز دیجیتالی، سرو کنید.

r5
تصویر رباتی که بر روی ریلی در وسط سالن روبوشف، غذا را از آشپزخانه به کنار میز دیجیتالی می آورد
r6
غذا بر روی ریل به کنار میز آمده و می توانید آن را بردارید

ربات، دقیقاً می داند که کدام میز، سفارش داده و باید به سر وقت کدام میز برود. شیشه ای که مرز باریک شما و ربات است پایین می آید و شما میتوانید غذا خود را دریافت کنید.

این بخشی از داستان است و نه همه داستان!

ایده روبوشف از کجا آمد؟

مهندس حسین زیبا دل، یکی از جوانان خوش فکر و کارآفرین تهرانی است که به عنوان یکی از موسسان استارتاپ خلاق رستوران داری دیجیتالی، توانسته کسب و کاری بر بال اندیشه را در عصر دیجیتال، طراحی و راه اندازی کند. وی، ایده این فعالیت خلاق و جالب را در سوشی بارهای ژاپن، کشور ربات های آسیا و همچنین در دوبی در سالهای اخیر مشاهده کرد و به این فکر افتاد تا تلفیق رباتیک و فناوری اطلاعات را در کسب و کار رستوران داری نوین پیاده کند.

ro6
پشت صحنه طراحی روبوشف

استارت آپی که به نظر می رسد، بتواند الگوی جالب و جذابی برای رستوران داری به خصوص کافی شاپ ها که پاتوق جوانان در تهران و شهرهای دیگر کشور است، بشود. در روبوشف، ربات انسان نما دیده نمیشود و شاید نسل بعدی این رستوران خلاق، بتواند بستر راه اندازی نخستین رستورانی که گارسون رباتیک دارد را فراهم کند.

در واقع گردشگری علمی برای آقای زیبا دل در مقصدهای گردشگری نوین و دیجیتالی آسیا مانند دوبی و توکیو، سبب شد تا وی بتواند ایده های بین المللی را در ایران در حوزه رستوران داری نوین پیاده کرده و اکنون، ۱۲ میز دیجیتالی این رستوران، بخشی از این ظرفیت را منعکس می کند.

اگر به این رستوران بروید، دوازده میز دیجیتالی را مشاهده خواهید کرد که ترتیب قرارگیری آنها به گونه ای است که هشت عدد از آن ها در مسیر دسترسی ربات ها قرار دارد. ربات هایی که غذای مورد نظر شما را از آشپزخانه تا سر میز شام دیجیتالی، هدایت می کنند.

در طراحی و ساخت میزهای دیجیتالی، به جز پنل و مادربورد این دستگاه، بقیه فعالیت های طراحی و ساخت توسط گروه آقای زیبا دل در روبوشف انجام شده و به قولی، یک فعالیت دانش بنیان بومی رخ داده است. آنهم توسط گروهی که از اعضای بنیاد ملی نخبگان بوده و در جشنواره های خوارزمی و مسابقات روبوکاپ ژاپن، حضوری فعال را در کارنامه خود دارند.

طراحی و ساخت این میزها در طول ۴ سال فعالیت تحقیق و توسعه زیبا دل و همکارانش انجام شده و نمونه ای منحصر به فرد از میزهای دیجیتالی رستورانی را خلق کرده اند. البته این فقط روبوشف نیست که میزهای دیجیتالی دارد و از این میزها می توان در برخی از رستوران های شمال شهر نیز مشاهده کرد.

اما این میزها نه به آشپزخانه اتصال دارد و و نه میتوانید بر روی آن، غذا بخورید. این میز های دیجیتالی، نشکن و ضد آب است و حتی در مقابل حریق نیز، مقاوم خواهد بود. اگر نوشیدنی شما بر روی این میز بریزد، بر خلاف نمایشگرهای رایانه یا آیفون که شاید آسیب ببینند، هیچ آسیبی به آن ها وارد نمی شود و در صورتی که کودکان، قاشق و چنگال خود را به میز بکوبند، تاثیری در میز ندارد چرا که نشکن هستند.

میزهای دیجیتالی رستوران روبوشف سعادت آباد تهران، به صورت کاملاً لمسی نیست و زیبا دل علت این امر را اینگونه توضیح می دهد:

ما در ابتدا این صفحات را فول تاچ ساختیم، اما وقتی دقیق به کارایی آن نگاه کردیم مشاهده کردیم که تمام لمسی بودن، برای مشتری محدودیت ایجاد می کند. مثلا اگر یک نفر دستش را به اشتباه روی میز بگذارد و ناخودآگاه گزینه هایی را انتخاب کند، یا قرار باشد کودکان تا لحظه انتخاب غذا به میز دست نزنند و دست به سینه باشند یعنی کار به درستی پیش نرفته است.

وی اضافه می کند که حدود ۲ سال بر روی سامانه تاچ این میزها کار شده و محصول نهایی آن چیزی است که امروز می توان در سعادت آباد تهران مشاهده کرد.

روبوشف، چه غذاهایی دارد؟

ro4

این رستوران رباتیک تهران، در حال توسعه منوی غذایی خود است و مرتب بر ظرفیت های آن می افزاید. اکنون میتوان غذاهایی که در بسیاری از رستوران های فست فودی شمال پایتخت یافت میشود را در اینجا مشاهده نمود. مثل: پنه آلفردو مرغ، پنه آلفردو گوشت، استیک فیله با سس قارچ، استیک مرغ با سس مخصوص، انواع پیتزاها و پیش غذاهایی مانند سیب زمینی و بال سوخاری و سالاد سزار.

روبروی درب این رستوران، خودروی زرد رنگ دو درب پورشه باکتسر پارک شده که نقش تبلیغاتی خوبی برای این رستوران تازه کار دارد و متعلق به شرکت آقای زیبا دل است.

ro3
تصویر درب ورودی رستوران روبوشف

شعار روبوشف

شعار روبوشف، تلفیق علم، صنعت و هنر آشپزی است. در این جا، همانطور که میتوانیم شیوه هایی از رستوران داری دیجیتالی در قرن بیست و یکم را مشاهده کنیم، طعم لذید فست فودهای مختلف را نیز قادر هستیم تجربه نماییم. گفتنیست شعار بزرگ: ترکیب علم، صنعت و هنر آشپزی، در یک صفحه بزرگ روی دیوار میانی فضای رستوران که مانند یک تخته سیاه و توسط زیبادل طراحی شده قابل مشاهده است.

این شعار روبوشف بوده و به نظر می رسد میکوشد تا چشم اندازهای کسب و کار خود را با این شعار مهم، راهبری کند. تصویری که در گوشه ای از آن، لئوناردو داوینچی نقش بسته شده و در گوشه ای دیگر، آلبرت انیشتن و در میان ابزارآلات رباتیک و فنی در میانه تصویر، یک ترازو را مشاهده می کنید که در یک طرف، پول و سکه و طرف دیگرش مغز انسان بوده که کفه مغز، سنگین تر از سکه ها نمایش داده شده است.

r2
تصویر تخت سیاه بزرگ در روبوشف، فلسفه شعار این رستوران دیجیتالی را معرفی میکند

موسسان این رستوران رباتیک، قصد رستوران داری ندارند و در نظر دارند تا توسعه میزهای دیجیتالی رباتیک را در کشورهای مختلف دنیا در دستور کار قرار داده و محصول دانش بنیان این استارتاپ را در مرزهای خارج از کشور عرضه کنند. تجارتی که به نظر میرسد، میتواند مخاطبان بسیاری را جذب کند و البته، در فضای اقتصاد مشارکتی امروز دنیا که بر خرد جمعی استوار است، فرصت های بسیاری را به ارمغان آورد.

اینستاگردی با روبوشف

روبوشف از مدتی که وارد اینستاگرام ایرانیان شده است، توانسته بیش از ۷ هزار مخاطب پیدا کند و بیش از ۴ هزار صفحه اعم از مشتریان و دیگران را نیز فالوو کند. در قسمت bio صفحه اینستاگرام رستوران رباتیک روبوشف آمده است:

«بدون سرویس، بدون مالیات، روبوشف، نخستین رستوران رباتیک ایران، فناوری داخلی = افتخار ملی.»

ro8
مهمان نوازی دیجیتالی روبوشف

در اینستاگرام این مجموعه، می توان تصاویر و حتی ویدئوهایی از نحوه کار سامانه های میز دیجیتالی و همچنین نواری که ربات در آن به حرکت در آمده و غذای سفارش  گرفته را تحویل می دهد، مشاهده نمود.

اینستاگرام روبوشف در طول هفته، تصاویری از مهمانان و مشتریان خود را در صفحه منتشر می کند که نمونه ای از آن را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

ro7
رئیس سازمان نظام پزشکی در روبوشف

دی ماه روبوشفی ها خیلی داغ است و تقریبا هر کسی به رستوران دیجیتالی آنها می آید، بیشتر از غذا، از میزبانی و سیستم پذیرایی رباتیک آن ذوق زده می شود. فعالیتی که به نظر میرسد در ماه های آینده شاهد روشهای توسعه یافته تر این خدمات در دیگر رستوران­های تهران و حتی جهان باشیم.

ایده هایی از روبوشف

روبوشف، استارتاپ دیجیتالی جدید کشور در عرصه صنعت غذایی، ایده های خوبی برای استارتاپ ها دارد که میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- تلفیق فناوری اطلاعات در عرصه رستوران داری و صنعت غذایی، واقعیت غیر قابل اجتناب است.

۲- دنیای سنسورها و رباتیک، فضایی فرصت آفرین و خلاق را برای کسب و کارهای سنتی، از رستوران داری تا قنادی و کفاشی و حتی مزون های لباس و فروشگاه های عرضه پوشاک، فراهم می کند. دیجیتالی کردن بسیاری از فعالیت های سنتی کشور، بیش از هزینه، فکر خلاق و عزمی جزم نیاز دارد.

۳- روبوشف با جادوی اینستاگرام و شبکه های اجتماعی ویدئو محور، در حال معرفی بوده و این ظرفیت اطلاع رسانی دیجیتالی عمومی را میتوان برای توسعه کسب و کارهای سنتی در سراسر کشور، توصیه نمود.

۴- میتوان در عرصه رستوران داری، خلاق و صاحب برند و گواهی ثبت اختراع بود و این رویه و شیوه را در سراسر کشور و حتی دنیا، با بازاریابی و تبلیغات، دنبال کرد.

۵-روبوشفی ها در گفتگو با روزیاتو به این موضوع تاکید کردند که با وجود تلاش های مستمر، موفق به دریافت کمک های مادی و معنوی صندوق های حمایتی از فعالیت های دانش بنیان نشدند. امیدواریم، تسریع و تسهیل فعالیتهای کارآفرینی دانش بنیان، با کاهش بروکراسی اداری صندوق ها در برنامه ششم توسعه کشور در نظر گرفته شود.

ایده هایی برای روبوشف

۱- فروشندگان اپلیکیشن و حتی تولید کنندگان محصول و خدمات می توانند در نمایشگرهای قابل لمس روبوشف، در مدتی که مشتری منتظر دریافت غذا توسط سیستم رباتیک است، خدمات خود را تبلیغ کنند. آن هم در فضایی چند رسانه ای و جذاب و خوردنی.

۲- برقراری ارتباط بلوتوثی بین رایانه یا موبایل هوشمند مشتریان با سامانه دیجیتالی میزها برای تبادل اطلاعات و ارتباطات در زمینه های مختلف، می تواند فرصت های جالبی را در اختیار مشتریان و روبوشف در بلند مدت قرار دهد.

۳- ایجاد محیطی خاص برای نمایش تصاویر سلفی های مشتریان در صفحه دیجیتالی میزها تا پیش از سرو غذا، ایده ای است که میتواند برای خیلی ها، جالب توجه باشد. ایده میزهای سلفی گیر! ، همچون کوکاکولای سلفی گیر، می تواند یک ایده تجاری جذاب باشد.

۴- مشاهده اخبار، اطلاعات ویدئویی و تصویری و خیلی از موضوعاتی که میتواند در صفحات نمایش در مدت انتظار مشتری تا سرو غذا ارائه شود، از جمله مواردی است که فرصت های تجاری خوبی برای روبوشف فراهم کرده و مشتری را سرگرم خواهد کرد.

امیدواریم ایده های دیجیتالی و رباتیک در عرصه رستوران داری و سایر حوزه های کسب و کار ایران، بیش از پیش گسترش یابد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲۲ نظر

ورود

  • رویا دی ۲۴, ۱۳۹۵

    از معرفی این ایده جالب خیلی خیلی ممنونم

  • فرهاد شمس دی ۲۵, ۱۳۹۵

    من رفتم. نمونه نداره در ایران.
    فوق العاده است ایدشون. اما نمیدونستم نخبه هست صاحبش 🙂 lol
    البته تا پارک ژوراسیک خیلی فاصله داره. ولی خوب سعادت آباده

  • میثم دی ۲۵, ۱۳۹۵

    wowwwww
    خیلی با حال بود
    مرسی مهندس

  • محسن دی ۲۵, ۱۳۹۵

    وای
    ویدئو خیلی خوشگل بود.
    مرسی آقای زمانی از معرفی جذاب 🙂

  • سینا دی ۲۶, ۱۳۹۵

    اولین و مهمترین ویژگی استارتاپ امکان مقیاس پذیر بودن هست. یعنی اگه رستوران بخواد رشد کنه و تعداد مشتریانش ۲ برابر بشه، نیاز نباشه تا ۲ برابر هزینه انجام بشه تا از همه چیز از جمله تعداد کارمندان، تعداد میز و صندلی ها، تعداد قاشق چنگال ها، تعداد روبات ها، تعداد مدیران و تعداد شعب دو برابر داشته باشیم!

    با برداشتی که من از متن داشتم، احتمالا نویسنده به حکومت های ایران و عراق و فرانسه و اسپانیا و آمریکا و چین و مالزی و یا حتی به کفاشی و زرگری و نجاری و بقالی سر کوچه هم میگه استارتاپ چون یه سری آدم دور هم جمع شدن و با هم یه کاسبی راه انداختن و یک سیستم یک نفره تا چند میلیون نفره رو به جلو میبرند! نه عزیز! من رستوران یک تجارت هست، اما یک استارتاپ نیست.

    • محسن برزگر دی ۲۶, ۱۳۹۵

      استارت آپ، یه فعالیت دانش بنیان هست. هر چی میتونه باشه آقا سینا.

      • سینا دی ۲۹, ۱۳۹۵

        محسن جان سازمان فضایی ناسا، آزمایشگاه تشخیص طبی، بیمارستان و مواردی از این قبل هم از دانش روز برای راه اندازی و ادامه فعالیت استفاده می کنند. به نظر شما اینها استارتاپ هستند؟ حتی در مدیریت یک بقالی هم باید حداقل دانش ریاضی بلد باشیم ولی راه اندازی بقالی استارتاپ راه انداختن نیست!

        • حسین بهمن ۱۹, ۱۳۹۵

          بزرگوار هر فعالیت اقتصادی مخصوصا با محوریت دانش بنیان مخصوصا ایده های جدید استارت آپ محسوب میشه
          بقالی چه ربطی داره به اولین رستوران رباتیک؟؟

          • سینا بهمن ۱۹, ۱۳۹۵

            تعریف دیوید مک کلور (مدیر عامل شتاب دهنده startup500):
            A ‘startup’ is a company that is confused about (1) what its product is, (2) who its customers are, and (3) how to make money.

            تعریف استیو بلنک (کارآفرین سریالی):
            A startup is a temporary organization used to search for a repeatable and scalable business model.

            تعریف دیوید کامینگز (کارآفرین سریالی):
            a scalable growth-focused company

            تعریف پاول گراهام (دانشمند، سرمایه گذار و کارآفرین سریالی):
            Startups are designed to grow fast.
            و همچنین جای دیگه در مورد تعریف استارتاپ گفته:
            The only essential thing is growth. Everything else we associate with startups follows from growth.
            همچنین در مورد رابطه استارتاپ و تکنولوژی گفته:
            Nor is it necessary for a startup to work on technology

            اینها فقط چند نقل قول از بزرگان حوزه استارتاپ در مورد تعریف واژه استارتاپ هست. طبق این تعریف ها یک رستوران، هرچقدر هم مجهز به تکنولوژی روز باشه استارتاپ نیست. این افراد که همه شون بیشتر از من و شما و دور و بری های ما استارتاپ راه انداختند و کتاب نوشتند و به استارتاپ ها کمک کردند و رزومه کارآفرینی تک تک اینها احتمالا از رزومه من و شما و فک و فامیل من و شما و کسانی که میشناسیم خیلی پر تر هست دارن میگن مهمترین چیزی که یک استارتاپ رو تعریف میکنه قابلیت رشد فوق سریع و همچنین عدم اطمینان هست. این افراد رستوران رو یک بیزنس کوچک میدونن نه استارتاپ. حالا اگه شما استفاده از یک نمایشگر مجهز به صفحه لمسی به جای میز و استفاده از نوار نقاله به جای گارسن رو استارتاپ راه انداختن میدونید، این دیگه بحثش جداست!

            ضمنا سوالی که از شما دارم این هست که یک روزی این استارتاپ مثل همه استارتاپ های دیگه باید از این حالت خارج بشه و تبدیل به یک شرکت/بیزنس مثل بقیه شرکت ها/بیزنس ها بشه. به نظر شما یک رستوران (هرچند مجهز به تکنولوژی روز و غیر معمول!) باید دارای چه شرایطی باشه که از حالت استارتاپ خارج بشه؟
            خیلی دوست دارم جواب این سوال رو از زبان افرادی که از استارتاپ بودن رستوران های مجهز به تکنولوژی دفاع میکنند رو بشنوم!

  • بهرام کیانی دی ۲۶, ۱۳۹۵

    با عرض سلام
    بنده به واسطه این گزارش به روبوشف رفتم.
    ایده قشنگی بود و بابت معرفی این محل تشکر میکنم. متاسفانه در ایران، به ایده پردازی توجه نمیشه و اینکه بنیاد نخبگان از این ها حمایت نکرده واقعا خوب نیست. با وام ۱۴ درصد که نمیشه استارت آپ جهانی راه انداخت. اون وقت میگن چرا فرار مغزها داریم
    با تشکر فراوان
    بهرام

  • فرزاد شریف زاده مرداد ۲, ۱۳۹۶

    خوب من هم با توجه به این نوشته و نوشته های مشابه کنجکاو شدم سری به این رستوران بزنم و مقایسه کنم با رستورانهای مشابهی که در امارات و ژاپن و بسیاری از کشورهای شرق آسیا بسیار مرسوم هست. چند نکته رو بطور خلاصه لازم میدونم به دوستان بگم. اول اینکه بعد از ورود به رستوران به شکل عجیبی در یک فضای کوچیک تعداد بسیار زیادی پرسنل خدمات گارسون میبینید که با ماهیت یک رستوران رباتیکی که طبیعتا باید کادر کمتری داشته باش در تضاد هست. در رستورانهایی در هنگ کنگ حتی یک ربات واقعی به استقبال شما میاد !. دوم اینکه اصولا از ربات منظور یک خط، تاکید میکنم، صرفا یک خط ریل هست که روی ریل یک سینی به جلو و عقب حرکت میکنه و به عبارتی هیچ چیزی که حالت هوشمندی داشته باشه وجود نداره. سوم اینکه تمامی توضیحاتی که در خصوص استفاده از پنل های تاچ و غیره عنوان شده به جز ۵ دقیقه اول دیگه وجود نداره. یعنی شما یک پنل تاچ جای میز دارید که البته باز هم یک نفر پرسنل میاد و به شما توضیح میده در حالیکه ماهیت دیجیتالی میگفت تو همون پنل میشد فایل راهنما رو قرار داد. پنل ها هم تاچ نیستند و فقط مثل دستگاه های عابر بانک ۶ دایره تاچ مانند در کنار صفحات قرار داده شده. که شما غذاتون رو انتخاب میکنید. چهارم اینکه لیست غذاها بسیار محدوده و قابلیت سفارشی سازی صرفا در مورد یک مدل پیتزا میباشد. پنجم اینکه بعد از انتخاب غذا حتی امکان پرداخت الکترونیکی با اون صفحات رو ندارید. به عبارتی بعد از انتخاب غذا هیچ امکانی روی اون پنل ها ندارید و بصورت خودکار یک بازی فوتبال آرکید و ابتدایی لود میشه که ناپهان ظرف ۳ دقیقه وسط بازیتون صفحه خاموش میشه. بعد که می پرسید میگن زمانش تمام شده. به عبارتی با پنلی که هیچ اری جز سفارش غذا نمیشد انجام داد کلا شما زمانی بین ۳ الی ۵ دقیقه رو دارید و بعد از اون میان و یک روکش چرمی روی کل میز پهن میکنن و شما باقی سی – چهل دقیقه رو که شامل انتظار برای غذا و خوردن میشه رو اصلا فراموش میکنید که روی این میز پنلی کامپیوتری هم بوده !. به عبارتی یک کپی پیست بسیار خسیسانه و تنگ نظرانه از نمونه های بسیار آزاد وو متنوع خارج از کشور !. جالب اینکه رووی همون ریل ساده که جمعا باید به سه ردیف میز سرویس بده که ۲ مرتبه اشتباه غذا آورده شد. در نهایت هنگام خروج هم حتی ساده ترین کار که مثلا مثل پمپ بنزین بتونید کد میزتون رو بدید و پرداخت آنلاین کنید وجود نداره و باید برید طرف دیگه که یک دخل معمولی هست و پول رو به صندوقدار بدید. بنده ۵۰ دقیقه در این رستوران بودم و چیزی از رباتیک بودن فضا که هیچ، حتی از دیجیتالی بودن فضا هم ندیدم و اون تاچ پنل روی میزها نه تنها هیچ کاربری مثلا جستجوی اینترنتی یا سایر فعالیت ها برای مشتریان نداره، بلکه به شکل بچه گونه ای که انگار نگران خراب ی دستگاه ها هستن ظرف ۳ دقیقه بعد از سفارش پنل رو خاموش و روش رو میپوشانند تا بار دیگر یک نمونه نا موفق ایرانایزه شده با کیفیت معمولی غذا ها و قیمت های بالا ارائه شود. در ضمن به دوستانی که در این خصوص تبلیغات فراوان کردند باید متذکر شد که یک ریل به طول حدودا ۸ متر که به صورت رفت و برگشتی یک سینی را جلو و عقب میفرستد ارتباطی به رستورانهای رباتیک سایر کشورهای دنیا ندارد.

    • علی محسن کردانی مرداد ۱۹, ۱۳۹۶

      کاملا واضح است که یا از رقبای این رستوران موفق هستید یا بسیار انسان تنگ نظر و حسودی هستید
      ما هم همینجا رفتیم و واقعا ایده نو و جدید داشتند
      کیفیت غذاها واقعا قابل قبول بود حتی میتونم بگم بهترین پیتزای تهران رو خوردم
      برادر تنگ نظر
      ما که اونجا بودیم یک گروه خارجی داشتند از همه چیز اونجا عکس میگرفتند و از وجود همچین رستورانی تو ایران کاملا متعجب بودند
      در ضمن قیمت های این رستوران به مراتب ار رستوران های رقیب مناسب تر بود

    • Ali Hajloo مرداد ۱۹, ۱۳۹۶

      سلام آقا فرزاد منم بعد از دیدن تبلیغ این رستوران در فضای مجازی مشتاق به دیدن این رستوران شدم اما اون چیزی که در ذهنم بود با چیزی که دیدم فرق میکرد رباط که نباید گفت باید بگیم ریل که حتی یه بار هم سفارش را اشتباه اوردن و میز سفارش بعد از۱۰دقیقه بدون اجازه گرفتن از مشتری خاموش شدو بایک رومیزی مشکی زشت پوشانده شد اصلن رومیزی در خور این رستوران نبود ولی بنظر من نمیشه بهش گفت رباتیک ولی به یک بار رفتنش می ارزید انشاللهاستارتی باشه برای افتتاح رستوران های واقعن رباتیک

  • ارغوان مرداد ۱۹, ۱۳۹۶

    این ایده خلاقیت ایشون نیست بلکه صرفا پیاده سازی شده توسط ایشان در ایران هست.من مدرس هتلداری و کارآفرینی هستم و بارها و بارها از نمونه های مشابه این نوع کسب و کارها سخن گفته ایم . از ایشون صرفا برای الگو برداری از این ایده در ایران تقدیر میکنم.

  • شمیم مرداد ۲۳, ۱۳۹۶

    ما با تبلیغاتی که در فضای مجازی به دستمون رسید بالاخره یه روز فرصت کردیم که رزرو کنیم و به این رستوران بریم…وقتی وارد رستوران شدیم دیدیم که دو تا دوربین در رستوران است…اولش فکر کردیم که دارن در رستوران فیلم بازی میکنن بعد که پرس و جو کردیم فهمیدیم که از خبرگزاریهای ملی چین و روسیه برای تهیه گزارش به این رستوران اومدن…هموطنان عزیز اگه این ایده کهنه بود هیچ وقت سوژه خبرگزاری ها نمیشد..دایی همسرم قبل انقلاب به آمریکا رفتن و وقتی گزارش این رستوران رو تو پرس تی وی دیده بودن با کلی استقبال از این ایده که تا بحال تو آمریکا هم ندیده بودن برای ما ارسال کردن…در حد یه پیشنهاد خواستم بگم این رستوران که هیچ حمایتی از طرف دولتی ها نشده و کاملا شخصی و با تلاش شبانه روزی نخبگان مملکتمون طراحی و راه اندازی شده بهتره که به جای تخریب و کوبوندن ایده نو و جذاب مورد حمایت مردم قرار بگیره…بیایید برای یک بار هم که شده رفتارهای جهان سومی رو کنار بزاریم و سر تعظیم رو به افرادی که باعث پیشرفت مملکتمون میشم فرود آوریم

    • نوید شهریور ۱۲, ۱۳۹۶

      دیگه لطفا انقدر شلوغش نکنید. ۱-هیچ رباتی اونجا مشاهده نمیشه. حتی غذا از روی نقاله تا روی میز نمیاد. نمیدونم دوستان چقدر از فرق ربات و چرخدنده و تسمه اطلاع دارند ولی بگذریم… به ژیان میگن ماشین به بتز هم همینطور!!! ما پرایدشم میدیدم راضی بودیم. ۲-اینکه فقط سه دقیقه بتونی از یه فضای دیجیتال (مثلا) بهره ببری واقعا زشته. از چی می ترسن؟ خط بیوفته؟ بشکنه؟ چیزی روش بریزه؟؟؟ اگه دانش بنیان هستند و دستگاه رو خودشون ساختند به راحتی میتونستند در طی ۲سال تلاش شبانه روزیشون این قضیه رو هم با استفاده از متخصصش حل کنند… ۳-دیجیتال نیستند میزها. صرفا چند نقطشون حساس به فشار هست نه لمس!!! دیگه تکنولوژی فشاری مدت هاست دور ریخته شده. لمس هم کمکم داره میره اونوقت اینکه ما بیایم به تیک میز ساده فشاری دل خوش کنیم واقعا درست نیست. ۴- توی آمریکا ندیدن این چیزهارو؟؟؟ مثل اینکه فراموش کردیم تکنولوژی های برتر سخت افزاری و نرم افزاری رو امریکا تولید می کنه و اگر دلش بخواد در اختیار بقیه میگذاره و اگرم نخواد که سالها و شاید دهه ها بعد بستگی به کشورش بتونن نصفه و نیمه مهندسی معکوس کنند… یمقدار تفکر قبل از اعلام نظرات اینچنینی هم لازمه. ۵- جسارتا خبرنگاران روس و چینی هم دو حالت دارن: ۱- نمی دونم تا حالا از ایران بیرون رفتین یا نه ولی بهرحال توی خیلی از مناطق جهان علی الخصوص اروپا فکر می کنند توی ایران جنگ هست و هرروز کشت و کشتار و قحطی هست و … (البته که هست ولی وارد بحثش نمیشیم) بخاطر همین این گزارش ها ممکنه بازار گرمی خبرگزاری ها باشه برای اینکه بگن در یک کشور آشوب زده یه همچین چیزی واقعا جای تعجبه (البته که هست) ۲- یه احتمال دیگه که وجود داره اینه که ۲ نفر ادم شبیه چینی ها روس ها آورده باشن اونجا و بزک کرده باشن محیطو که مثلا اینا خبرنگار فلان خبرگزاری هستند (توی ایران چون قانون نداریم و سو استفاده زیاد داریمو همه چیز با یمقدار از زیر میز حل میشه کسی کاری نداره). خلاصه که کار جدیدی کردند ولی اسم دانش بنیان واسشون یمقدار سنگینه. کار جدیدی کردند ولی به بدترین نحو پیاده سازی کردند ایدشونو. کار جدیدی کردند ولی کاشکی انقدر که مردم دوست دارن برن اونجا غذا بخورند اونها هم به فکر بودند و حد اقل یه غذای معمولی میذاشتن جلومون نه اینکه یه غذای واقعا بد، نوشیدنی گرم (وقتی در خواست یخ یا نوشیدنی خنک می کنی هم با لحن بدی بگن نداریم)، برخورد متوسط و …. خلاصه که انشالله توی کشور رستوران زده ایران که تفریح و دلخوشی مردم فقط کافه و رستوران رفتنه بخاطر نبودن هیچ گزینه دیگه ای باز هم ببینیم از این کار های از دور قشنگ. ولی دیگه از دور قشنگ نباشه فقط. توشم قشنگ باشه. خوش باشید و پیروز.

      • امیررضا شهریور ۱۴, ۱۳۹۶

        ما که واقعا لذت بردیم
        خیلی بی انصاف هستید شما
        اینقدر از آمریکا و اروپا تعریف نکنید
        قبول کنید توانایی جوانان کشورمون قابل تحسین بود
        من گزارش این رستوران رو تو شبکه اسوشیتد پرس آمریکا دیدم عزیز
        خیلی افتخار میکنم به کشورم
        هم غذاشون عالی بود هم نو آوری شون عالی بود هم برخورد مدیران و پرسنل این مجموعه

    • حامی انقلاب صنعتی پایدار آذر ۱۵, ۱۳۹۶

      درود بر شما

  • ساره شهریور ۱۴, ۱۳۹۶

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت دوستان
    من تعریف این رستوران رو خیلی زیاد شنیده بودم و تصمیم گرفتم که تولد همسرم رو اونجا برگزار کنم..از صبح تماس گرفتم و میز رزرو کردم..خلاصه شب با کلی نگرانی که ممکنه مثل تعریف هایی که شنیدم نباشه رفتیم اونجا..شام رو از روی میز تمام دیجیتال سفارش دادیم…پیتزاهامون رو خودمون با موادی که دوست داشتیم ساختیم و بازی فوتبال برامون فعال شد..تا غذا آماده شه بازی کردیم و بعد هم ربات غذا رو برامون اورد…شیشه اومد پایین و ما غذا رو برداشتیم..بر خلاف اینکه فکر میکردم فقط تبلیغ تکنولوژی میکنن واقعا یکی از بینظیر ترین پیتزاهایی بود که تو تهران خوردم…واقعا با طعم غذاشون مارو سوپرایز کردن..بعد هم میز جمع شد و برامون آهنگ تولد گذاشتن و روبات برامون کیک رو سر میزمون اورد…پر از هیجان بود این رستوران..پر از حس خوب.یه رستوران خاص که مشخص بود به تمام ابعادش فکر شده..از طعم غذا گرفته تا تکنولوژی روز دنیاو دکور زیبا و گرم..دوستانی که مغرضانه نوشتن که روبات غذا رو نمیاره بهتره برن یکم انصاف بخرن..اسم نظرات مغرضانه رو حسادت نزارم باید بزارم بی انصافی…آمریکایی که قطعات سخت افزاری و نرم افزاری رو اگه دلش نخواد نمیفروشه قطعا خبرنگارای مطرحش رو با پول نمیشه خرید…التماس تفکر!به قول دوست عزیزمون تو کشور جنگ زده ایران راه اندازی این رستوران با این تکنولوژی کار راحتی نیست..پس به جای تخریب یکم هموطنانمون رو حمایت کنیم تا بدنامی برامون نمونه…من این رستوران رو به همه پیشنهاد میدم و مطمئنم که لحظات خوبی رو توی رستوران همراه با غذای عالی تجربه میکنن
    با تشکر از سایت خوبتون

  • نیلو آبان ۲, ۱۳۹۶

    رستوران فوف العاده زیبایی هس.واقعا ایده فوق العاده ای و معلومه واقعا پشت این رستوران پر از فکر های نخبگان بوده?
    فقط معنی اسم روبوشف چیست؟؟؟؟؟؟

  • نیلو آبان ۲, ۱۳۹۶

    رستوران فوق العاده زیبایی هس.واقعا ایده فوق العاده ای ?و معلومه واقعا پشت این رستوران پر از فکر های نخبگان بوده?
    فقط معنی اسم روبوشف چیست؟؟؟؟؟؟

  • آمنه آبان ۲۴, ۱۳۹۶

    با سلام. ایده بسیار بسیار جالبی بود جا داره تبریک بگم به آقای زیبادل بابت ایده خلاقانشون.
    اگه ممکنه لطفا بوم رستوران رباتیک رو هم بذارید. ممنون میشم