۹ اشتباه رایج در مراقبت از چشم ها که می توانند به آنها آسیب برسانند

۹ اشتباه رایج در مراقبت از چشم ها که می توانند به آنها آسیب برسانند

وقتی در هنگام صبح چشمان مان را می گشاییم تا زمانی که دوباره و برای خواب شبانه آنها را ببندیم، همواره به آنچه با چشم هامان می بینیم، وابستگی های فراوانی داریم. در واقع بسیاری از کارهای هایی که در طول روز انجام می دهیم با کمک این عضو انجام می پذیرد. اکنون که وابستگی ما به چشم های مان تا این اندازه است، آیا مراقبت های لازم از آنها را بدرستی انجام می دهیم؟

دکتر «دیبا چادری»، از متخصصان چشم در نیویورک به برخی از اشتباهات رایج بیماران خود در مراقبت از چشم های شان اشاره می کند. اگر شما نیز به مراقبت بهتر از چشم های تان علاقمند هستید و می خواهید از اشتباهات احتمالی خود آگاه شوید، مطالب زیر را مد نظر داشته باشید. این موارد را با هم مرور می کنیم:

خوابیدن با لنز

دو نوع لنز وجود دارد که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هستند و می توانید با آنها بخوابید اما دکتر «چادری»، خوابیدن با این لنزها را نیز توصیه نمی کند. مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد، زخم های قرینه، ۱۰ تا ۱۵ درصد در میان افرادی که با لنز می خوابند در مقایسه با سایرین افزایش می یابد.

«چادری» می گوید: “خوابیدن با لنز سبب می شود که از اکسیژن رسانی به قرنیه پرهیز به عمل آید که خود عامل اصلی عفونت و رشد باکتری های چشمی است.”

وی چرت زدن به مدت ۲۰ دقیقه با لنز را بی ضرر می داند اما توصیه می کند اگر بیش از اندازه خواب آلوده هستید و چشمان تان نیز خشک شده، با اشک مصنوعی لنزها را خارج کرده و بقیه روز را نیز از عینک استفاده کنید. هرگز زمانی که چشمان تان خشک هستند، لنزها را بیرون نیاورید چرا که با این کار، به لایه فوقانی قرنیه آسیب وارد خواهید کرد. همواره با کمک اشک مصنوعی به خارج کردن لنزها از داخل چشمان تان مبادرت کنید.

تماس دائم با چشم ها و مالیدن مداوم آنها

نه تنها زمانی که لنز در داخل چشم تان وجود دارد بلکه در بسیاری از مواقع پیش می آید که در داخل چشم ها احساس خارش می کنید. دکتر «چادری» توصیه می کند در چنین مواقعی هرگز دست را مستقیم با چشم تماس ندهید بلکه چشم ها را بسته و از روی پلک آنها را بخارانید.

دلیل محکم دیگری نیز وجود دارد که باید از این کار پرهیز شود. رطوبت چشم سبب می شود که این عضو مکان مناسبی برای جمع شدن باکتری ها باشد. زمانی که با دیگران دست می دهید، دست شما به انواع جرم ها آغشته شده و با تماس با چشم، امکان دارد که سبب ایجاد عفونت و تورم در آن شود.

عدم مراجعه به چشم پزشک برای چکاپ سالانه

«چادری» می گوید در میان بیماران او افرادی وجود دارند که پس از گذشت ۱۲ سال برای چکاپ مراجعه می کنند. وی توصیه می کند حتما سالانه این کار انجام پذیرد چرا که دید افراد با گذر زمان با تغییراتی همراه می شود. به علاوه چشم پزشک قادر خواهد بود هر نوع تومور یا زائده ای در پشت چشم را در صورت شکل گیری آن به سرعت تشخیص دهد.

استفاده مداوم از وسایل الکترونیکی

«چادری» بر این باور است که لوازم الکترونیکی چون موبایل، تبلت، کامپیوتر و سایر لوازمی که از خود نور آبی متساطع می کنند، به اندازه اشعه ماورا بنفش نور خورشید، به چشم ها آسیب می رسانند.

توصیه می شود که هر ۲۰ دقیقه یک بار، به مدت ۲۰ ثانیه به شیء دورتری از صفحه کامپیوتر نگاه کنید. به پلک زدن تان هم توجه داشته باشید چرا که ممکن به اندازه کافی پلک نزنید و حواس تان به این موضوع نباشد.

کشیدن خط چشم داخل پلک پایینی

9

اگرچه بسیاری از آرایشگران بر این باورند که کشیدن خط چشم در داخل پلک پایینی چشم در زیبایی چشم ها موثر است اما «چادری» این کار را بسیار پرخطر می داند. نوک مداد و یا ذرات موجود در آنها به داخل لنزهای شما راه پیدا می کند و سبب ورود جرم ها و ایجاد عفونت در داخل چشم می شود.

وی خط چشم های مایع را نیز را پرخطرتر می داند. اگرچه مدادهای نرم که چندان هم نوک تیز نیستند، بهتر از خط چشم های مایع هستند. با این حال، بهتر است از هیچ کدام در بخش های داخلی چشم استفاده نشود.

خوابیدن با آرایش

خوابیدن با آرایش نه تنها برای پوست تان زیان دارد بلکه «چادری»، این کار را یکی از پرخطرترین کارها برای چشم می داند. وی می گوید در هنگام خواب، مواد موجود در ریمل و یا خط چشم، به داخل چشم راه یافته و به عفونت قرنیه خواهد انجامید.

مصرف لنزها، مایع لنز و قطره های تاریخ گذشته

از آنجایی که مایع لنز دارای ترکیباتی است که باکتری های موجود در لنزها از بین می برد، در صورتی که تاریخ مصرف آن گذشته باشد، قادر به انجام دقیق این کار نخواهد بود.

در مورد لنزها و اشک های مصنوعی نیز چنین موضوعی صحت دارد. لازم است همیشه تاریخ روی اشک های مصنوعی را چک کنید. از محل نگهداری لنزهای خود نیز به خوبی مراقبت کنید و همواره آنها را استرلیزه نگه دارید چرا که هر نوعی جرمی در داخل آن به عفونت چشم های تان خواهد انجامید.

اعتماد به قطره های چشم

دکتر «چادری» می گوید، اغلب قطره های چشم برای کاهش قرمزی چشم به کار برده می شوند و محتوی ترکیبات منقبض کننده عروق هستند. همین ترکیبات نیز به طور موقت، رگ های خونی را منقبض کرده و اندکی از قرمزی چشم می کاهند. اما لازم است این را نیز بدانیم که مواد نگهدارنده ای نیز در داخل این قطره ها وجود دارد که مصرف طولانی مدت آن سبب بدتر شدن وضعیت قرمزی چشم ها خواهد شد.

اگر چشم های تان مدام قرمز می شود حتما به چشم پزشک مراجعه کنید تا به علت اصلی آن پی ببرید. احتمال دارد که پزشک متخصص، مصرف قطره های چشمی را برای تان تجویز کند.

عدم استفاده از عینک آفتابی

بسیاری از افراد تصور می کنند که تنها باید در روزهای گرم سال و در آفتاب شدید از عینک های آفتابی استفاده کنند. حال آنکه در روزهای برفی که نور خورشید به برف برخورد می کند، استفاده از عینک آفتابی مهمتر از فصول گرم سال تلقی می شود.

عدم مراقبت از چشم در مقابل اشعه «یو وی»، منجر به ایجاد سوختگی در قرنیه، سرطان پوست بر روی پلک ها و شکل گیری لکه هایی آشکار بر روی بخش های سفید چشم می شود. «چادری» می گوید، اطمینان حاصل کنید که عینک آفتابی تان به خوبی از چشمان تان در مقابل اشعه «یو وی ای» و «یو وی بی» مراقبت می کند.

منبع: health
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود