آموزش دفاع شخصی ؛ هر آنچه لازم است برای حفظ امنیت خود بدانید

آموزش دفاع شخصی ؛ هر آنچه لازم است برای حفظ امنیت خود بدانید

بسیاری از افرادی که زندگی طبیعی داشته و مطابق قانون رفتار می کنند معمولاً نیازی به یادگیری فنون دفاع شخصی ندارند. اما این که شخصی در یک محله ی پرخشونت زندگی نمی کند و یا عموماً با افراد ناجور و خلافکار معاشرت ندارد به این معنی نخواهد بود که او هیچگاه در موقعیتی گرفتار نخواهد شد که ضروری باشد از جان خود و خانواده و اطرافیانش دفاع کند.

سناریوهای خطرناکی که در آن ها شما مجبور می شوید از خود دفاع کنید معمولاً به صورت ناگهانی و غیرمترقبه رخ می دهند بدون این که اخطاری به شما داده شود و برای این موضوع آمادگی داشته باشید. اگر شما از قبل برای دفاع از خود در چنین شرایطی آماده نشده باشید بدون شک نخواهید توانست عکس العمل مناسبی در مواجهه با فرد یا افراد مهاجم از خود نشان دهید و آسیب خواهید دید.

در ادامه ی این مطلب قصد داریم مهم ترین، ساده ترین و کاربردی ترین روش های دفاع شخصی را به صورت ویدیویی به شما آموزش دهیم که با توجه به شرایط مختلف و نوع تهدید می توانید یکی از آن ها را برای نجات جان خود و اطرافیانتان به کار ببرید.

۱- چطور از دست مهاجمی که قصد خفه کردن شما از جلو را دارد خلاص شوید؟

یکی از محتمل ترین سناریوها در این زمینه این است که مورد حمله ی مستقیم و ناگهانی مهاجم قرار بگیرید به نحوی که فرد مهاجم قصد کند از روبرو گلوی شما را فشرده و خفه کند. این سناریو بسیار خطرناک است و با کمی فشار مهاجم می تواند در عرض کسری از دقیقه شما را خفه کرده یا دستکم برای مدتی شما را بیهوش کند و از پای دربیاورد که در هر صورت خسارات و صدماتی را برای شما در پی خواهد داشت. بنابراین باید برای نشان دادن یک عکس العمل موثر و سریع در صورت رخ دادن چنین سناریویی آماده باشید.

در این سناریو شما دو روش را می توانید به کار ببرید که هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند. اولین راه که در ویدیوی زیر می بینید بسیار ساده است. در واقع در هنگام مواجهه با خطر خفه شدن از روبرو باید سر خود را به یک طرف متمایل کرده و شانه های خود را بچرخانید تا سرتان با یک حرکت دورانی به سمت پایین از کنترل مهاجم خارج شود. این کار باعث می شود که مهاجم دیگر نتواند گردن شما را فشار دهد. چنین روشی تنها برای مدت کوتاهی شما را از دستان پرقدرت مهاجم رها خواهد کرد اما در ادامه شما را در موقعیت برتری قرار نخواهد داد. بنابراین این روش برای خلاص شدن سریع و فرار کردن مناسب است.

روش دیگر این خواهد بود که کف دست هایتان را به روی هم قرار دهید یا اینکه مشتتان را گره کرده و در کف دست دیگر قرار داده و با سرعت و فشار زیاد دست هایی که قصد خفه کردن شما را دارند را به سمت بالا پرتاب کنید. با این کار مهاجم دیگر نخواهد توانست گردن شما را فشار دهد و در موقعیتی قرار خواهید گرفت که می توانید نقاط حساس بدن او را مورد حمله قرار دهید.

۹- چطور از دسته کلید خود به بهترین شکل به عنوان یک وسیله ی دفاع شخصی استفاده کنید؟

بسیاری از افراد، به ویژه در کشور هایی که حمل اسلحه ممنوع است، افراد هیچ سلاحی را با خود حمل نمی کنند و آن هایی که سلاح حمل می کنند نیز امکان استفاده از دسته کلید برای دفاع از خود را مسخره می دانند. اما نکته ی مهم در مورد دسته کلید این است که هر کسی معمولاً یک دسته کلید همراه خود دارد و فلزی است و با وجود دندانه های تیزی که دارد در هر لحظه می توان از آن برای دفاع از خود و وارد کردن ضربه به افراد مهاجم استفاده کرد.

البته ممکن است بسیاری از افراد استفاده از دسته کلید در هنگام خطر را مد نظر قرار داده اند اما نمی دانند که چطور باید از این وسیله به بهترین نحو و به درستی برای دفاع از خود استفاده کنند. از این رو باید بدانید که در صورت آشنا نبودن با روش دفاع از خود با کلید نه تنها به مهاجم هیچ صدمه ای وارد نخواهید کرد بلکه به احتمال فراوان به خود آسیب خواهید رساند.

بهترین روش استفاده از کلید برای دفاع این است که آن را به صورت عمودی در بین دو انگشت قرار داده و به حالت یک مشت تقویت شده آن را به سمت مهاجم نشانه بگیرید. مشکل این روش این است که در چنین حالتی کلید ثبات زیادی در بین انگشتان شما نخواهد داشت و ممکن است در حین ضربه زدن به سمت دست شما برگشته و به خودتان آسیب برساند. مشت کردن و قرار دادن کلید در بین انگشت اشاره و شست که در ویدیو نشان داده شده است روش موثرتری خواهد بود. اگر یک دسته کلید با دو کلید همراه خود دارید می تواند یکی را در داخل مشت خود قرار دهید تا قدرت بیشتری به کلید حمله کننده داده باشید.

در نهایت این که قرار دادن کلید در بین انگشتان در حالی که دستتان را گره کرده اید روشی است که معمولاً همه ی افراد به آن روی می آورند اما قرار دادن حلقه ی دسته کلید یا سر کلید در درون کف دست می تواند قدرت مضاعفی به ضربه ی شما ببخشد.

۸- چطور از حمله ی از پشت موسوم به «آغوش خرس» خود را نجات دهید؟

زمانی که کسی قدرت بدنی بیشتری نسبت به شما دارد و از پشت دست هایش را در کمر و یا قفسه سینه شما قفل می کند، رها شدن شما از دستان پرقدرت او بدون دانستن چند روش استادانه غیرممکن خواهد بود. این روش از شیوه های مورد علاقه ی افراد زورگیر است که با استفاده از عامل غافل گیری قربانی را در موضع ضعف قرار می دهند و با استفاده از روش «آغوش خرس» دستان قربانی را از کار انداخته و وی را تسلیم می نمایند. برای رها شدن از این تله باید برتری که مهاجم در چنین شرایطی بر شما دارد را خنثی کرده و آن را به خودش بازگردانید به نحوی که خود گرفتار تکنیک خطرناکش شود.

همانطور که در فایل ویدیویی نشان داده شده است یکی از مهم ترین و موثرترین روش ها این است که در ابتدا سعی کنید حلقه ی فشاری دور بدنتان را کمی شل کنید. تا جایی که می توانید دست هایتان را به سمت بالا فشار دهید.اگر این کار شما را از دست مهاجمی که از پشت شما را گرفته خلاص نکند دستکم فشار دستان او بر روی شکم و قفسه سینه ی شما را کاهش داده و شرایط را برای عکس العمل بعدی مهیا خواهد کرد. حرکت بعدی این است که  خود را پایین کشیده و با چرخاندن پهلو و با قرار دادن در حالت نیمرخ یکی از پاهایتان را پشت پای مهاجم انداخته و او را به زمین بزنید. در ادامه خواهید توانست فرار کنید یا در حالتی که مهاجم روی زمین افتاده است ضربات بیشتر و موثرتری به وی وارد کنید.

۷- چطور از دست کسی که قصد دارد شما را از پشت خفه کند خلاص شوید؟

این شیوه یکی دیگر از روش هایی است که زورگیرها برای دزدی و کتک زدن قربانیان خود مورد استفاده قرار می دهند. و در صورتی که مهاجم این روش را به خوبی بلد باشد به سرعت کار را تمام کرده و قائله به نفع وی به پایان خواهد رسید. برای قربانی، چنین حمله ای بسیار مهم است که اصول مقابله با آن را یاد گرفته باشد. هرچند روش ها و عقاید متفاوتی در مورد مقابله با چنین حمله ای وجود دارد اما بهترین روش برای خلاص شدن از حلقه ی کشنده ی دست های مهاجم دور گردن این است که در ابتدای حمله ی مهاجم و قبل از آن که فشار او روی گردن شما به بیشترین حد برسد عکس العمل نشان داده و نگذارید فشار دستان او به مرحله ای برسد که بیهوش شوید.

بهترین روش مقابله با چنین حمله ای این است که تا جایی که امکان دارد سعی کنید چانه ی خود را در حلقه ی دستان مهاجم قرار دهید. این کار باعث خواهد شد که مهاجم امکان بیهوش کردن یا خفه کردن شما در کمترین زمان ممکن را نداشته باشد.

برای رهایی از دستان گره کرده ی مهاجم در ادامه باید از فشار دستان خود به آرنج های او استفاده کنید و آن ها را به سمت داخل بکشید. شاید در ابتدا فکر کنید که این کار شرایط را برای شما سخت تر خواهد کرد اما با چسبیدن محکم به دست های او و فشار دادنشان یه سمت پایین باعث خواهید شد که مهاجم نتواند راه تنفسی شما را ببندد. اگر به اندازه ی کافی قدرت داشته باشید می توانید یکی از شانه های خود را وارد حلقه ی دستان او کرده اما این کار در صورتی که قدرت مهاجم زیاد و جثه ی او بزرگ باشد بسیار سخت و چالش برانگیز خواهد بود. همچنین می توانید در حالی که آرنج های او را فشار می دهید بدن خود را بچرخانید و حلقه ی دستان او را در اثر فشار بدنتان باز کنید.

بعد از این کار بهتر است که فرار کنید اما تنها در صورتی که بر مهاجم برتری داشتید می توانید ایستاده و با او مبارزه کنید.

۶- چگونه ضربه ی قریب الوقوع مهاجم به صورت خود را کنترل کنید؟

اگر چه در بسیاری از فیلم های رزمی می بینید که قهرمان داستان راه تمامی ضربات حریف را بسته و یا با مهارت به آن ها جاخالی می دهد اما در همین فیلم ها نیز می بینید که در نهایت قهرمان داستان با یک فرد قدرتمند شروری مواجه می شود که دستکم در ابتدا ضربات سختی را به قهرمان محبوب وارد می کند. در چنین شرایطی قهرمان یکه بزن فیلم نیز متحمل ضربات سختی خواهد شد تا این که در نهایت بر حریف شرور خود پیروز می شود. تماشاگران با تماشای این فیلم ها فکر می کنند که در دنیای واقعی نیز مبارزه به همین شکل است اما در واقعیت به سختی کتک می خورند.

در دنیای مشت زنی حرفه ای، مشت زنان به طور دائم آموزش می بینند که ضربات مهاجم را با سر خود خنثی کنند و در مواردی نیز با فک خود شدت ضربه ی وارده را کاهش دهند. یک مشت زن حرفه ای بعد از چندین سال تمرین سخت با افزایش قطر گردن خود تحمل خود در برابر ضربات مشت رقیب را بالاتر می برد.

برای کسانی که به دنیای مشت زنی علاقه دارند این موضوع مسلم است که خوردن ضربه ی مشت حریف اجتناب ناپذیر و حتمی خواهد بود. بدین ترتیب برای این که تاثیر ضربات حریف را کاهش دهید باید بدن خود را در مقابل و در مسیر ضربه حرکت دهید تا صدمه زیادی به بدن شما وارد نشود که در ویدیو به آن اشاره شده است. اگر ضربه ی مهاجم به سمت صورت شما آمده و راهی برای جلوگیری از اصابت آن با صورتتان ندارید باید کمی شانه هایتان را قوز کرده و چانه خود را به سمت پایین و داخل بگیرید، زبانتان را به سقف دهان چسبانده و صورت خود را در شرایطی قرار دهید که ضربه ی حریف به چند سانتی متر بالاتر از ابروی شما برخورد کند.

۵- چگونه به سرعت مهاجمی که اسلحه در دست دارد را خلع سلاح کنید؟

در حالی که بسیاری از مهاجمان زورگیر معمولاً با اسلحه های پر به سراغ طعمه های خود می روند باید روش مقابله با این تهدید را از قبل بدانید و در برابر آن عکس العمل نشان دهید. اما باید تاکید کنیم که اگر شما با یک اسلحه ی نشانه گرفته شده روی سر یا صورتتان مواجه شدید نباید سعی کنید با مهاجم درگیر شوید مگر این که اطمینان داشته باشید مهاجم قصد گروگانگیری، آدم ربایی یا حتی کشتن شما را دارد. در چنین مواقعی باید سعی کنید وی را خلع سلاح نمایید.

به عبارت دیگر اگر فرد زورگیر تنها قصد گرفتن کیف پول شما را دارد بهتر است که حرکت اضافه و نسنجیده ای انجام ندهید و بدون تلاش برای خلع سلاح کردن، کیف خود را به او داده و جانتان را نجات دهید. نکته ی مهم تر این که سعی کنید هیچگاه پول نقد فراوان همراه خود نداشته باشید زیرا کارت های بانکی را می توانید به سرعت باطل کنید. نکته ی دیگر این که افراد زورگیر معمولاً افرادی را قربانی خود قرار می دهند که می دانند پول نقد قابل توجهی همراه خود دارند.

به هر حال اگر در شرایطی قرار داشتید که فکر می کردید فرد مهاجم قصد کشتن شما را داشته و فشار دادن ماشه از طرف او قریب الوقوع است یا این که احتمال دادید ممکن است شما را دزدیده و به جای خلوتی ببرند بهتر است که به فکر خلع سلاح کردن مهاجم یا مهاجمان به صورت حساب شده باشید. همانطور که در ویدیو نشان داده شده است بالا نگه داشتن دستان و کشیدن بدنتان به یک سمت می تواند کمک کننده باشد. در این صورت در صورتی که بتوانید دستانتان را به اسلحه ی مهاجم نزدیک نمایید با ضربه زدن به دست مهاجم و پیچاندن آن می توانید اسلحه را از دست او خارج کنید. با این کار نه تنها می توانید مهاجم را خلع سلاح کنید بلکه ممکن است موفق شوید به دست او نیز صدمه ی شدیدی وارد نمایید.

۴- چطور مچ دستان خود را ز حلقه ی دست های نیرومند مهاجم خارج کنید؟

یکی از روش های معمول مهاجمان برای آسیب رساندن به شما یا دزدیدن اموالتان این است که مچ دست هایتان را بگیرند. این روش برای کنترل یا کشاندن شما به یک محل خلوت استفاده می شود و مانند روش های حمله ی دیگر باید با تکنیک های مقابله با این روش نیز آشنایی داشته باشید. مهاجمانی که از این روش استفاده می کنند معمولاً از قدرت بدنی بالایی برخوردار بوده و به قدرت خود اطمینان دارند. اما حتی در همین شرایط نیز با تکنیک های خاص و حرکات سنجیده می توانید دستان خود را آزاد کنید.

همانطور که در ویدیو می بینید راه حل این است که با یک پیچاندن ساده مچ دست می توانید شرایط مهاجم را برای گرفتن دست های خود بسیار سخت کنید. در واقع شما باید مچ خود را به اندازه ی یک دایره ی کامل بچرخانید و با این کار امکان گرفتن مچ دست هایتان برای مهاجم را به صفر خواهید رساند. این روش در صورتی که مهاجم هر دو مچ یا یک مچ دست شما را گرفته باشد کارآمد خواهد بود و بعد از آزاد شدن دست هایتان می توانید فرار کرده یا بسته به شرایط سعی کنید مهاجم را از پای درآورید.

۳- چطور بدون سلاح یک مهاجم چاقو به دست را از خود دور نمایید؟

در بسیاری از موارد خلاص شدن از دست مهاجمی که چاقو به دست دارد سخت بوده و کسی دوست ندارد در چنین شرایطی گرفتار شود. اما اگر در چنین شرایطی کمی سریع باشید می توانید وسیله ای در همان اطراف برای مقابله با مهاجم پیدا کنید. حتی یک تکه چوب یا هر وسیله ای که کمی دراز باشد و به آسانی نشکند می تواند وسیله ی دفاعی خوبی برای خنثی کردن حمله ی مهاجم چاقو بدست باشد. با این وجود در برخی مواقع ممکن است وسیله ی دفاعی در اطراف خود نداشته باشید یا مهاجم چنان با سرعت و غیرمنتظره و ناگهانی به شما حمله کند که فرصت دست بردن به وسایل دفاعی را نداشته باشید. در چنین شرایطی باید با استفاده از دانش کافی و مناسب در این حوزه و کاهش دادن مدت زمان واکنش خود با تهدید مقابله کنید.

ویدیویی که در بالای این تیتر وجود دارد تنها بخشی از روش های مقابله با مهاجم چاقو به دست را نشان می دهد اما تماشا کردن و یادگیری فنون ارائه شده در آن بدون شک روزی به کار شما خواهد آمد. نکته ی کلیدی در چنین شرایطی این است که دست خود را در زاویه ی ۱۲۰ درجه قرار دهید بدون توجه به این که حمله از کدام سمت به سوی شما می آید به طوری که با قرار دادن بدن در بهترین شرایط بین خود و مهاجم فاصله ایجاد کنید و با استفاده از دستتان ضربه ی او را خنثی نموده به طوری که امکان وارد کردن ضربه ی محکم و دقیق را از او بگیرید.

این تکنیک به شما امکان می دهد که دستتان را باز نگه دارید و در این صورت می توانید با دست آزاد خود برای خلع سلاح کردن مهاجم تلاش بیشتری داشته باشید و در صورت امکان ضدحمله کرده و به مهاجم ضربه بزنید. در صورتی که چاقوی مهاجم به دست شما نیز برخورد کند مهم این است که دست شما در حالتی قرار داشته باشد که به رگ اصلی دست صدمه ای وارد نشود.

۲- چگونه خود را از دست دستبندهای زیپ دار خلاص کنید؟

در روزگار قدیم مردم دیگران را با استفاده از طناب و چیزهایی از این قبیل می بستند اما امروزه آدم رباها و دیگر افراد شرور برای کنترل کردن قربانیان خود از دستبندهای زیپ دار استفاده می کنند. این ابزار برای آدم رباها بسیار موثر است و علاوه بر قیمت ناچیز، حمل و مخفی کردن آن ها بسیار راحت بوده و از فلج شدن قربانیانشان نیز اطمینان دارند به طوری که قربانی هیچ حرکتی برای خلاص شدن از آن نمی تواند بکند. اما در واقع پاره کردن این دست بندهای زیپ دار پلاستیکی از آن چیزی که مردم فکر می کنند آسان تر است.

همانطور که در ویدیوی بالا نیز آمده است در صورتی که آدم ربا یا آدم رباها کمی از شما دور شده و یا غفلت کردند می توانید با مشت کردن و فشار دادن دست هایتان به هم جا را برای چرخاندن دست ها باز کرده و در فرصت مناسب از درآوردن دست ها از داخل دست بند فرار کنید. اما اگر آدم ربا هوشیارتر باشد نخواهید توانست این تکنیک را به اجرا گذاشته و باید به سراغ نقشه ی دیگری بروید.

شاید به نظرتان غیرمنطقی به نظر برسد اما روش دیگری برای پاره کردن این دستبندهای پلاستیکی این است که با استفاده از دندان تا جایی که می توانید آن را سفت کنید تا بیشتر تحت فشار باشد سپس دست هایتان را با هم و در کنار هم بالا برده و روی سرتان قرار دهید و به سرعت آن ها را به سمت پایین روی شکمتان بیاورید طوری که آرنج هایتان به سمت بیرون باشد. اگر در چنین شرایطی به اندازه ی کافی فشار وارد کنید و دستبند نیز کاملاً سفت شده باشد می توانید دستبند را پاره کنید.

۱- چگونه خود را از داخل صندوق عقب یک ماشین در حال حرکت نجات دهید؟

البته اگر کسی بخواهد شما را بدزدد بهتر است تمام تلاشتان را انجام دهید تا قبل از دیر شدن مانع از این کار شوید. اما اگر آدم ربا با قرار دادن اسلحه روی سر یا به هر دلیلی توانست شما را وادار به داخل شدن در صندوق عقب خودرو کند می توانید با انجام چند کار ساده و البته ماهرانه از صندوق عقب خارج شده و خود را نجات دهید. بسیاری از خودروهای امروزی در داخل صندوق عقب خود یک باز کن امنیتی دارند که برای مواردی که کسی در صندوق عقب ماشین گرفتار شود تعبیه شده است. بنابراین اگر خوش شانس باشید و آدم رباها این سیستم را غیرفعال نکرده باشند می توانید از این سیستم استفاده کنید.

در صورتی که خودرو مورد نظر چنین سیستمی نداشته یا آدم ربا آن را غیرفعال کرده باشد بهتر است سراغ نقشه ی دوم بروید که به همان اندازه موثر است. اگر دست و پای شما بسته نشده و توانایی حرکت در داخل صندوق عقب را دارید می توانید خیلی راحت به کابل های چراغ ترمز عقب و دیگر چراغ های عقب خودرو دسترسی داشته باشید. اگر در تاریکی قرار داشته و نمی توانید کابل ها را پیدا کنید می توانید چندین ضربه به پشت چراغ های عقب وارد کنید. در این صورت می توانید دست خود را از این مناطق بیرون آورده و با تکان دادن دست راننده ی خودروهای پشت سر را متوجه ماجرا کنید.

بدون شک در چنین موارد راننده ها یا افرادی که دست های بیرون آمده ی شما از دریچه ی چراغ های عقب خودرو را ببینند سریعاً با پلیس تماس گرفته و یا به شما کمک خواهند کرد. اگر هم چنین شانسی نداشتید ممکن است خودرو آدم رباها به دلیل خرابی چراغ های عقب توسط نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده و شما با سر و صدا کردن آن ها را در جریان امر قرار خواهید داد.

منبع: toptenz
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۵ نظر

ورود

  • علي سينا خرداد ۲۳, ۱۳۹۶

    شرطش آمادگی بدنی است

  • K.gh شهریور ۷, ۱۳۹۶

    خیلی ممنون عالیه
    تشکر میکنم از شما …

  • علی دی ۲۶, ۱۳۹۶

    ممنوونم خیلی خوب بودددددددددد ممنوووون

  • DarkDevil بهمن ۲, ۱۳۹۶

    یه جوری دوستمون زدم تا ۴ ساعت بدنش درد میکرد?
    تشکر عالیه??

    • آقا اردیبهشت ۳, ۱۴۰۰

      جودو فقط دفاع شخصی شکوندن دست و از این قیبایل هست که برای دفاع از خود بسیار ورزش خوبی است

  • ماهان فروردین ۹, ۱۳۹۷

    سلام خیلی ممنون عالی بود

  • کیوان آذر ۱۵, ۱۳۹۷

    عالی بود ممنون بابت زحماتتون عاشق دفاع شخصی ام.

  • سهیل فروردین ۲۲, ۱۳۹۸

    دوست عزیز درمور بوکس بایدبگم که اصلا بدرد درگیری نمیخوره و ورزشی پراسیه که همش مشت تو سر میزنن و اینکار باعث ضعیف شدن گردن و اسیب به مغز میشه.
    بهترین ورزش برای دفاع از خود صد در صد جودو هست چون میتونی مشتهای حربف رو بگیری و بزنیش زمین.

    • مخاطب ناشناس فروردین ۲۶, ۱۳۹۸

      داداش اگه حریف وزنش زیاد باشه چی ، بهترین ورزش ها ، دفاع شخصی ، کونگ فو ، کیک بوکس هستش اینا اگه باشد اگه حریف چاق باشه یا قد بلند بازم شکست میخوره حتی کشتی گیر

      • فرهاد مهر ۱۹, ۱۳۹۸

        اتفاقا کشتی آزاد ورزش خیلی حرفه ایی هست و اگر کشتی گیران با افراد هیکلی تر از خود شان مبارزه کنند صددرصد برنده میشوند

    • محمد خرداد ۱۸, ۱۳۹۸

      جودو داغان ترین رشته هست چون شما فقط یاد میگیری یقه بگیری و بندازی اما در دفاع های جودو فقط دفاع هست و حمله ای در کار نیست مگر اینکه سوئوی ناگه یا اوگوشی بزنی

    • هیشکی آذر ۲۶, ۱۳۹۹

      آقا چتور میشه بندازیش

  • احسان فروردین ۲۲, ۱۳۹۸

    برین دفاع شخصی و جودو تا تمام حرکات رزمی را یاد بگیرید.

  • بهزاد مهر ۱۹, ۱۳۹۸

    کشتی آزاد یکی از بهترین و پرکاربرد ترین و جذاب ترین ورزش رزمی است و برای درگیری عالی است.

  • حسین علی پناهی شهریور ۲۳, ۱۳۹۹

    خوبه خوشتون اومده
    بهترین کلاس ها
    نینجا
    نینجارنجر
    نینجوتسو
    جودو
    هستش ولی باید دفاع هم بلد باشی دلیل نیست بلدی بزنی کتک نمیخوری