پایانی برای یک ملکه؛ مروری بر نحوه عزاداری، روند انتقال قدرت و آینده انگلستان پس از مرگ ملکه الیزابت دوم

پایانی برای یک ملکه؛ مروری بر نحوه عزاداری، روند انتقال قدرت و آینده انگلستان پس از مرگ ملکه الیزابت دوم

از زمان تاجگذاری ملکه در سال ۱۹۵۲ تاکنون ۱۳ نخست وزیر در بریتانیا بر مسند قدرت نشسته اند و در این مدت نیز ۱۲ رییس جمهور ایالات متحده آمده اند و رفته اند و البته نفر سیزدهم نیز در راه است. ملکه اکنون ۹۰ سال سن دارد و انتظار می‌رود که در آینده ای نزدیک دوران حکومت وی به پایان برسد.

اما سوال این است که پس از مرگ ملکه چه خواهد شد؟

به مدت دستکم ۱۲ روز، بعد از فوت و اتمام مراسم خاکسپاری، بریتانیا فلج خواهد بود و همچنین به دلیل آشفتگی‌های پس از مرگ ملکه میلیاردها دلار خسارت به بریتانیا وارد خواهد شد. به احتمال زیاد بانک‌ها و بازار بورس نیز تعطیل می شوند. مراسم خاکسپاری و تاجگذاری ملکه بعدی نیز در زمره تعطیلات رسمی کشور قرار خواهند گرفت که هرکدام از آن‌ها جدای از هزینه‌های برگزاری بین ۱.۲ تا ۶ میلیارد پوند به تولید ناخالص ملی کشور زیان وارد خواهند کرد.

اما دامنه عواقب ناگوار مرگ ملکه تنها به زیان‌های اقتصادی محدود نخواهد بود. بعد از مرگ ملکه بحرانی کشور را در بر خواهد گرفت که بریتانیا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون شاهد آن نبوده است. اتفاقات کم اهمیت تری نیز به وقوع خواهند پیوست از جمله اینکه بی بی سی پخش برنامه‌های طنز خود را برای مدتی متوقف خواهد کرد و البته تغییرات فرهنگی نیز دور از انتظار نخواهد بود.

برای مثال ممکن است شاهزاده چارلز اسم خود را تغییر دهد یا تغییراتی در سرود ملی کشور اعمال شود. اما اتفاق مهم‌تر این است که شاید آرمان بریتانیای بزرگ به طور کامل از هم بپاشد.

مرگ شاهزاده دایانا و ملکه مادر اندوه و همدردی ملی همه اقشار بریتانیا را در پی داشت اما مرگ ملکه الیزابت با توجه به مدت طولانی حکومت و نقش برجسته وی در ساختار اجتماعی بریتانیا عواقب بسیار بیشتری را در پی خواهد داشت.

بسیاری از مردم بریتانیا زندگی بدون ملکه الیزابت را تجربه نکرده‌اند بنابراین زمان مرگ او شرایط کشور بسیار بغرنج خواهد بود.

ساعات اولیه مرگ ملکه الیزابت

8852680

عکس العمل‌ها به مرگ ملکه به چگونگی فوت وی بستگی خواهد داشت. اگر مرگ وی غیرمترقبه و ناگهانی نباشد (برای مثال بعد از یک بیماری طولانی) برنامه ریزی‌های لازم برای مراسم خاکسپاری انجام شده و سپس مرگ وی به اطلاع عموم خواهد رسید. البته از قبل تمهیدات لازم برای انجام برنامه “گذار” (Bridge)  که شامل آماده سازی کاخ باکینگهام و مراسم خاکسپاری ملکه متوفی و تاجگذاری پادشاه جدید است اندیشیده شده است.

اما اگر مرگ وی ناگهانی و غیرمنتظره و یا همانند مرگ شاهزاده دایانا در سال ۱۹۷۷ در انظار عمومی باشد، خبر آن به سرعت و بدون کنترل و برنامه ریزی در رسانه‌ها پخش خواهد شد.

در هر صورت اکثر کارکنان کاخ باکینگهام و دیگر مراکز وابسته مرخص خواهند شد. در صورت مرگ در ساعات شب اعلام عمومی آن نیز به ساعت ۸ روز بعد موکول خواهد شد.

در قصر پادشاهی یک سیستم ارتباطی ویژه وجود دارد که در چنین مواقع اضطراری از طریق آن‌ هماهنگی های لازم با کارکنان انجام خواهد گرفت.

در صورتی که مرگ ملکه ناگهانی و غیرمنتظره نباشد خبر آن از طریق شبکه‌های تلویزیونی به اطلاع مردم خواهد رسید. پخش برنامه در تمامی شبکه‌های بی بی سی متوقف شده و همه آن‌ها اعلام خبر مرگ ملکه الیزابت از شبکه بی بی سی ۱ را پخش خواهند کرد. دیگر شبکه‌های خبری مستقل اجباری به قطع برنامه‌های روزانه خود نخواهند داشت اما بدون شک آن‌ها نیز برای اعلام مرگ ملکه برنامه‌های در حال پخش خود را قطع خواهند کرد.

در شبکه بی بی سی تمامی گویندگان در مورد اعلام خبر مرگ ملکه آموزش دیده‌اند و مرگ غیر منتظره ملکه آن‌ها را غافلگیر و دستپاچه  نخواهد کرد. پیتر سیزنز از مجریان شبکه بی بی سی به خاطر پوشیدن کراوات قرمز در هنگام اعلام مرگ ملکه مادر شدیداً مورد انتقاد قرار گرفت به همین دلیل از آن زمان در ساختمان شبکه بی بی سی لباس‌ها و کراوات‌های مشکی رنگ برای چنین روزی نگهداری می‌شوند.

البته مجریان و گویندگان شبکه بی بی سی اعلام مرگ ملکه الیزابت را نیز تمرین کرده‌اند که تاکنون هیچگاه به مرحله پخش نرسیده است. در سال ۲۰۱۵ زمانی که ملکه الیزابت در بیمارستان بستری شده بود یکی از خبرنگاران بی بی سی بدون اطلاع از اینکه مراحل درمانی روی ملکه آغاز شده و موفقیت‌آمیز بوده است در حساب توییتر خود اعلام کرد که ملکه درگذشته است و این خبر در تمامی شبکه‌های خبری دنیا منعکس شد.

به گفته بی بی سی تراست ” یکی از خبرنگاران بخش خدمات زبان بی بی سی که ایمیل بازگشت ملکه الیزابت به حالت طبیعی بعد از بستری شدن در بیمارستان برای وی ارسال نشده بود در یکی از مانیتورهای داخلی شبکه مراحل احیای ملکه الیزابت را در بیمارستان می‌بیند. بدین ترتیب وی تعدادی پیام را از حساب توییتری خود مخابره می‌کند.

اولین توییت از رفع مشکل ملکه در بیمارستان خبر می‌دهد و در دومین توییت اعلام می‌شود که ملکه درگذشته است. در هر دو توییت نیز به حساب رسمی توییتر بی بی سی ورلد پیوند داده شده است.

پخش تمامی برنامه‌های طنز متوقف خواهد شد

Breaking-News-1-1

آخرین مرگ در خاندان سلطنتی در سال ۱۹۵۲ اتفاق افتاد و بی بی سی در آن زمان پخش برنامه‌های طنز خود را در مدت مراسم خاکسپاری و ایام تعیین شده برای عزای عمومی متوقف کرد. به گزارش روزنامه دیلی میل، بی بی سی قصد دارد که تا اتمام مراسم خاکسپاری و سوگواری ملکه الیزابت دوم نیز همین رویه را در پیش بگیرد.

شبکه سی ان ان نیز برنامه‌های مستندی در مورد زندگی ملکه الیزابت آماده کرده است که در صورت مرگ ملگه آن‌ها را پخش خواهد کرد و دیگر شبکه ‌های خبری بریتانیایی نیز برنامه‌های مشابهی روی آنتن خواهند برد.

اگر خبر مرگ ملکه الیزابت در ساعات کاری روز اعلام شود بازار بورس سهام لندن و دیگر مراکز عمده تجاری نیز تعطیل خواهند شد. تشریفات رسمی خاکسپاری ملکه از طریق وزارت فرهنگ، ورزش و رسانه به اطلاع مردم خواهد رسید.

اما باید اذعان داشت که عکس العمل مقامات رسمی صرف نظر از همدردی‌ها و تسلیت‌ها غیر قابل پیش بینی خواهد بود. آخرین مرگی که در خاندان سلطنتی اتفاق افتاده است مرگ شاهزاده دایانا در سال ۱۹۵۲ بوده و مراسم و تشریفاتی که در زمان مرگ وی انجام شده شاید برای قرن بیست و یکم بسیار قدیمی و نامناسب باشد.

برای مثال در آن زمان افرادی که در مراسم خاکسپاری شاهزاده شرکت کرده بودند برای اظهار همدردی با شاهزاده چارلز ششم بازوبندهای مشکی به تن داشتند. اما آیا ممکن است که در مورد مرگ ملکه الیزابت نیز همین تشریفات انجام گیرد؟ پیش بینی این موضوع تا زمان مرگ ملکه سخت خواهد بود.

پرچم‌ها تا ساعت ۸ صبح روز بعد از انجام مراسم خاکسپاری به صورت نیمه افراشته به اهتزاز در خواهند آمد (به استثنای روز تاجگذاری ملکه). کلیساها نیز ناقوس‌های خود را در روز مرگ ملکه یا روز بعد از آن به صدا در خواهند آورد.

جدای از عکس العمل مقامات سیاسی، در روز مرگ ملکه الیزابت بریتانیا به معنای واقعی کلمه فلج می شود. دو هفته بعد در روز خاکسپاری بانک‌ها تعطیل خواهند شد اما در این مدت اندوه و سوگواری ادامه خواهد داشت.

برای مدت کوتاهی امپراطوری بریتانیای بزرگ از نو جان خواهد گرفت

Royal_Coat_of_Arms_of_the_United_Kingdom_(HM_Government).svg

با توجه به شناخته شده بودن ملکه الیزابت، مرگ وی انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های بین المللی و  ارتباط جمعی خواهد داشت. روی هم رفته بریتانیا چه از طریق سفارت خانه‌هایش در کشورهای دیگر و چه از طریق مستعمرات قبلی و کشورهای مشترک المنافع که به تاج و تخت ملکه سوگند وفاداری خورده اند حضور گسترده ای در صحنه بین المللی دارد. علاوه بر این بریتانیا در کشورهای انگلیسی زبان نیز از قدرت بالایی برخوردار است.

فراموش نکنیم که زمانی امپراطوری بریتانیا یک چهارم دنیا را تحت سلطه خود داشته است. بعد از مرگ ملکه الیزابت برای مدت کوتاهی خاطرات امپراطوری بزرگ بریتانیا زنده خواهد شد و تمامی مردم کشورهایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد اخبار مربوط به مرگ وی را دنبال خواهند کرد.

در گفتگو با یکی از سفیران بریتانیا در خارج از کشور وی تصریح کرد که عکس العمل مردم در کشورهای دیگر به نحوه مرگ ملکه بستگی خواهد داشت. اگر دوران بیماری و مرگ ملکه طولانی باشد از قبل تهمیدات و برنامه ریزی‌های لازم در این زمینه انجام خواهند گرفت. اما در صورت ناگهانی بودن مرگ ملکه سفرای خارجی از دستور وزارت خارجه پیروی خواهند کرد.

با این وجود یقیناً اتفاقات خاصی خواهد افتاد: ماموریت‌ها و مراسم اجتماعی لغو خواهند شد. پرچم ملی بریتانیا تا روز بعد از مراسم خاکسپاری به صورت نیمه افراشته خواهد بود. مقامات رسمی وارد یک دوره موقت سوگواری می‌شوند و در شیوه لباس پوشیدن خود تغییراتی اعمال خواهند کرد. دفترهای ثبت تسلیت برای شرکت کنندگان در مراسم سوگواری در خارج از کشور تهیه خواهد شد تا پیام‌های تسلیت مقامات کشورها در آن‌ها ثبت شود.

با این وجود به گفته سفیر نمی توان با قطعیت کامل در مورد اتفاقاتی که خواهد افتاد صحبت کرد. بیشتر از ۶۰ سال از آخرین مرگ در خاندان سلطنتی گذشته و از آن زمان تاکنون جامعه دچار تغییرات زیادی شده است.

 شورای انتقال قدرت پشت درهای بسته در کاخ سنت جیمز تشکیل جلسه خواهد داد

3050548_2d1d8be5

بعد از ترخیص اکثریت کارکنان و بسته شدن موزه‌های کاخ به روی گردشگران، شورای انتقال قدرت برای اعلام رسمی نام جانشین ملکه تشکیل جلسه خواهد داد تا از اتفاقات غیرمنتظره جلوگیری شود.

اعضای مشاوران سلطنتی، لردها، شهردار لندن و نمایندگان عالی رتبه کشورهای مشترک المنافع در این جلسه حضور خواهند داشت. با این وجود برگزاری این شورا و اعلام رسمی جانشین ملکه الزامی نخواهد بود زیرا بلافاصله پس از مرگ ملکه، شاهزاده چارلز جانشین قانونی وی خواهد بود. تخت سلطنت نباید خالی بماند به همین دلیل برخلاف پرچم کشور، پرچم سلطنتی هیچگاه به صورت نیمه افراشته در نخواهد آمد.

شاهزاده چارلز می تواند اسم خود را تغییر دهد

prince-charles-as-esquires-2009-worlds-best-dressed-man

همچنین ممکن است شاهد حرکت غیرمنتظره ای از طرف شاهزاده چارلز مبنی بر واگذار کردن قدرت به پسرش شاهزاده ویلیام باشیم که رسانه‌ها در مورد آن به تفصیل صحبت کرده‌اند. این اقدام برخلاف قانون اساسی بوده و  وقوع آن بسیار غیرمحتمل به نظر می رسد. البته شاهزاده ویلیام خود این موضوع را قویاً رد کرده است. بدون شک شاهزاده ویلیام بعد از پدر خود به عنوان شاهزاده ولز معرفی خواهد شد، سمتی که اکنون در دست شاهزاده چارلز است.

با این وجود شاهزاده چارلز تمام عمر خود را برای رسیدن به مسند سلطنت آموزش دیده و انتظار کشیده است. سن وی نیز از ۶۸ سال گذشته و سن بازنشستگی در بریتانیا را پشت سر گذاشته و دیگر جوان نیست. او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۲ چنین گفت: “بی تاب؟ من؟ چه سوال خنده داری! البته که بی تاب رسیدن به این مقام هستم! به زودی وقت من نیز به پایان خواهد رسید! اگر مواظب خودم نباشم آرزوی نشستن بر تخت سلطنت را به گور خواهم برد!”.

در جلسه شورای قدرت، جانشین ملکه که به احتمال زیاد شاهزاده چارلز باشد وفاداری خود به مجلس عوام بریتانیا و کلیسای انگلیس را اعلام کرده و به عنوان عالی‌ترین مقام کلیسا سوگند یاد خواهد کرد (باید توجه داشت که افراد دارای مذهب کاتولیک اجازه نشستن بر تخت را نخواهند داشت).

اعلامیه انتقال قدرت نیز توسط این شورا تهیه شده و در روز تاجگذاری پادشاه جدید در تمامی شهرها و روستاهای سراسر بریتانیا خوانده خواهد شد.

آخرین اعلامیه‌ انتقال قدرتی که هنگام تاجگذاری ملکه الیزابت دوم خوانده شد به شرح زیر است:

از آنجا که خداوند متعال اعلیحضرت شاه جرج ششم را نزد خود فرا خوانده است، بعد از وفات ایشان تاج و تخت قانوناً و به حق به علیاحضرت شاهزاده الیزابت الکساندرا ماری خواهد رسید.

از اینرو ما خادمان این سرزمین، هیئت مشاوران سلطنتی، نمایندگان والامقام کشورهای مشترک المنافع، دیگر افراد عالی مقام، همراه با جناب شهردار، اعضای انجمن و شهروندان لندن یکصدا و با صداقت در گفتار و قلب خود اعلام میداریم که اکنون که شاه محبوب از میان ما رخت بربسته است، شاهزاده الیزابت الکساندرا ماری به مقام ملکه نائل خواهد آمد و از این به بعد ایشان ملکه الیزابت دوم، به لطف خداوند ملکه این سرزمین و سرزمین‌های دیگر، رهبر کشورهای مشترک المنافع و حافظ دین مسیحیت خواهند بود و ما نیز ایمان و اطاعت قلبی و مستدام خود را از ایشان اعلام می‌داریم، به این امید که خداوند عمر دراز و همراه با شادی و سلطنت طولانی مدت وی را به ما ارزانی دارد.

با این وجود شاهزاده چارلز ضرورتا “شاه چارلز” لقب نخواهد گرفت و خانواده سلطنتی بعد از تکیه زدن بر تخت سلطنت می‌توانند لقب پادشاهی خود را با الهام از نام مسیحی یا نام کوچک خود انتخاب کنند. به گفته آرتور بوسفیلد و گری توفولی زمانی که از ملکه الیزابت در این مورد سوال شد وی پاسخ داد که اسم الیزابت را ترجیح می‌دهد اما اگر شاهزاده چارلز قصد تغییر نام خود را داشته باشد، از آنجا که نام کامل وی چارلز فیلیپ آرتور جرج است، می‌تواند هر یک از عناوین “شاه آرتور”، “شاه فیلیپ” و یا “شاه جرج” را نیز برای خود برگزیند.

جنازه ملکه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت

The coffin of Diana, Princess of Wales is covered by the Royal Standard as it stands on the catafalque in Westminster Abbey today (Saturday).

همزمان که شورای انتقال قدرت تشکیل جلسه داده است تابوت ملکه برای قرار گرفتن در معرض دید عموم آماده می‌شود تا همه مردم به وی ادای احترام کنند. قبل از این کار هر دو مجلس انگلیس تشکیل جلسه داده و در صورت لزوم فراخوانده شده و وفاداری خود به پادشاه جدید را اعلام خواهند کرد. نخست وزیر نیز سوگند وفاداری به پادشاه جدید خواهد خورد. البته برخی از نخست وزیران جمهوری خواه نیز سوگند وفاداری ۵۰۰ ساله یاد می‌کنند.

علاوه بر این آن‌طور که سخنگوی مجلس اعیان به ما گفته نمایندگان هر دو مجلس همدردی و تسلیت خود را از بابت مرگ ملکه به پادشاه جدید اعلام خواهند کرد. جلسات هر دو مجلس نیز تا پایان مراسم خاکسپاری ملکه متوفی تعطیل خواهد بود.

جنازه ملکه در تالار وست مینستر در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. هنگام ورود تابوت متوفی مراسم مختصری برگزار خواهد شد و بعد از آن عموم مردم می‌توانند از کنار تابوت عبور کرده و به وی ادای احترام کنند. به گفته سخنگوی مجلس اعیان این تالار هر روز به مدت یکساعت تا زمان خاکسپاری بر روی عموم باز خواهد بود تا مردم برای وداع با ملکه خود بر تابوت وی حاضر شوند.

بعد از گذشت سه روز از مرگ ملکه مادر نوه‌های داغدار او نگهبانان رسمی را مرخص کردند و برای مدت کوتاهی دور تابوت ملکه حلقه زدند که به این عمل نگهبانی شاهزاده‌ها گفته می‌شود. اعمال مشابهی برای شاه جرج پنجم انجام گرفت و انتظار می‌رود چنین مراسمی نیز برای ملکه الیزابت برگزار شود. بیش از ۲۰۰.۰۰۰ نفر از عموم مردم به جنازه ملکه مادر در تالار وست مینستر ادای احترام کردند و در صورت مرگ ملکه الیزابت تعداد این افراد بسیار بیشتر خواهد بود.

در تمام این مدت فضای امپراطوری آکنده از غم و اندوه و سوگواری است. سوگواری تنها به پوشیدن لباس‌های تیره و چند دقیقه سکوت در ابتدای مسابقات ورزشی منحصر نبوده و مردم سوگواری خود را در تمام فعالیت‌های روزمره خود نشان خواهند داد.

بعد از مرگ شاهزاده دایانا ده‌ها هزار نفر از مردم بیرون از کاخ باکینگهام به جنازه وی ادای احترام کردند. برخی ادعا می‌کردند که بعد از اتمام مراسم بیش از یک میلیون دسته گل در بیرون از کاخ باکینگهام به جا مانده بود. هزینه این مراسم بیش از ۲۰ میلیون پوند برآورد شد و برخی از مردم به مدت ده ساعت و یا حتی بیشتر برای امضا کردن دفتر ثبت تسلیت در صف بودند.

به گفته یکی از شاهدان عینی در روز خاکسپاری شاهزاده دایانا علیرغم تعطیل رسمی نبودن “همه جا تعطیل بود، مراسم خاکسپاری از تمام شبکه‌های تلویزیونی به صورت زنده پخش می‌شد، هیچ کس سر کار خود حاضر نشده بود”.

شاهد عینی دیگری می‌گوید: ” فضا پر از اندوهی باورنکردنی بود. احساس می کردیم که همه مردم عزیزترین شخص زندگیشان را از دست داده‌اند و غم مردم واقعی بود. این موضوع باعث نگرانی من شده بود زیرا می‌دیدم که در خیابان‌های کنزینگتون مردم با چشمانی اشکبار راه می‌رفتند. به نظر می‌رسید مردم قوه اتکای خود را از دست داده‌اند”.

به نوشته جاناتان فریدلند از روزنامه گاردین “بسیاری از کاسبان به خاطر ترس از رهگذران غمگین و سوگوار مجبور شدند مغازه‌های خود را در روز خاکسپاری تعطیل کنند”. با توجه به مقام ملکه الیزابت و نقش اجتماعی او که با زندگی مدرن تمامی مردم بریتانیا در هم تنیده شده است به نظر می رسد که در صورت مرگ وی مراسم خاکسپاری باشکوه‌تر و بزرگتری برگزار شود.

مراسم خاکسپاری مجلل و  به یادماندنی خواهد بود

44960355-Princess-Diana-Most-Extravagant-Funerals-CNBC

جنازه ملکه متوفی تا روز خاکسپاری که تعطیل رسمی است روزانه یکساعت در معرض دید عموم مردم قرار خواهد گرفت. به ادعای روزنامه دیلی میل مراسم خاکسپاری دو هفته بعد از مرگ ملکه برگزار می‌شود. سپس تابوت ملکه برای انجام مراسم خاکسپاری رسمی با کالسکه مخصوص حمل توپ جنگی به کلیسای وست مینستر منتقل خواهد شد.

به نظر می‌رسد که مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت باشکوه‌ترین و بزرگترین خاکسپاری تاریخ باشد. رهبران جهان در این مراسم شرکت خواهند کرد زیرا وی با ۶۰ سال حکومت بیشتر از هر رهبر دیگری در جهان بر مسند قدرت نشسته است. مراسم تدفین توسط اسقف جاستین ولبی اسقف اعظم کانتربری و دومین شخصیت مهم کلیسا بعد از پادشاه انجام خوهد شد. به ادعای وبسایت خبری دیلی بیست (Daily Beast)  ملکه الیزابت دوم در جریان برنامه‌ریزی‌ها برای انجام مراسم خاکسپاری خود فعالانه شرکت کرده است که نشان می‌دهد وی مرگ خود را قریب الوقوع می داند.

به ادعای شبکه بی بی سی بیش از یک میلیون نفر در مراسم خاکسپاری شاهزاده دایانا شرکت کرده  و بالغ بر ۳۰ میلیون نفر از مردم بریتانیا نیز به صورت زنده این مراسم را از تلویزیون نگاه می‌کردند. در سراسر دنیا نیز بیش از دو و نیم میلیارد نفر شاهد پخش خاکسپاری شاهزاده دایانا از طریق تلویزیون بودند. بنظر می‌رسد که تعداد شرکت کنندگان و شاهدان مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت نیز دستکم از این مقدار کمتر نباشد.

آرامگاه ابدی ملکه الیزابت کجا خواهد بود؟

sandringham-house-norfolk

بعد از اتمام مراسم تدفین تابوت حامل جنازه ملکه فقید در محوطه کاخ ساندرینگام یا کاخ بالمورال اسکاتلند به خاک سپرده خواهد شد. منحصر بفرد بودن این دو کاخ به این دلیل است که هر دو جزو املاک شخصی ملکه الیزابت دوم به شمار می آیند. البته ممکن است ملکه بخواهد که وی را در کلیسای سنت جورج در ویندسور که قبر شاه جرج ششم پدر ملکه نیز در آن‌جا است دفن کنند.

بعد از سوگواری – به مدت تقریبا یکسال یا کمتر- مراسم تاجگذاری شاه جدید برگزار خواهد شد. اگرچه شاه جدید می‌تواند مراسم را به شیوه و میل خود برگزار کند اما این رویداد جنبه تشریفاتی داشته و قوانین خاصی باید در آن رعایت شود. با تمام این تفاسیر او بعد از مرگ ملکه الیزابت تمامی حقوق و عناوین مربوط به شاه را خواهد داشت و از آن‌جا که از قبل به عنوان شاه جدید انتخاب شده است می‌تواند مراسم تاجگذاری را لغو یا آن را با تجملات و رسمیت کمتری برگزار کند.

در صورتی که شاهزاده چارلز نیز همانند شاهان پیش از خود تصمیم بگیرد که مراسم تاجگذاری را برگزار کند این مراسم در کلیسای وست مینستر و توسط اسقف اعظم کانتربری انجام خواهد شد.

تمام مراسم به طور زنده از تلویزیون و اینترنت پخش شده و همزمان جشن‌های زیادی در سرتاسر امپراطوری برپا خواهد شد. بعد از ازدواج سلطنتی شاهزاده ویلیام و کاترین میدلتون در سال ۲۰۱۱ جشن‌های خیابانی بسیاری در سرتاسر قلمرو بریتانیا برگزار شد. پس از مراسم تاجگذاری نیز جشن‌های متعددی در خیابان ها برپا خواهد شد. روز ازدواج این دو تعطیل رسمی اعلام شد و این موضوع کاهش ۱.۲ تا ۶ میلیارد دلاری در تولید ناخالص ملی بریتانیا را در پی داشت. در روز تاجگذاری هزینه سرسام آور برگزاری مراسم را نیز باید به این مبلغ اضافه کرد زیرا این مراسم پرهزینه ترین مراسم رسمی برگزار شده در بریتانیا از دهه ۱۹۵۰ تاکنون خواهد بود.

اتفاقات کوچک دیگر

آیا بعد از اتمام مراسم تدفین ملکه فقید و تاجگذاری شاه جدید همه چیز تمام می‌شود؟ البته که نه!

در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو تغییرات بزرگ و کوچک زیادی در سراسر کشور صورت خواهد گرفت. اول از همه اسکناس و سکه جدید چاپ و ضرب شده و  تصویر شاه چارلز بر روی آن‌ها نقش خواهد بست. با این وجود جایگزینی تمامی اسکناس‌ها و سکه‌های جدید یک شبه انجام نخواهد شد و سال‌ها طول خواهد کشید. سرود “خداوند حافظ ملکه است” نیز تغییر خواهد کرد.

حتی میدان ترَفالگار نیز تغییر خواهد کرد

business-t-square-5649

تغییر دیگر این است که نیروهای پلیس به نشان دیگری روی کلاه‌های خود احتیاج خواهند داشت زیرا علامت کنونی روی کلاه پلیس بریتانیا حاوی اول نام ملکه الیزابت و اعداد سلطنتی است. علاوه بر این بسیاری از نشان‌های نظامی نیز باید تغییر کنند. حتی پاسپورت ها نیز دچار تغییر خواهند شد. در پاسپورت کنونی بریتانیا آمده است که: “به نام علیاحضرت ملکه از تمامی مقام‌های مربوطه درخواست می‌شود که به صاحب این پاسپورت اجازه عبور بدون مزاحمت داده شود”. مهرهای سلطنتی نیز به جای سر ملکه باید با نقش سر شاه چارلز ساخته شوند.

این تغییرات کوچک از آن‌چه که فکر می‌کنید مهم‌تر هستند. بعد از تاجگذاری ملکه الیزابت عدد سلطنتی وی – II – باعث به وجود آمدن بحث‌های بسیاری در اسکاتلند شد زیرا در اسکاتلند هیچ گاه  ملکه ای با نام الیزابت اول به مقام سلطنت نرسیده بود. وقتی که بسته‌های پستی ممهور به مهر ملکه الیزابت دوم در اسکاتلند رونمایی شدند بسیاری اعتراض کرده و به تخریب اموال عمومی پرداختند.

اگرچه به تدریج نمادهای مربوط به ملکه پاک خواهند شد،  اما یاد وی در اذهان مردم محفوظ باقی خواهند ماند.

ممکن است دوران اتحاد بریتانیا به اتمام برسد

British-Union-Jack-Flag

مرگ ملکه ممکن است تبعات مهم‌تر و طولانی‌تری نیز داشته باشد و تنها به تغییر اسکناس و سکه و مهر منتهی نشود. مرگ وی می‌تواند به معنای اتمام اتحاد بریتانیا به شکل کنونی آن باشد. ۱۵ کشور رسما تحت حمایت امپراطوری بریتانیا قرار دارند از جمله استرالیا، نیوزیلند، کانادا، جامائیکا و جزایر باربادوس. امروزه تنها بخشی از اقتدار و سرزمین ‌های تحت حکومت امپراطوری بریتانیا باقی مانده است. وفاداری این کشورها به امپراطوری بریتانیا سمبلیک است و بسیاری از این کشورها علیرغم میل باطنی زمامدارانشان از حکومت بریتانیا تبعیت می‌کنند و اکثر آن‌ها نیز تاکنون استقلال خود را از این کشور اعلام کرده اند.

با مرگ ملکه الیزابت ممکن است برخی از این کشورها به اتحاد خود با بریتانیا به صورت یکبار برای همیشه پایان دهند.

برای مثال در سال ۱۹۹۹ در استرالیا برای اعلام جمهوریت همه پرسی برگزار شد. نتایج همه پرسی بسیار نزدیک بود و جمهوری خواهان نتیجه را با ۵ درصد اختلاف به سلطنت طلبان واگذار کردند. اما بسیاری از آرای موافقان سلطنت تنها در نتیجه علاقه شخصی به  ملکه در صندوق‌ها ریخته شدند. با مرگ ملکه ممکن است بسیاری از کشورهای مشترک المنافع به این نتیجه برسند که زمان جدایی فرا رسیده است. برای مثال در کانادا عقیده بر این است که با مرگ ملکه الیزابت دوران اتحاد با بریتانیا به پایان خواهد رسید.

این موضوع نیز به زمان مرگ ملکه بستگی خواهد داشت. بسیاری از سیاستمداران سرشناس در کشورهای مشترک المنافع مانند تونی ابوت نخست وزیر سابق استرالیا از طرفداران وفادار به نظام سلطنتی هستند و بدون شک تلاش خواهند کرد که فعالیت‌های جمهوری خواهان را برای جدایی از بریتانیا عقیم بگذارند. اما اگر مرگ ملکه الیزابت با حکومت سیاستمدارانی مصادف شود که علاقه ای به باورهای سلطنتی ندارند تلاش‌های جمهوری خواهان می تواند با استقبال بیشتری در بین عموم مردم روبرو شود.

شاید شاهد ظهور جمهوری بریتانیا باشیم

barbados-republic-300x200

در دوران حکومت شاه چارلز نیز ممکن است شاهد بروز تمایلات جمهوری خواهانه در بریتانیا باشیم. اما به جمهوری شدن حکومت بریتانیا در آینده ای نزدیک امید چندانی نیست. تمایلات سلطنت طلبانه در تار و پود افکار مردم بریتانیا تنیده شده است. در نظر سنجی‌ها مشخص شده است که ۶۶ درصد از رأی دهندگان خواستار ادامه حکومت به صورت سلطنتی و تنها ۱۷ درصد خواهان حکومت جمهوری هستند.

اگرچه ممکن است مرگ ملکه در یکی دو سال اخیر اتفاق نیفتد اما در آینده ای نسبتاً نزدیک اجتناب ناپذیر خواهد بود و با مرگ وی فصلی حماسی از تاریخ بریتانیا به پایان رسیده و فصل مبهم دیگری آغاز خواهد شد.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴ نظر

ورود

  • پویا آبان ۲۶, ۱۳۹۸

    والا الان پاییز ۹۸ هست و ملکه هنوز سرشو زمین نذاشته!!

  • امیر حسین فروردین ۲۹, ۱۴۰۰

    والا من که الان در بهار ۱۴۰۰ این دیدگاه را مینویسم ملکه هنوز قصد مرگ نکرده و زنده و سرحال در ۹۵ سالگی داره کارشو میکنه و با این تفاسیر بعید میدونم حالا حالاها به جهان آخرت عزیمت کنه

  • امیر حسین فروردین ۲۹, ۱۴۰۰

    والا من که الان در فروردین ۱۴۰۰ این دیدگاه را میفرستم ملکه انگلیس با ۹۵ سال سن و حدود ۷۰ سال سلطنت هنوز سالم و سرحال داره کارشو میکنه و فکر میکنم حالا حالاها هم قصد عزیمت به آن دنیا را ندارد

  • معصومه شهریور ۱۷, ۱۴۰۱

    والا الان تابستان۱۴۰۱هست و ملکه هنوز زندس?