سفر به جزیره مرجانی کیش: مروری بر مقصد های گردشگری جذاب این منطقه [قسمت اول]

از «کاریز» تا «کلبه هور»

سفر به جزیره مرجانی کیش: مروری بر مقصد های گردشگری جذاب این منطقه [قسمت اول]

کیش، جزیره مرجانی ۹۰ کیلومتری خلیج فارس، یکی از مقاصد گردشگری سرزمین چهار فصل ایران است که در تمام ایام سال به ویژه نوروز، صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی را میزبانی می کند.

برخی از هموطنان در تعطیلات نوروز ۹۶، عزم سفر به خلیج همیشگی فارس را دارند و جزیره زیبا و آرام کیش را برای جشن سال نو انتخاب می کنند. سرویس گردشگری روزیاتو امروز نگاهی دارد به ۱۰ مقصد گردشگری مهم این منطقه.

پیش از ادامه بحث، گشتی ویدیویی در این جزیره مرجانی به روایت توریست های خارجی را در ۸ دقیقه تماشا کنید.

سفر به کیش

k1

کیش، کلید واژه ای با بیش از ۲۸ میلیون صفحه ایندکس شده در اینترنت، یک مقصد گردشگری فوق العاده در تمام ایام سال به شمار می رود. تفریح، خرید، گردش، استراحت و جشن های آغاز سال نو در کنار خلیج نیلگون فارس و ساحلی مرجانی، باعث شده که کیش به یکی از خاطره انگیز ترین مقاصد جنوب کشور تبدیل گردد.

کیش از توابع شهرستان بندر لنگه در استان زیبای هرمزگان است. هرمزگان نیز خود در نوروز، میلیون ها گردشگر از سراسر کشور را میزبانی می کند و با جذابیت های تاریخی، باستانی و طبیعی خود، نظر هر کسی را به سوی خود جلب می نماید. هوای گرم این منطقه از اردیبهشت ماه تا پاییز، فرصتی بسیار مناسب را برای مسافران پدید آورده است.

کیش امروزی، یکی از فتوحات امام قلی خان سپهسالار، از فرماندهان سپاه شاه عباس صوفی است. او سیصد سال پیش توانست جزیره کیش و جزیره هرمز را از تصرف پرتغالی ها خارج کند. جالب است بدانید که جزیره کیش، نخستین منطقه آزاد اقتصادی ایران است. این موضوع در سال ۱۳۶۱ به تصویب هیات وزیران رسید.

ki2
نقشه جغرافیایی بندر لنگه، چارک و آفتاب که سفر دریایی به کیش را میسر می کند.

برای سفر به کیش راه زمینی وجود ندارد و می بایست یا از راه دریا یا از راه هوا به این جزیره سفر کنید. مسافران و گردشگران می توانند به همراه خودروی خود از بنادر لنگه، چارک و آفتاب، با شناورهای مخصوص وارد جزیره زیبای کیش شوند.

سفر دریایی به کیش

بسیاری از هموطنان، سفر دریایی به کیش را تجربه نکرده اند. شما می توانید خودروی خود را با قطار به بندر عباس منتقل کرده، از آنجا به سمت بندر لنگه یا چارک بروید و از طریق کشتی های حمل بار، ماشین خود را به جزیره کیش برسانید تا در این جزیره زیبا، فرصت ماشین سواری شخصی را نیز تجربه نمایید.

ki3
کشتی های مسافربری و حمل خودرو، امکان سفر زمینی به کیش را نیز فراهم می کنند.

اگر چه هزینه اجاره تاکسی در کیش به نسبت پایین است، اما اجاره خودروی روزانه هزینه زیادی خواهد داشت. البته برای کسانی که اصرار دارند از خودروی خود استفاده کنند، روش اجاره ای جذابیتی ندارد.

اما به هر حال، شاید برای چند روز گردش بی دردسر در کیش، رها شدن از گرفتاری های متداول خودروی شخصی و استفاده از تاکسی های جزیره، انتخاب بهتری باشد.

ki7
تصویر شناورهای مسافربری به مقصد جزیره کیش.

مسافت کیش تا تهران از راه هوایی حدود ۱۰۵۲ کیلومتر است. اگر بخواهید از بوشهر سفر دریایی به کیش را تجربه کنید، ۶۷۵ کیلومتر مسیر را باید طی نمایید. این فاصله از بندرعباس مرکز استان هرمزگان، حدود ۲۵۰ کیلومتر خواهد بود. اگر از بندر لنگه قصد سفر به کیش را داشته باشید، ۹۰ کیلومتر فاصله پیش روی شما قرار دارد. این مسافت از جزیره هندورابی حدود ۲۸ کیلومتر است.

ki4

توجه داشته باشد که نزدیک ترین بندر ایران به جزیره کیش، بندر چارک است که تنها ۱۸ کیلومتر با آن فاصله دارد. شرکت های کشتیرانی زیر، هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۵ عصر، مسافران را بین بندر چارک و کیش جابجا می کنند.

  • شرکت کشتیرانی پیشتازان دریای کیش: شناور کرانه تندرو.
  • شرکت کشتیرانی پیشتازان دریای کیش: شناور تندرو پاکروان.
  • شرکت کشتیرانی پیشتازان دریای کیش: شناور تندرو آبی.
  • شرکت کشتیرانی پیشتازان دریای کیش: شناور تندرو پلیکان.
  • شرکت کشتیرانی ستاره دریایی: شناور تندرو بهناز.
  • شرکت کشتیرانی دریای کیش: شناور تندرو آبی.
  • شرکت کشتیرانی کیش: شناور تندرو گوهر.
ki5
تصویری از ورودی سوار شدن به کشتی مسافربری در بندر لنگه که برای سفر به کیش، هر روز در ساعات خاصی به اعزام مسافر اقدام می کند.

 حمل خودرو با لندی‌گراف از بندر چارک

قیمت کلی هزینه رفت و برگشت ۲۹۵.۰۰۰ تومان است. به ازای هر تعداد سرنشین به غیر از راننده ۲۰.۰۰۰ تومان کرایه دریافت می گردد که تمامی این هزینه ها به صورت جداگانه پرداخت می شوند. در مسیر رفت نیز می بایست ۴ تعرفه زیر پرداخت گردد:

ki6
تصویر ترانزیت خودرو در بندر لنگه.

۱ . مبلغ ۶۰ هزار بابت کابوتاژ و عوارض بندری خودرو به دفتر چارک.

۲ . پرداخت مبلغ ۷۰ هزار تومان بابت کرایه کشتی در مسیر به کیش.

۳ . پرداخت کرایه سرنشین به ازای هر نفر ۱۰ هزار تومان به کیش.

۴ . پرداخت ۸ هزار تومان عوارض شهرداری.

در مسیر برگشت  نیز ۳ تعرفه جداگانه باید پرداخت شود:

  1. پرداخت مبلغ ۷۰ هزار تومان بابت کابوتاژ خودرو به دفتر کیش.
  2. پرداخت مبلغ ۸۵ هزار تومان بابت کرایه کشتی از کیش به چارک.
  3. پرداخت کرایه سرنشین به ازای هر نفر ۱۰ هزار تومان به کشتی / هزینه کودکان زیر ۷ سال رایگان می باشد.

زمان سفر از بندر چارک به کیش حدود دو ساعت و نیم است.

ورود خودرو به جزیره کیش

جهت ورود خودرو به جزیره کیش باید اصل و کپی کارت خودرو، برگه معاینه فنی و گواهینامه راننده خودرو به دفاتر گمرک مستقر در مبادی ورودی (بنادر آفتاب، لنگه و چارک) ارائه گردد.

ki8

رانندگان محترم در نگهداری و حفظ برگه مجوز گمرکی خروج خودرو از سرزمین اصلی (برگ کاپوتاژ) تا زمان پایان سفر دقت فرمایند. به علاوه، حمل خودرو از بندر لنگه به مقصد کیش در حال حاضر فقط در ایام نوروز انجام می شود. رانندگان به منظور حمل دریایی خودرو از مبادی ورودی به کیش و بالعکس، باید حداقل ۲ ساعت قبل از برنامه حرکت شناور به بندر مربوطه مراجعه نمایند.

با عنایت به محدودیت جایگاه عرضه سوخت در جزیره کیش بهتر است رانندگان در ایام نوروز در مبادی ورودی اقدام به سوخت گیری کامل خودرو نمایند. ماشین های تولید داخل کشور فاقد نمایندگی مجاز در جزیره کیش هستند، به همین دلیل، تامین قطعات یدکی و یا انجام تعمیرات مورد نیاز خودروهای مذکور در کیش امکان پذیر نبوده و یا با محدودیت روبرو خواهد بود.

حداکثر سرعت مجاز در جزیره ۶۰ کیلومتر در ساعت است. سرعت غیر مجاز اتومبیلها توسط دوربین هایی که در نقاط مختلف شهر نصب شده اند، ثبت می گردد. بنابراین رانندگان محترم باید دقت لازم را داشته باشند تا ضمن تضمین سلامت و ایمنی خود با مشکلات پرداخت جریمه رو به رو نگردند.

تلفن ها و آدرس های مهم برای سفر دریایی و هوایی به کیش

سایت بندرگاه

– ترمینال مسافری بندرگاه کیش: ۴۴۲۳۳۴۹-۰۷۶۴

– اطلاعات ترمینال مسافری بندرگاه کیش: ۴۴۲۲۳۰۰-۰۷۶۴

– دفتر مدیریت بندرگاه: ۴۴۲۴۹۶۰-۰۷۶۴

– دفاتر فروش بلیط در کیش: مسیر چارک: ۴۴۲۱۹۲۰-۰۷۶۴

مسیر بندر لنگه: ۴۴۲۴۴۱۵ -۰۷۶۴

مسیر بندرآفتاب: ۴۴۲۴۴۱۵-۰۷۶۴

– دفتر فروش بلیط در بندر لنگه: ۲۲۴۲۴۰۵-۰۷۶۲

– دفتر فروش بلیط در چارک: ۰۹۱۷۳۶۲۰۸۸۳

– ترمینال مسافری بندر لنگه: ۲۲۴۳۱۹۲ -۰۷۶۲

– ترمینال مسافری بندر آفتاب: ۹۳۱۹۳۰۱/ ۹۳۱۹۳۰۵/۹۳۱۹۳۰۰-۰۷۶۴

– ترمینال مسافری بندر چارک: ۲۰۵۴۴-۰۷۶۴۴۲

– شرکت قطارهای رجا: تماس از تهران ۱۳۹، تماس از شهرستان ۵۵۱۳۲۳۱۷-۰۲۱

آدرس اینترنتی و شماره های تماس

سایت شرکت توسعه و مدیریت بندر و فرودگاه

سایت بندرگاه

شرکت توسعه و مدیریت بندر و فرودگاه کیش: ۳-۴۴۲۳۱۵۲-۰۷۶۴

گمرک سازمان منطقه آزاد: ۴۴۲۲۲۶۴-۰۷۶۴

مجتمع انبارهای بندرگاه: ۴۴۲۲۲۷۹-۰۷۶۴

آنچه باید درباره ساحل کیش بدانیم

ki9

ساحل نقره فام با آسمانی آبی و آب های نیلگون خلیج همیشه فارس، آرامشی رویایی را در اختیار مسافران نوروزی قرار می دهد. حتی در کرانه های دریای خزر نیز چنین جذابیتی را نمی توان تجربه نمود. به تمام این موارد، پیاده گردی و دوچرخه سواری های شبانه را نیز اضافه کنید.

خاک کیش با رنگ نقره فام در زیر آفتاب، درخشندگی خیره کننده ای دارد. این ویژگی خاص را بسیاری از سواحل دنیا که ماسه خاکستری دارند، نداشته و این ظرفیت طبیعی، تنها متعلق به جزیره کیش است. امکان مشاهده کف دریا تا عمق چند متری، از دیگر ویژه ای های بی نظیر این منطقه به شمار می رود. ماهی زیبا و تزیینی در اعماق آب های جزیره کیش، از فاصله چند متری قابل مشاهده هستند.

کشتی یونانی

ki10

کشتی یونانی، به یکی از برندهای غیر قابل اجتناب کیش تبدیل شده و هر کس به سمت این جزیره مرجانی می رود، سلفی با کشتی یونانی را به عنوان نشانه ای برای سفر خود می پندارد.

این کشتی که ۷۰۶۱ تن وزن و ۱۶ متر طول دارد، در سال ۱۳۲۲ شمسی توسط شرکت ویلیام هامیلتون در بندر گلاسکو در اسکاتلند ساخته شد و در روز ۴ مرداد ۱۳۴۵ هنگام بازگشت از ایران، در سفر دریایی خود به کشور یونان در عرض جغرافیایی ۲۶ و ۲۰ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۵۳ و ۵۴ درجه شرقی به گل نشست. هشتاد روز تلاش اورینوکو، یدکک کش هلندی برای بیرون کشیدن این کشتی نیز به ثمر نرسید.

تلاش‌ های ناموفق زیادی برای بیرون کشیدن آن انجام گرفت و به ناچار سرنشینان کشتی مجبور به ترک آن شدند و بار آن تخلیه شد، زیرا عملیات بیرون کشیدن کشتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود. اطلاعات بدست آمده از شرکت بیمه لویدز لندن نشان می دهد که این کشتی در زمان به گل نشستن متعلق به کشور یونان و بنام کولااف بوده است.

ki11

کشتی یاد شده در ابتدا “شیپور امپراتور” سپس “ناتورالیست” و در سال های بین ۱۳۳۸ تا یک سال قبل از توقف، در مالکیت خطوط کشتیرانی ایران با نام‌های “سیروس فارس”‌، “همدان” در تردد بوده است.

تماشای خورشید که به آهستگی در پشت کشتی یونانی در آب های خلیج فارس غروب می کند،  خاطره ای فراموش نشدنی برای همه رقم می زند و دیدنش برای خیلی ها قابل توجه است. اگر به اطراف کشتی یونانی بروید، پارک ساحلی کشتی یونانی در زمینی به مساحت شصت هزار متر مربع با امکانات رفاهی و خدماتی پذیرای شما خواهد بود.

اسکه تفریحی را فراموش نکنید

مسافران کیش، سفر به اسکله تفریحی را نیز در برنامه خود قرار دهند.

اسکله تفریحی مجموعه‌ ای است که امکانات تفریحی از قبیل جت اسکی، قایق های پدالی (با ظرفیت چهارنفر)، قایق های ماهیگیری، قایق های پارویی، سه چرخه های آبی، امکانات غواصی و قایق های کف شیشه‌ای را در اختیار دارد. گردشگران از مورد آخر برای تماشای دنیای شگفت انگیز آبزیان زیبای خلیج فارس استفاده می کنند.

ki12

مجموعه اسکله تفریحی که در مجاورت چند مجموعه دیگر قرار گرفته است، بسیار مورد استقبال گردشگران و خانواده ها قرار می گیرد.

درباره ورزش های آبی و تفریحاتی که می توان در این اسکله در اختیار داشت، در مقاله معرفی ورزش های آبی کیش، صحبت کرده ایم.

ki13

گشتی در پارک های ساحلی کیش

کیش، پارک های ساحلی زیبایی دارد که گردش در آن ها در اوایل صبح یا شامگاه، می تواند لذت بخش باشد. پارک ساحلی مرجان، پارک ساحلی میرمهنا، پارک ساحلی سیمرغ و پارک ساحلی مرد ماهیگیر از جمله آن ها هستند.

ki14
پارک ساحلی مرجان کیش.

پارک ساحلی مرجان که در مجاورت بازار مرجان واقع شده، یکی از زیباترین مراکز دیدنی جزیره به شمار می رود و بازار را به دریا ارتباط می دهد. بسیاری از مسافران و ساکنین جزیره اوقات تفریحی خود را در این پارک گذرانده و از مناظر زیبای ساحلی کیش لذت می برند.

آلاچیق ها و محوطه سازی جذاب، فرصت مناسبی را برای شما به وجود می آورد که فارغ از هیاهوی بازار به تماشای دریا و چشم انداز های زیبای طبیعت اطراف بنشینید و عکس های به یاد ماندنی بگیرید.

ki15
پارک ساحلی میرمهنا در کیش.

پارک تفریحی ساحلی میرمهنا در ساحل شمالی و شمال غربی جزیره کیش دیدنی است. اسکله تفریحی میرمهنا نیز در این مکان قرار گرفته. این پارک بزرگ عمومی از مسجد خاتم الانبیا تا میدان جاسک در نوار ساحلی امتداد دارد. اسکله ماهیگیری میرمهنا در میان نوار ساحلی سبب شده که پارک به دو بخش مجازی فاز یک (از مسجد خاتم تا اسکله ماهیگیری) و فاز دو ( بعد از اسکله ماهیگیری تا میدان جاسک) تقسیم شود.

اگر به کرانه شرقی سواحل نقره فام خلیج فارس سری بزنید، از دور دست مجسمه ای می بینید که تداعی کننده مردمان ساحل نشین است. نزدیکتر که می روید دیدن مرد ماهیگیر ۱۲ متری علاوه بر بهت و حیرت، لبخندی از رضایتمندی بر چهره تان می نشاند و حس هنر دوستی هر بیننده ای را بر می انگیزد.

k16
مرد ماهی گیر، بزرگ ترین مجسمه فیگوراتیو کیش با ۱۲ متر ارتفاع در جزیره مرجانی قرار دارد.

پارک ساحلی ماهیگیر به مساحت ۴ هزار متر مربع در کرانه های شرقی سواحل کیش ساخته شده و مرد ماهیگیر دارنده رکورد بزرگترین مجسمه فیگوراتیو کشور، از ارتفاع ۱۲ متری نظاره گر زیبایی های این پارک ساحلی است. در پارک ساحلی دو آب نما در دو جهت شرقی و غربی قرار دارد. این دو سازه توسط یک جوی آب صد متری به هم متصل شده اند.

استراحتگاه های زیبا زیر سایه درختان تنومند سواحل کیش، هر رهگذری را برای کسب آرامش دقایقی به استراحت دعوت می کند.

شهر زیر زمینی کاریز

یکی از اماکنی در کیش که معمولا در فضای داغ پاساژ گردی و رستوران گردی های جزیره و ورزش های آبی، مورد غفلت قرار می گیرد، شهر زیر زمینی کاریز است. این مکان کمتر مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

ki18

ویدیوی زیر، شما را به حال و هوای این شهر زیر زمینی جذاب می برد.

قنات کیش، بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت داشته و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می کرده است. قنات کیش از نظر طول رشته قنات و یا عمق چاه ها، قابل مقایسه با قنات های دیگر نقاط ایران نیست، اما با توجه به شیب بسیار کم جزیره، چگونگی هدایت آب های زیر زمینی به سطح زمین بسیار مهم بوده و نشان می دهد که در زمان خود،‌ از پیشرفتته ترین روش ها برای حفر قنات استفاده شده است.

اگر به سمت کاشان رفتید، شهر زیر زمینی نوش آباد هم فراموش نکنید.

ki20

امروزه، مجموعه قنات با تغییر کاربری به یک شهر زیر زمینی شگفت انگیز در ۱۶ متری زیر زمین بدل شده که بیش از ۱۰ هزار متر مربع وسعت دارد و کاریز کیش نامیده می شود. در این شهر، غرفه های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و موزه و گالری هنر برپاست و اوقات مفرحی را برای کیش گرد ها به ارمغان می آورد.

ki21

سقف این شهر زیر زمینی، هشت متر بوده و مملو از سنگواره، صدف و مرجان هایی است که بیش از ۵۷۰ میلیون سال قدمت دارند.

ki22
استراحت در تخت های شهر زیر زمینی کیش، یکی از جذاب ترین لحظات سفر به کیش خواهد بود.

کاریز در دل تنها جزیره مرجانی جهان قرار گرفته و تنها بنایی است که سقف مملو از صدف ها و مرجان های طبیعی دارد. بنابراین اگر به کیش رفتید، دنیایی از جذابیت طبیعی را در دل این شهر زیر زمینی فراموش نکنید.

شناسنامه صدف ها و مرجان هایی که در شهر کاریز مورد آزمایش قرار گرفته است، در موزه کاریز در معرض دید علاقمندان قرار دارد. دیدن لاک پشتی با صدها میلیون سال قدمت در این تماشاگه راز، بخشی از تاریخ طبیعی جزیره مرجانی را عیان می کند.

شهر باستانی جزیره کیش

شهر باستانی نیز از جمله دیگر مقاصد گردشگری جالبی است که معمولا در اولویت های بازدید گردشگران قرار نمی گیرد، اما بخشی از تاریخ این جزیره را یادآوری می کند. بقایای شهر جزیره، در امتداد ساختمان های بندرگاه و دفاتر آن قرار دارد.

این شهر، بیش از ۸۰۰ سال قدمت داشته و به دوره ایلخانیان باز می گردد. گسترده پستی و بلندی ها و خرابه های شهر قدیمی جزیره، حدود ۱۲۰ هکتار وسعت دارد. اینجا روزگاری شهری آباد بوده و امروز به مدد کاوش های باستان شناسی، در معرض دید علاقمندان به تاریخ ایران قرار گرفته است.

ki23

آن چه امروزه از این شهر بر جای مانده، حجمی از معماری شهری است که طاق ها و پوشش ها و سقف های سالمی ندارد. نکته جالب که در برخورد با این شهر تاریخی در جزیره مرجانی کیش با آن روبرو می شویم، معماری برون گرا است. این مکان بر خلاف بسیاری از خانه های تاریخی کشور، بافتی درون گرا و دفاعی ندارد.

شاید برای شما این پرسش مطرح شود که چرا در این بخش جزیره، چنین شهری ساخته شده است. پاسخ آن است که به نظر می رسد ساحل صخره ای مرتفع که از سطح دریا بیش از ۱۰ متر ارتفاع دارد و وجود سه خلیج و دماغه که نقش بندرگاه طبیعی را ایفا می کنند، عامل شکل گیری این شهر باستانی بوده است.

ki24
شهر باستانی جزیره کیش.

در این شهر، با کانال های افقی و زیر زمینی و چاه های متعدد در گوشه و کنار برخورد می کنیم که مجموعه جالب و بسیار نادری را تشکیل داده اند.

خانه مردم شناسی بومیان کیش

ki25

بومیان کیش نیز همچون دیگر اقوام ایرانی، تاریخ و سبک زندگی و فرهنگ خاص خود را دارند. برای مسافران این دیار، شناخت مسائل این چنینی می تواند جالب توجه باشد. این خانه مردم شناسی، در عمارتی با قدمت دویست ساله بنا شده که در منطقه سفن قدیم قرار دارد و از آن به عنوان یکی از قدیمی ترین خانه های جزیره یاد می کنند.

ki26

۱۵ اتاق و دو حیاط مجلسی و حیاط خانوادگی با بافتی کاملا بومی، فضای جذابی را برای گردشگران فراهم کرده است. هدف از راه اندازی این مجموعه، معرفی تاریخ، فرهنگ و سنت های منحصر به فرد بومیان کیش است. اشتغال زایی برای بومیان محله و تحقق توسعه گردشگری پایدار برای جزیره کیش نیز دیگر دلیل آن به شمار می رود.

ki27

اگر در طول سال به خصوص ایام نوروز به این خانه مراجعه کنید، به صورت زنده شیوه معیشت و کار بومیان کیش در دوران قدیم را مشاهده می نمایید. ابزارهای متنوع و شیوه پخت و پز و صید مروارید و ماهی گیری، از جمله مواردی است که در این خانه می توان دید.

ki28

روستای تاریخی باغو

ki29

اگر شهر زیر زمینی کاریز و خانه بومیان را بازدید کردید و به دنبال یک منطقه باستانی جذاب دیگر در این جزیره هستید، روستای باغو را پیشنهاد می کنیم. ساکنان کیش در گذشته های دور، در سه منطقه روستایی که در بخش های جنوب غربی، شمال شرقی و شرق قرار داشتند، ساکن بودند.

تنها روستای به جا مانده از دوران کهن، روستای باغو است که در جنوب غربی جزیره کیش واقع شده و بافت سنتی آن تا کنون حفظ گشته است. اکنون در این روستای تاریخی، تنها چند خانوار زندگی می کنند. شغل اصلی آن ها دامداری است و بخشی از دام زنده جزیره، از این منطقه تامین می شود.

ki30

اگر خوش شانس باشید، پرسه های آهوان جزیره کیش که برای آبخوری به این روستای تاریخی می آیند را مشاهده خواهید کرد. معمولا در ایام نوروز و در زمان برپایی جشنواره های کیش، در محوطه از فضای ورودی روستا، سیاه چادرهای سنتی برپا می شود تا زندگی بومیان و آداب و رسوم این منطقه در معرض دید علاقمندان قرار بگیرد.

راسته هنرمندان

ki31

منطقه نسبتا جدیدی که در جزیره کیش تاسیس شده، راسته هنرمندان نام دارد. اگر مسیرتان به خیابان سنایی افتاد، سردیس هایی از شاخص ترین هنرمندان ایرانی، معماری منظر جذابی را به خیابان بخشیده که نظر گردشگران خارجی را جلب می کند.

هنرمندانی که تندیس آن ها را در این گذر شاهد خواهید بود عبارتند از: ابوالحسن صبا (موسیقی دان)، غلامحسین بنان (خواننده)، حسین بهزاد (مینیاتوریست)، مرتضی ممیز (پدر گرافیک ایران)، کریم پیر نیا (استاد معماری)، غلامحسین امیر خانی(خوش نویس)، پروین اعتصامی (شاعر)، مرتضی آوینی (فیلمساز)، عزت الله انتظامی (آقای بازیگر سینمای ایران).

از “درخت سبز” تا “کلبه هور”

ki32

یکی از ارمغان های طبیعی جذابی که در کیش گردی می توان یافت، تماشای درخت سبز است. در انتهای طولانی ترین مسیر آبرفتی باستانی جزیره، آب های سطحی به قسمتی از منطقه شمالی جزیره که به دره پرتغالی ها شهرت دارد، سرازیر می شوند. لذا این قسمت از جزیره، سر سبزی خاص خود را دارد و میزبان یکی از کهنسال ترین درختان جزیره به نام درخت سبز است.

این درخت که بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد و کهنسال ترین درخت “لور” جزیره به شمار می رود. بر شاخه های آن گره هایی با نخ و پارچه زده شده است. درخت یاد شده به اعتقاد برخی افراد، شگون و خوشبختی را به ارمغان می آورد.

در مجاورت درخت سبز، پایاب کیش قرار دارد که قدمتی دو هزار سااله داشته و بازسازی زیبایی برایش انجام شده است.

ki34
کلبه هور کیش، مقصد خوبی برای ماهیگیری عصرگاهی است.

از جمله دیگر مقاصد گردشگری طبیعی جزیره، می توان به کلبه هور اشاره کرد. بستر آن صخره ای بوده و وجود بسیاری از انواع ماهیان، صدف ها و لاک پشت ها، سبب شده گردشگران زیادی برای ماهیگیری به این منطقه بیایند.

ki33
کلبه هور.

برای رفاه حال گردشگران، آلاچیق، نیمکت، باربیکیو و نور افکن های بزرگ فراهم شده تا هر وقت از روز گذرتان به این منطقه افتاد، بتوانید از فضای آن استفاده نمایید. لنج به گل نشسته کلبه هور، همچون کشتی یونانی، یکی از فرصت های عکاسی را به وجود می آورد.

باغ ایرانی

ki35

باغ ایرانی، سمبل معماری و فرهنگ ایرانی به شمار رفته و در یونسکو ثبت جهانی شده است. باغ ایرانی کیش نیز تلاش کرده تا بخشی از فرهنگ و تمدن این مرز و بوم را در معرض دید گردشگران قرار دهد. باغ ایرانی جزیره کیش، با مساحتی بالغ بر سی هکتار، در بلوار ولایت حد فاصل میدان هرمز تا میدان سعدی واقع شده است.

در این باغ، فرهنگ اقوام مختلف کشورمان معرفی می شود.

ki36

باغ ایرانی، یکی از نقاطی است که باد در نوروز گردی ۹۶، حتما در اولویت های کیش گردی قرار بگیرد. مجموعه ای شامل ۹ باغ ایرانی و ۹ دروازه و اثر تاریخی شهرهای کشور، فضای جذابی را در معرض دید گردشگران قرار می دهد.

ki37

در این باغ زیبا، دروازه هایی مانند: دروازه قرآن شیراز، دروازه سی و سه پل اصفهان، دروازه هارونیه مشهد، دروازه رق آباد کرمان، پل دختر لرستان، ارگ علیشاه تبریز و طاق بستان کرمانشاه ارائه شده و در بخشی از آن، سر در باغ ملی پایتخت نیز خودنمایی می کند.

ki38

باغ راه ایرانی جزیره کیش، طولانی ترین باغ راه کشور به شمار می ورد. این مکان مجموعه ای تاریخی و گردشگری با یازده آب نما و رودخانه ای به طول چهارصد متر است. اگر عاشق دروازه گردی و سلفی های جذاب هستید، باغ راه ایرانی جزیره مرجانی را حتما ببینید.

ki39

سایت پرندگان

اگر به سمت باغ راه ایرانی جزیره کیش رفتید، پس از گذر از دروازه کرمان، محوطه ای بزرگ با جلوه ای عجیب پیش روی شما قرار می گیرد. فوجی از پرندگان، در آنجا فراز و فرود می کنند و فضای جذابی را به وجود آورده اند.

پرواز هزاران کبوتر در باغ پرندگان، فضای جالبی را برای عکاسی در اختیار گردشگران قرار می دهد.

توصیه های کیش گردی

اداره گردشگری کیش و فرودگاه این جزیره، از جمله درگاه های پر بیننده برای مسافران جزیره مرجانی است.

در ایام تابستان به خصوص نوروز، اوج مسافرت ها به کیش سبب می شود تا پیدا کردن محل های اقامت مناسب با قیمت های مطلوب، کمی سخت باشد. استفاده از درگاه پین تا پین می تواند شما را در پیدا کردن فرصت های اقامتی خوب در جزیره کیش یاری دهد.

همچنین، تورهای گردشگری سفر به کیش، از طریق درگاه گردشگری زورق ، انتخاب خوبی برای علاقمندان به سفر های جنوب کشور است. این فرصت ها، توسط آرمان سفر نیز در نوروز ۹۶ و ماه های دیگر سال در اختیار علاقمندان به ایرانگردی قرار دارد. برای آگاهی از اخبار دنیای گردشگری ایران و جهان، همواره درگاه اطلاع رسانی دنیای سفر را در نظر داشته باشید. ویدیوی زیر پارک دلفین کیش را به شما نشان خواهد داد.

در آخر هم بد نیست اشاره کنیم، آن‌دسته از گردشگرانی که قصد بازدید از زیبایی‎های متنوع جزیره کیش را دارند و از دیگر شهرهای کشور به این جزیره دیدنی سفر می کنند، می توانند در هتل‌های کیش ، هتل بین المللی کیش و نمونه‌های شیک و باکیفیتی همچون هتل ویدا کیش و هتل داریوش کیش اقامت کنند.

هتل پنج ستاره ویدا (الوند) در بلوار موج و در کنار مرکز خرید زیتون واقع شده است.

هتل داریوش کیش نیز با معماری الهام‌ گرفته‌شده از ایران باستان و امکانات رفاهی کم‌نظیر، سفر دلنشین و خوشایندی برای گردشگران می‌سازد. اتاق‌ها و سوئیت‌های هتل با چشم‌انداز جذابی رو به باغ یا دریا و ویلاهای ساحلی آن، محیط دل‌انگیزی را به وجود آورده‌اند که مسافران می توانند آرامش و لذت واقعی را تجربه کنند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۶ نظر

ورود