آقای کارگردان درخانه ابدی آرام گرفت + بازتاب اینستاگرامی

بدرود آقای کیارستمی .... بدرود

آقای کارگردان درخانه ابدی آرام گرفت + بازتاب اینستاگرامی

پیکر عباس کیا رستمی کارگردان برجسته سینمای ایران روز یکشنبه بیستم تیر با حضور گسترده مردم، مسئولان فرهنگی و چهره های هنری از مقابل محل کانون پرورش فکر کودکان ونوجوانان تشییع شد .

1-w900-h600

3157472-5122823-w900-h600

3157472-5122825-w900-h600

393595_982-w900-h600

393598_176-w900-h600

393599_208-w900-h600

پیکر کیا رستمی به وصیت خودش در منطقه لواسان در شمال تهران به خاک سپرده شد.

عباس کیارستمی، کارگردان معروف سینمای ایران  چهاردم تیر در سن ۷۶ سالگی در فرانسه درگذشت و علاقمندان به هنر هفتم را عزا دار کرد. درگذشت این سینماگر سرشناس ایرانی، بازتاب گسترده ای در رسانه ها به خصوص صفحات شخصی سلبریتی های ایرانی در اینستاگرام داشته است. برای بررسی بازتاب خبر درگذشت کارگردان موج نو سینمای ایران، گشتی زدیم در برخی از صفحات چهره ها با ما در این گزارش جذاب همراه باشید.

 آخرین روزهای ماه مبارک رمضان بود که ناگهان خبر ناگواردیگری، فضای هنری ایران را تحت تاثیر قرار دارد. عباس کیارستمی، سینماگر نام آشنای ایران که آوازه فیلم هایش در سراسر جهان پیچیده است، در فرانسه درگذشت. عباس کیارستمی که مدتی بود با بیماری دست و پنجه نرم می کرد و حتی وزیر بهداشت نیز برای بررسی سلامت ایشان به عیادتش رفته بود و مخالف اعزامش به فرانسه برای معالجه بود، اما در نهایت جان به جان آفرین تسلیم کرد و سینمای ایران بار دیگر یکی از چهره های تاثیر گذار و الهام بخش خود را از دست داد. اکنون نیز سازمان سینمایی اعلام کرده است که وزارت بهداشت ایران، مسئول پرونده پزشکی این کارگردان نام آشنای سینمای ایران هست تا اگر از سوی پزشکان فرانسوی قصوری صورت گرفته است پیگیری کنند.

عباس کیارستمی را همه با فیلم طعم گیلاس می شناسند. کارگردانی که محصول موح نو سینمای ایران پس از انقلاب بود و تلاش داشت در فیلم هایش، از کلیشه هایی که هر روز آن ها را بر پرده نقره ای سینمای ایران می بینیم خارج کند و به جای آن، نگاه راز آلود و معنا گرا در لابلای لوکیشن های طبیعی و حضور کودکان و بازیگران کم تر شناخته شده را چاشنی داستان هایش بکند. شاید همین نگاه بود که سبب شد وی تنها کارگردان ایرانی باشد که ۵ بار نامزد نخل طلای فستیوال معتبر کن فرانسه شود و در نهایت برای طعم گیلاس، نخل طلایی کن را به عنوان نخستین کارگردان ایران در سال ۱۹۹۷ میلادی تصاحب کند.

روزنامه گاردین در سال ۲۰۱۱ در گزارشی فهرست ۴۰ کارگردان بزرگ معاصر سینمای دنیا را منتشر کرد. عباس کیارستمی در مکان ششم این لیست و بالاتر از بسیاری از چهره‌های نامدار سینما همچون دیوید کراننبرگ، دیوید فینچر، استیون سودربرگ، پدرو آلمودوار و گاس ون سنت قرار گرفت.

گزارش امروز سرویس چهره های روزیاتو نگاهی دارد به بازتاب اینستاگرامی درگذشت عباس کیارستمی،کارگردان سرشناس ایران از نگاه سلبریتی های ایران. با ما همراه باشید. گفتنی است ظرف چند روز اخیر، بیش از ۵ هزار کاربر ایرانی در اینستاگرام، هشتگ kiarostami را به اشتراک گذاشتند. خبر اول مربوط به واکنش اینستاگرامی ژولیت بینوش، هنرپیشه معروف فرانسوی هست که مدتی با این کارگردان در فیلم کپی برابر اصل کار کرد.

ژولیت بینوش (Juliet Binoche)  هنرپیشه سرشناس فرانسوی که روزگاری با این کارگردان شهیر سینمای ایران کار می کرد، تصویر زیر را از عباس کیارستمی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام به اشتراک گذاشت و زیر آن به فرانسوی نوشت:

2-w900-h600

En voiture en Iran vers Isfahan avant le tournage de Copie Conforme. Tu nous manques terriblement. Juliette.

عکس مربوط به زمانی هست که به همراه عباس کیارستمی به سمت اصفهان و پیش از آغاز فیلم برداری فیلم نسخه اصلی (certified copy) در حال رانندگی بودیم. ما او را به طور ناراحت کننده ای از دست دادیم

پست اخیر خانم بینوش، با استقبال گسترده طرفدارانش در سراسر جهان مواجه شد و صدها کاربر ایرانی نیز از ایشان با درج کامنت هایی زیر پست ایشان، از وی تشکر کردند. بیش از سه هزار نفر این تصویر را لایک کردند. ژولیت بینوش، در اینستاگرام بیش از ۸ هزار دنبال کننده دارد و شما نیز می توانید وی را در این آدرس دنبال نمایید.

کپی برابر اصل فیلمی به نویسندگی و کارگردانی عباس کیارستمی محصول سال ۲۰۱۰ است. ژولیت بینوش برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ را به خود اختصاص داد. عباس کیارستمی برای کارگردانی این فیلم در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۰ یکی از نامزدهای جایزه نخل طلا بود. این فیلم مورد توجه اکثر منتقدان قرار گرفت.

استاد لوریس چکناواریان، رهبر ارکست سمفونیک ایران نیز که مدتی هست به جمع هنرمندان اینستاگرام باز ایرانی پیوسته است، تصاویری از حضور خود و جمعی از هنرمندان سرشناس کشورمان را در موزه سینما که به یاد از دست دادن این کارگردان شهیر سینما دور هم جمع شده بودند را به تصویر کشاند و نوشت:

با کمال تاسف عباس کیارستمی در پاریس در اثر سکته قلبی از بین ما رفت… به همه هنرمندان و هنردوستان تسلیت میگویم.

3-w900-h600

استاد را در اینستاگرام می توانید دنبال کنید

پرویز پرستویی، بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر ۹۴ نیز در پیامی، حادثه تلخ از دست دادن کارگردان شهیر سینمای ایران را تسلیت گفت. او که اخیرا در اینستاگرام فعالیت گسترده ای دارد نوشت:

کارگردان بزرگ سینمای ایران وجهان را به همه سینماگران و خانواده محترمش تسلیت عرض مینمایم. ایشان هم همانند شادروان علی حاتمی بدون جایگزین خواهد بود . روحشان شاد

4-w900-h600

تصویر بالا که توسط پرویز پرستویی از عباس کیارستمی منتشر شد، بیش از ۹۶ هزار بار لایک شد و بیش از ۲ هزار پست در ان به اشتراک گذاشته شد. پرویز پرستویی ۹۱۱ هزار دنبال کننده دارد و و بیش از ۴۰۰ پست ظرف چند سال اخیر به اشتراک گذاشته است. پرویز خان از فعال ترین هنرپیشه های سینمای ایران در اینستاگرام بوده و مطالب محتوایی منتشر می کند. پرویز پرستویی را در این آدرس می توانید دنبال کنید.

یغماگلرویی، ترانه سرای ایرانی نیز با انتشار  تصویر غم انگیز زیر، درگذشت این عزیز  را تسلیت گفت و نوشت:

«عباس کیارستمی درگذشت» تسلیت به سینمای ایران و جهان. پرده ی نقره ای تاریک شد. عباس کیارستمی در پاریس درگذشت. یغما گلرویی .

5-w900-h600

تصویر بالا با بیش از ۳۵ هزار لایک و یک هزار  کامنت همراه شد.

 

بهاره رهنما، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران که بیش از ۱.۹ میلیون فالور در اینستاگرام دارد، با انتشار تصویر زیر، درگذشت این عزیز را تسلیت گفت و بلند ترین مطلب (با ۵۵ هزار لایک) سلبریتی ها در باره عباس خان فقید را چنین نوشت:

6-w900-h600

هیچ کدام از ما نمیدانیم روزهای آخر کی هستند؟ اگر میدانستیم شاید بیشتر قدر میدانستیم بیشتر مسافر دم سفر را نگاه می کردیم بیشتر از او می پرسیدیم و بیشتر نگاهش میکردیم نمایشگاه عکس و ویدیو آرت گالری برگ از اخرین روزهای اقای کیلرستمی بود ، علی شوکت هم همراه ما آمد و کتاب بالینی اش برگ و باد را هم با خودش اورد تا امضای ایشان را در ابتدای کتابش داشته باشد ،نمایشماه بسیار شلوغ بود و اناق مهمانان مرتب پر و خالی میشد، وقتی بادلهره داخل اتاق شدم و کتاب برگ و باد را دادم تا امضا کنند و گفتم :برای یکی از دوستان است ،سوال کردند: خودش کجاست ؟

گفتم بیرون دره روش نشد بیاد تو گفتن: صداش کن، وقتی علی شوکت آمد توی اتاق، اقای کیارستمی اشاره ای به کتاب کردند و گفتند:معلومه خوب خوندیش و باهاش زندگی کردی و من تازه نگاهم به کتاب افتاد که چقدر کهنه و مستعمل شده بود و من اصلا بهش دقت نکرده بودم !امضا کردند و با مهربونی و فروتنی همیشگیشون چند لحظه ای درباره موسیقی باعلی صحبت کردند و بعد دعوتمون کردند به دیدن اخرین ویدیو ارت خودشون … جوان خبر نگاری هم بود که خوب یادم هست اولین دیدارش با ایشان همان روز بود و خلاصه حسابی سر شوق اومده بود که ارتیست مورد علاقه اش انقدر بهش نزدیکه و داره همراه با اون آخرین اثر هنریش رو میبینه ، یلدا خواجه زاده( مینیاتوریست) و رضا کیانیان عزیز و چند هنرمند دیگر هم داخل اتاق بود … افسوس که هیچکدام از ما نمیدانستیم این روزهای آخر است… پی نوشت: در دیدار از بزرگان و برگزیدگان و عزیزانمان کوتاهی نکنیم ، و در اموختن از انها ، کسی چه میداند شاید این دیدار از روزهای اخر اوست. . .

تسلیت به ما، به جامعه، به کشور، تسلیت به هنر، تسلیت به روشن ذهنی حقیقی و… از دست دادن اقای کیارستمی، از دست دادن یک فیلمساز یا هنرمند صرف نیست.. از دست دادن یک جریان هنری و یک اندیشه بزرگ است که هنوز تا سال ها جای تاثیر گذاری بر انسان ها و انسانیت را داشت، بی شک گذر مرگ برای خود مسافر از همه راحت تر است , اما افسوس میخورم از اینکه با سهل انگاری ستاره درخشانی را از دست دادیم که می توانست هنوز تا سالیان سال منشا تاثیر و روشنگری آسمان ذهن خیلی ها باشد، افسوس که در جهان امروز هزاران ظالم و خونخوار به حیات مصیبت افزای خود در جهان ادامه میدهند، اما چنین اسطوره هایی این چنین از میان ما میروند.. نمیدانم حکمت الهی است شاید و خارج از ظرف ادراک ما.

نیوشا ضیغمی، بازیگر سینما ایران نیز که بیش از ۱.۳  میلیون فالوور در اینستاگرام دارد، با انتشار  تصویر زیر، درگذشت عباس کیارستمی را تسلیت گفت و نوشت:

عباس کیارستمی ندارد..، همان کسی که با نگاه و روایتش میشد طعم گیلاس را چشید و به خانه دوست رسید… همان کسی که از قاب تصویرش میشد جهان را جور دیگر دید.. بی شک هیچکسی شبیه او نیست و نخواهد بود روحش شاد و یادش تا ابد گرامی

7-w900-h600

آناهتیا نعمتی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران نیز که ۱.۱ میلیون فالوور در اینستاگرامش دارد، با انتشار فیلمی که تصویری از آن در زیر مشاهده می کنید به این حادثه غم بار واکنش نشان داد. او هیچ مطلبی در این باره ننوشت. شاید فکر می کرد که این فیلم، همه چیز را بازگو خواهد کرد.

8-w900-h600

آنا نعمتی ۱.۱ میلیون فالوور دارد و ۷۷۰ پست در اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است.

آزاده نامداری، مجری جنجالی تلویزیون در سال های اخیر نیز با انتشار تصویری از عباس کیارستمی بر رو صفحه شخصی اش در اینستاگرام، به این حادثه واکنش اینستاگرامی نشان داد. او نوشت:

9-w900-h600

پس خانه ی دوست اینجا نبود.،.،.،. شاعر_سینمای_ایران#عباس_کیارستمی#درگذشت. پ.ن.درفرانسه که شمارا بسادگی شناختند،کاش اینجادربیمارستان خودمان گفته بودید من عباس کیارستمی هستم تاافسوس امشبمان کمتربود #آزاده _نامداری#سجاد_عبادی#اندوه#حسرت……وتمام

10-w900-h600

الهام پاوه نژاد، از بازیگران مطرح سینما،تئاتر و تلویزیون کشورمان با انتشار عکس خاص بالا در صفحه شخصی اش در اینستاگرام، به این حادثه تلخ واکنش نشان داد و نوشت:

11-w900-h600

. باید اِستاد و فرود آمد بر آستانِ دری که کوبه ندارد چرا که اگر به گاه آمده باشی دربان به انتظار توست و اگر بی گاه به در کوفتن ات پاسخی نمی آید…..#احمدشاملو . پی نوشت: این خبر لایک ندارد…..مرگ در یک قدمی است بی رحم حتی با بزرگان پس آن بِه که فروتن باشیم….. بدرود #عباس_کیارستمی

سارا خویینی ها، بازیگر تئاتر و تلویزیون نیز با انتشار تصویر فوق، به این حادثه غم انگیز واکنش اینستاگرامی نشان داد و این چنین گفت:

12-w900-h600

کاش اسطوره ها هیچ وقت از بین ما نمیرفتند…..هرچند که یاد و خاطر یک هنرمند ناب همیشه جاویدان در دل و جانمان است اما چه سخت است باورش …..روحتان شاد استاد ،جایتان هرگز پُر نخواهد شد #تسلیت

سارا خانم بیش از ۲۸۰ هزار دنبال کننده دارد.

سحر قریشی، بازیگر  تئاتر، سینما و تلویزیون ایران که ۳.۸  میلیون مخاطب در اینستاگرامش دارد نیز با انتشار تصویر جالب بالا که روی آن نوشته شده بود: همیشه ناتمام می ماند حرف های من با خودم . . .  به این حادثه تلخ واکنش اینستاگرامی نشان داد  و نوشت:

بدرود عالیجناب.

13-w900-h600

شیلا خداداد، بازیگر سینما و تلویزیون ایران نیز با جمله کوتاهی این رخداد را به صورت اینستاگرامی تسلیت گفت: تسلیت براى از دست دادن مرد بزرگ سینما استاد عباس کیارستمى . او به خانه ابدى دوست کوچ کرد . روحش شاد

شیلا خداداد و همسرش فرزین سرکات، مشترکن در اینستاگرام فعال هستند و نیم میلیون فالوور دارند.

14-w900-h600

فاطمه گودرزی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران نیز در اینستاگرامش به این حادثه واکنش نشان داد. او در این صفحه نوشت: آسمان هنر ایران یکى از ستاره هاى پرتلاءلویش را از دست داد و شبهایمان را تاریکتر کرد روحت شاد.

فاطمه معتمد آریا، بازیگر  پیشکسوت سینمای ایران نیز در  گذشت این کارگردان شهیر سینمای ایران و جهان را تسلیت گفت. وی در اینستاگرامش با متنی جالب نوشت:

من مرگ هیچ عزیزی را باور نمی کنم.

15-w900-h600

فاطمه معتمد آریا بیش از ۲۰۰ هزار دنبال کننده دارد. تصویر بالا با ۱۸ هزار لایک همراه شد.

علی دایی، آقای گل فوتبال جهان نیز در اینستاگرامش به این خبر واکنش نشان داد و یکی از تصاویر استاد عباس کیارستمی فقید را به اشتراک گذاشت که با بیش از ۷۰ هزار لایک همراه شد. او نوشت:

16-w900-h600

“خانه دوست کجاست” عباس جان؟ ” زیر درختان زیتون”؟ بودنت برای ما “طعم گیلاس “داشت ولی حواسمان نبود که گفته بودی باد ما راخواهد برد. خداحافظ استاد

علی دایی نهصد و بیست و شش هزار فالوور در اینستاگرام دارد .

علی کریمی، بازیکن اسبق تیم ملی و جادوگر فوتبال آسیا نیز در پیامی کوتاه که با لایک صد و چهل هزار نفری مخاطبان آقای کریمی مواجه شد، با انتشار تصویر فوق در اینستاگرامش، به این خبر واکنش نشان داد. او نوشت: روحت شاد استاد.

17-w900-h600

علی کریمی در اینستاگرام عادت دارد همیشه چند کلمه زیر عکس هایی که به اشتراک می گذارد،  بنویسد. علی کریمی بیش از ۱ میلیون دنبال کننده دارد. او بخاطر این حادثه، تصویر سیاه رنگی را به جای تصویر خودش در پروفایل گذاشت.

19-w900-h600

سلطان قرمز پوش های پایتخت، علی پروین نیز با انتشار تصویر فوق که با استقبال گسترده هوادارانش در اینستاگرام مواجه شد این واقعه تلخ را تسلیت گفت.

روحش شادو یادش گرامی. تسلیت به ملت ایران

واکنش شخصیت های مذهبی، ورزشی، هنری و سیاسی ایران به درگذشت کارگردان شهیر سینمای ایران که سه دهه با فیلم هایش، خاطرات شیرینی را در ذهن ایرانی ها و حتی مشتاقان سینمای نو ایران در خارج از مرز ها گذاشته بود نشان داد که سینما، رسانه ای برای دوستی و همدلی ملت های دنیا هست و می توان از این رسانه برای توسعه صلح و دوستی استفاده کرد.

انتشار هزاران پیام تسلیت وبه اشتراک گذاشتن متعدد تصاویر و فیلم های گوناگون از یکی از اسطوره های سینمای معاصر کشورمان توسط چهره های شاخص ایرانیان در اینستاگرام مبین این نکته هست که که میلیون ها ایرانی در فضای مجازی، در واقعه های تلخ، همرنگ و هم صدا، با قدرت لایک ها و کامنت ها و هشتگ ها، همدردی و هم صدایی خود را نسبت به مسائل مختلف اعلام می کنند و این ظرفیت نشان دهنده اهمیت ابزار اطلاع رسانی و تبلیغاتی موثر هم چون اینستاگرام برای تبادل اطلاعات و ارتباطات هدفمند میان ایرانیان در فضای مجازی به شمار می رود که از جنبه های روان شناسی سایبر و سبک زندگی دیجیتالی قابل تحلیل هست.

این قضیه را در حادثه تلخ چند وقت پیش که سربازان پادکان صفر پنج کرمان در حادثه سقوط اتوبوس به دره در جنوب کشور به شهادت رسیدند نیز می توان مشاهده کرد. جایی که تلخ ترین سلفی سال ۹۵ به عنوان سمبلی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد و جامعه اطلاعاتی ایران را تحت تاثیر خود قرار داد.

امیدواریم در سرویس چهره های روزیاتو، در طول هفته آخرین خبر ها و تصاویر به اشتراک گذاشته شده توسط ده ها سلبریتی ایرانی را در اینستاگرام منتشر کنیم تا همواره مخاطبان عزیز روزیاتو، در جریان آخرین اطلاعات اینستاگرامی چهره های سرشناس  و پر فالوور ایرانی در این شبکه محبوب باشند.

مطالب مرتبط
۲ نظر

ورود

  • عامروفسکی تیر ۲۰, ۱۳۹۵

    کیارستمی روحت شاد و یادت گرامی
    از این به بعد هروقت گیلاس میخورم یاد تو می‌افتم

  • saman تیر ۲۲, ۱۳۹۵

    حیف بود