یک توده کپک متعلق به ۹۰ سال پیش با قیمت ۵۶ میلیون تومان فروخته شد

یک توده کپک متعلق به ۹۰ سال پیش با قیمت ۵۶ میلیون تومان فروخته شد

احتمالا شما نیز از دیدن تیتر مطلب متعجب شده اید، اما موضوعی پشت پرده قرار دارد که مسئله مذکور را توجیه می کند.

کپکی که با این قیمت سرسام آور فروش رفته، یک قارچ معمولی نیست و مهم ترین کپک در تاریخ به شمار می رود. این ماده به دکتر «الکساندر فلمینگ» دانشمند سرشناس تعلق داشته و دست نوشته کنار آن از این حکایت دارد که کپک یاد شده برای ساخت نخستین پنی سیلین به کار رفته است. خریداری که حاضر شده ۵۶ میلیون تومان بابت آن بپردازد، دلش نمی خواسته شناسایی شود.

فلمینگ به خاطر کشف داروی پنی سیلین شهرت بسیار زیادی دارد؛ هرچند که او پس از دریافت جایزه نوبل، آن را با «ارنست بوریس چین» و «هاوارد والتر» تقسیم کرد. در این که کپک متعلق به فلمینگ بوده است، هیچ شکی وجود ندارد، اما کسی نمی داند که ماده متعلق به آزمایش اصلی بوده یا خیر.

سال های زیادی طول کشید تا فلمینگ توانست توجه جامعه علمی را به کارهای خویش جلب نماید. با این حال هنگامی که پژوهش های او مورد پذیرش قرار گرفت، وی کپک ها و مواد آزمایشگاهی اش را به بزرگان و دانشمندان هدیه داد. ده ها نمونه از آن ها به افرادی مانند وینستون چرچیل، مارلنه دیتریش و پاپ اهدا گشتند.

بر اساس گفته های کوین براون فعال موزه آزمایشگاه فلمینگ، برخی از دریافت کنندگان جایزه از گرفتن کپک های مورد استفاده در درمان بیماری های عفونی خوشحال نمی شدند. به عنوان مثال، شاهزاده فلیپ همسر ملکه الیزابت، بارها و بارها چنین موادی را به عنوان هدیه گرفت، اما هیچگاه از آن ها استقبال نکرد.

اگر بخواهیم راستش را بگوییم، کپک عنصری زشت و منزجز کننده است و طبیعی است که عده ای از آن خوششان نیاید، اما آن ها در آن زمان متوجه اهمیت پنی سیلین و کارهایی که این دارو برای بشریت انجام داده، نبوده اند. بر اساس پیش بینی ها، پنی سیلین ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر را از مرگ حتمی نجات داد.

منبع: gizmodo
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود