از کبودال تا شیرآباد؛ آبشارگردی در نگارستان ایران

با ۱۰ آبشار خروشان استان گلستان آشنا شویم

از کبودال تا شیرآباد؛ آبشارگردی در نگارستان ایران

تابستان گرم و داغ در سرزمین خشک و نیمه کوهستانی ایران، به نظر بعضی ها، فرصت گردشگری جذاب و هیجانی را از گردشگران و ایرانگردان سلب می کند. در حالی که به جز مناطق شمالی کشور و برخی از مقصدهای گردشگری لاکچری جنوب مانند کیش، نقاط بسیاری در کشور وجود دارد که دومین فصل سال، یکی از بهترین زمان های سفر و تفریح در آن دیار است.

حرفه ای های گردشگری، یکی از مقصدهای درجه یکی که در تابستان سرزمین هزار رنگ هزار نقش ایران در اولویت سفری خود قرار می دهند، استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و اردبیل است. آنان که طبیعت شگفت انگیز لرستان و کردستان را می شناسند، تابستان این اقلیم های سرسبز و دیدنی را فراموش نمی کنند.

g4
یکی از شگفت انگیز ترین مقصدهای طبیعت گردی خاورمیانه، گلستان ایران است

به جز موارد فوق الذکر، جاهایی هست در کشورمان که بعضا در خبرها و رسانه ها، درباره آنها و ظرفیت های گردشگری و طبیعی آن، موضوعاتی را شنیده یا دیده ایم. اما آنچه که شایسته و بایسته آن مقاصد گردشگری بوده است، اجرا نشده و در واقع، در فهرست نقاط کم دیده شده گردشگری هیجانی ایران به شمار می روند.

یکی از این مقصدها، حتما دیار آبشارهای ایران، نگارستان ایران جایی به نام استان سرسبز گلستان بوده که انصافا، نامی در خور و شایسته و برازنده این دیار جشنواره ای است. جایی که جشنواره ای از اقوام و فرهنگ ها و سنت ها و آیین ها و سوغات و صنایع دستی و سبک زندگی و لباس و پوشش رنگارنگ و تاریخی آنان، موزه بدون سقفی را در معرض دید گردشگران هیجانی قرار می دهد.

چنین ظرفیت فوق العاده ای در گردشگری ایران را نه تنها به جز گلستان در جایی دیگر نمی توان در این سطح دید، بلکه هیچ نقطه ای در منطقه تاریخی خاورمیانه، چنین موزه رنگارنگی از تنوع زیستی و اقلیمی و قومی و پوشاکی را در اختیار ندارد و این افتخار ایران و صنعت گردشگری و میراث فرهنگی آن است.

g2

گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو، شما را در روزهای داغ تابستان، به دیار آبشارهای ایران می برد و در یکی از مقصدهای دیدنی طبیعت گردی ایران، شماری از آبشارهای بلند و خروشان و خنک نگارستان ایران آشنا می کند.

با آبشارگردی ما همراه باشید.

گلستان کجاست؟

اگر شما هم از آن دسته هموطنان هستید که موقعیت مکانی گلستان و ظرفیت های گردشگری و اقلیمی آن را نمی دانید، باید اضافه کنیم که استان گلستان در قسمت شمال شرقی کشور با مساحت بیش از بیست هزار کیلومتر مربع  و جمعیتی حدود ۱.۸ میلیون نفر، با مرکزیت گرگان است.

g1
نقشه استان دیدنی گلستان که با دو کشور هم مرز است

این استان از غرب با استان مازندران و دریای خزر، از شرق با استان خراسان شمالی، از جنوب با استان سمنان و از شمال با کشور ترکمنستان هم مرز است. این استان به دلیل وجود رشته کوههای البرز و داشتن پوشش جنگلی و سر سبز آبشار ها و چشمه سار های بی نظیری را در سطح جهان در دل کوه و جنگل پنهان کرده است.

مردم این استان به زبان فارسی، ترکمنی، مازندرانی و ترکی سخن می‌گویند. دو قوم بزرگ این استان را مازندرانی و ترکمن‌ها تشکیل داده‌اند و فرش و اسب اصیل ترکمن، یکی از صدها نماد این استان جذاب گردشگری ایران زمین به شمار می رود. دیاری با سابقه بیش از ۷ هزار سال که بخشی از فرهنگ و تمدن پارسیان را به دوش می کشد.

دیدنی های گلستان

ذکر دیدنی های گلستان، مثنوی هفتاد من کاغذ می خواهد. اما برای کسانی که قصد دارند تا در آینده، نام برخی از مقصدهای گردشگری خاص این دیار را بدانند، لیست زیر مهم ترین مقصدهای گردشگری نگارستان ایران را ذکر می کند.

g5
تصویری از دشت های کاشت کلزا در استان گلستان که از جمله مقصدهای مزرعه گردی هیجانی شمال شرق کشور است

یکی از عوامل مؤثر بر اقتصاد استان گلستان گردشگری است. این استان با داشتن مناطق و شهرستانهای زیبا هرساله توریست‌های داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. جاجیم، صنایع دستی، ابریشم بافی رامیان، ماهی، خاویار، پنبه، حلوا آماج (مخصوص گرگان)، نان شیرینی، زنجبیلی، نون عیدی (کلمبو)، قُطاب، پشت زیک (کنجدی) بابتو (مخصوص گرگان)، مارمرده (مخصوص گرگان)، پادرازی)، قالی، قالیچه، پشتی ترکمنی از جلمه صنایع دستی و سوغات استان است.

علاوه بر این ها، می توان به تحفه هایی چون:‌ عرق کشمش، حلوا گردویی (مخصوص کردکوی و بندر گز)، نان بهارهٔ تورشو چُرَگ و نان کاک (مخصوص رامیان) و نان شیرمال (مخصوص آزادشهر) که می تواند رهاورد سفر مسافران به این استان باشند را نام برد.

g6
تابلو ورود به شهرستان گوگل در مینودشت استان گلستان

 استان گلستان به دلیل آب و هوا، پوشش گیاهی و پارک‌های طبیعی زیبایی، مانند پارک ملی گلستان، از مرکزهای مهم گردشگری ایران به شمار می‌آید. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان به شرح زیر است:

  • پارک ملی گلستان
  • برج قابوس (بلند ترین برج آجری جهان)
  • پارک ملی ناهارخوران گرگان
  • تپه هزار پیچ
  • چشمه گل رامیان
  •  تنگه چلچای
  • آقا چشمه،
  • ماهی پران
  • دشت حلقه
  • غار باستانی کیارام

نگاهی به ظرفیت های گردشگری نگارستان ایران

گرگان، مرکز استان گلستان شهری زیبا و آراسته در متن طبیعت با دیدنی های فراوان است. مساحت این شهرستان در حدود ۲ هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بالغ بر چهارصد هزار نفر است.

g8
یکی از ده ها ظرفیت گردشگری مرکز این استان، دیوار تاریخی گرگان است که در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد.

اگر به گرگان رفتید از مهمترین اماکن تفریحی و آثار باستانی این شهرستان دیدن کنید که می توان به: پارک جنگلی ناهارخوران، النگ دره، قرق، آبشار و چشمه آب گرم زیارت، بافت قدیم گرگان، کاخ آقا محمد خان قاجار، بنای قدیمی شهر گرگان از جمله خانه کبیر و تقوی، مدرسه عمادیه، مسجد جامع گرگان، بغعه امام زاده ها ( نور، نه تن عبدالله و . . . ) دهکده توریستی زیارت، تورنگ تپه و کاروانسراهای قزلق، دیمه لو و رباط سفید اشاره نمود.

گنبدکاووس، بعد از گرگان مهمترین شهر استان محسوب می شود از نام گنبد قابوس بن وشمگیر گرفته شده است که مقبره وی نیز در شمال شهر قرار دارد و یکی از شهرهای جهانی ایران در میراث یونسکو به شمار می رود.

g9
گنبد کاووس، افتخار جهانی گلستان

گنبد را یکی از پایتخت های والیبال و اسب سواری کشور می دانند.

g7
طبیعت پاییزی اطراف گنبد کاووس دز خران فصل ها

مینودشت، شهر دیدنی و جذاب استان نگارستان ایران، از مقصدهای دیدنی استان است. این شهرستان در ناحیه شرقی استان گلستان در دنباله دامنه کوه های البرز شرقی واقع شده است. نام قدیم مینودشت حاجیلر بوده، این شهرستان با توجه به مناظر طبیعی، تفرجگاه های زیبا، وجود آثار باستانی صنایع دستی و تولید ابریشم و تولید عسل یکی از جاذبه های گردشگری استان محسوب می شود.

g10
حیات وحش مینودشت

از جمله اماکن گردشگری باستانی شهرستان مینودشت می توان به: پارک ملی گلستان، آبشار لوه،سو، گلستان، جنگل باقر آباد و فارسیان، موزه های حیاط وحش و تاریخ طبیعی پارک ملی گلستان، تنگه چلچای، آقا چشمه، ماهی پران، دشت حلقه، غار باستانی کیارام اشاره کرد.

کلاله، از دیگر مقصدهای گردشگری جذاب استان گلستان است که که در منتهی الیه شرقی استان گلستان واقع شده با وسعت حدود ۵  هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر دارد. برای عاشقان روستاگردی، در روستاهای کلاله، خانه های روستایی متنوعی برای اقامت در اختیار گردشگران قرار دارد.

از جمله مراکز گردشگری و آثار باستانی این شهرستان چشمه زاو، آق سو، زیارتگاه خالدبن سنان (خالد نبی)، مسجد و مدرسه کریم ایشان، مقبره مختومقلی فراغی، زیارتگاه امام عبدالله و سه کارگاه کاوش باستان شناسی در دیوار تاریخی گرگان به نام های کارگاه قره دیب، کارگاه یسا قلیق و کارگاه قره یسر ( گرگر ) است.

g11
آرامگاه خالد نبی در شهرستان کلاله که در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد

آزاد شهر، با قرار گرفتن در محل تلاقی مسیرهای گرگان، گنبد کاوس و شاهرود دارای چشم اندازهای طبیعی و تاریخی بسیاری است. این شهرستان مساحتی در حدود ۸۰۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر دارد.

رامیان، یکی دیگر از شهرهای دیدنی گلستان است. از مهمترین اماکن گردشگری و تاریخی این شهرستان  می توان به چشمه گل رامیان، آبشار شیرآباد، غار شیرآباد، قلعه ماران، پارک جنگلی آهنگران، امام زاده پیر، مسجد سادات، تپه های انجیلو، نقاره خانه، مدرسه و کاخ رضاشاهی و بقعه الهادی اشاره کرد.

بندر گز، یکی از مقصدهای بندر گردی ایران در شمال شرقی کشور است. مراکز دیدنی شهرستان بندرگز عبارتند از: اسکله توریستی، چشمه قلقلی، جنگل باغو، خلیج گرگان، سیکاپل، جرکلباد، امامزاده حبیب الله و امامزاده سفید چال.

کردکوی، یکی از جاهایی است حتما باید دید. صنایع دستی متنوع و جذابی دارد که از آن جمله می توان به حصیر بافی، نمد مالی، بافتن چادر شب و جوراب و دستکش پشمی اشاره کرد.

از مناطق گردشگری و باستانی این شهرستان می توان منطقه حفاظت شده جهان نما روستای ییلاقی درازنو، پارک جنگی امام رضا (ع)، برج رادکان، شهر قدیمی تمیشه و دیوار تمیشه، امامزاده روشن آباد، امامزاده النگ و جاده شاه عباسی را نام برد.

بندر ترکمن، مکان بندرگردی جذاب گلستانی ها با دارا بودن جاذبه های طبیعی مانند دریا و صنایع دستی غنی ترکمن، یکی از مهمترین مراکز گردشگری استان محسوب می گردد. صنایع دستی این شهرستان قالی و قالیچه و پشتی ترکمنی است.

از مهمترین مناطق گردشگری و باستانی شهرستان ترکمن می توان از تالاب گمیشان، جزیره آشوراده، اسکله توریستی ترکمن، میدان سوارکاری، پادگان روس ها، زیارتگاه آق امام، آرامگاه بهاء الدین نقشبندی، دیوار تاریخی گرگان و قیزلر قلعه نام برد.

آق قلا و علی آباد کتول که بیشتر با نام دانشگاهش، مورد توجه متقضیان تحصیل در مراکز آموزش عالی کشور است، از دیگر ظرفیت های توریستی استان گلستان است.

شغال تپه کهن ترین استقرار بشر در شهر علی آباد بوده که در مرکز این شهر قرار گرفته است و به دوران تاریخی تعلق دارد. از صنایع دستی این شهرستان می توان به: قالی بافی، بافت پارچه های ابریشمی و پشمی، خورجین دوزی و چادر شب بافی اشاره داشت.

نگاهی به آبشارهای استان گلستان

g12

اگر به دنبال مقصدی هیجان انگیز برای رهایی از گرمای داغ بسیاری از شهرهای کویری و مرکزی و جنوبی کشور هستید، سفر چند روز به دیار آبشارها و غارهای شگفت انگیز ایران را به شما توصیه می کنیم.

آبشار کبودوال

کبودوال تنها آبشار تمام خزه ای بی نظیر و طبیعی جهان است. این آبشار فوق العاده زیبا در ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول از توابع استان گلستان که در ابتدای جاده آن سد خاکی بزرگی احداث گردیده، واقع شده است.

g13
گلستان در زمستان

آبشار کبودوال به دلیل  منظره و طبیعت منحصر به فرد خود، هر ساله گردشگران زیادی را در تمام فصول سال بخصوص در فصل های بهار و تابستان به دلیل سردی و خنک بودن هوا و داشتن آب زلال و شفاف به خود جلب می نماید.

برای دیدن تصاویر زیبا و فوق العاده این آبشار بی نظیر، ویدیوی زیر را تمشا کنید.

آبشار لووه

روستای لووه در بیست کیلو متری شهر گالیکش و فاصله ۱۴ کیلومتری غرب پارک ملی گلستان قرار دارد. این آبشار در جنوب روستای لووه واقع شده است و آبشارهای زیادی به همین نام نیز در نزدیکی و مسیر آن است. این آبشار به دلیل نزدیک بودن با پارک ملی گلستان در مسیر تهران –مشهد واقع شده است و همه ساله زائران حرم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در این مسیر آبشار به استراحت می پردازند و از طبیعت آن لذت کافی را می برند.

فاصله این آبشار از مسیر راه اصلی تا خود آبشار حدودا ۵ کیلومتر است. آبشار های کوچک و پلکانی زیادی در این مسیر وجود دارد .بزرگترین آبشار آن حدودا با ارتفاع ۱۵ متر است.

آبشار زیارت

این آبشار در ۱۸ کیلومتری شهر گرگان و در ۵ کیلومتری جنوب روستای زیارت واقع شده است. آبشار زیارت در مسیر یکی از شعبات فرعی رودخانه خاصه رود قرار دارد. این رود از ارتفاع حدود ۱۶ متری به داخل حوضچه‌ای می‌ریزد. این آبشار در فصول بهار و تابستان محل بازدید و گردش مردم منطقه و سایر نقاط کشور است. راه دسترسی به این آبشار از داخل روستای زیارت به سمت جنوب است و تا ۱۰۰ متری آبشار راه ماشین رو نیز ایجاد شده است.

آبشار باران کوه

یکی از آبشار های زیبا و منحصر به فرد استان گلستان آبشار باران کوه در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان است و در مسیر رودخانه شصت کلا با طبیعتی دست نخورده و بکر به دلیل طولانی بودن مسیر، این آبشار در زمره زیباترین آبشارها است. اگر به استان گلستان سفر کردید توصیه ما به شما این است حتما از این آبشار دیدن کنید.

آبشار شادان (هفت طبقه)

این آبشار در ۷ کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی در دل جنگل های بکر رشته کوه های البرز قرار دارد. شهرستان کردکوی در بیست و پنج کیلومتر شهر گرگان واقع شده است.

آبشار رنگو 

آبشار رنگو، که در جنگل رنگو از جنگلهای شهرستان گرگان است (درفاصله ۶ کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان) واقع شده است. این آبشار که بستری نیم دایره‌ای شکل دارد، شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی است و حدود ۷ متر ارتفاع دارد. برای دسترسی بهتر وسریعتر به این آبشار میتوانیم از مسیر پارک جنگلی و هم چنین روستای توشن که در ۵ کیلومتری گرگان قرار دارد، نیز استفاده کرد.

آبشار گلستان

این آبشاردر پارک ملی گلستان واقع شده است. ارتفاع این آبشار حدودا به ۲۰ مترمی رسد که همیشه دارای آب است.

آبشار شفیع آباد

این آبشار خزه ای که ارتفاع آن به سی و پنج متر می رسد در استان گلستان در جنوب روستای شفیع آباد فندرسک و از  توابع شهرستان خان ببین است در جنگلی بکر و طبیعی هر گردشگری را به خود جلب می کند. همچنین این آبشار به آبشار اوشرشره در میان ساکنین شهرستان خان ببین شناخته شده و معروف است.

آبشار پشمکی

آبشار پشمکی رامیان در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر رامیان با ارتفاع حدودا ۸ متر و در روستای پا قلعه واقع شده است. روستای پا قلعه دارای منطقه کاملا کوهستانی با زمستانهای سرد و یخبندان و تابستانهای خنک است. بخاطر خنک بودن آب و هوای روستای پاقلعه مسافران و بازدیدکنندگان زیادی برای دیدن آن با پیمودن ۳ کیلومتر از روستای پا قلعه و با عبورکردن از مسیرهایی در دل جنگل راهی این آبشار می شوند.

آبشارهای شیرآباد 

فاصله این آبشار با شکوه و با عظمت، از خان‌ببین به طرف روستای شیرآباد، حدودا ۵ کیلومتر به سمت جنوب راه است. بعد از روستای شیرآباد و گذشت ۳ کیلومتر از جاده آسفالته، راهی که مخصوص حیوانات جنگل و مالرویی وجود دارد که به سوی آبشارها پیش می‌رود. آبشار اول ۲۵ متر ارتفاع و ۸۱ متر عمق و آبشار دوم آن ۱۲ متر ارتفاع و هشتاد متر عمق دارد و به عنوان عروس آبشارهای منطقه نیز شناخته می‌شود.

آبشار‌های شیرآباد همه ساله مخصوصا در فصل تابستان تعداد بی‌شماری از مسافران و گردشگران وعلاقه‌مندان به طبیعت را به سوی خود جذب می‌کنند.

توصیه های آبشارگردی 

۱-پیش از سفر به نگارستان ایران، حتما برنامه سفر را برای بازدید از جشنواره زیبایی از فرصت های تاریخی، طبیعی و گردشگری این دیار تعیین کرده تا از وقت و هزینه خود، نهایت استفاده را ببرید.

۲-نگارستان ایران، همچون بسیاری از مقصدهای گردشگری کشور، حتی ۱ هفته و ۱ ماه نیز برای دیدن و تجربه گوشه ای از زیبایی های این خاک زرین و شگفت انگیز، کفایت نمی کند و بهتر است حداقل دو فصل سال نگارستان ایران را مشاهده کنید که هم فال است و تماشا.

۳-مقصدهای آبشارگردی گلستانی ها، در جاهایی قرار دارد که دسترسی به آن برای برخی از تازه واردان سرزمین مهمان نواز گلستان، شاید کمی دشوار باشد. همواره از راهنمای محلی یا روابط عمومی اداره کل گردشگری استان گلستان استفاده کنید.

۴-برخی از مراکز اقامتی لوکس و معمولی گلستانی ها را میتوان از طریق زورق و پین تا پین رزرو کرد. از این فرصت، پیش از سفر استفاده کرده و برنامه خود را مدیریت کنید.

۵-در سفر به نگارستان ایران، توصیه های آبشارگردی لونلی پلنتی ها و تریپ ادوایزری ها را فراموش نکنید.

۶-اگر به جشنواره فوق العاده نگارستان ایران رفتید، تصاویر سلفی و عکسهای طبیعت گردی خود را حتما با ذکر لوکیشن انگلیسی زبان قید کنید تا دوستان و آشنایان در داخل و خارج از کشور، در جریان مقصد های هیجان انگیز شما در گلستان رویایی باشند.

۷-محیط زیست آبشارهای گلستان، میراث امروز ما برای نسل فردا است. در حفظ آن کوشا باشید و اگر زباله ای رها شدن در طبیعت زیبای این دیار شگفت انگیز مشاهده کردید، آن را به سطل زباله بیاندازید.

۸-بزودی بازارچه صنایع دستی، در همه شهرهای گلستان افتتاح می شود. با خرید صنایع دستی استان، حافظ و حامی میراث کهن دیار نگارستان ایران باشیم.

۹-اگر به عنوان دانشجوی جغرافیا، گردشگری و برنامه ریزی گردشگری،‌ خواننده این گفتار هستید، راهکارهای توانمندی سازی زنان روستایی در استان گلستان و راهکارهای توسعه گردشگری و حفاطت از محیط زیست استان با تکیه بر تجارب جهانی، می تواند موضوعات خوبی برای مقالات و پایان نامه ها و حتی کتابهای دانشجویان علاقمند به گلستان گردی باشد.

توجه کنید که گلستان، سرزمین اسب اصیل ایرانی، فرش جهانی دستبافت ترکمن، نگارستان پارسیان، مینودشت آسیا و دیار آبشارهای رویایی ایران زمین، متعلق به گلستانی ها نیست. متعلق به همه ملت ایران در داخل و خارج از کشور است. در حفظ افتخار طبیعت گردی ایران، بکوشیم.

یادمان نرود که کویری شدن مازندران، از سمت گلستان آغاز شده است . . . خیلی زود، دیر میشه . . .

g000
اگر علاقمند به گردشگری و اکور سیستم استان گلستان و آبشارهای این دیار هستید، دو کتاب ” اکو سیستم های طبیعی و اکوتوریسم ایران” نوشته دکتر مسعودی و کتاب ” آبشارهای ایران” نوشته مجید اسکندری میتواند راهنمای خوبی برای شناخت نگارستان ایران باشد.

آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان را هر روز در دنیای سفر و آرمان سفر دنبال کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود