۱۲ راه ساده و کارآمد برای خلاص شدن از بیحالی و بی حوصلگی در دوران تعطیلات

۱۲ راه ساده و کارآمد برای خلاص شدن از بیحالی و بی حوصلگی در دوران تعطیلات

همه ما ممکن است در دوران تعطیلات سال نو دچار بی حوصلگی یا بیحالی شویم که این امر می تواند دلایل متعددی داشته باشد. اگر این شرایط بیشتر از چند روز ادامه پیدا کند علاوه بر این که بیشتر ما را در خود غرق می کند بلکه باعث می شود که ناخودآگاه نگذاریم به دوستان و اطرافیانمان نیز خوش بگذرد و تعطیلات سال نو را برای خود و دیگران به یک کابوس تبدیل خواهیم کرد. ممکن است این حالت تاخوشایند به خاطر بیماری، دلخوری از موضوعی، استرس، از دست دادن عزیزان، خواب ناکافی، عدم تحرک، تکراری بودن سنت ها و ایام تعطیل و یا حتی تنها بودن باشد. بهتر است قبل از هر چیز دلیل این حالت را در خود پیدا کرده و سعی کنید آن را برطرف نمایید.

در ادامه به چند روش ساده که با استفاده از آن ها می توانید بر این حالت ناخوشایند چیره شوید اشاره خواهیم کرد.

دلیل اصلی مشکل خود را پیدا کنید

morning-person-1015x677-w900-h600

ممکن است ناراحتی و بیحالی شما در دوران تعطیلات بیشتر به خاطر کمبود نور یا سرد بودن هوا باشد تا خستگی از جشن ها. برخی از افراد با تغییر فصل دچار استرس و افسردگی می شوند که این حس معمولا در تعطیلات سال نو به وجود می آید و پزشکان علت آن را دریافت کم نور توسط بدن در این ایام می دانند. شاید بگویید این کسالت به خاطر خسته کننده بودن و به درد نخور بودن ایام تعطیلات باشد اما این طور نیست و مشکل را باید در کمبود نور دریافتی بدن جستجو کرد.

اگر در این دوره از سال عصبی مزاج شدید و احساس خستگی و بیحالی کردید و کمی هم وزنتان افزایش یافت نگران نباشید زیرا این حالت ها ارمغان روزهای کوتاه و سرد و بی نور زمستان هستند. برای درمان این عارضه از نور درمانی استفاده کنید و مطمئن باشید که خیلی زود شرایط شما بهتر خواهد شد.

در خرید هدیه سال نو برای عزیزانتان بیش از حد وسواس به خرج ندهید

family-giving-holiday-gifts-w900-h600

شاید بخواهید برای افرادی که قرار است به آن ها هدیه سال نو بدهید بهترین و درست ترین هدیه را بگیرید اما باید بدانید که این مسئله نباید بیش از حد ذهن شما را به خود مشغول کند. کافی است کمی فکر کنید. در این صورت بدون شک کسی از هدیه شما ناامید نخواهد شد. لازم نیست که برای هر کسی بهترین هدیه را بخرید. با دادن هدیه فقط می خواهید به آن ها بفهمانید که به یادشان بوده اید و این پیام نیز با یک هدیه ساده و کاربردی و نه حتما عالی، از هر جهت منتقل خواهد شد.

از دست پیام های بازرگانی خلاص شوید

03_ways_get_over_holiday_humbug_skip_commercials_Vesnaandjic--1024x683-w900-h600

به جای این که سریال های تلویزیونی را به صورت مستقیم تماشا کنید بهتر است آن ها را ضبط کرده تا بعداً با خیال راحت و بدون پیام های بازرگانی کلافه کننده آن ها را تماشا کنید. با این کار دیگر پیام های بازرگانی نیز شما را وسوسه نخواهند کرد که فلان چیز را بخرید و فلان چیز را نخرید. همچنین وقت بیشتری را با عزیزانتان خواهید گذراند. البته این استراتژی شما را از صرف هزینه های اضافی و غیر ضروری در ایام تعطیلات سال نو نیز بر حذر خواهد داشت.

با ارزش های گذشته و اصلی خود ارتباط برقرار کنید

04_ways_get_over_holiday_humbug_reconnect_values_monkeybusinessimages-1024x683-w900-h600

اگر حس می کنید به پوچی رسیده اید یا همه چیز برایتان سطحی و بی اهمیت شده است بهتر است کمی دست نگه دارید و ارزش هایی که باید برای آن ها جشن بگیرید را پیدا کنید. ایام تعطیلات زمانی است برای عشق و دوست داشتن و مهربانی نسبت به کسانی که به اندازه شما خوش شانس نبوده اند، زمانی برای برقرار کردن ارتباط دوباره با ارزش هایی که بیشترین اهمیت و ارزش را برای ما دارند. بهتر است با همه مهربان باشید و به کسانی که نیاز دارند کمک کنید.

سعی کنید از فضای غم و غصه خارج شوید و فضایی برای شادی فراهم کنید

2015-12-10-1449779294-4576015-8-w900-h600

اگر اخیراً کسی از عزیزان یا خانواده و دوستان خود را از دست داده اید مطمئناً دروان تعطیلات سال نو برای شما غم بار خواهد بود. برای خارج شدن از این حال و هوا بهتر است اقوام را دعوت کنید و با هم در مورد عضوی که از دست داده اید صحبت کنید. بعد از آن می توانید همه را به یک ناهار خوشمزه دعوت کنید و به خاطر زنده بودن و سلامتی خود و دیگر عزیزانتان جشن بگیرید.

یک کار جدید را امتحان کنید

06_ways_get_over_holiday_humbug_something_new_-Ababsolutum--1024x683-w900-h600

دست زدن به کارهای جدید معمولا شما را از غم و غصه و عزا گرفتن برای عزیزان از دست رفته نجات خواهد داد. عکس و یادگاری هایی که شما را به یاد عزیز از دست رفته می اندازد با نوشته ها یا تابلوهای آموزنده و امید بخش جایگزین کنید تا با نگاه به آن ها به جای ناراحتی و غصه، شادی و انرژی به سراغ شما بیاید. اگر تمام خانواده شما عزادار هستند می توانید یک سفر خیلی کوتاه چند روزه بروید تا از آن فضا دور باشید یا یک سنت جدید را آغاز کنید. با یکی از دوستانتان به یک جای جدید بروید. سعی کنید این کار را به صورت اشتراکی انجام دهید.

کارهای داوطلبانه انجام دهید

07_ways_get_over_holiday_humbug_volunteer_work_asiseeit-1024x683-w900-h600

اگر در دوران تعطیلات تنها هستید بهتر است دوستانتان را به خانه دعوت کنید و برای آن ها ناهار یا شام تدارک ببینید. با این کار علاوه بر این که تنها نبوده و از مصاحبت با دیگران سود خواهید برد، شادی کمک به دیگران و مهربانی را نیز درک خواهید کرد. بدین ترتیب به دیگران ثابت خواهید کرد که برای آن ها ارزش قائل بوده و بود و نبود آن ها برای شما بسیار متفاوت است. آن ها نیز همین حس را در قبال شما خواهند داشت.

بازدیدهای خانوادگی که ترک کرده یا به ندرت انجام می دهید را احیا کنید

08_ways_get_over_holiday_humbug_dreaded_family_visits_DGLimages--1024x683-w900-h600

آیا از دیدن افراد یا خانواده های خاصی در ایام تعطیلات هراس دارید؟ اگر جواب شما مثبت است بهتر خواهد بود که دست از این کار بردارید. به جای این که فکر کنید برادر شما که افکار سیاسی دارد بحث های بی سر و ته سیاسی خود را شروع کرده و شما را خسته خواهد کرد به این که خیلی چیزها می توانید از او یاد بگیرید فکر کنید. اگر به یک بحث دید منفی و بدی داشته باشید مطمئنا آن بحث به دردسر و رنجش منجر خواهد شد. از این رو یک موضوع سالم و غیر جنجالی را پیش بکشید و با بحث متمدنانه از آن لذت ببرید.

با این کار با کسانی که هیچ وقت فکر نمی کردید بتوانید با آن ها بحثی را به جایی برسانید بدون دردسر و دعوا و جروبحث گفتگو خواهید کرد. فراموش نکنید که استرس دیگران به شما نیز منتقل خواهد شد و برعکس.

یک برنامه برون رفت از شرایط ناگوار کنونی برای خود ترسیم کنید

09_ways_get_over_holiday_humbug_dreaded_escape_plan_martin-dm-1024x683-w900-h600

اگر فکر می کنید که تعداد اعضای خانواده شما در طول تعطیلات زیاد بوده و حوصله آن ها را نخواهید داشت برنامه ای برای فرار بریزید. وقتی که برنامه ای برای این کار نداشته باشید حس می کنید که گیر افتاده اید و استرس بیشتری به شما وارد خواهد شد. پیشنهاد ما این است که ۳ جای اصلی داخل خانه که دوست دارید را مشخص  کنید چه یک باغچه زیبا باشد و چه پشت بام و یا حتی یک مبلمان شیک و راحت. اگر دریافتید که یکی از اقوام شما را کلافه کرده است به بهانه جواب دادن به یک تلفن مهم از اتاق خارج شده و برای کمی نفس کشیدن به جاهایی از خانه که دوست دارید و می توانید در آن جا به راحتی نفس بکشید بروبد.

راه حل های معنی دار پیدا کنید

10_ways_get_over_holiday_humbug_meaningful_resolutions_AJ_Watt--1024x683-w900-h600

نگاه کردن به عکس های زیبای گرفته شده در دیگر جشن ها می تواند باعث خراب تر شدن حال شما شود اما می توانید از این احساس منفی به عنوان یک سکوی پرش برای رسیدن به راه حل های مفید استفاده کنید که سطح شادی را در شما بالا خواهند برد. یک هدف شادی آور که بر پایه نقاط قوت شما استوار است برای خود بسازید و لازم نیست که اهدافتان همه با تکیه بر نقاط ضعفتان مانند تلاش برای کاهش وزن باشد.

از موسیقی استفاده کنید

11_ways_get_over_holiday_humbug_turn_on_music_HotPhotoPie-1024x683-w900-h600

گوش دادن به یک موسیقی شاد باعث افزیش ترشح دوپامین در مغز خواهد شد که یک هورمون شادی بخش محسوب می شود. اگر آهنگ های تکراری مربوط به تعطیلات سال نو را دوست ندارید می توانید آهنگ های دلخواه خودتان را گوش دهید. هر وقت خواستید به خرید بروید حتما دستگاه کوچک پخش موسیقی و هندزفری های خود را نیز ببرید. موسیقی سنتی در بهبود حس و حال و حتی سلامتی روانی شما موثر خواهد بود.

به اندازه کافی بخوابید

12_ways_get_over_holiday_humbug_prioritize_sleep_stipicaphoto-1024x683-w900-h600

بعد از یک جشن پر سر وصدا،خرید و آشپزی بهتر است هشت ساعت را نیز به یک خواب عمیق و راحت اختصاص بدهید. اگر به خواب کافی اهمیت ندهید شادی بقیه را نیز خراب خواهید کرد. در این شرایط مغز خسته می شود زیرا به آن استراحت کافی نداده اید و بداخلاق و غر غرو خواهید شد. اگر نمی توانید خواب طولانی داشته باشید بهتر است دستکم برای یک خواب کوتاه ولی عمیق و راحت برنامه ریزی کنید. روی تخت خواب دراز بکشید و کتاب یا مجله ای دستتان بگیرید یا تلویزیون را روشن کنید. با این کار خیلی زود خواب آلود شده و به اصطلاح بی هوش خواهید شد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود