نگاهی به نمایشگاه دوچرخه در انگلستان؛ تحول دوچرخه‌ها از گذشته تا حال

نگاهی به نمایشگاه دوچرخه در انگلستان؛ تحول دوچرخه‌ها از گذشته تا حال

ترافیک، یکی از معضلات بزرگ کلان‌شهرها محسوب می‌گردد و اگر بتوان فرهنگ استفاده از دوچرخه را در میان شهروندان توسعه داد، شاید بتوان تا حدی از میزان این مشکل کاست.

در سال‌های اخیر، دوچرخه‌سواری در میان دیگر رشته‌های ورزشی نیز محبوبیت بیشتری یافته به‌طوری‌که کشورهایی همانند انگلستان در این حوزه بسیار فعال بوده‌اند. بر اساس آمار، در سال ۲۰۱۵ ورزشکاران انگلیسی مجموعا ۵.۲۳ میلیارد کیلومتر را با دوچرخه پیموده‌اند. در همین راستا موزه طراحی در لندن نمایشگاهی به نام Cycle Revolution راه‌اندازی نموده و در آن به پیشینه‌ی تاریخی دوچرخه از قرن ۱۹ تاکنون پرداخته است.

بیشترین تمرکز این نمایشگاه روی انواع گوناگون طراحی دوچرخه از گذشته تا آینده است. به همین خاطر، در این مطلب ۴ دستگاه از دوچرخه‌هایی که بهترین‌های این نمایشگاه محسوب می‌شوند را انتخاب و معرفی نموده‌ایم.

 

Raleigh Chopper

Silver Raleigh Chopper bicycle

شاید هیچ دوچرخه دیگری به‌اندازه Raleigh Chopper نتواند حس نوستالژیک این وسایل نقلیه را برانگیخته نمایند. این مدل، یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین دوچرخه‌های دهه ۱۹۷۰ میلادی به شمار می‌رود که بیشتر مورداستفاده کودکانی بود که برای نخستین بار قصد دوچرخه‌سواری دارند.

جالب است بدانید در پایان دهه ۷۰ میلادی این مدل دوچرخه فقط در انگلستان بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه فروخته بود.

 

Lotus Type 108

2

در ۲۹ جولای ۱۹۹۲ میلادی، «کریس بوردمن» نخستین ورزشکار انگلیسی بود که مدال طلای دوچرخه‌سواری را از آن خود کرد. دوچرخه‌ای که وی با آن در مسابقه شرکت کرده بود، Lotus Type 108 نام داشت که طراحی آن شبیه جنگنده‌های هوایی است.

ویژگی خلاقانه‌ی این وسیله نقلیه، بدنه فیبر کربنی و مشکی‌رنگ monocoque بود که به‌منظور کاهش کشش طراحی‌شده بود. این دستگاه را مهندسی به نام Mike Burrows طراحی نموده و آن را در تونل باد مورد آزمایش قرار داد تا از نتیجه کار خود مطمئن گردد. این دوچرخه برای مسابقات المپیک آماده شد و در آن زمان با نام Superbike شناخته می‌شد.

 

SplinterBike

3

بااینکه دوچرخه در قرن ۱۹ میلادی اختراع گشته اما جالب است بدانید که در طول این‌همه سال، در طراحی آن تغییر خاصی پدید نیامده و ساختار آن همچون قبل باقی‌مانده است. البته این موضوع فقط به‌ظاهر دستگاه محدود می‌شود زیرا در فناوری و متریالی که دوچرخه‌های کنونی ساخته می‌شود، تغییرات بزرگی را شاهد هستیم.

بااینکه بیشتر دوچرخه‌ها از استیل یا فیبر کربن تولید می‌گردند، اما طراحان امروزی، از موادی همانند چوب برای ساخت بدنه دستگاه استفاده می‌کنند. ازجمله این مدل‌ها می‌توان بهSplinterBike  اشاره نمود که از چون راش و زبان‌گنجشک سفید ساخته‌شده.

در ساخت این دستگاه از «لوتوس تایپ ۱۰۸» الهام گرفته‌شده و مراحل ساخت آن حدود یک هزار ساعت به‌طور انجامیده است. شاید بد نباشد بدانید که تولید این دوچرخه از شرط‌بندی دو دوست آغاز شد. به این صورت که «تامپسون» ادعا نمود قادر است دوچرخه‌ای را تماما از چوب و چسب و بدون استفاده از پیچ و مهره بسازد. ازآنجاکه وی اجازه نداشت از زنجیر برای دوچرخه استفاده کند، از چرخ‌دنده برای انتقال قدرت پدال‌ها به چرخ عقب بهره گرفت.

SplinterBike در سال ۲۰۱۱ تکمیل گشت و یکی از دوستان طراح به نام «جیمز تالی» داوطلب سواری با آن شد و با حداکثر سرعت ۱۸.۲ کیلومتر بر ساعت این دوچرخه را راند.

 

Brompton prototype

4

کمپانی انگلیسی Brompton هرسال بیش از ۴۵ هزار دوچرخه دست‌ساز تولید می‌نماید و همین امر آن را به یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های دوچرخه‌سازی انگلیس تبدیل کرده است. این شرکت توسط مخترعی به نام «اندرو ریتچی» تاسیس گشته که نخستین نمونه آزمایشی ساخته‌شده توسط وی، یک دوچرخه تاشو در سال ۱۹۷۵ میلادی بود.

این کارخانه در حال حاضر محصولات خود را به ۴۴ کشور در سراسر دنیا ارسال می‌کند. بر اساس آمار فقط در لندن حدود ۸۰ هزار دوچرخه ساخت Brompton وجود دارد.

منبع: bbc
دیجیاتو
بدون نظر

ورود