چرا ورزش نمی تواند عامل اصلی وزن کم کردن باشد و در عوض چه باید کرد؟

چرا ورزش نمی تواند عامل اصلی وزن کم کردن باشد و در عوض چه باید کرد؟

احتمالا زمانی که راه می روید، قدم های تان را می شمارید یا از موبایل خود برای این کار استفاده می کنید. دائم از این باشگاه به باشگاه بهتری می روید و ورزش جدیدی را آغاز می کنید و گاه نیز در طول تعطیلات آخر هفته مسافت نسبتا قابل توجهی را دوچرخه سواری می کنید و باز هم وزن کم نمی کنید. از این وضعیت خسته شده اید و به دنبال راهکار بهتری می گردید. شاید هم زمان آن فرا رسیده باشد که با یکی از آخرین دستاوردهای محققان علم تغذیه آشنا شده و بدانید که آنها عامل اصلی کاهش وزن را عاملی موثرتر از ورزش کردن می دانند.

یکی از این متخصصین تغذیه به نام «اندی بلاتی»، در مصاحبه ای در این باره چنین می گوید: “اندیشه و باور قدیمی و نادرستی وجود دارد که به شما می گوید با انجام فعالیت های ورزشی، کالری زیادی می سوزانید.”

در واقع فعالیت های ورزشی برای بهبود وضعیت خلق و خو و وضعیت عمومی سلامت تان بسیار مفید است اما در مجموع به کاهش سریع وزن تان نمی انجامد بلکه آنچه می تواند به موفقیت شما در امر کاهش وزن منجر شود، آنچه می خورید، تقلی می شود.

بلاتی بر آن باور است که ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می تواند موفقیت در یک برنامه کاهش وزن را به همراه داشته باشد و افرادی که برای کاهش وزن تنها به ورزش کردن روی می آورند با عدم دستیابی به منظور خود دچار یاس و نا امیدی می شوند.

بنابراین بهتر است برای ایجاد یک تغییر تدریجی وضعیت تغذیه خود را مورد بررسی قرار داده و بر روی آن تمرکز کنید. به عنوان مثال سبزیجات و میوه های بیشتری را در رژیم خود قرار داده و مصرف کربوهیدرات های فرآوری شده را کاهش دهید.

یکی از مطالعات گسترده انجام شده در این زمینه به بررسی بیش از ۳۰۰۰ فرد بزرگسال چاق پرداخت. این افراد با رژیم های لاغری که محتوی کالری کمتری بودند، توانستند به روند کاهش وزن دست پیدا کنند. فاکتور فعالیت و ورزش مداوم نیز در روند کاهش وزن آنها در نظر گرفته نشده بود. این افراد که پس از کاهش وزن موفق به حفظ آن نیز شدند، توجه محققان را به نکته جالبی جلب کردند که همانا عدم تاثیر فراوان ورزش بر لاغر شدن بود.

1

پروفسور «فیلیپ استفورث» استادیار دانشگاه تکزاس، می گوید، یکی از دلایلی که تغذیه برای کاهش وزن موثرتر عمل می کند، تصور و باور نادرست افراد در مورد ورزش کردن است چرا که بسیاری گمان می کنند با ورزش کردن قادر به سوزاندن کالری های فراوانی هستند.

زمانی که پای غذاهای بسیار پرکالری کنونی از جمله انواع برگرها، سیب زمینی های سرخ شده و میلک شیک ها به میان می آید، این روند با چالش بیشتری نیز همراه خواهد شد چرا که این خوراکی ها، عمدتا کالری های بسیار بالایی دارند و برای سوزاندن آنها باید بیش از اندازه نیاز بدن ورزش کرد.

پروفسور «استفورث» بر این باور است برای اینکه بتوانید ۳۵۰۰ کالری انرژی را بسوزانید باید ۳۵ مایل (حدود ۶۰۰۰ متر) راه بروید که البته مسافت زیادی نیز به شمار می آید. البته وی نقش موثر و مفید پیاده روی را به طور کامل زیر سئوال نمی برد.

در مطالعه دیگری نیز پژوهشگران در یک دوره یک ساله وضعیت رژیم غذایی و فعالیت های بدنی بیش از ۱۰۰۰ فرد بزرگسال را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که افرادی که از هر دو عامل تغذیه و ورزش برای کاهش وزن بهره بردند، توفیق بیشتری را در مقایسه با کسانی که تنها رژیم یا ورزش را در برنامه خود داشتند، وزن کم کردند.

نتیجه پژوهش های متعدد این نتیجه را بدست آورده که ایروبیک می تواند همچون یک دارو عمل کند و نه تنها ورزشی است که در آن فرد بسیار عرق می کند بلکه در وضعیت خلق و خوی وی نیز تاثیر فراوانی دارد. به علاوه از عواملی که سبب پیری زودرس می شوند جلوگیری کرده و به تقویت حافظه نیز می انجامد.

بلاتی می افزاید: “اگرچه ورزش نکته کلیدی و عامل اصلی کاهش وزن به شمار نمی آید اما در بهبود وضعیت سلامت خصوصا سلامت روان افراد بسیار موثر است.”

منبع: businessinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود