آزادی؛ خانه دوچرخه‌های کوتاه

BMX از خیابان به پیست

آزادی؛ خانه دوچرخه‌های کوتاه

عمر رشته بی ام ایکس کوتاه بوده اما به خاطر جذابیت این رشته، فدراسیون جهانی نیز به آن توجه دارد به طوریکه این رشته در حال حاضر به دو دسته سوپر کراس و آزاد تقسیم شده و مسابقات جهانی و قاره ای و حتی المپیکی آن نیز برگزار می شود. تاریخچه راه اندازی این رشته نیز بسیار جالب است. این رشته جزء رشته هایی محسوب می شود که توسط بچه ها در خیابان ها بنیان گذاری شد. در دهه ۷۰ میلادی در کالیفورنیای آمریکا بچه ها برای تقلید از موتورسواران توی کوچه ها و خیابان ها با دوچرخه هایشان به روش موتورسواری با هم مسابقه می گذاشتند. تا اواسط دهه ۷۰ هم این رشته به عنوان ورزشی بچه گانه محسوب می شد اما به مرور جزء رشته های محبوب جوانان شده و با ورود به المپیک سر وصدای زیادی راه انداخته است.

شاید بعضا در شبکه های تلویزیونی تصاویری از هنرنمایی با دوچرخه های کوتاه که از روی مسیرهای سخت و پله ها حرکت کرده و در نهایت از بلندی ها پرواز می کنند دیده باشید. این رشته هنوز در ایران نوپا است و در بین علاقه مندان جا نیفتاده است. این رشته جذاب نیاز به امکانات خاصی ندارد. پیست مخصوص آن در یک مسیر بسته با پستی و بلندی به مسافت ۳۵۰ متر است. در سوپر کراس هشت رکابزن به طور همزمان رقابت را از سطح شیبداری به ارتفاع هشت متر آغاز می کنند  و در طول پیست در مسیر سطوح ناهموار ، گوشه های منحنی شکل  و بخش های صاف رکاب می زنند. این رقابت در آنجا جالب می شود ارتفاع پرش برخی از رکابزنان به بالای ۵ متر نیز می رسد. حرفه ای های این رشته کل این مسیر را در زمانی کمتر از ۳۶ ثانیه نیز رفته اند زمانی کوتاه اما پرهیجان و پر فراز و نشیب!

با قطعی شدن حضور این رشته در المپیک این رشته به مرور در ایران نیز جا پیدا کرد به طوریکه در پارک ها و محل های ورزشی کنار رشته های اسکیت و اسکیت برد شاهد حضور رکابزنان این رشته هم هستیم . حتی فدراسیون هم اقدام به برگزاری مسابقات منسجم تری برای این رشته کرد اما به نظر می رسد فعالیت برای کسب امتیاز حضور این رشته در المپیک برای ایرانی ها بسیار اندک و بی فایده است!

فدراسیون دوچرخه سواری این روزها در تلاش است تا زمینه را برای تقویت و پایه ریزی این رشته زیبا و مهیج فراهم کند. یکی از این کارها ساخت پیست استاندارد و مناسب و ایجاد پایگاهی برای شروع مراحل آموزش و تشکیل تیم ملی در آینده است.

در آستانه سومین دوره برگزاری مسابقات این رشته در المپیک ریو ، خبری مبنی بر اهدای یک قطعه زمین به فدراسیون دوچرخه سواری شنیده شد.  زمینی که قرار است این رشته را در خود میزبانی کند تا علاقمندان این رشته به جای تمرین در خیابان ها به محل مناسبی برای تمرین نقل مکان کنند تا شاید در آینده ای نزدیک شاهد پرواز بی ام ایکس روهای ایران در آسمان المپیک باشیم.

خسرو قمری، رئیس فدراسیون دوچرخه سواری کشورمان با بیان اینکه زمین در نظر گرفته شده برای ساخت پیست بی ام ایکس در آزادی جانمایی شده است، گفت: ساخت این پیست در دست شرکت تجهیز خواهد بود. دستور در اختیار دادن این زمین از سوی وزارت ورزش به مدیر جدید مجموعه آزادی داده شده و باید محل دقیق تر آن نیز مشخص شود به احتمال زیاد طبق محل جانمایی شده این مکان در نزدیک پیست دوچرخه سواری و دور دریاچه آزادی خواهد بود.

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود