راهنمای جامع سفر به مسکو؛ گشتی در ۲۰ مقصد گردشگری پایتخت تزارها [قسمت دوم]

راهنمای جامع سفر به مسکو؛ گشتی در ۲۰ مقصد گردشگری پایتخت تزارها [قسمت دوم]

در قسمت اول این مطلب در مورد اینکه چرا به روسیه سفر کنید، اطلاعات جغرافیایی این کشور و راهنمای دریافت ویزا و آنچه در سفر به مسکو باید بدانید برایتان توضیح دادیم. در این شماره نیز به معرفی جاذبه های این کشور پهناور می پردازیم.

برای این منظور با روزیاتو همراه باشید.

پارک هنر موزن

m39

پارک گردی در همه پایتخت های دنیا، بخشی از ظرفیت های گردشگری شهری را تشکیل می دهد که طرفداران بسیار دارد. به خصوص در فصل تابستان، که هم هوا به یاری گردشگران می آید و هم شهر دیدنی مسکو، ظرفیت های پارک گردی فراوانی را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

از جمله مقصدهای گردشگری جذاب مسکو، پارک هنر Muzeon است. پارکی در نزدیکی گالری Treatykov و خانه هنرمندان روسیه واقع شده که هر دو جا، می توان مقصد هنرگردی در مسکو باشد. آثار هنری زیادی در پارک وجود دارد که تراس های چوبی زیبا و کافه و غرفه های روبازش، فرصت خوبی را برای پیاده روی فراهم می کند. پارک سنترال Gorkiy، فقط ۵ دقیقه با پارگ هنر موزن فاصله دارد. گاردین، این پارک را جواهری بر تاج زرین شهر مسکو می داند.

m44

توجه داشته باشید که پارک گورکی مسکو، یکی از بزرگ ترین پارک های روسیه بوده که با کافه ها، رستوران ها و موزه هنر مدرن و مسیرهای دوچرخه سواری،‌احاطه شده است. همواره این محل مملو از جمعیت است.

گورستان نوودویچی: آرامگاه مشاهیر روسیه

m47
محیط گل کاری شده قبرستان نوودویچ مسکو که آرامگاه مشاهیر روسیه است

نام گورستانی تاریخی و بسیار مشهور در نزدیکی صومعه نوودویچی در مرکز شهر مسکو است. در این گورستان تاریخی بسیاری از افراد مشهور اهل روسیه دفن شده‌اند. در دهه ۱۹۳۰، نویسندگان، هنرمندان سینما و تئاتر، موسیقی‌دانان و چهره‌های معروف در آنجا دفن شدند، افرادی مثل سیرف، یرمولوا، لویتان، روبینشتاین، مایاکفسکی و تریتیاکف.

m48
درب ورودی گورستان نودوویچ مسکو

در نیمه دهه ۱۹۵۰ میلادی بخش دیگری به نوودویچی اضافه شد و گورستان سه بخش پیدا کرد. در حال حاضر حدود هفت هزار قبر در این محوطه مشخص است. حدود ۲۳۰ نفر از آنان لقب «قهرمانان اتحاد شوروی» را دارند که بزرگ‌ترین لقب در رژیم کمونیستی به شمار می‌رفت.

کلیسای نوودویچ

m49

در نزدیکی لوژنیکی یکی از معروف‌ترین دیرها و کلیساهای قدیمی مسکو به نام نوودویچ قرار دارد که از بناهای قدیمی شهر محسوب می‌شود و سالیان سال مورد توجه ادیبان و ادب‌ دوستان بوده است. این کلیسا و دیر به افتخار تسخیر شهر سمولنسک توسط واسیلی سوم، شاهزاده بزرگ مسکو، در جنوب غربی مسکو در منطقه لوژنیکی بنا شد.

این دیر در قرون شانزدهم و هفدهم میلادی، پناهگاه زنانی از اشراف و خانواده سلطنتی بود که تارک دنیا شده و به راهبگی روی آورده‌اند. با روی کار آمدن حکومت کمونیستی، بخشی از دیر به گورستان اختصاص یافت و به محلی برای دفن ثروتمندان منطقه تبدیل شد. کم‌کم این محل یک قبرستان فرا منطقه‌ای شد و توسعه یافت. این رشد به صورتی بود که در پایان قرن نوزدهم مجبور شدند محدوده آن را افزایش دهند. در سال ۱۹۰۴ هم منطقه جدیدی را در بخش جنوبی به آن اضافه کردند.

ساختمان های اطراف وزارت امورخارجه روسیه

m50

با گشت‌ و گذار در خیابان‌ های مسکو متوجه هفت آسمان‌ خراش مشابه می‌شوید که به هفت خواهران مشهور است. هفت خواهران مجموعه‌ای از هفت آسمان‌خراش است که به سبک معماری استالینیستی ساخته‌ شده‌ است (به این ساختمان‌ها هفت خواهران استالین نیز می‌گویند). این بنا ها شاید مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار نگیرند. اما یادگارهایی از دوران گذشته‌ی روسیه است و رویدادهای مختلف سیاسی و تاریخی را به یاد می‌آورد.

این ساختمان‌ های هفت گانه از ساختمان اصلی دانشگاه دولتی مسکو، مجتمع مسکونی در بلوار کاتلنیچسکایا، هتل اوکراین، ساختمان وزارت خارجه روسیه، مجتمع مسکونی در میدان کودرینسکایا، ساختمان اداری مسکونی برج دوشکین نزدیک دروازه‌های سرخ و هتل لنینگراد تشکیل شده است.

تئاتر مالی

m51
تصویر نمای ساختمای قدیمی و دیدنی تئاتر مالی در شهر مسکو که یکی از مقصدهای هنر گردی در این شهر است

تئاتر مالی در ابتدا در سال ۱۸۰۶ در خانه‌ی پاشکوف و سپس در سال ۱۸۲۴ در ساختمان جدید آن در میدان تئاتر، واقع در منطقه‌ی تورسکوی مسکو ایجاد شد. مالی در زبان روسی به معنی «کوچک» است و شاید در مقایسه با تئاتر بولشوی این نام را روی آن گذاشته‌اند. ۴۰ نمایش‌نامه از ۵۴ اثر آلکساندر آستروفسکی برای اولین بار در تئاتر مالی به روی صحنه است.

موزه آرخانگلوسکویه  مسکو

m52
تصویری از محوطه موزه آرخانگلسکویه شهر مسکو که توسط مجسمه های ایتالیایی قرن هجدهم تزیین شده است

موزه Arkhangelskoye مسکو یکی از جذاب ترین عمارت های شهر است که توسط معماران ایتالیایی قرن هجدهم میلادی بنا شده است و خانه شاهزاده هایی همچون شرمتو و یوسوپوف بود. بازدید از این بنا را در سفر به مسکو توصیه می کنیم که یکی از ظرفیت های موزه گردی شهر به شمار می رود.

تئاتر بولوشوی

m53
نمایی از نور پردازی شبانه ساختمان دیدنی تئادر بولوشوی شهر مسکو

مسکو را می توان شهر تئاتر ها نیز برشمرد. تئاتر بولوشوی (Bolshoi) که در قرن ۱۸ بنا شد، فرصتی برای تماشای تئاتر، اوپرا و رقص باله در این شهر هستند. البته تورهای تئاتر به زبان انگلیسی هم برای گردشگران برپا می شود که ۱۳۰۰ روبل قیمت دارد.

اگر به دنبال معماری کلاسیک روسیه هستید، به این محل هنری مسکو سفر کنید. نمادی از معماری کلاسیک روسیه به شمار می رود و قریب به دو قرن است که ستون های محکمش، ماموریت حفظ تاریخ هنر روسیه را دارند. همچنین این مکان، مرکز فرهنگ و هنر موزیکال جهان نیز معرفی شده است.

متاسفانه در قرن ۱۹ سه بار، تالار تئاتر بولشوی مسکو تراژدی آتش سوزی را تجربه کرد و در اثر این آتش سوزی ها تمامی دکوراسیون و آلات موسیقی و باس ها سوختند و آسیب های جدی زیادی به این تالار وارد شد. تئاتر بولشوی مسکو روسیه تنها معماری که توانست سالن تماشاچیان را به شکل یک ساز بزرگ موزیکال طراحی کند، آلبرت کاووس بود.

در این سالن تئاتر همه چیز به صورت تماما آکوستیک انجام شده به طوری که دکور لژ از جنس کاغذ مچاله شده (پاپیه ماشه) ساخته شده است. برای ساخت سقف از چوب استفاده شده و تزئینات و دکور دیوارها و سقف نیز از پانل های چوبی صنوبر استفاده شده است. تئاتر بولشوی بعد از انقلاب سال ۱۹۱۷ در روسیه سالن تئاتر بولشوی مسکو به مدت چند سال تعلیق گردید.

در این چند سال از این تالار برای جلسات مهم همچون کنگره شوراهای سراسری روسیه و کنگره کمینترن استفاده می نمود. همچنین اتحاد جماهیر شوروی نیز در صحنه این تئاتر اعلام شد. در زمان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۱ بمبی از طرف فاشیست ها به ساختمان تئاتر بولشوی مسکو اصابت نمود که آن را دچار خسارات فراوان نمود.

کار بازسازی در سال ۱۹۴۲ شروع و در سال ۱۹۴۳ مجددا این تالار شروع به کار نمود. بعد از این تعمیر نیز تالار تئاتر بولشوی مسکو بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است که یکی از آن ها مربوط به سال های ۲۰۰۵ است که قرار بود در طول ۳ سال این تعمیرات پایان یابد ولی به دلایل متعدد از جمله نامناسب بودن وضعیت اقتصادی و فساد اداری و مالی در روسیه موجب طولانی تر شدن مدت تعمیرات گردید. نهایتا در سال ۲۰۱۳ تالار تئاتر بولشوی مسکو افتتاح شد.

m54
فضای داخلی باشکوه تئاتر جذاب بولوشوی مسکو

دانشگاه دولتی مسکو

مسکو، یکی از بزرگ ترین و تاریخی ترین دانشگاه های جهان را در اختیار دارد. معماری دوران استالین و دپارتمان های فراوان و دانش اموختگان معروف، اهمیت این دانشگاه را برای بازدید افزایش می دهد. اگر قصد دارید در شهر مسکو تحصیل کنید، دانشگاه دولتی مسکو انتخاب خوبی خواهد بود. این دانشگاه، در رشته های مختلف فنی و مهندسی و پزشکی و علوم انسانی، به زبان های مختلف مشغول به فعالیت است و یکی از فرصت های تحصیلی ارزان و ارزشمند در قاره اروپا به شمار می رود.

موزه هنرهای زیبای پوشکین

جای دیگری که معمولا در فهرست گردشگری مسکو گردها قرار می گیرد، موزه دولتی هنرهای زیبا پوشکی بوده  که آثاری ارزشمند را در خود جای داده است. مجموعه هنر مدرن موزوروف و شوکین (جشنواره ای از آثار ونگوگ و ماتیس) و مجموعه مجسمه های یونانی رومی، ۳ ظرفیت موزه پوشکین است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه موزه مراجعه کنید. معماری بنای موزه پوشکین همچون بسیاری از عمارت های تاریخی و بزرگ مسکو، به تنهایی ارزش بازدید و شکار عکس های دیدنی دارد.

کلیسای جامع دورمیشن مسکو

m55

کلیسای جامع دورمیشن مسکو (Dormition Catherdal) از جمله مقصدهای کلیسا گردی در سرزمین کلیساهای با عظمت و بزرگ است. جایی مخصوص عبادت مسیحیان ارتودوکس که با دیوارهای سر به فلک کشیده سفید رنگش و گنبدهای طلایی، نگینی در مسکو است و قدمتش به قرن ۱۴ باز می گردد.  معماری داخلی و بیرون و همچنین ورودیه های بزرگ و درب های طلایی، نمای جذابی از کلیسا گردی در دورمیشن مسکو است.

سوغات روسیه: از خولخوم تا ماتروشکا

در سفر به روسیه، یکی از جذاب ترین بخش های سفر، گشت و گذرا در مغازه هایی است که صنایع دستی و منسوجات و به طور کلی، یادبودهایی فانتزی از مقصدهای گردشگری و تاریخی و باستانی و فرهنگی این دیار را در معرض فروش قرار داده اند و معمولا گردشگران، از آن ها به عنوان سوغات سفر به دیار تزارها استفاده می کنند. اگر به مسکو رفتید، ۵ سوغات مهم این شهر را در نظر داشته باشید.

کهربا

کهربا (Russian amber) صمغ درختانی است که پس از سال‌ها در زیرآب قرارگرفته و با گذر زمانی نزدیک به پنجاه سال تبدیل به یک ماده سخت مانند سنگ شدند و به آن‌ها کهربا گفته می‌شود. طبق تحقیقات نمونه‌های قدیمی این سنگ ارزشمند، تصویری از گذشته زمین را در اختیار محققین می‌گذارد با حشرات، گیاهان و … که در دام این صمغ‌ها افتاده‌اند و به‌راحتی در داخل سنگ‌ها دیده می‌شوند.

m42
کهربا، از ارزان ترین و جذاب ترین هدایایی است که از سفر به مسکو می توان سوغاتی آورد

رنگ این سنگ زیبا نارنجی طلایی است که جلوه‌ی زیادی دارد. طبق اعتقادات مردم روسیه کهربا علاوه بر زیبایی، خواص بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها آرامش بخشی، دفع انرژی‌های منفی و نشاط‌آور بودن آن است. در مناطق دیگری از جهان نیز این سنگ وجود دارد اما بزرگ‌ ترین معدن آن در روسیه قرار دارد و این دلیلی است بر مرغوبیت و کیفیت کهربای روسی که می‌توان به‌عنوان سوغات یا استفاده‌ی شخصی آن را از روسیه تهیه کرد.

معمولاً کهربا زینت بخش وسایلی همچون گردنبند، گوشواره، انگشتر و دیگر زیورآلات و برخی ظروف تزئینی تلقی می‌شود.

روسری روسی

روسری (Russian scarves) همزمان با ورود مسیحیت در کشور روسیه، پدید آمد. کلمه شال هم پس از روسری از زبان فارسی گرفته شد و در روسیه به وجود آمد و به معنای روسری بزرگ که روی آن طرح‌هایی از ترکیب عکس شرقی و سنتی دیده می‌شد. تا مدت‌ها تولید روسری و شال در روسیه به‌صورت سنتی انجام می‌شد اما بعدها شمایل صنعتی به خود گرفت و همزمان با صنعتی شدن شهرت جهانی یافت.

m43
روسری های رنگارنگ، یکی از سوغات جذاب سفر به سرزمین تزار ها است

یکی از مشهور ترین شهرهای تولید روسری پاولوفسکی پاساد است. ویژگی روسری‌ های این شهر زمینه‌ی سورمه‌ای یا سیاه با گل‌ هایی به رنگ‌ های روشن است. این روسری‌ ها علاوه بر کاربرد در فصول سرد به‌عنوان یک هدیه‌ی بی‌نظیر شناخته شده‌اند و از این‌ رو می‌تواند یکی از قشنگ‌ ترین سوغاتی‌ های شما از روسیه باشند.

ظروف خوخولوما

m56
ظروف رنگارنگ و خوش طرح و نقش خوخلوما یکی از صنایع دستی معروف و پر فروش از دیار تزار ها است

یکی از صنایع دستی روسیه، ظروف است که ظروف خولخوم، یکی از آن ها به شمار می رود. ظروف خولخوم روسیه (russian khokhloma)، ظروفی از جنس چوب هستند که زمینه طلایی رنگ دارند و طرح‌های زیبای سنتی روی آن‌ها ایجاد شده‌اند.

برای ایجاد این رنگ طلایی، سطح ظرف را با ترکیب خاصی می‌پوشاند و در کوره قرار می‌دهند. این ظرف در نهایت رنگ طلایی به خود می‌گیرد و روی آن با طرح‌هایی مزین می‌شود. گل، شاخه و دانه‌های قرمز رنگ تمشک عناصر سنتی خولخوم هستند. حتما می دانید که یکی از سوغاتی‌ های معروف روسیه، سماور است. در روسیه می‌توان سماورهای تزئینی، لباس، کیف و کفش تهیه شده از پوست، خاویار، شکلات‌های روسی، ظروف سنتی، کریستال‌های سنتی و اوشانکا (کلاه خز گوشی دار) هم به عنوان تحفه دیار سرد، اشاره داشت.

عروسک های ماتروشکا

m40

در روسیه، عروسک های ماتروشکا، یکی از سوغات پر خریدار این دیار است. عروسک ماتروشکا (russian doll matryoshka) که بابوشکا نام روسی آن‌هاست، از ماتریونا و ماتریوشا به معنای مادربزرگ الهام گرفته‌اند. این عروسک‌ها مجموعه‌ای از دخترانی هستند که لباس گلدار رنگی به تن دارند و همه به یک شکل هستند و تنها در اندازه متفاوت‌اند و به‌صورت تودرتو داخل هم قرارگرفته‌اند و یادآور لباس های سنتی اقوام ایران است.

این نحوه چیدمان جذابیت خاصی برای این عروسک‌ها پدید آورده است. حدود قرن ۱۹ میلادی این عروسک‌ها جایگاه خوبی کسب کردند و به‌عنوان هدیه و نماد روسیه شناخته شدند. ساخت دختران چوبی لپ قرمزی یکی از صنایع‌دستی سنتی روسیه بود و امروز هنرمندان معاصر این هنر را به اشکال دیگر هم تعمیم داده‌اند. این هنر زیبا امروزه به‌عنوان بهترین سوغات مسکو و دیگر شهرهای توریستی روسیه شناخته می‌شود.

چکمه والنکی

m57

والنکی (Russian valenki) یا چکمه نمدی نوعی پاپوش است، که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. هدف از ساخت آن برای راه رفتن روی یخ و برف در فصل زمستان بوده است. ابتدا تولید این چکمه به‌صورت سنتی انجام می‌شد اما بعدها به‌صورت صنعتی تولید شد. در نوع صنعتی از ترکیبات شیمیایی هم استفاده می‌کنند ولی در نوع سنتی پشم را قالب می‌زنند.

امروزه هم در برخی از کارگاه‌های کوچک می‌توان تولید سنتی این چکمه‌ها را دید. چکمه‌های نمدی در برابر سرما از پا محافظت می‌کنند اما ضدآب نیستند و باید به همراه آن‌ها از کفش‌های لاستیکی هم استفاده کرد. ساخت کوچک‌ترین چکمه نمدی جهان یکی از شگفت‌انگیزترین آثاری است که توسط هنرمند روسی به نام لوشا انجام شد، این چکمه به کمک ذره‌بین قابل دیدن است و اندازه آن حدود یک میلی‌متر است.

مراکز خرید مسکو

m58

خیابان پتروسکا مهمترین خیابان خریدِ مسکو  است. خیابانِ پترُوسکاست که این روزها به دوره‌ی اوجِ پیش از انقلاب ۱۹۱۷ برگشته است. این خیابان از کنارِ تئاترِ «بُلشوی» شروع می‌شود و به شمال می‌رود.

دو طرف خیابان پر است از بوتیک‌ های سطح بالا و یک فروشگاه بزرگ و یک مرکزِ خرید شیک را هم در آن پیدا می‌کنید. پیاده‌راهِ «استُلِسنیکُف» بهترین قسمتِ این خیابان است و مغازه‌ های بی‌نظیرش خیره‌ کننده‌ اند.

m59

خیابان آربات خیابان معروف آربات هم همیشه پاتوق توریست‌ها در مسکو بوده است و اگر می‌خواهید سوغاتی بخرید، بهتر است حتما سری به مغازه‌ها و کیوسک‌های رنگارنگش بزنید. آربات در واقع یک پیاده راه بیست و پنج کیلومتری است که میدانِ «آرباتسکایا» در حلقه‌ی بولوار را به میدان «اسمُلنسکایا» در حلقه‌ی باغ متصل می‌کند.

از دیگر مراکز خرید مهم مسکو می اوان به ایزمایلُوو اشاره کرد این بازار، انواع آثار هنری، صنایع‌ دستی، عتیقه‌ جات، یادگارهای دوره‌ی کمونیسم و در واقع همه جور سوغاتی روسیه، از جمله عروسک‌ های تودرتوی ماتریوشکا، را در اختیار گردشگران قرار می دهد. بعضی مغازه‌ها هم فرش‌ های سنتیِ ناحیه‌ی قفقاز و آسیای مرکزی، سفال، کتان، جواهرات، کلاه‌ های خز، صفحه‌ های شطرنج و اسباب‌ بازی‌ های جورواجور می‌ فروشند.

اینجا می‌توانید چانه بزنید، اما انتظار نداشته باشید که فروشنده‌ ها خیلی با شما راه بیایند. در عوض با کمی چانه زدن، یا حتی بدون چانه زدن، می‌ توانید از دست‌ فروش‌ها حدود ۱۰ درصد تخفیف بگیرید. مغازه‌ های این جا هر روز باز هستند، اما بیشتر دست‌ فروش‌ ها فقط آخر هفته به این بازار می‌ آیند. غرفه‌ های هنری بازار ایزمایلُوُو را در خیابانِ کریمسکی، درست‌ روبروی ورودیِ پارک گورکی، و در «پِرِخُد» (بازارچه‌ی زیرگذر) در دسترس است.

m60

مرکز خرید مجلل اُخُتنی را در دهه‌ی ۱۹۹۰ ساخته‌ اند و هرچند زمانی پر بود از بوتیک‌ های گران‌ قیمت، اما حالا مغازه‌ هایش اجناسی با دامنه‌ های قیمتیِ گوناگون می‌فروشند و از آن مراکز خرید پرطرف‌ دار مسکو شده است. در طبقه‌ی همکف مجموعه هم یک فودکورتِ بزرگ را پیدا می‌کنید که همیشه شلوغ است.

دِتسکی میر نیز از جمله فروشگاه های معظم مسکو است. این فروشگاه بزرگ که معنی اسمش «دنیا بچه‌ها» ست، در دوره‌ی شوروی، مهم‌ترین مرکز فروشِ اسباب‌ فروشی مسکو بود، اما الان، در کنار اسباب‌بازی‌های ساخت روسیه، انواع وسایل ورزشی و لوازم خانگی را هم در آن پیدا می‌کنید.

بهترین فصل سفر به روسیه 

بیشتر گردشگران از زمستان‌های سرد روسیه می ترسند. اما گردشگرانی که به دنبال هیجان هستند، کریسمس روسیه را نیز دوست دارند که جشنواره ای از رنگ و یخ را میتوان در شهرهای مختلف این کشور به نظاره نشست. اما بهترین زمان سفر به سرزمین دیدنی تزارها، از ماه ژوئن آغاز شده و تا اواخر سپتامبر ادامه پیدا میکند.

اوج سفر به روسیه که میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر جهان می شود، همین مدت است. پس از این ماه ها، هوا رو به سردی رفته و از میزان گردشگر کاسته می شود. به همین میزان نیز قیمت های هتل کاهش پیدا می کند. روسیه گردی ارزان را میتوان در روزهای سرد مسکو و سنت پترزبورگ شاهد بود.

در فصل بهار رویدادهای فرهنگی و جشن‌های مختلفی در روسیه برگزار می‌شود. فصل پاییز هم برای شرکت در فستیوال‌های مختلف، مناسب است اما آسمان ابری است و دمای هوا کاهش پیدا می‌کند. دو ماه قبل از شروع زمستان یعنی از ماه دسامبر، سرمای هوا آغاز می‌شود.

در این فصل، شهرها به زیبایی زیر پوششی سفید از برف پنهان می‌شوند. سکوت و تمیزی هوا و همین‌طور روزهای آفتابی، فرصتی عالی را برای اسکی و سورتمه‌سواری فراهم می‌کند. با توجه به فصلی که سفر می‌کنید، لباس و وسایل مناسب همراه داشته باشید. کلاه، چند دست لباس اضافه و کفش ضدآب که کف آن تخت نباشد برای زمستان ضروری است. برای فصل بهار و پاییز حتما بارانی با خود به همراه داشته باشید.

روادید الکترونیکی روسیه

روسیه برای شهروندان ۱۸ کشور از جمله ایران، ویزای الکترونیکی صادر می‌کند؛ البته این ویزا فقط در مناطق شرق دور روسیه معتبر است. از اول ماه آگوست ۲۰۱۷ (مرداد ۱۳۹۶) برای شهروندان ۱۸ کشور امکان دریافت ویزای ۳۰ روزه روسیه از طریق اینترنت فراهم خواهد شد.

گفته می‌شود قرار است اولین مرکز صدور ویزای الکترونی در پاسگاه مرزی ولادی واستک (شرق دور روسیه) راه‌اندازی شود. وزارت ارتباطات روسیه برای اجرای طرح بهینه‌سازی دولت الکترونیک، سیستم‌های نسل جدید صدور ویزا را به ارزش ۵۷/۲ میلیون روبل هزینه کرده که توسط موسسه علمی-تحقیقی «واسخود» طراحی شده است.

این امکان در اختیار کشورهایی همچون ایران، هند، قطر، بحرین ، الجزایر، عربستان، سنگاپور، تونس، ترکیه، ژاپن و … قرار خواهد گرفت. این مراکز صدور ویزای الکترونیکی ابتدا در فرودگاه و بندر «ولادی واستوگ» فعال می‌شوند و سپس در مدت ۴ ماه در ۱۰ نقطه ورودی دیگر در شرق دور روسیه راه‌اندازی می‌شود

لازم به ذکر است که ویزاهای روسیه که در این سیستم صادر می‌شوند، فقط در مناطق شرق دور روسیه معتبر هستند و دارندگان این نوع ویزاها حق سفر به دیگر مناطق روسیه همچون مسکو را ندارند.

سفارت روسیه در تهران

  • آدرس سفارت روسیه در تهران: خیابان نوفل‌لوشاتو، شماره ٣۹.
  • تلفن: ۶۶٧٢٨٨٧٣-٠٢١ و ۶۶٧٢٨٨٧۴-٠٢١
  • آدرس اینترنتی: www.rusembiran.ru
  • ساعت کاری سفارت روسیه در تهران: یکشنبه تا پنج‌شنبه ۱۷-۸

راهنمای دریافت روادید روسیه

m61
ساختار برچسب روادید روسیه در گذرنامه

در صورتی که قصد سفر به روسیه برای بیش از یک هفته و مقاصد تجاری و تحصیلی دارید، می بایست روادید از سفارت این کشور در تهران دریافت کنید. مدارک مورد نیاز برای ویزای روسیه مدارکی که علاوه بر فرم تقاضای ویزا باید به بخش ویزای کنسولگری روسیه تحویل دهید، به شرح زیر است:

  • تکمیل فرم درخواست روادید روسیه به زبان انگلیسی یا روسی برای هر یک از متقاضیان
  • اصل شناسنامه ایرانی و ترجمه رسمی کلیه صفحات
  • اصل کارت ملی و ترجمه رسمی آن
  • اصل گذرنامه که ۶ ماه اعتبار داشته باشد و حداقل ۲ صفحه خالی در آن موجود باشد.
  • رونوشت از صفحات ۱ تا ۵ گذرنامه
  • رونوشت از صفحاتی که روادید سایر کشورها در آن درج شده باشد.
  •  یک قطعه عکس؛ زمینه روشن در ابعاد ۴*۶ که کاملا شبیه به چهره‌ی فعلی متقاضی باشد.
  • برای هر کدام از همراهان در گذرنامه نیز باید یک قطعه عکس، ضمیمه‌ مدارک باشد.
  • بلیط رفت و برگشت قطعی شده‌ی پرواز به روسیه
  • رزرواسیون قطعی هتل در روسیه برای کل مدت اقامت
  • چک ضمانت بازگشت؛ به مبلغ ۱۰ میلیون تومان برای هر شخص (یا گواهی تمکن مالی)

ویزای کشور روسیه به دو صورت عادی و فوری صادر می‌گردد. قیمت ویزای عادی روسیه حدود ۵۰۰ هزار تومان است و صدور آن یک هفته طول می‌کشد. اما قیمت ویزای فوری روسیه حدود ۷۰۰ هزار تومان است و صدور آن بیش از سه روز طول نمی‌کشد.

توصیه های فوری مسکو گردی

از رویدادهای فرهنگی و هنری و اجتماعی رایگانی که توسط اینترنشنی ها در شهر برگزار می شود استفاده کنید. پانصد هزار توصیه اقامتی، گردشگری، خرید و حمل و نقل توسط تریپ ادوایزری های مسکو گرد ارائه شده است. اگر به دنبال همسفر در مسکو هستید، لونلی پلنتی ها را فراموش نکنید. همه مقصدهای گردشگری دیدنی مسکو را در سایت رسمی گردشگری مسکو دنبال کنید.

سفارت ایران در مسکو و سفارت روسیه در تهران، بهترین منابع اطلاعاتی برای سفر به روسیه است. اگر به دنبال میزبان های مهمان نواز رایگان در مسکو هستید، به کوچ سرفینگ خوش آمدید. مسکو، یکی از مقصدهای تحصیلی ایرانیان در خارج از کشور است. راهنمای تحصیلی مسکو را اینجا ببینید. مقصدهای گردشگری که در این گفتار ارائه شد را در زمان بازدید از مسکو، مطالعه کرده و با بررسی سیستم حمل و نقل مسکو، برای بازدید از انها، برنامه ریزی کنید.

m45
مسکو گردی از طریق بررسی تصاویر منتشر شده کاربران مسکو گرد بر روی هشتگ های مطرح مسکو در اینستاگرام. تصویری از اطراف کاخ کرملین

برای آشنایی با ظرفیت های گردشگری جذاب و دیدنی مسکو، سعی کنید از هشتگ های معروف مسکو گردی مثل: VisitMoscow یا Moscow در اینستاگرام استفاده کنید. با این کار هم جذاب ترین مقصدهای گردشگری شهر را پیدا خواهید کرد و هم می توانید از تجربه های گردشگران مسکو گرد استفاده کنید. حتی زمانی که در مسکو هستید، میتوانید از طریق هشتگ گردی در مسکو، با گردشگران مختلفی آشنا شده و از تجارب آنها استفاده کنید.

بیش از ۳۰ میلیون عکس و اطلاعات درباره مسکو بر روی دو هشتگی که در بالا معرفی کردیم، بارگذاری شده است که راهنمای اطلاعاتی فوق العاده ارزشمند به زبان های مختلف جهت مسکو گردی تابستانی خواهد بود.

به منظور رزرو بلیط و تور و محل های اقامت در مسکو، از زورق و پین تا پین استفاده کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود