۱۵ راز شنیدنی از پشت صحنه مجموعه فیلم های «ترمیناتور» که احتمالاً از آنها خبر نداشتید

۱۵ راز شنیدنی از پشت صحنه مجموعه فیلم های «ترمیناتور» که احتمالاً از آنها خبر نداشتید

وقتی که فیلم «نابودگر» (The Terminator) برای اولین بار در ۲۶ اکتبر سال ۱۹۸۴ اکران شد غوغایی در دنیای سینما ایجاد کرده و با استقبال غیرمنتظره ی تماشاگران مواجه گردید. این فیلم که توسط جیمز کامرون ساخته شده بود هم جنبه های آخرالزمانی داشت و هم مولفه هایی مانند سفر در زمان و به طور همزمان خطر استفاده ی بی رویه و فزاینده از تکنولوژی را برای انسان به تصویر می کشید. این فیلم باعث شد که آرنولد شوارتزنگر نام خود را به عنوان یکی از بازیگران افسانه ای دهه ی ۸۰ میلادی تثبیت کند.

Terminator-w700

به دلیل خلاقیت های کارگردانی جیمز کامرون و موفقیت فیلم در گیشه تهیه کنندگان فیلم چراغ سبز برای ساختن دنباله ی این فیلم را به جیمز کامرون نشان دادند که در نهایت به ساخت قسمت دوم این مجموعه با نام «نابودگر ۲: روز داوری» (Terminator 2: Judgment Day) منجر شد که رکوردهای جدیدی را از آنِ خود کرده و به شدت مورد استقبال قرار گرفت. در این فیلم بر جنبه های اکشن قسمت اول افزوده شده بود و با هزینه ای بسیار گزاف در آن دوران از جلوه های ویژه ی کامپیوتری که تا آن زمان بدین وسعت مورد استفاده قرار نگرفته بود استفاده نمود.

قسمت های بعدی این مجموعه نتوانستند موفقیت دو قسمت اول این فرانچایز را تکرار کنند که دلیل آن را می توان کناره گیری جیمز کامرون از کارگردانی قسمت های بعدی و تمرکز بر روی ساخت فیلم های دیگری مانند «دروغ های حقیقی» (True Lies)، «تایتانیک» (Titanic) و «آواتار» (Avatar) دانست که همگی فیلم های موفق و پرفروشی از آب درآمدند. بعد از جیمز کامرون سه قسمت دیگر از این مجموعه ساخته شد که آرنولد شوارتزنگر در دو فیلم از آن ها حضور داشت که عبارتند از «نابودگر ۳: خیزش ماشین ها» (Terminator 3: Rise of the Machines) در سال ۲۰۰۳، «نابودگر: رستگاری» (Terminator: Salvation) در سال ۲۰۰۹ بدون حضور شوارتزنگر و «نابودگر: پیدایش» (Terminator Genysis) در سال ۲۰۱۵ میلادی که آخرین فیلم تولید شده در این مجموعه به شمار می آید.

terminator-salvation-christian-bale-1-w700

در حالی که ادامه ی ساخت این فرانچایز با توجه به نمرات منفی منتقدان و فروش نه چندان خوب آخرین قسمت در هاله ای از ابهام قرار دارد اما ممکن است در آینده ای نزدیک شاهد بازگشت سایبرگ ها در قالب این مجموعه باشیم. این مجموعه فیلم از ماندگارترین فیلم های علمی تخیلی ساخته شده در سینمای هالیوود به شمار می آید و در ادامه ی این مطلب قصد داریم شما را با ۱۵ واقعیت جالب در مورد این فرانچایز آشنا کنیم که کمتر کسی از آن ها اطلاع دارد.

۱۵- افکت های تولید شده توسط شخصیت ماشینی تی-۱۰۰۰ با استفاده از یک ترکیب پلاستیکی خاص و غذای سگ ساخته شده بود

Terminator-2-Mistakes-T-1000-Head-Split-w700

فیلم «نابودگر ۲: روز داوری» پرهزینه ترین فیلم دوران خود به شمار می آمد که در آن برای اولین بار در سینمای هالیوود از افکت های دیجیتالی استفاده شده بود. این فیلم اولین فیلمی بود که هزینه ی ساخت آن از ۱۰۰ میلیون دلار فراتر رفت و در واقع با بودجه ای ۱۰۲ میلیون دلاری ساخته شد.

بخش زیادی از این افکت های دیجیتالی به توانایی انسان ماشینی موسوم به تی-۱۰۰۰ (با بازی رابرت پاتریک) بود که بدن او از یک ترکیب فلزی مایع ساخته شده بود و می توانست تغییر شکل دهد. نکته ی جالب در مورد صحنه های تغییر شکل ماشین تی-۱۰۰۰ این است که از تکنولوژی پیچیده و خاصی برای تولید صداهای این صحنه های استفاده نشده بود. در واقع این صداها از غوطه ور ساختن یک بافت پلاستیک-ژلاتینی معمولی در مخلوطی از آب و آرد تولید بدست می آمد. صدای تولید شده هنگام خارج شدن تی-۱۰۰۰ از بین میله های زندان نیز از خارج شدن غذای سگ از قوطی بدست آمده بود.

از دیگر افکت های تصویری این قسمت از فیلم می توان به پرتاب کردن شیشه به درون ماست برای تولید صدای تیر خوردن تی-۱۰۰۰ و ضربه وارد کردن به یک پسته توسط یک صفحه ی فلزی برای انفجار جمجمه ی تی-۸۰۰ در ابتدای فیلم اشاره کرد.

۱۴- در ابتدا قرار بود که او.جی. سیمپسون نقش نابودگر را بازی کند

OJ-Simpson-w700

قبل از این که آرنولد شوارتزنگر خود را با بازی در نقش نابودگر در سینمای هالیوود جاودانه کند، مایک مداووی، رییس شرکت فیلمسازی اوریون پیشنهاد کرد که او. جی. سیمپسون بازیکن آمریکایی و سرشناس ورزش راگبی نقش نابودگر را ایفا کند. جیمز کامرون این ماجرا را چنین تعریف می کند:” مداووی نزد من آمد و گفت که آیا تصمیمت را گرفتی؟ باید تصمیمت را بگیری. من می خواهم او جی سیمپسون نقش نابودگر را بازی کند. من و گیل [گیل آن هرد تهیه کننده فیلم] به همدیگر نگاه کردیم و من با خود گفتم سر به سرم میذاری! چطور باید از این مخمصه خودمان را نجات دهیم؟”.

در نهایت کامرون با این پیشنهاد مخالفت کرد. وی در این باره می گوید:” در آن دوران همه او [سیمپسون] را دوست داشتند و در واقع مشکل همین بود. او یک انسان دوست داشتنی، اهمال کار و بی گناه بود”.

۱۳- آرنولد شوارتزنگر دوست داشت که نقش کایل ریس را بازی کند

Kyle-Reese-The-Terminator-w700

بعد از پیشنهاد شدن او جی سیمپسون برای بازی در نقش نابودگر توسط مداووی، جیمز کامرون قصد داشت شوارتزنگر را برای بازی در نقش کایل ریس به کار گیرد. جیمز کامرون در این باره می گوید:” در یکی از صحنه های اولیه فیلمبرداری مداووی نزد من آمد و گفت که او جی سیمپسون را در فهرست بازیگران فیلم قرار داده است”. بعدها جیمز کامرون تحت تاثیر پیشنهادات شوارتزنگر در مورد انسان ماشینی تی-۸۰۰ قرار گرفت و از او خواست که نقش نابودگر را به جای کایل ریس بر عهده بگیرد که شوارتزنگر در ابتدا بازی در این نقش منفی را نپذیرفت اما بعد از مدتی به این کار رضایت داد.

جالب این که قبل از این که مایکل بین بازی در نقش کایل ریس را بر عهده بگیرد افراد دیگری مانند استینگ (خواننده ی معروف)، بروس اسپرینگستین، بروس ویلیس، کورت راسل، میل گیبسون، کریستوفر ریو و میکی رورک نیز برای بازی در این نقش در نظر گرفته شده بودند.

۱۲- جیمز کامرون برای صرفه جویی در هزینه ها در فیلم دوم از دوقلوها استفاده کرد

Terminator-Twins-w700

همانطور که در بالا گفته شد فیلم «نابودگر ۲: روز داوری» پرهزینه ترین فیلم در دوران خود به شمار می رفت اما جیمز کامرون سعی داشت تا جایی که امکان دارد هزینه های ساخت فیلم را کاهش دهد. یکی از بهترین راه ها برای کاهش هزینه ها استفاده از دوقلوهای واقعی بود و در این فیلم در دو مورد از دوقلوهای همسان استفاده شد.

اولین مورد نگهبان امنیتی به نام لوییس بود که توسط تی_۱۰۰۰ تغییر شکل داده کشته می شد که برای ساخت این صحنه از دو برادر دوقلوی همسان به نام های دون و دان استانتون استفاده شد که در فیلم های «صبح بخیر ویتنام» (Good Morning, Vietnam) و «گرملینز ۲: بسته ی جدید» (Gremlins 2: The New Batch) نیز حضور داشتند.

همچنین از خواهر دوقلوی لیندا همیلتون با نام لزلی نیز در قسمت دوم این فیلم در نقش کپی تی-۱۰۰۰ از روی سارا کانر استفاده شد.

۱۱- کارگردان فیلم «نابودگر : پیدایش» در مورد تریلر فیلم رضایت کافی نداشت

Jason-Clarke-John-Connor-Terminator-Genisys-w700

بدون شک فیلم «نابودگر: پیدایش» یک شکست تجاری محض بود و دلیل اصلی آن را می توان تریلر فیلم دانست که داستان تبدیل شدن جان کانر، قهرمان داستان های نابودگر به یک ماشین شرور را افشا می کرد که برخلاف چیزی که از او انتظار می رفت خود به یک سایبرگ قاتل مبدل شده بود. آلن تیلور، کارگردان این قسمت از فیلم به پخش این تریلر رضایت نداشت و با آن مخالف بود اما همین موضوع نقش مهمی در شکست تجاری فیلم ایفا کرد.

۱۰- دوران لنس هنریکسن در نقش نابودگر بسیار کوتاه بود

Lance-Henriksen-Alien-3-Bishop-II-w700

در حالی که لنس هنریکسن برای بازی در نقش یک شخصیت مثبت در فیلم «بیگانگان» (Aliens) به کارگردانی جیمز کامرون شناخته می شود اما وی در ساخت اولین قسمت از فیلم «نابودگر» نیز در نقش یک گروهبان پلیس بدشانس به نام هال ووکوویچ با کامرون همکاری کرده بود. جالب این که وی در ابتدا قصد داشت در نقش نابودگر بازی کند. اما اگر چه بازی در این نقش را بدست نیاورد اما سهم زیادی در ساخته شدن فیلم داشت.

در واقع در جلسه ای که جیمز کامرون با مسئولان کمپانی فیلمسازی همدیل پیکچرز (Hemdale Pictures) قبل از ساخت فیلم داشت، هنریکسن قبل از وارد شدن کامرون به جلسه با پوشیدن یک کت چرمی عجیب، و زخم های غیرواقعی روی صورتش و یک روکش طلایی روی دندان به ناگاه از در وارد شد و روی صندلی نشست. وقتی که کامرون وارد جلسه شد دریافت که مسئولان کمپانی فیلمسازی همدیل پیکچرز تحت تاثیر نمایش هنریکسن قرار گرفته و در نهایت قرارداد ساخت فیلم بسته شد.

۹- پایان خوشی که برای نابودگر ۲ در نظر گرفته شده بود

Terminator-alternate-Ending-w700

جیمز کامرون صحنه هایی مربوط به یک پایان خوش برای فیلم «نابودگر ۲: روز داوری» را نیز فیلم برداری کرده بود که در آن معلوم می شود عملیات روز داوری صورت نگرفته و در واقع انسان ها به پیروزی می رسند. در این ویدیو سارا کانر (با بازی همیلتون که خیلی پیر شده است) به سخنرانی مهیجی می پردازد. البته خوشبختانه این پایان اصلی فیلم نبود در غیر این صورت قسمت های بعدی فیلم ساخته نمی شدند.

۸- پایان ناراحت کننده ی دیگری نیز برای فیلم «نابودگر: رستگاری» ساخته شده بود

Anton-Yelchin-in-Terminator-Salvation-w700

جوزف مک گینتی نیکول کارگردان فیلم «نابودگر: رستگاری» در ابتدا پایان دیگری برای فیلم در نطر گرفته بود. وی در یکی از مصاحبه های خود در این باره می گوید که در ابتدا قرار بود کانر کشته شود و تمامی شخصیت های مثبت فیلم از جمله کایل ریس، کیت همسر کانر و دیگران برای دیدن او به اتاق بروند و ناگهان کانر با دایره ای قرمز در چشمانش بلند شده و به همه ی آن ها شلیک کند و در نهایت همه چیز با پیروزی اسکای نت به پایان برسد.

در حالی که کریستین بیل بازیگر نقش کانر در این فیلم از چنین پایانی به وجد آمده بود و استودیوی فیلمسازی نیز با طرح کارگردان موافقت کرده بود اما در نهایت مک گینتی تصمیم گرفت که پایانی کمتر دردناک را برای انتهای فیلم انتخاب کند و پایان فیلم تنها کمی غیرمترقبه و ناخوشایند باشد.

۷- لیندا همیلتون بازی در «نابودگر ۳» را رد کرده بود

NECmdQqJxK1LGD_2_b-w700

در حالی که لیندا همیلتون (بازیگر نقش سارا کانر) برای فیلم «نابودگر ۳: خیزش ماشین ها» دعوت شده بود اما به دلیل تجربه هایی که در قسمت دوم فیلم داشت این پیشنهاد را رد کرد. در واقع وی برای بازگشت به شرایط فیزیکی قسمت دوم فیلم باید روزی ۳ ساعت و هفته ای ۶ روز به مدت ۱۳ هفته تمرینات جودو می کرد و آموزش نظامی می دید و علاوه بر این یک رژیم غذایی سخت را نیز دنبال می کرد و همیلتون برای تحمل چنین ریاضت هایی آمادگی و اشتیاق نداشت. علاوه بر این شنوایی وی به خاطر تیراندازی های قسمت قبلی آسیب دیده بود.

یکی دیگر از دلایل وی برای رد کردن این پیشنهاد این بود که فکر می کرد نقش او در این فیلم بسیار ناچیز بوده و به مانند دو فیلم قبلی نقش اصلی و تعیین کننده ای در داستان ندارد.

۶- کریستانا لوکن برای بازی در نقش تی ایکس در «ترمیناتور ۳» رقیبان سرسختی را کنار زد

Terminator-3-w700

قبل از این که بازی در نقش تی-ایکس به کریستانا لوکن واگذار شود تیم انتخاب کننده ی بازیگران تحقیقات گسترده ای را در این باره انجام دادند. در واقع گفته شده است که بیش از ۱۰.۰۰۰ بازیگر زن برای بازی در این نقش تست بازیگری دادند و در نهایت لاکن انتخاب شد که در آن زمان برای بازی در فیلم «نبرد مرگبار: تسخیر» (Mortal Kombat: Conquest) در سال ۱۹۹۸ شناخته شده بود.

تست های او برای بازی در این فیلم نیز در واقع همانند شخصیتش در فیلم دیالوگ های چندانی نداشت. در واقع از وی خواسته شده بود که در یک سالن راه برود و برگردد و در این بین نگاه های شرورانه ای داشته باشد. لوکن بعدها برای بازی در این نقش با یک مربی پانتومیم کار کرد و مجبور شد که حدود ۷ کیلوگرم عضله نیز به بدن خود اضافه کند.

۵- آرنولد شوارتزنگر برای این فیلم تمرینات سختی انجام می داد

arnold-schwarzenegger-the-terminator-w700

برای بازی در نقش تی-۸۰۰، شوارتزنگر تمرینات یکماهه فشرده و سختی را انجام داد که از آن ها می توان به سرهم کردن اسلحه و باز کردن آن با چشمان بسته اشاره کرد برای این که حرکاتش اتوماتیک و سر و ماشینی به نظر برسد. وی ساعت های زیادی را به تیراندازی اختصاص می داد بدون این که در حین بارگذاری فشنگ یا استفاده از اسلحه ی خود به آن نگاه کند. همچنین شوارتزنگر تمرینات سختی را برای پلک نزدن در حین بازی در فیلم انجام داد. اگر با دقت به فیلم نگاه کرده باشید می بینید که او چشمانش را می چرخاند و سپس سرش به سمت نگاه چشمش متمایل می شود بدون این که حرکتی در صورتش دیده شود.

در نهایت شوارتزنگر تمام تمریناتش را بر روی حرکات فیزیکی اش متمرکز کرده بود زیرا در تمام فیلم اول تنها ۵۸ کلمه به زبان آورد.

۴- کریستین بیل شخصیت بی ثبات و عصبانی خود را به شخصیت کانر وارد کرده بود

Christian-Bale-in-Terminator-Salvation-w700

کریستین بیل در یک صحنه ی فیلمبرداری عصبانی ذاتی خود را به نمایش گذاشته و حرف های رکیکی را روانه ی شین هرلبات از نویسندگان فیلم نامه می کند. اما با این وجود بیل نقش خود را حفظ کرد و بعدها در یک مصاحبه شرمندگی خود را از رفتار بدش ابراز داشت. وی در این باره می گوید: ” در آن لحظه کنترلی بر روی خود نداشتم. بهانه ای برای کاری که انجام دادم ندارم. در آن صحنه من نیمی جان کانر هستم و نیمی کریستین بیل”.

۳- آرنولد شوارتزنگر رقم های نجومی برای بازی در فیلم «نابودگر ۳» دریافت کرد

Arnold-Schwarzenegger-Terminator-3-w700

آرنولد شوارتزنگر تنها فردی از عوامل فیلم اول «نابودگر» بود که برای بازی در فیلم «نابودگر ۳: خیزش ماشین ها» حضور یافت. آیا می دانید چه چیز باعث شد وی به این فیلم برگردد؟! پول! بله پول!

تمامی درخواست های مالی عجیب و غریب او برای بازی در این فیلم پذیرفته شد.او نزدیک به ۳۰ میلیون دلار برای بازی در این فیلم دریافت کرد و علاوه بر آن ۲۰ درصد از فروش فیلم در سینماها، دی وی دی ها، حقوق تلویزیونی، بازی و دیگر درامدهای فیلم را طلب کرده که همگی مورد موافقت قرار گرفت.

علاوه بر همه ی این ها وی درخواست های عجیب دیگری نیز داشته بود از جمله جت خصوصی، باشگاه اختصاصی، اقامت در هتل لوکس، کرایه لیموزین اختصاصی و تعدادی محافظ که همه ی این موارد روی هم رفته ۱.۵ میلیون دلار هزینه در بر داشت. اما در مقابل وی بخشی از بدلکاری های فیلم را خود انجام داد.

۲- قرار بود بیلی آیدل نقش ماشین تی-۱۰۰۰ را بازی کند

Billy-Idol-w700

قبل از آن که رابرت پاتریک نقش ماشین شرور فلزی مایع را بازی کند، جیمز کامرون یک بازیگر کاملاً متفاوت را برای این نقش در نظر گرفته بود: بیلی آیدل خواننده ی مشهور سبک پانک راک دهه ی ۱۹۸۰. در نهایت این خواننده به دلیل تصادف موتورسیکلت و شکستن پا این نقش و بازی در فیلم مشهور «درها» (The Doors) ساخته ی الیور استون را از دست داد.

۱- آرنولد شوارتزنگر دوست نداشت بگوید «I’LL BE BACK»

Terminator-Trivia-Ill-Be-Back-w700

در یکی از معدود دیالوگ های ماشین تی-۸۰۰ در فیلم «نابودگر» شوارتزنگر باید بگوید «I’LL BE BACK». از آن جایی که شوارتزنگر هر از چند گاهی در انگلیسی صحبت کرده دچار مشکل می شد از کارگردان خواست که اگر امکان دارد دیالوگ او به «I will be back» تبدیل شود زیرا برای یک سایبرگ پذیرفتنی نیست که اختصار را در ادای جملات انگلیسی به کار ببرد. کامرون از این پیشنهاد برآشفته و در جواب وی چنین می گوید:” من به تو نمی گویم تو چطور بازی کند و تو هم به من نگو چطور بنویسم!”. در نهایت ۱۰ برداشت از این صحنه گرفته شد و هر دو بر روی دیالوگ ماندگار فیلم توافق کردند.

منبع: screenrant
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • Ghost خرداد ۲۷, ۱۳۹۶

    نمیدونستم Billy Idol میخواسته تی ۱۰۰۰ باشه !!!!!!!
    جالب بود

  • ممد خرداد ۲۷, ۱۳۹۶

    عجب چیزایی واقعا عالی بود چه چیزایی رو نمی دوستم فکر کنم فقط یکیشو شنیده بودم

  • فز مهر ۲۴, ۱۳۹۷

    در واقع این فیلم ها نشون میدن که قدرت تخیل بشر چقدر میتونه بالا باشه …