نوروز گردی در عمان؛ با مجلل ترین سالن اپرا خاورمیانه آشنا شوید [قسمت دوم]

نوروز گردی در عمان؛ با مجلل ترین سالن اپرا خاورمیانه آشنا شوید [قسمت دوم]

در قسمت نخست گفتار گردشگری در سلطان نشین عمان، نگاهی داشتیم به شماری از مقصدهای گردشگری طبیعی و تاریخی این کشور که سالانه هزاران گردشگر را از سراسر جهان به این کشور آرام و زیبای جنوب خلیج فارس می کشاند.

در گفتار امروز، مقصدهای گردشگری تاریخی و مدرن این کشور زیبا را که در سال ۲۰۱۸ میلادی، یکی از بزرگ ترین مراکز تفریحی خاورمیانه خواهد شد را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم تا با بخشی از فرصت های توریستی آن به خصوص در اپرای سلطنتی مسقط آشنا شویم.

مجددا تاکید می کنیم که اگر قصد سفر هیجانی به سلطان نشین عمان را در نوروز یا ماه های آینده دارید، خط دریایی بین بندر چابهار ایران (بهاری ترین بندر ایران) و بندر مسقط، پایتخت این کشور از آبان ۹۵ برقرار شده و هموطنان می توانند پس از اخذ روادید عمان در تهران، به بندر چابهار رفته و از آنجا با شناورهای دریایی مجهز، ظرف ۳ ساعت به مسقط برسند. این سفر برای شما کم تر از ۸۰۰ هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت.

با عمان گردی امروز همراه باشید.

میراثی کهن در مقصدی جذاب

عمان، مقصد گردشگری هیجانی در جنوب خلیج همیشه فارس است. جایی که برای ما ایرانی ها، با وجود حسن همجواری و ارتباطات طولانی سیاسی و اقتصادی در یک قرن اخیر، به واسطه جذابیت های ترکیه و دبی، آنطور که شایسته است مورد توجه قرار نگرفت.

عمان، سواحلی شنی و زیبا و طبیعتی کوهستانی، صخره ای و خشک و بیابانی دارد. در واقع در کشور سیصد هزار کیلومتر مربعی عمان، انواع و اقسام طبیعت را می توان به نظاره نشست و البته بر خلاف کشور چهار فصل ایران، در آن از پاییز و زمستان خبری نیست.

mo17
تصویر دروازه ورود به شهر قدیم مسقط

امکان کویر نوردی و صخره نوردی، به طور توامان در این کشور وجود دارد به همین خاطر، یکی از مقصدهای صخره نوردی در خاورمیانه را می توان همین کشور دانست. گردشگری ورزش، مقوله مهمی برای بسیاری از کشورهای جهان در عرصه توسعه صنعت گردشگری بوده و به همین خاطر، طبیعت عمان، این قابلیت را در اختیار گردشگران حرفه ای قرار داده تا از طبیعت آن استفاده کنند.

mo20
تصویر پوشش زنان عمان که سوژه گردشگری انگلیسی شده است

حتی کشورهایی که از نظر طبیعی، برفی در آن وجود ندارد مانند امارات متحده عربی، پیست اسکی را به داخل مال های غول پیکر خود برده اند تا کسانی که به دیار آفتاب و بیابان می آیند، فرصت اسکی کردن در پیست های مصنوعی را داشته باشند.

mo21
جشنواره غذا در عمان

پایتخت عمان  که مسقط نام دارد، یکی از نقاط دیدنی و تاریخی این کشور به شمار می رود که موزه های بسیاری در آن قرار داده و موزه ملی و تاریخ طبیعی و اسکناس، بخشی از ظرفیت های موزه گردی آن عنوان شده است. بیش از ۵ هزار شی تاریخی در موزه های عمان در معرض دید عمومی قرار گرفته که برخی بیش از پانصد سال قدمت دارد.

mo18
تصویر خلیج مدور مسقط

در واقع باید اذعان داشت که هم از نظر گردشگری ورزشی و هم گردشگری دریایی و هم گردشگری تاریخی، عمان یکی از کشورهای خاطره انگیزی است که امکان گردشگری خودمانی و گردشگری لوکس را برای طیف های مختلفی از علاقمندان به سفرهای هیجانی، ارائه می کند. این وضعیت را می توان در مراکش نیز همچون عمان، در اختیار داشت که در سال های اخیر، با استقبال گردشگران خاص گرد ایرانی قرار گرفته است.

mo19

میراث فرهنگی غنی عمان تاثیر منفی بر روی فرهنگ مدرن و سبک زندگی اروپایی برخی از جمعیت این سلطان نشین سه میلیون نفری نداشته است. گر چه سیستم حمل و نقل و فروشگاهی و بانکی و خدمات فناوری اطلاعات در مسقط، پایتخت عمان، تفاوت زیادی با پایتخت های اروپایی و مدرن دوبی و دوحه ندارد، اما بناهای فرهنگی و معماری های شگفت انگیز، توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.

بناهای دیدنی عمان

در سفر به عمان که می تواند در برنامه گردشگری نوروزی نیز باشد، قلعه های قدیمی در کنار معماری خیره کننده عبادتگاه های اسلامی، نظر ها را به خود جلب می کند. همانطور که در قسمت اول گفتیم، مسجد سلطان قابوس که در سال ۲۰۰۱ میلادی با صرف میلیون ها دلار با معماری باشکوه و طراحی معماران اروپایی انجام شد، یکی از مقصدهای دیدنی گردشگری پایتخت این کشور به شمار می رود.

mo24
لابی هتل البوستان مسقط عمان

سبک های جدید و شگفت انگیز معماری بناهای منحصر به فرد در عمان، بخشی از تاریخ غنی این کشور را جلوه گر کرده است. یکی از مناطق دیدنی و تاریخی آن، قلعه بهلا است که اتفاقا همانند قنات های پنج گانه عمان، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

mo1
تصویر قلعه بهلا عمان

قلعه بهلا در سلطان نشین عمان، چشم اندازی تاثیر گذار دارد. شاهکاری از معماری خاک رسی بوده و شاهدی بر تاریخ غنی این کشور است.

قلعه بهلا یکی از قدیمی ترین قلعه های عمان است و در گذشته دور در دوران حکومت سلسله بنی نبهان (قرن ۱۲ تا ۱۷ میلادی) پایتخت عمان بود. این سلسله ۵۰۰ سال بر عمان حکومت کردند.» در زمانی که مردم بین این دیوارهای محکم زندگی می کردند، بیشتر خانه ها به هم وصل بودند و درون خانه ها هم تزئینات فراوانی وجود داشت.

در فرهنگ عمانی ها، به شکافها «روزنه» می گویند و مردم در آنها عطر می گذاشتند یا چراغ که می توانست شمع باشد یا فانوس. این روزنه ها برای روشنایی در دیوار تعبیه شده اند.» پایتخت عمان، مَسقَط، بین دریا و کوه های ناهموار قرار گرفته است.

mo2
بناهای تاریخی مسقط، پایتخت عمان

مسقط با سبک معماری شرقی، ترکیب منحصر به فردی از سنت و مدرنیته را به وجود آورده است. برخی از هنرمندان، مسقط را به واسطه جذابیت های تاریخی و معماری بناها، نگارخانه ای بدون سقف می دانند و از آن به عنوان شهری الهام بخش و الهام آفرین در تاریخ این کشور یاد می کنند.

mo3

به نظر برخی از هنرمندان، اگر بخواهم مسقط را با رنگ توصیف کنیم رنگ سفید را باید رنگ غالب دانست. چرا که در این شهر تاریخی، همه چیز سفید است به خصوص خانه ها. البته مقداری رنگ قهوه ای هم در پنجره ها، درها و کوه ها می بینید. همچنین رنگ آبی که رنگ دریاست.» به نظر می رسد در مرمر خیره کننده «مسجد جامع سلطان قابوس» بازتاب همه رنگ های شهر را می تواند به عینه مشاهده کرد.

این مسجد یکی از دیدنی ترین بناهای مسقط است که برای بیست هزار نمازگزار جا دارد و یکی از بزرگ ترین مساجد جهان است که معماری آن در جهان شاهکار به حساب می آید.

photo_2002-02-02_02-43-11
تصویری از مسجد مجلل سلطان قابوس عمان

در واقع، معماری این مسجد آمیزه ای از سنت معماری غرب و شرق آسیا و آسیای مرکزی است.» در بین گنجینه های حیرت انگیزی که مسجد در خود جای داده است چلچراغی بلورین به ارتفاع ۱۴ متر دیده می شود. وزن این چلچراغ هشت تن است و بیش از ۱۱۰۰ چراغ دارد.

mo4
لوستر بزرگ مسجد سلطان قابوس در مسقط

نور آن سالن اصلی نمازگزاران را روشن می کند که فضایی روحانیست و برای مردمی که به اینجا می آیند اهمیت زیاد دارد. این مسجد هویت عمان را نشان می دهد و باعث افتخار عمانی ها به شمار می رود.

نمونه دیگر این هویت سوق (بازار) مشهور شهر است که با هزارتوی کوچه هایش یکی از قدیمی ترین بازارهای عمان است و صنایع دستی آن معروف است.

mo5
ساختمان رویال اپرا مسقط

فضایی پر جنب و جوش که رایحه کندُر در آن به مشام می رسد. سوق «مطرح» جایی است که مردم با هم آشنا می شوند و پیر و جوان با هم می نشینند و قهوه می نوشند و حرف می زنند.

خانه اپرای سلطنتی نشان دهنده معماری عمان معاصر، و دارای ظرفیت به جای حداکثر ۱۱۰۰ مردم است. این مجموعه خانه اپرا شامل یک تئاتر کنسرت، سالن، باغ های زیبا رسمی، بازار فرهنگی با خرده فروشی، رستوران های مجلل و مرکز هنر برای تولیدات موسیقی، تئاتر و اپرا.

خانه اپرا سلطنتی مسقط

برای تماشای عمان جدید، کار سختی در پیش ندارید. زندگی شبانه عمان به همراه موسیقی های اروپایی و آمریکایی و کلاب های شبانه و غذاهایی که توسط رستوران های شرقی و غربی تا دیروقت سرو می شود، بخشی از روزگار مدرن عمان را به تصویر می کشد.

mo7

البته  چشم انداز آینده شهر را می توان در اپرای سلطنتی مسقط دید، بنایی که در آن خوانندگان مشهور اپرا مانند پلاسیدو دومینگوو رنه فلمینگ برنامه اجرا کرده اند و همچون اپرای معروف وین، اسلو و سیدنی، در زمره اپراهای معروف آسیا و جهان در چند سال اخیر است. علاقه پادشاه عمان به موسیقی کلاسیک سبب شد تا یکی از مجلل ترین خانه های اپرا در آسیا در پایتخت این کشور بنا شود.

mo8
فضای داخلی مجلل خانه اپرا باشکوه مسقط

جایی که در سال ۲۰۱۵ میلادی، میزبان گروه موسیقی سنتی رستاک ایران شد تا صدای موسیقی ایران در یکی از مجلل ترین سالن های اپرا جهان طنین انداز شود.

mo6
تصویر ایندکس درگاه سالن مجلل اپرا مسقط، پایتخت سلطان نشین عمان

این اپراخانه، مکانی مجللی است که معماری آن، جزییات شگفت انگیزی دارد. صندلی های راحت در کنار استیجی دیدنی که هم امکان برگزاری اپرا را می دهد و هم کنسرت. در اینستاگرام این مجموعه، می توان از آخرین برنامه های آن مطلع شد که گویا هر هفته، میزبان گروه های موسیقی معروفی از سراسر جهان است.

mo9
تصویری از مجلل ترین خانه اپرا آسیا در شهر مسقط عمان

فعالیت عمرانی از سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شد و در نهایت این خانه اپرا در سال ۲۰۱۱ افتتاح گردید و معماری شگفت انگیز آن نمایانگر معماری معاصر اسلامی است و برنامه های متنوعی اجرا می شود: از اپرا، باله، و موسیقی جاز گرفته تا موسیقی عربی.

mo10
روبروی کلیه صندلی ها در سالن اپرا مجلل مسقط، صفحه های نمایش تعبیه شده است تا بازدید کنندگان اپرا، استیج را به راحتی مشاهده کنند

مدیر هنری این اپرا قبلا گفته بود که این اپرا خانه ارتباط بین فرهنگ های مختلف را قوی تر می کند و به نسل جوان فرصت می دهد که هم به گذشته خود نگاهی بیاندازد و هم به آینده ای که در پیش است.

در طراحی این بنا از فرم ها و جزییات ساختمان های سنتی منطقه و مصالح بومی منطقه استفاده شده. ( سنگ ها و گچ های به کار رفته در بنا از بیابان های عمان تهیه شده است) خانه اپرا دارای چشم اندازی بی نظیر است.

این بنا اولین خانه اپرای موسیقی در خلیج فارس است که در طراحی آن سبک معماری غربی به چشم نمی خورد. ساختمان از چهار طرف توسط باغی وسیع احاطه شده است. در طراحی فضاهای داخلی، جزییات بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

mo23

ظرافت هایی چون طراحی لوستر کریستال و منبت کاری برگ طلا در دکوراسیون های چوبی دیده می شود. در مجموعه خانه اپرای مسقط اغلب فضاها چند منظوره طراحی شده اند و قابلیت یکپارچه سازی فضاها وجود دارد. تنها با فشردن یک دکمه سالن نمایش تئاتر به سالن کنسرت موسیقی مبدل می شود.

mo22

سالن کنسرت، فضای وسیع و بسته ای ست با دیوارهای موازی و بلند و سقف تخت. این پیکربندی، محیطی بصری و شنوایی ایده آلی را برای اجرای انواع موسیقی ایجاد می کند. گنجایش سالن اپرا ۱۱۰۰ نفر است.

این سالن در چند طبقه طراحی شده. طبقات بالاتر بصورت نعل اسبی گرد جایگاه ارکستر قرار دارند. در طراحی نمای خارجی خانه اپرای مسقط، اصول پایه معماری منطقه گرم و مرطوب دیده می شود:

استفاده از حجم های متعدد پر و خالی در ساخت بنا به منظور ایجاد سایه و کوران، ایجاد ایوان، رواق و تراس های وسیع ، تعبیه بازشوهای عمودی و با ارتفاع زیاد ، استفاده از رنگ روشن در نمای بیرونی بنا تکنولوژی در ساخت خانه اپرای مسقط از سیستم های پیشرفته خودکار برای کنترل مراحل اجرا استفاده شده است.

توصیه های عمان گردی

mo12
درگاه وزارت گردشگری عمان که با شعار “ زیبایی یک آدرس دارد”پذیرای علاقمندان به عمان گردی است

۱- در صورتی که خواهان سفر به عمان در ایام نوروز و بهار ۹۶ هستید، اطلاعات روادید را از درگاه سفارت عمان در تهران دریافت کنید. البته سفارت ایران در مسقط نیز می تواند راهنمای خوبی برای گردشگران کشورمان باشد.

۲- راهنماهای تریپ ادوایزری ها و لونلی پلنتی ها را در سفر به عمان در نظر داشته باشید.

۳- در سفر یک هفته ای به عمان، مقصدهای گردشگری مختلفی که در قسمت اول این گفتار اشاره شد را مد نظر داشته باشید.

mo13
تصویری از خلیج مدور مسقط

۴- ۱۰ هتلی که در اطراف سالن اپرا مجلل مسقط قرار دارد را در این نشانی مشاهده کنید.

۵- در صورتی که خواهان سفر به این کشور با تورهای نوروزی هستید، از تورهای مجاز که سابقه خوبی در گردش به عمان دارند استفاده کنید و سازمان میراث فرهنگی کشور، در این زمینه شما را یاری خواهد داد.

۶- عمان، یکی از مقصدهای کمتر دیده شده آسیا برای هموطنان است. بنابراین، از ظرفیت های تاریخی به خصوص موزه ها و نگارخانه های آن استفاده کرده و از غذاهای محلی در شهرهای مختلف عمان بهره ببرید.

تصویری زیبا از منطقه خصاب عمان

۷- تورهای کویر نوردی، شتر سواری و قایق سواری، در کلیه هتل های لوکس عمان در اختیار مسافران قرار می گیرد.

۸- برای رزرو هتل در این کشور، از بوکینگ و اکسپدیا استفاده کنید. سایت سفر به عمان نیز اطلاعات خوبی در این دیار تاریخی و بکر در اختیار شما قرار می دهد.

تصویری هوایی از هتل البوستان مسقط در ساحل القروم عمان

۹- اگر در سفر به عمان علاقمند بودید در خانه های اهالی مسقط و دیگر شهرها اقامت داشته باشید، از سایت airbnb استفاده کنید. عمان ایر، برای سفر به این کشور دیدنی جنوب خلیج همیشه فارس انتخاب خوبی خواهد بود.

از طریق خط کشتیرانی قشم به بندر خصاب در استان مسندم عمان که دو سفر در هفته دارد نیز می توان استفاده کرد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود