راهنمای جامع سفر به جزیره پوکت؛ بهشت تایلند [قسمت اول]

راهنمای جامع سفر به جزیره پوکت؛ بهشت تایلند [قسمت اول]

تایلند، سال‌هاست که یکی از ارزان ترین و راحت ترین مقصدهای گردشگری ایرانیان در جنوب شرق آسیا بوده و با وجود فاصله زیادی که با کشورمان دارد، اما همچنان یکی از اولویت های گردشگری آسیایی ایرانیان در چند دهه اخیر به شمار آمده است. مردمانی خونگرم، طبیعی سرسبز و سبک زندگی جذاب و رنگارنگ و شاد تایلندی ها در کنار فرصت های گردشگری و طبیعت گردی این کشور برنج خیز آسیا، سبب شده تا همچون مالزی و هندوستان، تایلند یک مقصد گردشگری سهل الوصول برای سلایق گوناگون باشد.

با توجه به اینکه در ماه های آینده حجم گردشگران ایرانی به مقصد شهرهای مختلف تایلند افزایش پیدا می کند، سرویس گردشگری روزیاتو در گفتار امروز، راهنمای جامع سفر به پوکت، مقصد جذاب ساحل گردی و ماساژ و استراحت تایلند را ارائه می کند تا برای علاقمندان به این منطقه از قاره کهن، اطلاعات مورد نیاز در گفتاری کامل، فراهم باشد.

با قسمت اول پوکت گردی همراه ما باشید.

چرا پوکت؟

تایلند، یکی از مقصدهای گردشگری معروف آسیا در چند دهه اخیر است. یکی از مهم ترین دلایل سفر گردشگران به این کشور، ارزان بودن گردش و اقامت در آن است که به نسبت سنگاپور و مالزی، وضعیت بهتری دارد. از طرفی، بسیاری از شهروندان کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی، برای سفر توریستی به تایلند،‌ نیازمند روادید خاصی نیستند تا به نوعی، دریافت روادید تایلند به نسبت برخی از مقصدهای گردشگری آسیا و قاره سبز، بسیار آسان و ارزان است.

تایلند،‌ کشور غذاهای رنگارنگ و طبیعتی سر سبز و شگفت انگیز است و به همین خاطر، آب و هوای معتدلش، مشتاقان بسیاری به خصوص از مناطق سرد دنیا مانند اسکاندیناوی و روسیه دارد. یکی از مقصدهای گردشگری جذاب و پر مسافر تایلند، جزیره زیبای پوکت است که اگر چه برای گردشگران حرفه ای هیجانی، جذابیت های رویایی مالدیو را ندارد، اما به هر حال، به اندازه کافی زمینه گردشگری ارزان و جذاب را در اختیار جهانگردان قرار می دهد.

پوکت با نام مروارید دریای آندامان نیز شناخته می شود و به سبب سواحل زیبای خود و غواصی در آب های شفاف آن شهرت دارد.بیش از نیمی از این جزیره را جنگل فرا گرفته و از شمال تا جنوب آن کوه هایی کشیده شده اند.نام پوکت از واژه ای مالزیایی به معنای کوه یا تپه گرفته شده زیرا از دور به این شکل به نظر می رسد.

پوکت بزرگترین جزیره تایلند ومهم ترین استراحتگاه برای تعطیلات در تایلند و آسیاست.در شمال این جزیره فرودگاه بین المللی آن قرار دارد که دسترسی به آن را ممکن ساخته است. بهترین سواحل جزیره پوکت در کناره غربی آن قرار دارند و پاتونگ Patong و کارون Karon از جمله معرف ترین و محبوب ترین این سواحل به شمار می روند. ساحل پاتونگ بسیار وسیع و طولانی است و اغلب مراکز خرید پوکت در آنجا قرار دارند.پوکت که دارای ۳۰ درصد جمعیت مسلمان است، در سال های اخیر همراه با سامویی،در میان ده جزیره محبوب آسیا شناخته شده است.

شهر پوکت پیش از میلاد مسیح کشف شده و بطلمیوس، جغرافیدان یونانی،در قرن سوم پس از میلاد به آن اشاره کرده است. پوکت همواره به دلیل منابع غنی خود مورد توجه تاجران و سیاحان از سراسر دنیا بوده است.زمانی که گردشگری تایلند نخستین بار مطرح شد، پوکت از اولین نقاط این کشور بود که با طبیعت زیبای خود میزبان گردشگران شد. پوکت بزرگترین جزیره تایلند است که در اقیانوس هند و در ۸۶۷ کیلومتری بانکوک قرار دارد.

این جزیره که شهرت و ثروت خود را در ۵ قرن گذشته از طریق استخراج قلع به دست آورده، اکنون تبدیل به قطب گردشگری مهمی در تایلند شده که با سواحل زیبای خود بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جذب می کند.حدود ۷۰ درصد این جزیره کوهستانی است و اغلب اوقات شاهد وزش بادهای موسمی است که هوایی گرم و مرطوب به این جزیره داده اند.

دارای دو فصل خشک و بارانی است، از می تا اکتبر فصل باران و از نوامبر تا آوریل فصل خشک است که دمای هوا در آن زمان کم می شود.( ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد) با وجود اینکه از اوایل دهه ۸۰،گردشگران اصلی ترین درآمد سواحل غربی این جزیره را تشکیل داده اند ولی در عین حال کشاورزی، صید ماهی و میگو و همچنین صید مروارید کماکان از مهمترین مشاغل مردم این جزیره به شمار می آیند.

پوکت، جزیره ای زیبا و وسیع است که طبیعی دلربا داشته و آب های نیلگون و درختان همیشه سرسبزش، یادآور جزایر کرواسی، نگین دریای آدریاتیک یا کازابلانکا، مروارید اقیانوس اطلس در قاره آفریقا است. در صورتی که به پوکت سفر کنید، تفریحات جذاب و بی نظیری در انتظار شماست که با این قیمت و این سطح، در کمتر نقطه ای در آسیا چنین فرصت هایی در اختیار شما خواهد بود.

جزیره ی پوکت واقع در جنوب غربی کشور تایلند، یکی از افسانه ای ترین مناطق توریستی جهان به شمار می رود. بسیاری از توریست ها معتقدند این شهر تمام ویژگی های لازم برای یک تعطیلات عالی را دارد. در اینجا سواحل شنی زیبایی وجود دارد که چندین مایل در کناره ی دریا گسترده شده اند و آبی گرم و زلال مملو از جاذبه های زیر آبی آن که برای غواصی مناسبند، یادآور ماسه های طلایی سواحل وارنا بلغارستان است.

سواحل غربی پوکت مخلوطی از خلیج شنی، برآمدگی های سنگی و پرتگاه های عظیم آهکی به همراه چندین ناحیه ی مهم توریستی مانند ساحل کامالا، ساحل کارون و ساحل پاتونگ است که برای عاشقان ساحل گردی های رمانتیک، انتخاب خوبی به نظر می رسد. کسانی که به دنبال جایی به جز ساحل هستند، می توانند تورهای جنگل های سرسبز گرمسیری، جنگل های گسترده ی نارگیل، شالیزارها، سواری روی فیل ها، موج سواری، قایق سواری با قایق های بامبو و حتی بانجی جامپینگ را تجربه کنند.

شلوغ ترین فصل در پوکت، زمان سال نو میلادی و عید کریسمس است. مهم ترین جاذبه پوکت که از دهه ۶۰ به عنوان استراحت گاهی ساحلی شناخته شده، سواحل زیبای آن است.

p27
تصویری از اقامتگاه های Bamboo House در جزیره پوکت تایلند

سواحل پوکت در تایلند حرف اول را می زنند که از جمله آنها ساحل زیبای Karon با بیش از ۳ کیلومتر پهنا ، محلی بکر و دست نخورده و دارای اقامتگاه های ویژه ای مثل Best Western Phuket Ocean Resort و Bamboo House Phuket است.

p26
BEST WESTERN Phuket Ocean Resort

منطقه بکر و زیبا پوکت، سالانه صدها هزار گردشگر را از اقصی نقاط جهان به سمت خود می کشاند و البته ظرفیت های اقامتی و گردشگری به نسبت خوبی هم در اختیار گردشگران قرار می دهد. برای اینکه درک بهتری از گردشگری به پوکت داشته باشید، سفر را از گام اول که تهیه روادید است آغاز می کنیم تا اگر عزیزانی هنوز موفق به دریافت گذرنامه نشده اند، از شیوه دریافت آن تا اقدام برای سفر به تایلند و گردش در پوکت، راهنمای جامعی را در اختیار داشته باشند.

مدارک و هزینه های مورد نیاز قبل از سفر

p28

توجه داشته باشید که پیش از سفر به تایلند، مهم ترین مدرکی که نیاز دارید در کنار بلیط، گذرنامه است که حداقل باید ۶ ماه اعتبار داشته باشد و حداقل ۲ صفحه خالی در آن موجود باشد. اگر گذرنامه شما تا زمان حرکت، کمتر از ۶ ماه اعتبار دارد، در اسرع وقت با مراجعه به پلیس +۱۰ نسبت به تعویض گذرنامه اقدام کنید.

هزینه های گذرنامه در سال ۱۳۹۶، شامل هزینه ۱۰ هزار ریالی بابت دریافت شناسه، هزینه ۳۷۵۰۰ ریالی بابت تعرفه شهرداری، هزینه ۷۵۰ هزار ریالی بابت خزانه داری استان بابت تعرفه صدور گذرنامه و هزینه ۲۹۳۰۰۰ ریالی بابت خدمات دفاتر پلیس +۱۰ در سراسر کشور است.

دریافت گذرنامه معمولا کمتر از ۷۲ ساعت انجام می شود و درب منزل یا محل کار تحویل خواهید گرفت. در صورتی که سفر شما خیلی فوری باشد، با مراجعه به مرکز اصلی صدور گذرنامه، ظرف ۲۴ ساعت با ارائه مدارک مثبت، گذرنامه صادر و در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

دریافت روادید گردشگری کوتاه مدت تایلند، بر خلاف روادید شنگن، سریع و آسان و حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت که معمولا روی هزینه نهایی تورهای گروهی گردشگری لحاظ می شود و مدیر آژانس، این روادید را برای شما دریافت خواهد کرد.

اما اگر خودتان قصد دریافت روادید گردشگری به تایلند را دارید، باید به مواردی توجه کنید. توجه داشته باشید که در صورتی که خواهان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تایلند هستید، می بایست روادیددانشجویی بلند مدت دریافت کنید که شرایط و هزینه های خاص خود را دارد و باید با سفارت تایلند در تهران تماس بگیرید.

مدارک و هزینه های دریافت روادید سفر به تایلند

p29

برای سفر به پوکت، نیازمند دریافت روادید تایلند هستید. اما این روادید، سریع و آسان صادر می شود و مدارک خاصی نیاز ندارد. مدارکی که برای اقدام روادید نیاز دارید شامل: اصل و کپی بلیط رفت و برگشت به مقصد تایلند، یک قطعه عکس رنگی، تکمیل فرم درخواست روادید تایلند به زبان انگلیسی، کارت ملی، ترجمه شناسنامه و اصل گذرنامه است.

سفارت تایلند برای متقاضیان ایرانی سفر به این کشور، ۲ نوع روادید توریستی و تجاری صادر می کند که دریافت روادید توریستی، معمولا ظرف ۷۲ ساعت انجام می شود. در صورتی که از طریق دفاتر مسافرتی اقدام به دریافت روادید تایلند بکنید، ظرف یک هفته یا کم تر روادید را دریافت می کنند. دریافت روادید فوری تایلند، بیش از ۲۰۰ هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت. برای آشنایی با قوانین جدید، به درگاه سفارت تایلند مراجعه کنید.

p30
ساختار روادید گردشگری تایلند

مشخصات سفارت تایلند در تهران

  • آدرس: بهارستان، روبروی بیمارستان طرفه، کوچه استقلال پلاک ۳
  • شماره تلفن: ۷۷۵۳۱۴۳۳-۲۱
  • شماره فکس: ۷۷۵۳۲۰۲۲-۰۲۱
  • ساعات کار: یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰
  • زمان دریافت مدارک: از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰
  • امور مربوط به دریافت ویزا: از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۶

حال که با شیوه دریافت گذرنامه و مدارک مورد نیاز دریافت روادید توریستی عادی و فوری تایلند آشنا شدید، بد نیست که کمی درباره روش های سفر به این کشور به خصوص به مقصد پوکت بدانیم.

هزینه های سفر به پوکت

p31

همچون اکثر مقصدهای گردشگری پر مسافر آسیا و اروپا، تایلند هم در فصول مختلف سال، شاهد قیمت های گردشگری متفاوتی است. هر چقدر به فصل گرما و ساحل گردی نزدیک شویم، هزینه های سفر به تایلند افزایش پیدا می کند و هر چقدر از تعطیلات تابستانی خارج و وارد زمستان شویم، بر میزان سفرها تا حدودی کاسته می شود بالطبع، شاهد افت محسوس قیمت ها به خصوص تورهای لحظه آخری هستیم.

چه زمانی به پوکت سفر کنیم؟

p32
بهترین فصل سفر به پوکت تایلند، تابستان هر سال نیست!

این سوال بسیاری از علاقمندان سفر به تایلند به خصوص مشتاقان جزیره گردی رویایی در پوکت است. بهترین فصل سفر به پوکت که اقلیمی گرمسیری در جنوب شرق آسیا دارد، نوامبر تا فوریه هر سال (آبان تا بهمن) هست که هوا خنک می شود و اگر به این جزیره در این بازه زمانی سفر کرده باشید، با حجم بالای گردشگر مواجه خواهید شد.

در این بازه زمانی، دمای هوا میان ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد متغیر خواهد بود و می توان آن را خنک ترین و خشک ترین روزهای پوکت نام گذاری کرد. بنابراین می توان گفت آبان تا بهمن بهترین زمان برای لذت بردن از سواحل بهشتی پوکت و کیف کردن با تفریحات آبی این جزیره است.

البته آب و هوای پوکت از ماه اسفند تا آخر اردیبهشت که مسافران نوروزی ایران، رهسپار این دیار می شوند، گرم ترین روزهای خود را بر خلاف آنتالیا که یکی از خنک ترین ایام خود را سپری می کند، تجربه خواهد کرد. چرا که دمای هوا اغلب بین  ۳۵ درجه سانتیگراد تا ۴۰ درجه سانتیگراد است. از همه بدتر، رطوبت بالایی را تجربه می کنیم.

p33
۴ ماهه نخست سال میلادی، بهترین زمان سفر به جزیره دیدنی پوکت تایلند است

توجه داشته باشید که از فروردین و یا ماه اپریل، زمان سفر به جزیره پوکت شروع شده و شاهد افزایش رشد گردشگر به این منطقه در تاینلد هستیم. در این هنگام می توانید شاهد فستیوال سونکران، جشن سال نوی تایلندی ها باشید.

اگر قصد دارید در فصل تابستان ایران یعنی از خرداد ماه تا اواخر شهریور، رهسپار پوکت شوید، باید بدانید که فصل بارش های موسمی را تجربه خواهید کرد. اگر چه دمای هوا خیلی بالا نیست، اما اغلب در حدود ۳۰ درجه سانتیگراد است. اما برای برخی از گردشگران فراری از بارش های سیل آسا، این زمان دلیل چندان خوبی برای سفر باقی نمی گذارد. اما اگر با باران مشکلی ندارید، در عوض می توانید از رطوبت پایین هوا و قیمت های بسیار پایین همه چیز لذت ببرید.

خوشبختانه سفر به پوکت در فصل تابستان، همچون سفر به مناطق سرد اروپا در زمستان، فرصت های گردشگری ارزان را در اختیار گردشگران خودمانی قرار می دهد.  بارانی ترین زمان جزیر ه پوکت در طی ماه های اردیبهشت، شهریور و می است و باقی روزها بارش مداوم باران کم تر پیش می آید.

بنابراین بهترین زمان سفر به پوکت در طی ماه های آذر تا ابتدای فروردین است. در این زمان رطوبت هوا چندان نیست و نسیم خنک شما را سر ذوق می آورد. دمای هوا در حدود ۲۴ تا ۳۲ درجه سانتیگراد می باشد و خبری از باران های موسمی و سیل آسا هم نیست و البته قیمت ها نیز، کمی سر ناسازگاری با گردشگری مقرون به صرفه (BUDGET TRAVEL)‌ دارد.

دسترسی به پوکت

p34
THAI AIRWAYS

بهترین و سریعترین راه دسترسی به پوکت از طریق پرواز به مقصد فرودگاه بین المللی آن است که در شمال این جزیره قرار دارد. خطوط هوایی ایراسیا (Air Asia)، تای ایرویز (Thai AirWays)، اورینت تای(Orient Thai) و نوک ایر (nok Air) هر روز از بانکوک برای پوکت پرواز دارند که مدت زمان آن نیز حدود ۷۰ دقیقه است.

p35
AIR ASIA

محدودیت بار در پروازهای پوکت برای: ایراسیا پانزده کیلو ( اضافه بار برای هر کیلو حدود ۳ دلار ) تای ایرویز بیست و پنج کیلو ( اضافه بار برای هر کیلو حدود ۲ دلار ) اورینت تای بیست کیلو است. از این رو مسافرانی که قصد خرید بیشتری در بانکوک دارند، بهتر است که شهر پوکت را ابتدای سفر خود قرار دهند! البته این محدودیت ها ممکن است در هر فصل تغییر کند. لذا برای کسب اطلاعات بیشتر  به درگاه اطلاع رسانی ایرلاین ها مراجعه کنید.

p36
ORIENT THAI

تورهای پوکت

بسیاری از هموطنان در زمان سفر به تایلند، از تورهای گردشگری اختصاصی  استفاده می کنند. در این حالت ۲ نوع تور وجود دارد. توری که شما را فقط به پوکت می برد. شبیه توری که شما را فقط به باتومی گرجستان می برد. اما تور دیگری هم هست که علاوه بر پوکت، چند شب اقامت در بانکوک را نیز در برنامه خواهید داشت و برای کسانی که علاقمند به بانکوک گردی هستند، این تور ارزشمند خواهد بود.

به هر حال، بانکوک، پایتخت تایلند است و مقصدهای گردشگری هنری و طبیعت گردی و تفریحی و تجاری و خرید مخصوص به خود را دارد. در تورهای مخصوص پوکت که مقصد گردشگری فقط پوکت است و چند ساعت توقف در بانکوک دارد، معمولا ۷ شب و ۸ روز در این جزیره خواهید بود. هزینه، بر اساس قیمت هتل و نوع هواپیما و خدماتی که به شما ارائه می شود متفاوت است.

طیف هزینه های تور اختصاصی به پوکت بین ۲ میلیون تا ۸ میلیون بر اساس هتل و خدمات متفاوت است. اما این هزینه ها در زمانی که اصطلاحا high-season نباشد، کاهش محسوس پیدا می کند.

در تورهای ترکیبی سفر به تایلند، ما شاهد مدت زمانی ۶ شب و ۷ روز یا همان ۷ شب و ۸ روز هستیم. یا این تفاوت که ۳ شب یا ۴ شب در پوکت و مابقی در پایتخت تایلند اقامت خواهید داشت. طیف هزینه ها نیز معمولا بین ۱.۵ میلیون تومان تا ۸ میلیون تومان متغیر خواهد بود. به دلیل رقابت بالای آژانس ها و تخفیف های مکرر هتل های گردشگری تایلند، می توانید قیمت های مختلفی را پیدا کنید.

اما در انتهای این گفتار، نکاتی درباره انتخاب تور خوب پوکت گردی ارائه می کنیم که می تواند راهنمای خوبی برای مشتاقان سفر به این جزیره زیبا باشد.

نکته هایی در حمل و نقل در پوکت

توک توک: بهترین راه برای طی کردن مسیرهای کوتاه، استفاده از توک توک هاست. توک توک ها نوعی تاکسی های بسیار کوچک و عمومی هستند که قیمت نسبتا مناسبی دارند و برای مسافت های کوتاه حدود ۴۰ تا ۱۰۰ بات (حدود ۵ تا ۱۱ هزار تومان) می شوند.

اتوبوس محلی: سانگسیو (songthae ) نوعی اتوبوس محلی در تایوان است که روزانه بین ساعات ۷ تا ۱۸ در شهر فعالیت می کنند. مقاصد این اتوبوس ها به زبان انگلیسی و بر روی بدنه آن ها درج شده است. این اتوبوس ها ایستگاه مشخصی ندارند و بنابراین هر جا که خواستید می توانید زا اتوبوس پیاده شوید. این اتوبوس ها به دو رنگ دیده می شوند که اتوبوس های آبی هزینه ای در حدود ۳۰-۴۰ بات (حدود ۳ تا ۴ هزار تومان) و اتوبوس های صورتی نیز در حدود ۱۰ بات (هزار تومان) می باشند.

تاکسی موتوری: یکی از راه های ارزان گشت و گذار برای مسافت های کوتاه، تاکسی های موتوری هستند. البته باید بدانید امنیت چندانی ندارند و هزینه آن ها بسته به مسیر و قدرت چانه زنی شما متفاوت خواهد بود.

اجاره ماشین: با هزینه ای در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ بات (حدود ۱۱۰ تا ۱۳۰ هزار تومان) می توانید یک ماشین را برای یک روز اجاره کنید. ۶- اجاره موتور: می توانید با هزینه ۲۰۰ بات در روز (حدود ۲۲ هزار تومان)، موتورسیکلتی را اجاره کنید. البته اگر موتور را برای یک هفته یا بیش تر بخواهید، می توانی با روزی ۱۵۰ بات (حدود ۱۷ هزار تومان) قرارداد ببندید.

قایق: برای گشت و گذار در اطراف جزیره پوکت، می توانید از قایق استفاده کنید. برای هزینه نهایی پیش از آن که سوار قایق شوید با صاحب آن مذاکره کنید. با این حال قیمت قایق سواری برای هر ساعت حدود ۵۰۰ بات (حدود ۵۵ هزار تومان) خواهد بود و هزینه اجراه یک روزه نهایتا ۱۸۰۰ بات (حدود ۱۹۸ هزار تومان) می شود.

تخمین نسبی هزینه های سفر به پوکت در سال ۹۶

در جزیره زیبا پوکت بیش از دو هزار نوع اقامتگاه مختلف به چشم می خورد که از هتلی لوکس تا محل خوابی مناسب متفاوت اند. پیش از آن که به هزینه های انواع هتل ها، هتل آپارتمان ها و هاستل ها بپردازیم.

در زیر طیف هزینه هر نوع هتل در هر شب ارائه شده است.

  • هتل های ۱ ستاره: بین ۲۰۰-۱۶۰۰ بات؛ حدود ۲۲-۱۷۷ هزار تومان
  • هتل های ۲ ستاره: بین ۳۰۰-۲۸۰۰ بات؛ حدود ۳۳-۳۰۰ هزار تومان
  • هتل های ۳ ستاره: بین ۳۰۰-۳۱۰۰ بات؛ حدود ۳۳-۳۴۰ هزار تومان
  • هتل های ۴ ستاره: بین ۶۵۰ تا ۹۰۰۰ بات؛ حدود ۷۰-۹۹۰ هزار تومان
  • هتل های ۵ ستاره: بین ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰۰ بات؛ حدود ۲۴۰ هزار تا ۲.۷ میلیون تومان

مهمان خانه و هتل آپارتمان: هزینه ‌ها بسته به محل آپارتمان، تعداد اتاق‌ها، فاصله تا مرکز شهر و امکانات آن متفاوت است.

حدود ۶۰۰ هتل آپارتمان، مهمان خانه و هاستل در جزیره پوکت به چشم می خورد. هزینه ها از شبی ۱۰۰-۲۰۰۰ بات متفاوت است. (حدود ۱۱-۲۲۰ هزار تومان)

سفر شخصی به پوکت

p37
اگر قصد همسفریابی و همچنین آشنایی با مقصدهای گردشگری پوکت را دارید، از لونلی پلنت استفاده کنید

اگر  خواهان سفر انفرادی به پوکت هستید و خوتان قصد دارید تا محل های اقامت را در این جزیره، اینترنتی رزرو کرده و دنبال روادید و رزرو بلیط هوایپما باشید، باید همه کارها را خودتان بکنید و به همین خاطر، اشراف اطلاعاتی نیاز دارید. از بوکنیگ، اکسپدیا، هتلز و توصیه های پوکت گردی کاربران لونلی پلنت و تریپ ادوایزر و درگاه های اطلاع رسانی مهمی مانند ویکی تراول استفاده کنید.

برای سفر به پوکت، باید اول بانکوک رفته و از آنجا پرواز دیگری گرفته و به این جزیره بروید. هیچ پرواز ایرانی مستقیمی به پوکت نداریم و باید حتما از بانکوک سفر کنید. تهران پوکت با پروازهای خارجی، بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار هزینه در بر خواهد داشت که برای کسانی که خواهان عدم توقف هستند، این هزینه مطلوب است.

p38
قریب به ۸۰۰ هزار توصیه پوکت گردی توسط کاربران تریپ ادوایزر در اختیار علاقمندان سفر به بزرگ ترین جزیره تایلند است

شما از مشهد هم میتوانید به پوکت بروید که حدود ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار هزینه در بر خواهد داشت. از شیراز نیز به مقصد پوکت، متوسط هزینه بلیط هواپیمای شما بین ۶۵۰ تا ۹۰۰ دلار خواهد شد که البته این قیمت ها در ماه های مختلف سال متفاوت خواهد بود. از قطر ایر لاین و ترکیش ایر ویز و الاتحاد و دیگر هواپیمایی های بین المللی میتوانید اطلاعات لحظه ای بدست آورید.

روزانه پروازهای زیادی بین تهران و پوکت با یک توقف در بانکوک صورت می گیرد که هزینه زیادی هم ندارد. از تهران تا بانکوک در صورتی که خواهان دریافت بلیط باشید، شاید هزینه بلیط رفت و برگشت شما از هزینه یک تور ترکیبی بیشتر شود. اما به هر حال، بلیط بانکوک به پوکت کمتر از ۱۰۰ دلار است.

نگاهی به واحد پول تایلند

p39

یکی از موضوعات مهمی که در سفر به تایلند باید در نظر داشته باشید، هزینه های تبدیل ارز ریال به بت،‌ واحد پول تایلند است. حتی الامکان در سفر به این کشور، مقداری پول خرد به همراه داشته باشید تا هنگامی که نیاز شد، از این سکه ها استفاده کنید. قابل ذکر است که معمولا صرافی ها، پول های سکه ای را تعویض نمی کنند. واحد پول تایلند با نماد THB نشان داده می شود و برای تبادل ارزش ریال به بت تایلند از این درگاه استفاده کنید.

از جمله اسکناس های رایج تایلند می توان به ۲۰ بت سبز رنگ، ۵۰ بت آبی رنگ، ۱۰۰ بت قرمز رنگ، ۵۰۰ بت ارغوانی رنگ و ۱۰۰۰ بت قهوه ای رنگ اشاره کرد.

در نگهداری بت قهوه ای دقت کنید که تقریبا به اندازه یک ایران چک یک میلیون ریالی ما ارزش دارد. هر ۱ بت یا بات تایلند، برابر با ۱۰۰ ستنگ است. سکه های  تایلندی به صورت ۱، ۲، ۵ و ۱۰ و بعضا سکه های ۲۵ و ۵۰ بتی دیده می شود.

چون سطح قیمت ها در جزیره پوکت به نسبت تهران و مراکز استان ها بالاتر است، می بایست برنامه ریزی سفر خود را با اشراف اطلاعاتی نسبت به هزینه ها انجام دهید تا از ارز برای زیادی سفر شما پرهیز کند و حداکثر استفاده از پوکت گردی با کمترین هزینه را داشته باشید. البته توجه کنید که خورد و خوارک در این جزیره نیلگون آرام، یکی از از جذاب ترین و در عین حال ارزان ترین بخش های سفر است.

هزینه های حمل و نقل در  پوکت

p40
پوکت گرچه جزیره است، اما بسیار بزرگ است و برای دیدن آن،‌ حتما نیاز به وسایل حمل و نقل عمومی یا خصوصی دارید. وسایل حمل و نقل در این جزیره بر خلاف بانکوک، گسترده و مدرن نیست و هزینه های بالایی دارد. بهترین گزینه،‌ استفاده از تاکسی های عمومی است که شما را به نقاط مختلف جزیره می برد. برخی از هتل های پوکت، امکانات گردشگری جزیره دارند و شما از پرداخت هزینه های اضافی در امان هستید. البته اجاره کردن موتور سیکلت یا خودرو در جزیره پوکت نیز توسط برخی از شرکت ها مانند این شرکت، امکان پذیر است.

p41

هزینه تاکسی برای سفرهای کوتاه، حدود ۲۵ هزار تومان است. در صورتی که از اتوبوس استفاده کنید، بلیط ۱۰ تا ۴۵ بتی ارائه می شود که بستگی به طول مسافت شما دارد. اجاره ماشین نیز روزانه کم تر از ۱۲۰ هزار تومان هزینه در برخواهد داشت. توجه داشته باشید که اجاره موتور برای ساحل گردی در پوکت نیز روزانه ۲۰ هزار تومان است که برای گردشگران هیجانی و غیر خانواده، انتخاب خوبی خواهد بود.

p42

تاکسی های آبی رنگ در  پوکت که به تهویه مطبوع هم مجهز هستند، یکی دیگر از انتخاب های حمل و نقل در این جزیره تایلند است که معمولا با استقبال گردشگران نیز مواجه می شود.

سیستم حمل و نقل با تاکسی

تاکسی های آبی رنگ در پوکت، بعضا ISUZU  های جدید است. البته پیدا کردن تاکسی های مجهز به تاکسی متر در این جزیره کمی دشوار است. برای همین، گاها راننده ها با مسافران بر سر تعرفه ها و مبلغ نهایی، مجادله دارند. هزینه ورودی تاکسی های رسمی مانند تاکسی های فرودگاهی، حدود ۲۴ هزار تومان است و به ازای هر کیلومتر، از شما ۳۵ بت دریافت می کنند. البته اگر تاکسی ۱ ساعت منتظر شما باشد در هر مقصدی، چند صد بت دریافت می کند که میتوانید با چانه زدن، مبلغ را کاهش دهید.

اگر در استفاده از تاکسی، بین ۳ تا ۵ کیلومتر را طی کنید، حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ بت باید پرداخت کنید. این هزینه برای مسافت های ۸ تا ۱۲ کیلومتر، حدود ۵۵۰ بت و برای مسافت های بیش از ۲۰ کیلومتر، حدود ۹۰۰ بت خواهد شد.

هزینه های توک توک در پوکت

p43
توک توک های قرمز و نارنجی رنگ، از ارزان ترین وسایل حمل و نقل عمومی کوچک در جزیره پوکت تایلند هستند

یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در جزیر پوکت تایلند، برای طی کردن مسیرهای کوتاه،‌ همین توک توک ها هستند. توک توک یعنی  تاکسی های خیلی کوچک که قیمت مناسبی دارند و برای مسافت های کوتاه، با کم  تر از ۸۰ بت می توان با آن ها طی مسیر کرد و تعدادشان هم در جزیره زیاد است. البته شب ها شاید مجبور به پرداخت هزینه بیشتری شوید.

پوکت گردی با اتوبوس سانگسیو

p44
اتوبوس های صورتی رنگ در جزیره پوکت تایلند که از ارزان ترین وسایل حمل و نقل در جزیره هستند

سانگسیوها، از جمله وسایل حمل و نقل عمومی در جزیره پوکت تایلند هستند که تقریبا ۱۸ ساعت در روز فعالند. مقصدهای این اتوبوس ها به زبان انگلیسی بر روی آن ها همانطور که در شکل بالا مشاهده می کنید، درج شده است، ایستگاه خاصی ندارند و میتوانید هر جا خواستید از اتوبوس پیاده شوید. این اتوبوس های آبی رنگ بین ۳۰ تا ۴۰ بت دریافت می کنند. البته اتوبوس های صورتی نیز وجود دارد که ۱۰ بت قیمت دارند.

نکاتی درباره فانتاسی شو معروف پوکت

یکی از معروف ترین فرصت های گردشگری و تفریح هیجانی در جزیره مرجانی پوکت تایلند را باید فانتاسی شو دانست که مخاطبان بسیاری از سراسر جهان دارد.

فانتاسی شو در ساحل کامالا از بهترین دیدنی های تایلند و بزرگترین نمایشی است که در این جزیره برگزار می شود.نمایش طناب و بند بازی، اجراهای گروهی با فیل ها و سایر حیوانات و همچنین اجرای نمایش های داستانی، آمیزه ای از سنت و خیال که برای شما شبی یاد ماندنی را رقم خواهد زد.

فانتاسی شو از بهترین تفریحات پوکت به شمار می رود که جذاب و دیدنی، فوق العاده تاثیر گذار و مفرح می باشد. و یکی از بزرگ ترین نمایش هایی است که در آسیا برگزار می شود و بازی ها و سرگرمی های متنوع و فروشگاه های متعدد، کاخ فیل ها، حیات وحش دیدنی، و رستوران ها و دکه های فست فود در این مکان یافت می شود.

که با وجود ساختمان ها و معماری بی نظیر آن، فروشنده های حرفه ای، و فیل های سیرک فرز و زرنگ، یکی از بهترین های تایلند می باشد .و بزرگترین پارک فرهنگی به شمار می رود. در این منطقه روستایی فروشگاه های بسیار متنوع وجود دارد که تی شرت، لباس شنا و جواهرات را به فروش می رسانند.

بازی های کارناوال فیل سواری و رستوران های بسیاری در آنجا وجود دارد. در این نماشگاه همه چیز برای تفریح و سرگرمی و غذاهای لذیذ تایلندی برای شما مهیاست. بهتر است حتی یک ثانیه از این تفریحات را از دست ندهید! برای راحتی میهمانان و گردشگران در هر نقطه از این منطقه تاکسی سرویس ها و خدمه مهربان منتظر خدمت رسانی می باشند. در فانتاسی شو پوکت علاوه بر رستوران، کاخ فیل ها، تاتر جادوئی و کاخ صدساله، معبد آنگکور نیز بسیار زیبا و تاثیرگذار می باشد.

در سالن رستوران گلدن کیناره، ۴۰۰۰ صندلی برای میهمانان وجود دارد و بنابراین شما برای یافتن جای نشستن به دردسر نمی افتید. ۲ تا از بوفه ها در این رستوران ترکیبی از غذاهای بین المللی و تایلندی را سرو می کنند در حالی که منوی غذای آن را بروی میز ورودی خواهید یافت. قبل از غذا فنجان قهوه و پس از آن دسری خوشمزه برای شما سرو می شود.

قبل از شروع نمایش که از بهترین دیدنی های پوکت می باشد، شما دائما در حال تفریح و سرگرمی هستید که متوجه گذر زمان نمی شوید. همچنین در کنار ساحل بازی های مختلفی برای سرگرم نمودن کودکان فراهم آمده است. از فروشگاه های این منطقه سوغاتی و یادگاری های جالبی را می توان تهیه نمود. از نمایشگاه لباس و عکس سنتی تایلند نیز دیدن کنید.

قایق گردی در پوکت

اگر به فنون قایق سواری و قایق گردی آشنا هستید، می توانید به منظور گشت و گذار در اطراف جزیره پوکت، از قایق استفاده کنید. برای هزینه نهایی پیش از آنکه سوار قایق شوید، با صاحب آن چانه بزنید تا در قیمت تخفیف بگیرید. هر ساعت حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ بت باید پرداخت کنید و هزینه اجاره یک روز کامل هم به ندرت بیش از ۱۵۰۰ بت می شود.

این مطلب ادامه دارد. در قسمت دوم به معرفی تفریحات و گردشگری جذاب این جزیره خواهیم پرداخت.

منبع: Phuket ، ThaiPBS ، Trip Advisor ،
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • bahar فروردین ۲۱, ۱۳۹۸

    ممنون بابت مطالب خوبتون.. اگر دنبال خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل هستید هم من سایت بلیطجا رو پیشنهاد میدم