۳۵ واقعیت جالب در مورد چشم انسان که احتمالا نمی دانید

۳۵ واقعیت جالب در مورد چشم انسان که احتمالا نمی دانید

همه انسان هایی که چشمان سالمی دارند، از صبح که آن ها را باز می کنند تا زمانی که دوباره چشم ها را روی هم می گذارند و به خواب می روند، به طور دایم و بی وقفه از قدرت بینایی خود بهره می گیرند. اما بیشتر آن ها، به واسطه عادت همیشگیِ خدمت رسانیِ این عضوِ بدن، از شگفتی ها و توانایی های خارق العاده آن ناآگاه هستند و تقریبا هرگز به آن فکر نمی کنند.

به طور مثال، آیا می دانید چشم انسان به طور میانگین ۸ گرم وزن دارد؟ یا می دانید که هر فردی به طور متوسط، ۵.۲ میلیون بار در سال پلک می زند؟

برای آگاهی با دیگر موارد جالب در مورد چشم ها در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

  1. هنگامی که به فرد مورد علاقه خود نگاه می کنید، مردمک چشم شما ۴۵ درصد گشادتر می شود.
  2. قرنیه چشم انسان مشابه قرنیه چشمان کوسه است و به همین خاطر در جراحی های مربوط به چشممی توانند از آن برای پیوند به چشم انسان استفاده کنند.
  3. هر چشمی ۱۰۷ میلیون سلول دارد که تمامی آن ها به نور حساس هستند.
  4. از هر ۱۲ مرد یکی از آن ها کوررنگی دارد.
  5. چشم انسان فقط سه رنگ اصلی یعنی قرمز، آبی و سبز را می بیند و بقیه رنگ ها، ترکیبی از این سه هستند.
  6. چشم انسان حدود ۲.۵ سانتی متر بوده و حدود ۸ گرم وزن دارد.
  7. فقط یک ششم از کره چشم انسان بدون پوشش است و ما آن را می بینیم.
  8. هر فرد به طور میانگین در طول زندگی خود فقط ۲۴ میلیون تصویر متفاوت می بیند.
  9. در حالیکه اثر انگشت انسان ۴۰ مشخصه منحصربه فرد دارد، عنبیه چشم هر فرد نیز ۲۵۶ مشخصه خاص خود را دارد. به همین خاطر است که در سال های اخیر برای اهداف امنیتی از اسکن های شبکیه چشم (رتینا) استفاده می کنند.
  10. سرعت پلک زدن انسان ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی ثانیه است به طوری که در یک ثانیه می توان ۵ بار پلک زد. پلک انسان، پرسرعت ترین عضو بدن محسوب می شود.
  11. چشم ها به طور متوسط ۱۷ بار در هر دقیقه، ۱۴۲۸۰ بار در روز و ۵.۲ میلیون بار در سال پلک می زنند.
  12. چشم ها قادر هستند ۳۶ هزار بیت اطلاعات را در هر ساعت پردازش کنند.
  13. چشمان قهوه ای نیز در زیر رنگدانه های قهوه ایِ خود، آبی هستند به همین خاطر است که می توان با استفاده از لیزر، چشمان قهوه ای را به صورت دائمی به رنگ آبی تبدیل کرد.
  14. چشم قادر است در هر ثانیه روی ۵۰ موضوع مختلف تمرکز کند.
  15. تصاویری که چشم به مغز مخابره می کند، برعکس و سر و ته هستند.
  16. در میان تمامی عضله ها و ماهیچه های بدن، آن هایی که کنترل فعالیت های چشم را به عهده دارند، از همه فعال تر هستند.
  17. متوسط عمر مژه های انسان، ۵ ماه است.
  18. سرخپوستان مایایی معتقد هستند لوچ بودن (چپ بودن چشم) جذابیت دارد و به همین خاطر همه تلاش خود را می کنند تا فرزندانشان لوچ به دنیا بیایند.
  19. ۱۰ هزار سال پیش، چشمان همه انسان ها قهوه ای بوده تا اینکه یک جهش ژنتیکی در یک نفر باعث می شود تا چشم آبی نیز پدید آمده و نسل به نسل به ارث برسد. به این معنی که اگر چشمان شما آبی است، یعنی جد شما همان اولین چشم آبی دنیا است.
  20. اگر در عکس هایی که با فلاش گرفته شده اند، فقط یکی از چشمان شما قرمز افتاده باشد، احتمال اینکه سرطان چشم داشته باشید زیاد است. البته این فقط زمانی مصداق دارد که شما مستقیم به لنز دوربین خیره شده باشید. لازم به یادآوری است که این بیماری در ۹۵ درصد افراد قابل درمان است.
  21. شیزوفرنی را می توان با یک تست بینائی ساده تشخیص داد و این تشخیص نیز تا ۹۸.۳ درصد دقیق است.
  22. سگ ها و انسان ها تنها موجوداتی هستند که می توانند علائم بصری را از چشم دیگری ببینند و سگ ها فقط در زمان تعامل با انسان ها این توانائی را از خود نشان می دهند.
  23. حدود ۲ درصد از زنان دارای نوعی جهش ژنتیکی نادر هستند که یک مخروط شبکیه اضافه تر در چشمان خود دارند و به واسطه آن می توانند تا ۱۰۰ میلیون رنگ را ببینند.
  24. چشمان انسان وقتی در حال ردیابی یک سوژه ی در حال حرکت است، می تواند حرکات خود را آهسته تر کند.
  25. دزدان دریایی یکی از چشمان خود را می بندند تا چشمانشان برای دیدن از بالا تا پائین عرشه تنظیم شود، به این صورت که یکی از چشم ها برای نورهای روشن و دیگری برای نورهای کم و فضاهای تاریک آمادگی کامل را داشته باشد.
  26. تعدادی رنگ در جهان وجود دارد که پردازش آن ها برای چشم انسان بسیار پیچیده هستند، به همین خاطر به آن ها رنگ های ناممکن می گویند.
  27. همه کودکان در زمان تولد دچار کور رنگی هستند.
  28. چشم ها ۵۵۰ میلیون سال پیش رشد خود را آغاز کرده اند. ساده ترین چشم ها، در حیوانات تک سلولی وجود داشته و فقط نورپذیر هستند.
  29. در حالیکه دیگر اعضای بدن برای آغاز فعالیت های خود به زمان کوتاهی برای گرم شدن نیاز دارند، چشم ها به صورت دایمی و بی وقفه، فعالیت داشته و آماده خدمت هستند.
  30. چشم خیلی زود التیام می یابد. در صورتی مواظبت دقیقی از آن داشته باشید، حدود ۴۸ ساعت طول می کشد تا خراش روی قرنیه را ترمیم کند.
  31. عدسی چشم ها بسیار سریع تر از هر دوربینی است.
  32. انسان با مغز خود می بینید، نه با چشمانش. در بسیاری موارد، دید ضعیف یا تاربینی به چشم ها مربوط نمی شود. وجود اشکال در ساقه چشم در جایی در غشای بصری مغز موجب این مشکلات می شود.
  33. چشم ها دو هفته پس از شکل گیری جنین، شروع به رشد می کنند.
  34. افراد نابینا قادر به دیدن رویاهای خود هستند.
  35. چشم ها حدود ۶۵ درصد از قدرت مغز را به کار می گیرد.

منبع: visual
۶ نظر

ورود

  • پیمان بهمن ۱۹, ۱۳۹۵

    خیلی جالب بود ، فقط کاش اون تصویر مربوط به اسکیزوفرنی و رنگهای ناممکن را هم میگذاشتید.

  • ناشناس دی ۱۰, ۱۳۹۶

    ممنون.متن جالبی بود.لطفا درباره شگفتی های آفرینش مطالب جدیدی بگذارید.

  • فائزه مرداد ۱۲, ۱۳۹۸

    سلام اقای دکتروقتتدن بخیر ب تای ده روزی مشه لنزطبی گرفتم و دفعه اول گذاشتم مشکلی نبود دفعه دوم سوزش داشتم ودفعه سوم ینی امروزچشمم خیلی سوزش زیادی داشت و بعددراوردن لنز هم تادوساعتی سوزش داشتم.بااینکه یه ساعتم توچشمم نبودنتونسم تحمل کنم دراوردم.مایع لنزم ال کلین سافت اویزوره بنظرشماچشمم صدمه دیده دکترنیازب چکاپ هس تروخداراهنماییم کنین دکتر

  • Solaleh اردیبهشت ۹, ۱۳۹۹

    عالــــی…خیلی باحال بود ممنونم از مطلب مفیدتون

  • Somayeh Rasllpoor آذر ۱۹, ۱۳۹۹

    عالی بود من به مطلب خواندن علاقه بسیار زیادی دارم . واقعا عالی بود سپاس فراوان