نگاهی به زیبایی های بی نظیر دریاچه بایکال در روسیه

نگاهی به زیبایی های بی نظیر دریاچه بایکال در روسیه

بایکال یکی از عمیق ترین و تمیز ترین دریاچه های جهان محسوب می شود. این دریاچه حدود ۶۰۰ کیلومتر وسعت دارد و ضخامت یخ های آن در برخی نقاط به ۱.۵ تا ۲ متر می رسد.

شاید جالب باشد بدانید که این یخ ها توان تحمل ۱۵ تن سنگینی را دارند اما در مواقعی نیز مشاهده شده که ماشین ها درون آن سقوط کرده اند.

بافت یخ ها در بخش های مختلف این دریاچه با هم فرق دارد و دلیل آن این است که آب لایه به لایه در این دریاچه منجمد می شود.

باید گفت که یخ های بایکال، شفاف ترین یخ های طبیعی جهان هستند که همه چیز از ماهی و سنگ ها گرفته تا گیاهان و مرجان ها از داخل آن ها قابل مشاهده است. آب این دریاچه به قدری شفاف است که می توان اجسام و موجودات را تا عمق ۴۰ متری به راحتی دید.

بایکال دریاچه‌ ای در جنوب سیبری است که در کشور روسیه واقع شده و هفتمین دریاچه بزرگ جهان نیز محسوب می شود. همچنین بزرگ ترین منبع آب شیرین دنیا هم هست که تقریبا ۲۰ درصد تمام آب شیرین غیرمنجمد سطحی روی کره زمین در این دریاچه قرار دارد.

عمق این دریاچه ۱۶۴۲ متر اعلام شده و فقط دو دریاچه دیگر در جهان هستند که عمق بیش از ۱۰۰۰ متر دارند: تانگانیکا (۱۴۷۰ متر) و خزر (۱۰۲۵ متر).

در برخی از قسمت های بایکال، یخ ها همانند آینه رفتار می کنند و می توانید بازتاب جالبی از پیرامون آن منطقه را در آن ها مشاهده کنید.

بسیاری از گردشگران دوست دارند روی سطح این یخ ها اسکیت یا دوچرخه سواری کنند.

یخ های این دریاچه همیشه در حال ترک خوردن هستند، وقتی باران های سنگین می بارد، یخ ها شکسته شده و به جهات مختلف حرکت می کنند. طول برخی از این یخ ها به ۱۰ تا ۳۰ کیلومتر هم می رسد. این در حالی است که ۲ تا ۳ متر عرض دارند.

به لطف وجود این ترک ها، ماهی های دریاچه در اثر کمبود اکسیژن جان خود را از دست نمی دهند.

در افسانه آمده که بایکال پدر، ۳۳۶ رودخانه ی پسر و یک دختر به نام آنگارا داشته است. همه پسرها به سمت دریاچه پدر جاری بوده اند اما رودخانه دختر در جهت عشقش، رودخانه ینیسی جریان داشته و عشقش به حدی رسیده که همه دارائی پدر را گرفته و به عشقش می داده است. همین امر موجب شده تا بایکالِ پدر، یک صخره بزرگ روی دخترش انداخته و او را نفرین کند.

این صخره، شامان استون نام دارد و در محل ورودی رود آنگارا واقع شده است.

بایکال یکی از زیباترین چشم اندازهای جهان به شمار می رود که در تصاویر زیر می توانید بخشی از آن ها را تماشا کنید.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود