افراد بسیار حساس و عاطفی چگونه باید با حساسیت های شدید خود کنار بیایید؟

افراد بسیار حساس و عاطفی چگونه باید با حساسیت های شدید خود کنار بیایید؟

تمام افراد به طور طبیعی دارای احساس هستند اما این بدان معنا نیست که میزان احساس در میان تک تک انسان های کره زمین به یک اندازه باشد. برخی از سطح حساسیت های بیشتر برخوردار هستند. به عنوان مثال اندکی سر و صدا می تواند موجبات به هم خوردن تمرکز آنها را فراهم آورد.

برخی تصور می کنند که این روند نوعی بیماری است اما خوشبختانه این طور نیست و حتی افرادی که با این جریان دست و پنجه نرم می کنند با استفاده صحیح از آن می توانند در زندگی به موفقیت و خلاقیت های فراوانی نیز دست یابند.

در ادامه به توضیحات علمی در این ارتباط و تعریف علمی از این پدیده پرداخته و سپس به نکاتی در مورد آن اشاره خواهد شد.

بیش از اندازه حساس بودن به چه معناست؟

0

افرادی که بیش از اندازه حساس هستند، با اصطلاحات پزشکی SPS یا sensory processing sensitivity نیز شناخته می شوند.

این عبارت پزشکی توسط فردی به نام دکتر «الین آرون» ابداع شد که نخستین بار به بررسی افرادی مبادرت کرد که به برخی از عوامل محیطی نسبت به دیگران حساسیت بیشتری نشان می دادند.

این عارضه سبب می شود که تفاوت هایی که توسط بسیاری از افراد مورد توجه قرار نمی گیرد، درک و مورد توجه قرار گیرد. دکتر آرون بر این باور است، چنین افرادی ممکن است بر اثر صدا یا نور بیشتری که مثلا از یک آمبولانس، به گوش یا به چشم می رسد، یا یک برنامه تلویزیونی خشونت آمیز و امثال اینها آزرده شوند.

حساس بودن چیز بدی نیست

1

بر اساس داده های بدست آمده در «سایکلوژی تودِی» نشان داده شده که حساسیت های این افراد نسبت به محیط اطراف می تواند ذوق هنری، موسیقیایی و بویایی این افراد را تقویت کند.

همچنین آنها می توانند با درک بالایی که از حس های اطراف دارند با دیگران همدردی بیشتری داشته باشند.

این حس چندان هم عجیب و غریب نیست 

2

این وضعیت که هنوز مطالعات لازم و  کافی بر روی آن انجام نپذیرفته، در بسیاری از موارد به درستی تشخیص داده نمی شود. اما این بدان معنا هم نیست که امری غیر معمول و عجیب و غریب باشد.

بر اساس داده های «سایکولوژی تودِی» در یک جمعیت مابین ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد با این وضعیت دست و پنجه نرم می کنند. دکتر آرون با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش های انجام شده در میان ۱۰۰ گونه حیوانات بر این باور است که حتی حیوانات نیز، دارای چنین خصوصیت رفتاری هستند.

اما حساسیت های بالا دشواری هایی را نیز دارد

3

اگرچه این خصوصیت رفتاری چیز بدی نیست، اما می تواند یک حرکت نزولی نیز محسوب شود.خصوصا در ابتدا می تواند برای فرد دشواری هایی از جمله عدم توانایی و تحمل صداهای اطراف باشد.

چنین افرادی به دلیل شامه قوی ای که دارند امکان دارد در مورد بوهای اطراف و حتی دمای پیرامون خود هم در مقایسه با دیگران با سختی هایی مواجه شوند.

 آگاهی کلید اصلی کنار آمدن با حساسیت های بالاست

4

زمانی که پای کنار آمدن با چنین حساسیت های افراطی به میان می آید، کلید اصلی غلبه بر آن داشتن آگاهی لازم نسبت به این وضعیت است.

این افراد در صورت عدم آگاهی از وضعیت خود گمان می کنند که دچار مشکل هستند. براساس اطلاعات بدست آمده از «سایک سنترال» بدون داشتن آگاهی نسبت به این روند قادر به تطابق با محیط نخواهید بود و توفیقی برای غلبه بر این نوع رفتار نخواهید داشت.

به نیاز خود برای داشتن آرامش و سکوت احترام بگذارید

5

اگر شما هم در گروه افراد بسیار حساس هستید بهتر است بدانید که باید به نیازهای خود پاسخگو باشید. بدون تنها بودن، سکوت و استراحت برای تان دشوار خواهد بود که خودتان باشید.

در زمان هایی که در وضعیت پایینی از روحیه قرار دارید، باید با قرار گرفتن در مکان های دورتری از دیگران خود را برای بازگشت دوباره به میان جمعیت و کارهای روزمره آماده کنید.

به جنبه های خلاق وجودی خود ارج نهاده و به استقبال آنها بروید

6

یکی از بهترین جنبه های افرادی که حساسیت بالا دارند، خلاقیت آنهاست. از این جنبه با ارزش وجودی استقبال کنید و از آن بهره برداری کنید. به موسیقی گوش دهید، نقاشی و آشپزی کنید و از فعالیت های هنری لذت ببرید.

در واقع با استفاده از این حس خود، روند زندگی را به نفع خود پیش ببرید.

با افراد مثبت اندیش در ارتباط باشید و دوستی کنید

7

از آنجایی که افرادی با خصوصیات شخصیتی بسیار حساس، احساسات اطرافیان را به راحتی دریافت و درک می کنند و ممکن است بسیار تحت تاثیر انتقادهای دیگران قرار بگیرند بهتر است با افرادی دوستی کنند و وقت شان را سپری کنند که آن افراد انرژی مثبت تری داشته باشند.

بنابراین بهتر است دور و اطراف خود را از افرادی پر کنید که به حد و مرزهای زندگی شما احترام می گذارند و با شما مهربان هستند.

منبع: rd
دیجیاتو
بدون نظر

ورود