راهنمای سفر سه روزه به زنجان؛ از «سلطانیه» تا «کتله خور»

راهنمای سفر سه روزه به زنجان؛ از «سلطانیه» تا «کتله خور»

اگر در خرداد امسال قصد دارید تا به مقصدی کمتر شناخته شده سفر کنید و به تماشای بخشی از تاریخ بروید، سفر به استان دیدنی زنجان را پیشنهاد می کنیم.

بسته گردشگری امروز سفری ۳ روزه به استان زنجان، سرزمین شگفتی ها، دیار جاذبه های هزار رنگ و مقصد غارگردی رویایی ایران است. با زنجان گردی روزیاتو همراه باشید.

خرداد در سرزمین شگفتی های ایران

در ماه خرداد ۹۶ می توان به یکی از دیار های شگفت انگیز ایران زمین سفر کرد. جایی که شاید در طوفان تبلیغات مقصدهای گردشگری لاکچری شمال و جنوب ایران و کشورهای همسایه، کمتر شناخته شده است. جایی که با مردان نمکی، بزرگ ترین گنبد آجری جهان، غاز شگفت انگیز کتله خور، رختشوخانه منحصر به فردش، طولانی ترین بازار سرپوشیده جهان و بزرگ ترین دسته عزاداری محرم (پایتخت شور حسینی) و تاریخ و طبیعت چند هزار ساله، شهرت خاص و عام است.

zanjan7
مردان نمکی نامی است که به شش مومیایی کشف‌شده در زمستان سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی) در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شده‌است. در میان آن‌ها جسد یک زن و یک پسر نوجوان نیز وجود دارد. تعدادی از مردان نمکی بر اثر ادامه کار معدن با بولدوزر، به‌شدت آسیب دیده‌اند. در سال ۲۰۰۸ بهره‌برداری از معدن متوقف شد و جسد ششمین مرد نمکی به دلیل کمبود امکانات لازم برای نگهداری از آن، دست‌نخورده در معدن باقی ماند. از میان مردان نمکی یافت شده، سه مرد نمکی مربوط به زمان هخامنشیان (حدود ۴۰۰ پیش از میلاد) و دو مرد نمکی دیگر نیز مربوط به اواخر دوران ساسانی (حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰بعد از میلاد) هستند. آدرس:  سبزه‌میدان، خیابان زینبیه بروید.

استان زنجان به لحاظ جغرافیایی ساختار عجیبی دارد و می توانید در همان مسیر فراخ و همواری که می روید در هر دو سوی راه تماشا گر کوه های سر به فلک کشیده ای باشید که در آن واحد و با فاصله ای بسیار کم دو نوع محیط را به نمایش گذاشته اند.t11

سلطانیه فقط شهر سلطان محمد خدابنده با آن گنبد خشتی بزرگش نیست و می توان مجموعه تاریخی چلبی اوغلی، بقعه علامه حلی، چشمه شاه بلاغی که زمانی میزبان پادشاهان قجری بود و در نهایت معبد «داشن کسن» را در آن بیابید. از سلطانیه تا شهر زنجان راهی نیست اما نرسیده به پلیس راه در سمت راست تقاطعی وجود دارد که شما را به پشت کوه های برف گرفته و سر به فلک کشیده می برد تا شاهد هوای معتدل، بهاری و بسیار لطیف طارم باشید.

شهرستان طارم خود منطقه ای بزرگ از شگفتی ها است و می توان در هر فصل انواع میوه های تازه را در آن یافت، از سبزی باغ ها و دشت هایش لذت برد و هم مسیر رود بزرگ قزل اوزن شد و دست در دست باغ های زیتون تا شهر های شمال کشور رسید. اما شهر زنجان خود قصه ای دیگر دارد و مرکز استان محسوب می شود.

t12
گنبد سلطانیه: بزرگ ترین بنای خشتی جهان در استان زنجان

سرزمین شگفت انگیز زنجان، با آثار تاریخی فراوان و ظرفیت های طبیعت گردی و روستا گردی بی نظیر، حتما می تواند یکی از مقصدهای جذاب برای سفر هموطنان در تابستان امسال باشد. تنوع آب و هوایی زنجان سبب شده تا برای همه سلایق، انتخاب خوبی به شمار برود.

قدمتی چند هزار ساله با مردمانی خونگرم و مهمان نواز، از مناطقی از کشور است که در حاشیه جاده ابریشم قرار گرفته و راه تجاری مسیر هند و چین به قاره سبز بود. به همین خاطر، زنجان همواره یکی از نقاط تجاری و راهبردی کشور بوده و هست.

صحبت از مردان نمکی کردیم. در واقع مردان نمکی، ۶ مومیایی کشف شده از معدن نمک چهره آباد زنجان است که رازهای هزاران سال در خود دارد. سه مرد از دوران هخامنشیان و دو مرد دیگر به اواخر دوره ساسانی است.

t13
مجموعه تاریخی معبد داش کسن زنجان

با توضیحات مختصری که گفته شد و ده ها خوردنی و سوغاتی که در انتهای این گفتار به عنوان تحفه سفر به دیار رنگارنگ زنجان معرفی می کنیم، بسته گردشگری چند روزه به زنجان را مرور می کنیم.

آشنایی با زنگان ایران

زَنجانْ دربارهٔ این پرونده تلفظ راهنما·اطلاعات یا زنگان، مرکز استان و شهرستان زنجان در شمال‌ غرب ایران و از بزرگترین شهرهای شمال غرب کشور به شمار می رود. بر اساس آمار نامه‌ های منتشر شده دارای بیش از ۴۰۰ هزار نفر است.  نام زنجان، عرب ی‌شده واژه زنگان است.

مردم منطقه هنوز هم تلفظ زنگان را به کار می‌برند. شهر زنجان در دره زنجان‌ چای (از شاخه‌های قزل‌اوزن قرار گرفته و سر راه شوسه و راه‌آهن تهران به تبریز است. همانطور که در انتهای این گفتار مشاهده خواهید کرد، صنایع دستی از قبیل ورشو سازی، نقره‌ سازی، ملیله کاری، چاروق‌ دوزی، چاقو سازی و فرش‌بافی (فرش زنجان) آن شهرت جهانی دارد.

zanjan1
طارم، زنجان، ماهنشان، ایجرود، ابهر، خرمدره و خدابنده، از شهرستان های استان دیدنی زنجان ایران است

زنجان از شمال به شهرستان طارم و خلخال و میانه و از مشرق به سلطانیه و طارم و از جنوب به خدابنده و ایجرود و از غرب به شهرستان ماه‌نشان محدود است و از سطح دریا ۱۶۶۳ متر ارتفاع دارد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، استان زنجان با قطب های گردشگری و طبیعت گردی ایران که بخشی از تاریخ این مرز و بوم را به خود اختصاص داده اند، همسایه است. 

هم جواری با استان زیبای گیلان، استان تاریخی قزوین، استان تاریخی همدان، استان زیبا کردستان و آذربایجان شرقی و غربی، خود نشان دهنده جایگاه مهم استان زنجان در تحولات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و گردشگری کشور است که در شمال غربی کشور قرار دارد. 

zanjan2
زنجان با استان های: قزوین، همدان، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و استان اردبیل همسایه است

از جمله شرایطی که فلسفه وجودی شهر زنجان را در منطقه تبیین و توجیه می‌نماید، وجود راه ارتباطی فلات مرکزی ایران به منطقه آذربایجان در منطقه، حاکم بودن شرایط مناسب اوضاع توپوگرافی، وجود اراضی مسطح با شیب ۲٪ در منطقه کوهستانی و بالاخره لزوم مرکز مبادلاتی تولیدات کشاورزی و ارائه خدمات متقابل به روستاهای حوزه نفوذ به ویژه ایالات پنجگانه مستقر در منطقه بوده‌است می‌رساند که این پدیده در شکل گیری شهر و محله بندی آن عامل تعیین کننده است.

شکم گردی در زنجان

زنجان، به عنوان منطقه ای بین مقصدهای گردشگری مهم غرب و شمال کشور، برای کسانی که از جنوب و شرق، به سمت استان های همجوار زنجان حرکت می کنند، مقصدهای شکم گردی فراوانی دارد. 

رستوران سنتی زرتشت، یکی از انهاست که در بلوار خرمشهر و روبروی صدا و سیمای زنجان واقع شده است. این رستوران با محیطی گرم و صمیمی و البته غذای لذیذ، محلی مناسب برای خانواده‌ها است. 

رستوران صدف یکی دیگر از رستوران های بلوار خرمشهر است که همچون: رستوران پلو واقع در چهارراه معلم و رستوران اعتمادیه، محیط دنج و آرامی را با غذای باکیفیت و لذیذ می توان در اختیار داشت. از جمله مقصدهای دیگر غذاخوری زنجان می توان به :‌ رستوران گلریز، واقع در خیابان امام- میدان هنرستان، مجموعه تالارهای ایرانیان، ورودیِ شرقی شهر، میدان بسیج، رستوران کافی‌شاپ بام‌شهر واقع در گاوازنگ اشاره کرد. 

zanjan12
تصویری از فضای داخلی رستوران سنتی زرتشت زنجان

رستوران بام شهر، دید مناسبی به سد گاوازنگ دارد و از آن جا، شهر زنجان دیدنی است. یکی از مقصدهای شب گردی شما در استان زنجان میتواند  این منطقه باشد. 

ناصر جگرکی با ۸۰ سال قدمت، واقع در سبزه‌میدان، مجموعه جگرکی‌های بازار پایین. یکی از مکانهای دیدنی زنجان و همچنین فرهنگ غذایی که از گذشته های بسیار دور در زنجان وجود دارد را معرفی می‌نماید.اگر به زنجان رفتید، بازدید از مجموعه‌ی بازار سنتی زنجان و همچنین جگرکی های بازار پایین و بالا خاطره‌ای بسیار پر شور و هیجان را برای تمام بازدیدکنندگان به‌همراه خواهد داشت.

zanjan11
تصویر فضای داخلی رستوران و کافی شاپ آریا استان زنجان

برای کسانی که اهل دیزی هستند نیز ، زنجان جاهای زیادی دارد. دیزی سرای عابدینی، واقع در چهار راه امیر کبیر، میدان اصغریه، میدان ورکچیها انتخاب خوبی خواهد بود. البته این رستوران فقط نهار سرو می‌کند؛ با این‌همه رفتن به این رستوران، خالی از لطف نخواهد بود.

سفره‌خانه سنتی کاروانسرا سنگی واقع در میدان راه آهن و رستوران تازه‌ تاسیس دورچین، مکانی شیک همراه با غذاهای بسیار خوشمزه است که در خیابان خرمشهر و حوالی بلوار آزادی واقع شده است. رستوران آفتاب واقع در خیام شرقی نرسیده به میدان بسیج از جمله دیگر رستوران های زنجان است که گردشگران از آن استفاده می کنند.

تجربه مستر تستر در ناصر جگرکی

zanjan3
تصویری که مستر تستر از ناصر جگرکی زنجان گرفته است

مستر تستر ایران، چندی پیش به ناصر جگرکی معروف زنجان زد. 

شب رفتم گاوازنگ روی کوه های اطراف زنجان. خیلی سرد بود. قرار شد صبح زود بریم جگرکی ناصر با رضا سیدین و سایر دوستان تا جغور بغور های معروف بازار قدیم زنجان رو تیست کنیم. صبح ساعت ۸ صبح با دوستان از هتل بزرگ زنجان رفتیم به سمت بازار.

ماشین رو پارک کردیم و پیاده رفتیم برای صرف صبحونه. خیابونای قدیمی که اکثر مغازه ها مسگری بودن و حال و هوای خاص خودش رو داشت. مغازه های جگرکی زیادی هم بودن که مدام تعارف می کردن که بریم و غذاشون رو تیست کنیم ولی مستر که علیرغم ترک بودن فقط ساغل و چند کلمه دیگرو بلده مدام با گفتن ساغل ازشون تشکر می کرد.

رفتیم و رسیدیم به جگرکی که کل شب خوابش رو می دیدم. رفتیم داخل. آدما هم همه تیپای قدیمی داشتن و عکسای فردین و اسطوره ما ایرانیها غلامرضا تختی و عکسهای خیلی قدیمی به در و دیوار این جگرکی بود. آهنگای قدیمی هم رو کاست در ضبط صوت قدیمی سانی مشغول نواختن بود و آقا ناصر هم داشت جغور بغور درست می کرد.

zanjan4
از محصولات ناصر جگرکی زنجان به روایت مستر تستر

سینی ها فازی, کفگیر دست آقا ناصر و ترازویی که با سکه های قدیمی و وزنه به آقا ناصر کمک می کرد که جگر ها رو وزن کنه و بعد با فلفل و گوجه و دنبه(به جای روغن) درست کنه. البته آقا ناصر از قدیم به خاطر تابلویی که خطاب به رییس جمهور وقت گرفته بود و تو رسانه ها چاپ شده بود معروف بود خیلی. تو تابلو گفته بود که ۲ تا فرزند تحصیل کرده دارم در منزل و یک باغ کوچیک دارم که هیچ امکاناتی برای پرورش ماهی اختصاص نمی دهند.

فضا خیلی کوچیک بود ولی بقدری سوژه داشت که نیم ساعتی مشغول گرفتن عکس از بچگی آقا ناصر و روزنامه های قدیمی رو دیوار بودم. به قدری ذوق کرده بودم که خوردن رو برای اولین بار تو زندگیم فراموش کردم! از آقا ناصر ویدیو از گوجه ریز کردنش هم گرفتم.

zanjan5
نمای مغازه ناصر جگرکی معروف زنجان

به قدری سریع این کارو می کرد که وقتی ازش پرسیدم که چه جوری این کار رو می کنید گفت که کار رو که خوب انجام بدی یاد می گیری. از بچه هاش پرسیدم که گفت ۳ تا پسر دارم که یکیش پیشش کار می کرد. می گفت همسایه هام و رقبام می خوان سر به تنم نباشه و اگر بپرسین آقا ناصر کجاست میگن از اینجا رفته.

البته این موضوع در شرکت کاسپید (شرکت مستر) هم صادقه و کاملا درکش کردم. می گفت که چهار نسل این مغازه چرخیده که حالا داره موفق این کار و انجام می ده و شاید قدمت و کیفیت غذاش همه رو می کشونه اونجا جوری که صف جلوی مغازش تو روز تعطیل تشکیل شده بود.

نشستیم و برامون جغور بغور رو آوردن. به قدری خوشمزه بود که با اینکه مستر طرفدار جیگر نیست خیلی کم مونده بود که انگشتاشو بخوره. شاید تمیزترین رستوران نبود ولی گرما و صفا و غذاش بینظیر بود جوری که مستر ۲ تا ظرف کامل خورد تازه تو راه برگشت پشیمون شد که چرا یک ظرف برا تو جاده نگرفته.

zanjan6
فضای داخل مغازه ناصر جگرکی زنجان که تصاویری از مشتریان و صاحبان گذشته و حال را روایت میکند

موقعی که غذات رو می خوردی یه تیکه نون رو غذات می ذاشتی تا جیگرت سرد نشه و از دهن نیفته. بعد غذا هم ژتون چایی گرفتیم که از مغازه روبروییش چایی رو آوردن و به نوعی outsource شده بود!

با این توضیحات، پیشنهاد ما برای سفر ۳ روزه به زنجان را در خرداد و یا هر وقت سال دنبال کنید. 

سفر ۳ روزه به زنجان

روز اول: پیش از سفر، آخرین اطلاعات هوا و گردشگری و اقامت را از سازمان هوا شناسی و ادره کل گردشگری زنجان جویا شوید.

به دلیل آنکه در ماه مبارک رمضان هستیم، لذا احتمال تعطیلی مراکز اقامتی و پذیرایی را پیش از اذان مغرب بدهید و به همین خاطر، از سلامت خودرو و همراه داشتن مواد خوراکی برای طول سفر مطمئن شوید.

مراکز اقامتی متعددی در استان زنجان وجود دارد که ۱۰ مورد آن را در انتهای این گفتار معرفی کردیم.

در روز نخست سفر به زنجان، پس از استراحتی در هتل یا مهمانسرا و یا خانه های اجاره ای که قبلا رزرو کردید، به دیدار سلطان گنبدهای ایران و جهان، سانتاماریای ایران و سلطانیه زنجان بروید.

t14

برای تماشای سانتاماریای ایران، باید به جاده قزوین- زنجان رفته و نرسیده به زنجان، یعنی در ۴۵ کیلومتری این شهر، تابلوی راهنمایی به سمت گنبد سلطانیه را مشاهده خواهید کرد. در سمت راست جاده تابلو راهنمایی سلطانیه، مسیر گنبد قابل مشاهده است. بازدید از این گنبد ۱ ساعت زمان نیاز دارد و بلیط چند هزار تومانی هم باید پرداخت کنید.

گنبد سلطانیه همانطور که در تصویر نقشه بالا مشاهده می کنید، در مسیر ارهان، عمید آباد و المکی است. گنبد سلطانیه به عنوان ساعت آفتابی نیز استفاده می شده و کاشی کاری های زیبا و معماری خاص آن، یکی از مطالعات موردی مهم دانشجویان معماری و طراحی ایران بوده و یکی از مقصدهای دیدنی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

t15
بازدید از بلند ترین گنبد آجری جهان را حتما با یک راهنما یا کتاب گردشگری زنجان انجام دهید تا به نکات معماری و زیبا شناسی بنا پی ببرید

گنبدی آجری با روکش کاشی های فیروزه ای در میان دشتی در زنجان خودنمایی می کند که افتخار ایرانیان است.

گفتنی است که در بخشی از منطقه سلطانیه (پایتخت ایلخانیان)، دشت پهناور چند صد ساله قرار دارد که به چمن سلطانیه معروف شده و دور  تا دور آن را کوه های مرتفعی احاطه کرده است.

اگر از بازدید سلطانیه آزاد شدید، توصیه می کنیم به مجموعه داش کسن بروید. نامی که تا کنون نشنیده بودید! در واقع باید همان راهی که رفتید را بازگردید و تا به سه راه جاده ابهر- زنجان و سلطانیه برسید. همانطور که قبلا گفتیم، یکی از راه های پیش راه در سفر به سلطانیه، عمید آباد است.

معبدی در این منطقه قرار دارد که معبد داش کسن نامیده می شود. کنده کاری های معبد، یادآور طرح های چینی است که در دل کوه حک شده است. این مجموعه گردشگری، دارای سه غار است که در دل کوه جای گرفته و نگارگری های مختلف در آن مشاهده می شود.

t16
مبعد داش کسن معروف به معبد اژدها در استان زنجان

نگاره هایی که در داش کسن می بینید، به فرمان الجایتو طراحی شده و طرح های اسلیمی را رقم زده است. این غار و محوطه اش، به عنوان آرامگاهی برای ایلخانیان بوده است.

به دلیل آنکه برخی از مراکز پذیرایی سمنان در ماه رمضان، تا افطار تعطیل است، می توان در فرصت باز شدن این مراکز، به بازار زنجان رفت. یکی از مقصدهای شکم گردی زنجان را می توان سفره خانه سنتی حاج داداش دانست که در ورودی شهر و بلوار خرمشهر قرار گرفته است.

روز دوم: در دومین روز زنجان گردی، توصیه می کنیم که به موزه رختشوخانه زنجان بروید. این موزه در سعدی وسط، کوی رختشوی خانه قرار داشته و از راه بلوار خرمشهر، خیابان امام خمینی- خیابان سعی می توان به آنجا رفت.

در این مکان، حوضچه های بسیاری با کاربردهای متفاوت ساخته شده که از آن جمله می توان به حوضچه ای ویژه شستشوی ظروف، مختص لباس های تقریبا تمیز و آبکشی و حوضچه ای که محل خروجی آن است اشاره کرد.

موزه مرد نمکی، دومین مقصد موزه گردی زنجان است که پیشنهاد می کنیم حتما در روز شنبه (۱۳ خرداد) بازدید کنید. این موزه در خیابان هفت تیر، خیابان طالقانی قرار دارد. مردان نمکی با مو و ریش های بلند، یادگاری از دوران هخامنشیان بوده که در موزه باستان شناسی زنجانی ها مشاهده می شود و نشانی از قدمت ایران است.داستان این مردان نمکی زنجانی را در مستند ۱۶ دقیقه ای زیر تماشا کنید.

حتما در اولین و دومین روز سفر به سمنان، از بازار زنجان دیدن کنید. چرا که در روز یکشنبه و دوشنبه که ۱۴ و ۱۵ خرداد است، به احتمال زیاد شاهد تعطیلی سراسری بازار خواهید بود. اگر از موزه مرد نمکی به سمت جنوب شهر حرکت کنید، از طریق خیابان طالقانی و خیابان امام خمینی، به بازار تاریخی زنجان می رسید که همچون بازار مسقف تبریز و بازار هزار ساله قزوینی ها، از بازارهای دیدنی ایران و جهان است. گشتی در طولانی ترین بازار ایران را در مستند زیر مشاهده کنید.

مجموعه بازار قدیمی زنجان با ۵۶ راه ورودی اصلی و فرعی به شبکه ارتباطی شهر راه دارد و راسته ها و تیمچه ها و کاروانسراهای فراوانی در کنارش قرار گرفته و یکی از مقصدهای دیدنی بازار گردی در ایران زمین به شمار می رود.

روز سوم: در سومین روز از سفر خود به زنجان، توصیه می کنیم به مجموعه گردشگری و تفریحی گاوازنگ بروید. اگر به شمالی ترین نقطه شهر زنجان بروید، تابلوی منطقه گردشگری گاوازنگ را مشاهده خواهید کرد. بایستی از سمت شرق خیابان امام خمینی زنجان، به سمت میدان انقلاب رفته و از شمال میدان، وارد خیابان سعدی شوید و از خیابان زینبیه، به خیابان دلجویی بروید.

در این منطقه جذاب، سفره خانه های سنتی، رستوران، مجموعه بازی و تفریح برای کودکان و نوجوانان، پیست دوچرخه سواری و سینمای ۵ بعدی قرار دارد که البته برخی از امکانات بعد از افطار به روی گردشگران باز خواهد شد. البته توجه داشته باشید که در ماه های گرم سال مانند خرداد، ماهیگیری و قایق رانی نیز در این منطقه در اختیار مسافران تابستانی قرار می گیرد.

توجه داشته باشید که در ظهر یا افطار، یکی از مقصدهای شکم گردی معروف زنجان را می توان سفره خانه سنتی زرتشت دانست که در بلوار اشراقی قرار دارد.

در سومین روز حضور در زنجان، می توانید ۲ ساعتی وقت گذاشته به خروجی بزرگراه تبریز رفته و دود کش جن را تماشا کنید؛ جایی در جاده بیجار به سمت بزرگراه تبریز (در خروجی ماهنشان). جایی که البته طبیعت اطرافش خشک و گرم است. مستند ۷ دقیقه ای زیر، شما را به تماشای منطقه ماه نشان می برد.

غار کتله خور، یکی از دیدنی ترین غارهای ایران است که در زنجان گردی خرداد ماهی، توصیه می کنیم در آخرین روز سفر خود تماشا کنید. اگر از قیدار به سمت زرین رود حرکت کنید، در مسیر سی کیلومتری گرماب، غار کلته خور، یکی از تماشایی ترین مقصدهای گردشگری زیر زمینی ایران قرار دارد. غار، بازدید کننده زیادی دارد و حدود ۱۰ هزار تومان هزینه بازدید از آن برای هر نفر است.

امکانات رفاهی در اطراف غار در دسترس است. مسیر دسترسی به غاز با فضاهای طبیعی متعددی طراحی شده تا غارنوردی هیجان انگیزی را برای زنجان گردهای خردادی به ارمغان آورد. اگر قصد بازگشت به مبدا را در فردای روز سوم داشتید، توصیه می کنیم که در گرماب استراحت کنید.

ویلاهای ساخته شده در اطراف این غار نیز فرصت خوبی برای استراحتی کوتاه برای پایان سفر به زنجان است.

اگر در روز سوم، به جای غار گردی هیجانی، قصد داشتید مناطق باستانی دیگر استان را تماشا کنید، بازدید از قلعه بهستان در شهرستان ماه نشان زنجان را توصیه می کنیم. جایی در نزدیکی رودخانه قزل اوزن معروف و در جنوب ماه نشان و در جوار روستای ایلی بلاغ زنجان.

در کنار رود قزل اوزن، قلعه ای با معماری منحصر به فرد قرار دارد که یادگاری از دوران کهن بوده و در دل کوه بنا شده است. قلعه ای دفاعی که یادگار پدافندی مردمان این خطه از سرزمین ایران به شمار می رود.

تخت سلیمان، یکی دیگر از آثار جهانی و پر افتخار دیار شگفت انگیز ایران، در ۴۰ کیلومتری شهرستان تکاب (در مسیر جاده زنجان) واقع شده و چند ساعتی برای سفر به آن منطقه وقت نیاز است.

آتشکده آذرگشسب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آتشکده‌های دوره ساسانی، آتشکده شاهی و جنگ‌آوران، معبد آناهیتا، آتشگاه‌های کوچک و دروازه‌ها و دیوارهای استوارش از دیگر بناهایی است که در این مجموعه ارزشمند خواهید دید.

این مجموعه باستانی پیش از اسلام به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، آیینی، اجتماعی و نیایشگاه ایرانیان به شمار می‌رفت اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراتور رومیان به ایران تخریب شد. پس‌ازآن آبا قاخان برادر زاده هلاکو خان که به آیین اسلام گرویده بود روی ویرانه‌های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی‌هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده است.

توجه داشته باشید که یکی از مقصدهای گردشگری تاریخی زنجان، زندان سلیمان نام دارد که در ۴۰ کیلومتری شمال غربی تکاب و ۳ کیلومتری تخت سلیمان است.

اگر قصد استراحتی کوتاه در این منطقه را دارید، رستوران شمشمیری که در سه کیلومتری تخت سلیمان قرار دارد را در نظر داشته باشید.

در سفر چند روزه به زنجان چی بخوریم و چی بخریم؟

اگر در ماه رمضان، زنجان را برای ایرانگردی انتخاب کردید، با وجود آنکه برخی از مراکز رفاهی در مرکز استان و شهرهای اطراف، تا یک ساعت به اذان مغرب تعطیل است، اما می توان از افطار تا سحر، از خوراکی های خوشمزه این دیار هزار رنگ جذاب استفاده کرد.

نان اردک، یکی از نان های سنتی معروف زنجانی ها است که زنجان گردهای حرفه ای، معمولا آن را تحفه ای از دیار سلطانیه می دانند. این نان، ترکیبی از آرد نان بربری، تخم مرغ، شیر، شکر و گاهی هم آب پنیر است. سرخ شدن خمیر مواد اولیه فوق الذکر، نان اردک را سبب می شود که در برخی از مغازه های فروش نان سنتی، می توان آن را پیدا کرد.

zanjan13
نان روغنی اردک زنجانی ها

سبزیجات کوهی، از جمله سوغات طبیعی زنجان است. چون زنجان در منطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا واقع شده است، بارندگی مناسب سبب شده تا گیاهان بسیاری در منطقه رشد کنند. اگر به بازار زنجان در یکی از روزهای سفر خود بروید، سبزیجات کوهی خشک شده را مشاهده خواهید کرد.

گیاهانی چون: غاز یاغی (گیاهی خودرو که برای تصفیه خون مفید است)، گل آقا (تره کوهی که برای افزایش توان سیستم دفاعی بدن توصیه شده است)، ماتار ( گیاه مخصوص آشپزی در زنجان با خواص فراوان) و پیاز کوهی که برای کاهش ابتلا به سرطان می توان از آن استفاده کرد، از جمله سوغات خوردنی زنجان است.

سقز، صمغ یا شیره غلیظ، از درختی به نام بنه یا درخت پسته وحشی بدست می آید که یکی از تحفه های سفر به دیار جاذبه های شگفت انگیز ایران است. سقز در ساخت آدامس مصرف داد و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان توصیه می شود.

شیرینی شستی، یکی از سوغات زنجان است. احتمال تهیه آن در قنادی های شهر بسیار است. این شیرینی را معروف ترین شیرینی زنجان می دانند که همچون گز اصفهان و پشمک کاشانی ها و قطاب یزدی ها، شهرت زیادی دارد.

t10
یکی از معروف ترین صنایع دستی زنجان، چاقو زنجان است.

چاقوی زنجان، همچون زیره کرمانی ها و نارنج شیرازی ها، معروف است. کیفیت چاقوی زنجان، زبانزد خاص و عام است. قدمت چاقو سازی در زنجان، به پیش از عصر صفویه باز می گردد. کیفیت و برندگی و دوام چاقوی زنجانی ها، یکی از دلایل استقبال از این محصول استان است. چاقوی ساده، چاقوی میوه خوری و کاردهای شکاری و قمه ای و کمری و قلم تراش، از جمله چاقوهایی است که در بازار زنجان و مجتمع های تجاری آن، می توان بدست آورد.

یکی از ره یافت های سفر شما به این دیار، آشنایی با صنعت چاقو سازی است که مستند زیر نیز در چند دقیقه، کلیات آن را به شما نشان می دهد.

اگر علاقمند به صنایع دستی ایران هستید، در سفر چند روزه به زنجان، چاروق دوزی های زنجانی ها را نیز فراموش نکنید. چاروق در واقع یک پاپوش قدیمی بدون پاشنه است که از جنس چرم خام بوده و با تسمه هایی بلند به ساق پا بسته می شود.

البته امروزه نوعی چاروق در بازار زنجان فروختته می شود که بدون بند و تسمه است و چرم قرمز در ساخت آن استفاده می کنند.

t9
چاروق زنجانی ها، یکی از سوغات جذاب از دیار شگفت های ایران است

خانم ها می توانند از چاروق زنجانی ها به عنوان رو فرشی هم استفاده کنند. امروزه با استفاده از نخ های ابریشم و گلابتون به رنگ های متنوعی تهیه و تولید می شود.

گیوه در فصل تابستان، یک کفش فوق العاده برای تعرق آسان و سریع پا (قلب دوم) است. زنجانی ها، در گیوه بافی، یکی از استان های فعال هستند و به همین خاطر، گیوه های زنجان، طرفداران بسیاری دارد. مخصوصا برای روستا گردی چند روزه در این استان زیبا، گیوه های رنگارنگ می تواند انتخاب خوبی باشد.

t8
فرهنگ گیوه پوشیدن را برای تعرق آسان در روزهای گرم تابستان در زنجان گردی های خردادی تمرین کنید

کف این پاپوش، از جنس چرم است و رویه آن به وسیله قلاب و انواع نخ های پنبه ای و ابریشمی بافته می شود. البته در سفر به زنجان، اگر خواستید سوغات گران قیمت بخرید، قالی های خوش رنگ و لعاب و طرح دار زنجان نیز یک توصیه خوب برای عاشقان صنایع دستی این شهر است.

t7
قایلی های نفیس زنجان، یکی از سوغات ارزشمند دیار رنگارنگ زنجان است

از جمله نقوشی که در قالی های زنجان مشاهده خواهید کرد: ریز ماهی، سه متن ماهی، ترنج، لچک* ایلونی، مهاجر، ساوه و شاه عباسی و بوته ترمه است که در روستاهای بیدگینه و قلتوق، می توان مرغوب ترین نوع قالی های زنجان با این طرح ها را تهیه کرد که معمولا ریز بافت و چهل رج هستند.

t6
طرحی زیبا از گلیم های جذاب زنجانی ها

گلیم زنجان همچون گلیم چهار محال و بختیاری و کهگیلویه، اردبیل و کرمان، یکی از صنایع دستی به نام ایران است که معمولا گلیم های پشمی با نقوش حیوانی، گیاهی و هندسی در کارگاه های این استان تولید می شود. در سفر چند روزه به زنجان، می توانید از مغازه های فروش صنایع دستی، آدرس چند کارگاه تولیدی گلیم را گرفته و از نزدیک شاهد تولید این صنایع دستی خوش نام زنجانی ها باشید.

اگر عاشق گردش در مقصدهای صنایع دستی زنجان بودید و وقت به شما اجازه داد، سری به روستاهای قره پشتلو و انگوران بزنید که پایتخت گلیم زنجان است و همچون لالجین همدان، دستی بر تارک فرهنگ و هنر این مرز و بوم دارند.

t5
جاجیم زنجان

علاقمندان جاجیم نیز از فرصت خرید این محصول صنایع دستی معروف زنجان غافل نشوند. محصولی از پشم تابیده الوان که به رنگ روشن و با طرح های ساده تولید می شود،‌ از جمله دیگر سوغات دیار شگفتی های ایران است.

در برخی از بازارهای زنجان و فروشگاه های سطح شهر، دست کش های بافتنی رنگارنگ خوش نقشی نیز با قیمت های خوب به فروش می رسد که اکنون که چند ماه به آغاز فصل سرما باقیست، خرید آنها با قیمت های خوب برای خودتان و دوستان، پیشنهاد می شود.

t4
منجوق دوزی زنجانی ها، ارمغانی زیبا برای بانوان علاقمندد به صنایع دستی زنجان

خانم های علاقمند به سوزن دوزی، اگر مسیرشان به بازار زنجان افتاد، منجوق دوزی و گل دوزی های زنجان که جلوه گری خاصی دارد را به عنوان تحفه ای از دیار هزار رنگ ایران، فراموش نکنند. البته ملیله کاری هایی از جنس طلا و نقره نیز به عنوان سوغات گران قیمت معروف زنجان، می توان از سفر به ارمغان آورد که بسیار چشم نواز و نفیس است.

t3
ملیله دوزی زنجان

ملیله سازی در تزیین انواع و اقسام پایه های استکان، سینی، قاشق، چنگال غذا و چایخوری و گلدان کاربرد دارد.

t2

مینیاتور، آخرین سوغات نفیس و خاطره انگیز از دیار شگفتی های ایران زمین است که در سفر چند روزه به این سرزمین جذاب و تاریخی می توان به ارمغان آورد. مینیاتور از هنرمندانه ترین انواع نقاشی است که نقوش تمثیلی پرندگان و حیوانات گوناگون را به همراه طرح های شاخ و گل و برگ و خطوط اسلیمی و ختایی، به جشنواره ای زیبا از نمادهای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تبدیل می کند.

t1

در این دیار، می توانید خاتم های زیبا و مینیاتورهای هنرمندانه ای را مشاهده کنید که خلاقانه با یکدیگر ترکیب شده اند.

فاصله مراکز استان ها تا زنجان

  • فاصله زنجان تا تهران: ۳۳۴ کیلومتر
  • فاصله زنجان تا مشهد: ۱۲۲۴ کیلومتر
  • فاصله زنجان تا تبریز: ۲۹۹ کیلومتر
  • فاصله زنجان تا اصفهان: ۶۰۸ کیلومتر
  • فاصله زنجان تا شیراز: ۱۰۱۰ کیلومتر
  • فاصله زنجان تا بندر عباس: ۱۵۴۰ کیلومتر
  • فاصله زنجان تا اهواز: ۸۴۰ کیلومتر
  • فاصله زنجان تا زاهدان: ۱۷۱۰ کیلومتر

مراکز اقامتی زنجان

  • هتل ۳ ستاره سپهر– زنجان، ابتدای جاده گاوازنگ
  • هتل ۳ ستاره قصر– زنجان، سبزه میدان- پشت پاساژ تهران
  • هتل ۲ ستازه پیام– زنجان میدان بسیج- بزرگراه ۲۲ بهمن
  • هتل ۳ ستاره پارک – زنجان میدان آزادی
  • هتل سپهر- ابتدای جاده گاوازنگ
  • هتل آسیا– میدان استقلال- روبروی پمپ بنزین
  • هتل سپید– خیابان امام خمینی- پلاک صادقی
  • هتل فرهنگیان– اول جاده گاوازنگ- خیابان اول غربی ۰ شهرک کارمندان
  • هتل جهانگردی زنجان- بلوار خرمشهر- جنب سازمان صدا و سیما- تلفن: ۰۲۴۳۳۷۷۱۹۳۰
  • هتل بزرگ زنجان– میدان بسیج- ضلع شمال غربی

رستوران های زنجان

  • سفره خانه زرتشت– روبروی پارک میثم- تلفن: ۰۲۴۳۳۷۷۷۰۵۷
  • رستوران پلو– خیابان خرمشهر- خیابان معلم- تلفن: ۰۲۴۱۴۲۲۲۱۳۷
  • رستوران آریا– زنجان خیابان سعدی- برج آریا
  • رستوران صدف– خیابان خرمشهر- روبروی پارک ملت – ۰۲۴۳۳۷۷۲۶۲۸
  • رستوران گلریز– خیابان خرمشهر- جنب پارک تجارت – ۰۲۴۳۳۷۷۱۰۱۶
  • رستوران آدونیس– برگزاه ۲۲ بهمن – روبروی مجتمع کیهان- ۰۲۴۳۳۷۴۰۵۳۱
  • رستوران دورچین– خیابان خرمشهر- روبروی بانک سپه
  • کافه ۱۷– خیابان حاجی بلواری
  • رستوران خورشید– گاوازنگ- ائل داغی- جنب سینما ۵ بعدی
  • رستوران نخل طلایی– میدان قائم

مقصدهای گردشگری جذاب

در سفر ۳ روزه به زنجان، مقصدهای گردشگری معرفی شده را می توان با موارد زیر نیز جایگزین کرد:

  • مسجد خانم: از جمله بناهای مذهبی و تاریخی زنجان که در محله فخیم الدوله در بافت تاریخی قرار دارد.
  • زنجان رود: زنجان چای، با طول ۱۲۰ کیلومتر، یکی از ظرفیت های رودگردی زنجان است.
  • دریاچه سد تهم: در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان زنجان بوده و ۸ کیلومتری روستای تهم است.
  • روستای دیزج آباد: در ۲ کیلومتری مرکز زنجان بوده و از شمال به کوه های طارم و سلطانیه منتهی می شود.
  • بام زنجان: یکی از شب های زنجان گردی را به گشت در بام زنجانی ها اختصاص دهید.
  • سد گاوازنگ: از جاذبه های طبیعی زنجان است که در شمالی ترین نقطه شهر واقع شده است.
  • آبشار شار شار: برای علاقمندان به آبشار گردی در ایران، در شمال باختری زنجان، شارشار قرار دارد.

اپلیکیشن زنجان گردی

اگر در سفر به زنجان با گوشی هوشمند، قصد بررسی مقصدهای گردشگری  را داشتید، اپلیکیشن اندروید زنجان گردی  را در نظر داشته باشید. برخی از قابلیت های این برنامه عبارتند از: 

-کامل ترین نقشه ی گردشگری زنجان
-لیست جاذبه های گردشگری زنجان
-لیست مراکز تفریحی زنجان
-لیست رستوران های زنجان
-لیست مراکز اقامتی زنجان
-لیست مراکز خرید زنجان
-امکان مسیریابی روی نقشه زنجان
-امکان جستجو مکان خاص در زنجان
-مشاهده ی نظرات اضافه شده سایر کاربران
-مشاهده ی تصاویر اضافه شده سایر کاربران
-امکان اضافه کردن عکس، کامنت، امتیاز
-امکان ورود و عضویت در شبکه اجتماعی گردشگران
-امکان مشاهده آفلاین اطلاعات لود شده
-ابزارهای کاربردی سفر از قبیل آب و هوا ، …
-نمایش آخرین فعالیت های کاربران
توصیه های زنجان گردی

zanjan8
تصویر ایندکس درگاه ۷ زبانه اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان زنجان که ظرفیت های گردشگری، فرهنگی، تاریخی و اقامتی استان را به خوبی معرفی کرده است

۱)پیش از سفر به زنجان، فرصت های گردشگری و اقامتی این استان دیدنی را از طریق اداره کل گردشگری استان زنجان بررسی کنید. 

۲)تریپ ادوایزری ها، هزاران توصیه درباره سفر به نقاط مختلف این استان دارند که بررسی کنید. 

zanjan9
صدها توصیه برای سفر به زنجان و استفاده از فرصت های گردشگری و اقامتی آن در سایت بین المللی گردشگری TripAdvisor ارائه شده است.

۳)طارم، به هندوستان ایران مشهور است. طبیعت سرسبز، آبشارهای زیبا و مردمانی خون‌گرم، طارم را به یک قطب گردشگری مبدل کرده است. آبشار هشترخان طارم در دره‌ای سرسبز میان کوه‌های ناحیه طارم، در شرق شهر زنجان در نزدیکی روستای لار واقع است. ارتفاع آبشار حدود ۳۰ متراست. برای دیدن آبشار زیبای هشتر خان باید از جاده زنجان-طارم وارد راه خاکی و ناهمواری شد و پس از عبور از امام‌زاده حسن مثنی و روستای امام به‌آبادی لار رسید و از آنجا تا آبشار را حدود دو ساعت پیاده پیمود.

tarom1
تصویر طبیعت زیبای طارم در استان زنجان

۴) یکی از جاهایی که میتوانید در زنجان کوهنوردی کنید، طبیعت طارم است. کوه‌های بلند و سرسبز، دره‌ای بسیار عظیم، رودخانه‌ای خروشان و پرآب، جنگل درختان فندق، هوای خوب و طبیعت بکر، آبشار و ناحیه هشترخان یا هشت چشمه را به یکی از نواحی زیبا و مناسب برای گردشگری، کوهنوردی و دوچرخه‌سواری در کوهستان تبدیل کرده است.

این آبشار حاصل تلاقی هشت چشمه جوشان است که منظره بدیعی را به وجود آورده است. در طول مسیر، جنگل درختان فندق متعلق به روستاییان، زیبایی خاصی به منطقه داده است. منظره عمومی رودخانه قزل اوزن و باغ‌های زیبای زیتون از جاده زنجان به طارم و قبل از سرخه دیزج، بسیار جذاب و دیدنی است.

tarom2

۵) طارم، طبیعت فوق العاده ای برای طبیعت گردها دارد. ارتفاعات جالب منطقه، باعث پدید آمدن این مناظر بدیع برای مسافران عبوری شده است. همچنین رودخانه آب‌بر که از قله‌های سر سبز ییلاق آب‌بر در منطقه دیزاب و گرداب سرچشمه گرفته و از کنار شهر آب بر عبور می‌کند و داری مناطق سر سبز گردشگری مانند چشمه خانسر، باغات سرسبز جور کان و پیر همدان بوده و محوطه سرسبز امامزاده جعفر و هاشم و عوف (ع) در جوار این رودخانه واقع شده است.

۶)دیدار از قزل اوزن را فراموش نکنید. در واقع رود قزل‌اوزون که از کوه‌های چهل چشمه در کردستان سرچشمه می‌گیرد با طی مسیری طولانی وارد طارم شده و پس از عبور از آن در منجیل با شاهرود پیوند می‌خورد.

tarom3
تصویری کارت پستالی از مزارع برداشت توت فرنگی در شهرستان زیبا استان زنجان

۷)برای توسعه اقتصاد گردشگری استان در حوزه صنایع دستی، از صنایع دستی این خطه خریداری کنید. 

۸)در سفر به این استان دیدنی، از ظرفیت های طبیعی و گردشگری آن عکس برداری کرد و در سلفی های  اینستاگرامی، لوکیشن را فعال کنید تا دوستان ایرانی و خارجی شما، با ظرفیت های گردشگری این استان آشنا شوند. 

zanjan10
چاقوی زنجان. یکی از صنایع دستی معروف این استان

اگر به سفر چند روزه به دیار شگفتی های ایران رفتید،‌ تصاویر زنجان گردی های خود را از طریق شبکه های اجتماعی برای ما ارسال کنید.

آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان را هر روز در درگاه های دنیای سفر و آرمان سفر دنبال کنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود