آیا نوشیدن آبی که ساعت ها در جای ساکن باقی مانده، سلامت را به مخاطره می اندازد؟

آیا نوشیدن آبی که ساعت ها در جای ساکن باقی مانده، سلامت را به مخاطره می اندازد؟

بسیاری از ما عادت داریم آب باقی مانده از شب قبل و یا مابقی آب بطری یا لیوانی که در داخل ماشین خود قرار داده ایم را بنوشیم.

ممکن است این سئوال پیش بیاید که نوشیدن این آب کهنه مشکلی به وجود می آورد یا خیر؟

بسیار طبیعی است زمانی که صبح ها از خواب بلند می شوید، به دلیل عدم دریافت آب در طول شب، تشنه هستید. احتمالا هم می دانید که نوشیدن آب از داخل یک لیوان سرباز نمی تواند گزینه بهداشتی ای محسوب شود.

در تمام طول شب امکان دارد که انواع و اقسام گرد و غبارها، آلودگی ها و گاهی هم پشه یا مگس از آن عبور کند یا روی آن لیوان بنشیند و دهانه های آن لیوان را آلوده کند.

حتی اگر در آن بطری بسته هم باشد می تواند مشکلاتی را به وجود آورد. زمانی که از خواب بلند می شویم و از آن بطری آب می خوریم این امکان وجود دارد که آلودگی های دهان ما با سرکشیدن بطری به آب داخل آن انتقال پیدا کند.

بزاق حاوی باکتری هایی است که می تواند با انتقال به آب داخل لیوان یا بطری در مصرف دوباره آن را به ما بازگرداند. دکتر «مارک لوی» می گوید: “زمانی که از یک بطری آب می نوشید، بهتر است تنها یک بار این کار را انجام دهید و سپس آن بطری را بیرون بیاندازید.”

شاید اغراق باشد که بگوییم با نوشیدن از بطری آب خودتان هم دچار بیماری می شوید چرا که آنچه روی دهانه بطری وجود دارد باکتری های دهان خودتان است .

اما بسیار توصیه می شود که لیوان یا بطری خود را با فرد دیگری به اشتراک نگذارید چرا که ممکن است فردی به هر دلیلی از جمله پایین بودن سیستم ایمنی اش بر اثر برخی از بیماری هایی چون ایدز و یا سایر بیماری های واگیردار به راحتی باکتری ها را دریافت کرده و بیمار شود.

اهمیتی هم ندارد که این آب از داخل بطری یا شیر آب بیرون آمده باشد. این تصور میان بسیاری از افراد وجود دارد که آب های بطری از آب شیر بهتر هستند. هر دوی این آب ها استانداردهای بهداشتی را دارا هستند. (از آنجایی که این متن ترجمه شده شاید نتوان ماجرای استانداردهای آب های شیر را به همه نقاط جهان تعمیم داد.)

90

احتمالا می پرسید بالاخره می توان آب باقی مانده در داخل ماشین را نوشید یا خیر؟

پاسخ به این سئوال این است که اگر آن بطری در معرض نور آفتاب قرار داشته باشد، خصوصا اگر قبلا از آن نوشیده باشد در آن باکتری هایی بر اثر تابش نور آفتاب شکل گرفته.

اگرچه حتی با قرار دادن بطری زیر صندلی اتومبیل تان باز هم باکتری ها شروع به رشد می کنند با این حال از رها کردن آن در مقابل نور آفتاب کم ضررتر است.

برخی از بطری های پلاستیکی نیز حاوی مواد شیمیایی ای چون BPA و یا سایر مواد مشابه هستند که می توانند به داخل آب وارد شوند. ورود این مواد در معرض نور آفتاب سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

پژوهشی نشان می دهد که ماده فوق الذکر می تواند مخاطراتی را برای سلامت به وجود آورد که می تواند مغز و رفتار را تحت تاثیر قرار دهد. سازمان جهانی بهداشت در صدد آن است که بطری هایی فاقد BPA تولید کند.

البته استفاده از چنین فرمولی در تولید بطری های پلاستیکی می تواند از ورود ماده شیمیایی ذکر شده خودداری کند اما باکتری هایی که بر اثر حرارت و حتی در لیوان های فلزی هم تشکیل می شوند و گاهی بیشتر هم هستند هنوز مورد بحث قرار دارند.

با تمام آنچه گفته شد، دکتر لوی پیشنهاد می کند که آب را برای نوشیدن داخل داخل لیوان ریخته و سپس میل کنید. در صورت در دسترس نبودن لیوان از تماس مستقیم به دهانه بطری پرهیز کنید و آب داخل بطری را بدون واسطه به داخل دهان تان بریزید.

منبع: rd
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • ali بهمن ۳۰, ۱۳۹۵

    این مقاله خیلی قابل اطمینان نیست
    بدن ما نسبت به باکتری هایی که درون بزاق دهان رشد میکنن ایمنه اگه بیماری نداشته باشیم مشکلی ایجاد نمیکنه
    “زمانی که از یک بطری آب می نوشید، بهتر است تنها یک بار این کار را انجام دهید و سپس آن بطری را بیرون بیاندازید.”
    اون طرف تر یکی دیگه با یه مقاله میاد گیر میده چرا به محیط زیست اهمیت نمیدین
    “در آن باکتری هایی بر اثر تابش نور آفتاب شکل گرفته”
    باکتریی بر اثر نور خورشید به وجود نمیاد بلکه اونی که داخل اب بوده با نور خورشید موقعیت بهتری برای رشد پیدا میکنه
    باید همیشه مراقب بهداشت بود ولی داشتن وسواس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن میشه روزانه صدها عامل بیماری وارد بدن ما میشه و سیستم ایمنی ما با نابود کردن اونا قویتر میشه