«فروشنده» اصغر فرهادی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را بدست آورد

«فروشنده» اصغر فرهادی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را بدست آورد

فیلم پر سروصدای «فروشنده» همانطور که بسیاری از ایرانیان انتطار داشتند برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی سال ۲۰۱۷ شد. اگر چه اصغر فرهادی در واکنش به فرمان دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان چندین کشور اسلامی به خاک آمریکا در مراسم اسکار امسال حضور نداشت اما انوشه انصاری و فیروز نادری به نمایندگی از وی جایزه اسکار را از داوران جشنواره دریافت کردند. فیلم «فروشنده» در این بخش با فیلم های دیگری همچون «تونی اردمن»، «مردی به نام اووه»، «تنا» و «سرزمین مین» رقابت داشت که در نهایت توانست جایزه اسکار را از چنگ رقبای خود درآورد.

the-salesman-farhadi-w900-h600
شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم «فروشنده»

اصغر فرهادی قبلا اعلام کرده بود که به خاطر تاکید بر “ناعادلانه بودن شرایطی که برای مهاجران و مسافران چندین کشور که قصد سفر به آمریکا را داشته اند به وجود آمده” در این مراسم حضور یافته و مخالفت خود را با این دستور اعلام خواهد کرد. اما بعدها از این تصمیم خود منصرف شده و به نشانه اعتراض به فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ در مراسم حضور نیافت.

انوشه انصاری در هنگام دریافت جایزه پیام فرهادی را مبنی بر دلیل حضور نیافتن در مراسم قرائت کرد. فرهادی در این پیام اعلام کرده که به دلیل احترام به مردم کشور خود و کشورهای دیگر و اعتراض به قانون ممنوعیت ورود مهاجران از برخی کشورهای خاص که سرپوشی برای ظلم و جنگ و کشتار است در این مراسم شرکت نمی کند. وی خاطر نشان کرده که فیلمسازان و دنیای سینما می توانند از طریق دوربین هایشان موجبات آشتی، صلح و همدلی را در میان مردم دنیا فراهم کنند.

فیلم «فروشنده» هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی و در مورد زن و شوهری بازیگر به نام های رعنا و عماد است که در حال بازی در یک نمایش با اقتباس از نمایشنامه «مرگ فروشنده» نوشته آرتور میلر هستند. در این بحبوحه این دو به علت نشست زمین در محل سکونتشان مجبور به ترک خانه خود شده و در خانه یکی از دوستانشان ساکن می شوند. در ابتدا هر دو با این نقل مکان اجباری به خوبی کنار می آیند اما ورود یک فرد ناشناس به خانه هنگامی که رعنا در حمام است همه چیز را به هم می ریزد که اتفاقات بعد از آن تم اصلی داستان است.

فیلم «فروشنده» در عصر روز یکشنبه به دستور صدیق خان شهردار لندن در میدان ترافالگار لندن به صورت رایگان برای عموم مردم پخش شد.

اصغر فرهادی در سال ۲۰۱۲ نیز برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان را دریافت کرده بود.

asghar-farhadi-w900-h600

منبع: bbc
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود