خوراکی هایی که مصرف روزانه آنها باعث برقراری تعادل در هورمون ها می شود

خوراکی هایی که مصرف روزانه آنها باعث برقراری تعادل در هورمون ها می شود

وضعیت تغذیه ما می تواند تاثیر فراوانی بر برقراری تعادل میان هورمون ها، خلق و خوی ما، سطح انرژی، روند هضم، سوخت و ساز بدن و خواسته های جنسی مان داشته باشد.

بنابراین شاید ایده چندان مناسبی به نظر نرسد که باقی مانده پیتزای شب گذشته بخوریم چرا که می تواند عواقبی همچون ایجاد نفخ در شکم مان را به همراه داشته باشد.

برای اینکه بتوانید تعادل بهتری در وضعیت هورمون های خود به وجود آورید بسیار خوب است که از توصیه های پزشکانی چون دکتر «دیانا بیتنر» و دکتر «شری راس» در این ارتباط کمک گرفته و در بشقاب غذای روزانه خود، موادی که در ادامه همین نوشته برشمرده خواهند شد قرار دهید.

این فهرست مفید در جهت ایجاد تعادل در وضعیت هورمون ها می توانند بسیار مفید و موثر باشند.

سیب زمینی شیرین

1

بدون آنکه به شما توصیه ای در این زمینه بشود خودتان به خوبی می دانید که بسیاری از کربوهیدرات ها در رژیم غذایی تان می توانند، پیچیدگی هایی را به وجود آورند. اما آیا این را هم می دانسته اید که برخی از این انواع کربوهیدرات ها می توانند بسیار هم مفید باشند؟

دکتر بیتنر می گوید، از میان آنها می توان به سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای و کوئینا اشاره کرد که می توانند سطح قند خون شما را به ثبات برسانند و از بالارفتن ناگهانی سطح انسولین جلوگیری به عمل آورند.

همچنین برای کارکرد تخمک ها نیز بسیار مفید هستند. بنابراین روزانه حدود ۵۰ تا ۷۰ گرم از این نوع کربوهیدرات ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

انواع کلم ها 

2

بی دلیل نیست که سالیان طولانی است که مصرف سبزیجاتی چون کلم، گل کلم و بروکلی توصیه شده اند چرا که در تولید هورمون استروژن ایفای نقش می کند.

دکتر راس می گوید: “این هورمون که یکی از اصلی ترین هورمون های زنانه است کنترل صحیح عادات ماهیانه را بر عهده می گیرد.”

همچنین دارا بودن مقادیر قابل توجهی فیبر در آن می تواند از یبوست جلوگیری به عمل آورده و روند هضم را تسهیل کند. بنابراین بسیار خوب است که روزانه در حدود یک فنجان از آنها مورد استفاده قرار گیرد.

سالمون 

3

بسیار خوب اگر تمایل به خوردن هر روز این نوع ماهی را ندارید حتما هفته ای یک بار آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

دکتر راس می گوید: “سالمون یک غذای بسیار ایده آل به شمار می آید چرا که دارای مقادیر قابل توجهی اسید چرب «اُمگا ۳» است و می تواند میزان فشار خون و تری گلیسیرید را نیز پایین نگه دارد.”

همچنین ترکیبات موجود در سالمون دارای خاصیت ضدتورم نیز هستند که به بهبود وضعیت پوست نیز کمک می کنند، پوست را شفاف تر کرده و برای تقویت استخوان ها و سلامت دندان ها مفید است.

دکتر راس حدود ۱۴ گرم از آن را در وعده های غذایی هفته ای پیشنهاد می کند.

آواکادو

4

این ماده سبز رنگ پوره ای شکل مقادیر قابل توجهی اسید چرب «اُمگا ۳» را داراست. همچنین دارای ویتامین های «ای»، «کا» و «سی» نیز است که در برقراری تعادل هورمون استروژن ایفای نقش می کند.

از جنبه زیبایی نیز می تواند به بهبود وضعیت پوست شما نیز کمک کند و به آن رطوبت و چربی مورد نیاز را بدهد. دکتر راس مصرف روزانه نصف یک آواکادو را پیشنهاد می دهد.

بادام 

5

دکتر راس می گوید: “بادام دارای چربی بسیار سالم، پروتئین مقوی، فیبر و ویتامین های مفید است.” همچنین در کنترل قند خون، پایین آوردن فشار خون و کلسترول و کاهش احساس گرسنگی نیز موثر است.”

علت این امر نیز بالابردن میزان هورمون «کوله سیستوکینین» در بدن است که می تواند سبب ایجاد سیری در شما شود. مصرف روزانه ۱۱ عدد بادام توصیه می شود.

مصرف روغن زیتون بکر اضافه 

6

ملکه تمام چربی های سلامت برای بدن با دارا بودن اسیدچرب واحد، اسید چرب «اُمگا ۹»، ویتامین های مفید و آنتی اکسید، بی شک روغن زیتون است.

دکتر راس می گوید: “روغن زیتون قند خون را کنترل، فشار خون را پایین نگه می دارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را نیز کاهش می دهد.”

مطالعه ای که بر روی این ماده انجام شد و نتیجه آن در مجله «تغذیه بریتانیا» انتشار یافت، نشان داد که روغن زیتون می تواند سلول ای چربی را سریع تر بشکند. توصیه می شود در هر وعده غذایی ۵ قاشق اضافه از آن به غذا افزوده شود.

ماست

7

نوعی باکتری زنده و سلامت به نام «آکا پروبیوتیک» موجود در ماست، می تواند در هورمون استروژن، تیروئید و «فیتواستروژن» تعادل به وجود آورد. خصوصا اگر در مراحل پیش از یائسگی یا در دوران آن به سر می برید و یا علائم «سندورم پیش از قاعدگی» را دارید، می توانید مصرف ماست را جدی تر بگیرید.

«لاکتوباسیلوس» یکی از رایج ترین انواع پروبیوتیک است که می تواند در کنترل لاکتوز، گاز شکم، شکم روش، یبوست و سایر مسایل مرتبط با هضم غذا نقش داشته باشد.

اگر از خوردن مواد لبنی هراس دارید و تجربه خوبی از آن به هر دلیلی از جمله عدم تحمل لاکتوز را ندارید می توانید کیمچی و سوپ میسو را جایگزین کنید.

منبع: msn
دیجیاتو
بدون نظر

ورود