نگاهی به جشنواره های معتبر سینمایی جهان؛ از امپایر تا لوکارنو [قسمت دوم]

نگاهی به جشنواره های معتبر سینمایی جهان؛ از امپایر تا لوکارنو [قسمت دوم]

در قسمت اول سلسله گفتارهای مروری بر جشنواره های معتبر جهان، نگاهی داشتیم به ۸ جشنواره مهم از روسیه تا سیدنی استرالیا و با کارکرد و تاریخچه آن ها به خصوص شرایط شرکت در جشنواره های فیلم مستقل و فیلم کوتاه آشنا شدیم. در قسمت اول به این موضوع اشاره کردیم که برخی از جشنواره های فیلم، از سینمای مستقل حمایت می کند و به معرفی شماری از این جشنواره ها به خصوص جشنواره فیلم مستقل اروپا اشاره شد.

در قسمت دوم،‌ شمار دیگری از جشنواره های مطرح سینمایی که شاید به اندازه کن و اسکار و ونیز برای سینما دوستان شناخته شده نباشد، معرفی میکنیم تا علاقمندان به خصوص سینماگران جوانی که علاقمند هستند از جشنواره های سینمایی سراسر جهان مطلع گردند، با تعدادی از رویدادهای سینمایی آشنا شوند.

با جشنواره گردی امروز ما همراه باشید.

جایزه سینمایی امپایر

j4

این جایزه سینمایی از سال ۱۹۹۶ میلادی اعطا می شود و یکی از جوایز مهم هنری کشور انگلستان به شمار می رود. مجله سینمایی EMPIRE، برگزار کننده این جایزه بوده و به عنوان پر فروش ترین مجله سینمایی بریتانیا، به ارائه جایزه به فیلم های منتخب خود اقدام می کند.

در حال حاضر، در ۱۴ بخش این جایزه اعطا می شود که عبارتند از: بهترین بازیگر نقش اول زن؛ بهترین بازیگر نقش اول مرد؛ بهترین بازیگر نقش دوم زن، بهترین بازگر نقش دوم مرد، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر جوان مرد، بهترین بازیگر جوان زن، بهترین فیلم، بهترین فیلم انگلیسی، بهترین فیلم کمدی، بهترین فیلم ترسناک، بهترین فیلم علمی-تخیلی و فانتزی، بهترین فیلم ۶۰ ثانیه ای.

j5

در سالهای اخیر اهمیت و وزن جایزه سینمایی امپایر بسیار بالا رفته است و در کنار جایزه بفتا از مهمترین جایزه‌های سینمایی انگلیسی شمرده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه رجوع کنید.

جایزه سینمایی بفتا

j1

جایزه سینمایی بفتا را باید یکی از معتبرترین جایزه های سینمایی در قاره سبز به خصوص بریتانیا دانست. آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون انگلیس (بفتا) ۱۶ آوریل ۱۹۴۷ به مدیریت دیوید لین شروع به کار کرد.

بفتا که از نام (BAFTA – British Academy of Film and Television Arts) گرفته شده است، از سال ۱۹۵۸ میلادی با انجمن صنفی تهیه کنندگان و کارگردانان تلویزیونی بریتانیا تلفیق شد و جامعه فیلم و برنامه‌های تلویزیونی بریتانیا را تشکیل داد.

آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون انگلستان که به عنوان یک انجمن خیریه به ثبت رسیده ‌است هدف خود را “شناسایی و حمایت از کسانی که به فیلم و سینمای انگلیس خدمات برجسته‌ای کرده‌اند” اعلام کرده است. آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون انگلیس از سال ۱۹۴۸ میلادی، مراسمی را برای اهدای جوایز به فیلم‌ها در بخش‌های مختلف داشته است. از سال ۱۹۹۸ میلادی تا به حال بفتا جوایزی برای صنایع بازی‌ های رایانه ای در نظر گرفته است. 

j2
تصویر ایندکس درگاه جایزه بفتا

از سال ۲۰۰۴ میلادی، مراسم اهدای این جوایز از مراسم فیلم و سریال جدا شد و به طور مستقل اهدا می‌شود.

j6
گزارش تلگراف از جایزه بفتا برای فیلم موزیکال لالالند- ۲۰۱۷ میلادی

بیش از ۲۱ میلیون صفحه ایندکس شده در اینترنت درباره بفتا نشان می دهد که این جایزه از اعتبار بالایی برخوردار بوده و در کانون توجه رسانه ها قرار دارد. در مراسم هفتادمین دوره اعطای جایزه فیلم بریتانیا، بفتا، که در بهمن سال ۹۵ برگزار شد، فیلم موزیکال لالالند موفق به دریافت جایز شد.

جشنواره بین المللی فیلم روتردام

J7

هلند، اگر چه سینمای تاثیرگذاری در جهان ندارد،‌ اما جشنواره سالانه روتردام (INTERNATIONAL FILM FESTIVAL ROTHHERDAM) که از سال ۱۹۷۲ میلادی شکل گرفت، معتبر ترین رویداد هنری و سینمایی کشور گل است. این جشنواره سالیانه، در پایان ماه ژانویه هر سال در سینماهای شهر روتردام هلند برگزار می شود و بر خلاف اتکار به مدل های مبتنی بر فرش قرمز (رد کارپت)، می کوشد تا بین فیلمسازان و مخاطبان ارتباط نزدیک ایجاد نماید.

7
تصویر ایندکس جشنواره بین المللی فیلم روتردام هلند که همه ساله از ۲۴ ژانویه لغایت ۴ فوریه برگزار می شود

به همین خاطر، از جمله جشنواره های سینمایی معتبر است. تکیه بر فیلم های آلترناتیو به جای فیلم های تجاری، برندی برای روتردامی ها ایجاد کرده است. جایزه ببر یا TIGER AWARD، یادآوری خرس جشنواره برلین آلمان است.

J8

این جشنواره را می توانید در اینستاگرام نیز دنبال کرده و در جریان حاشیه و متن آن قرار بگیرید. شرایط شرکت در این جشنواره به شرح زیر است:

مهلت ارسال فیلم های کوتاه کمتر از شصت دقیقه که قبل از اول ژوییه هر سال تولید شده باشند، اول سپتامبر همان سال میلادی و فیلم هایی که پس از این تاریخ تولید شده باشند، اول اکتبر همان سال میلادی بوده  و مهلت ارسال فیلم های بلند بیش از شصت دقیقه نیز پانزدهم اکتبر هر سال میلادی خواهد بود. جزییات بیشتر را در درگاه آن دنبال کنید.

J0

در سال های اخیر، سینماگران ایرانی نیز موفق به دریافت جایزه از این جشنواره معتبر بین المللی هلندی ها شده اند. فیلم امروز رضا میر کریمی از جمله فیلم های شاخصی بود که در چند سال اخیر در روتردام به نمایش در آمد. شهر روتردام، یکی از دیدنی ترین مقصدهای گردشگری کشور گل اروپا بوده و ۴ فصل این شهر زیبا را میتوانید در ویدیوی زیر تماشا کنید. 

جشنواره فیلم تسالونیکی

یونانی ها، سینمای مطرح و الهام بخشی در جهان ندارند. اما جشنواره فیلم تسالونیکی این کشور که خیلی در بین اهالی سینما حتی در قاره سبز نیز شناخته شده نیست، از سال ۱۹۹۲ میلادی به این سو، تلاش کرده تا آثار مستقل و نوآورانه سینمای جهان را معرفی کند.

J9

جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی (Thessaloniki international film festival) در روزهای برگزاری، علاوه بر نمایش فیلم، میزبان نمایشگاه و سایر رویدادهای هنری نیز هست. جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی شامل بخش‌های: مسابقه بین‌الملل، غبررقابتی یونان و بخش مناسبتی است.

J10

جشنواره مستند تسالونیکی نیز سال ۱۹۹۹ میلادی با حمایت جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی راه‌اندازی شده است. دو بخش جنبی مستندهای زیست محیطی و مستندهای اجتماعی از مهمترین بخش‌های جشنواره مستند تسالونیکی هستند که برگزیده‌ای از مهم ترین مستندهای جهان در این دو حوزه را نمایش می‌دهند.

این جشنواره را مهم ترین جشنواره جنوب غرب اروپا می دانند.

بهترین تولیدات یکسال سینمای یونان را نمایش می دهد و قدیمی ترین جشنواره سینمایی در حوزه بالکان برای فیلمسازان جدید از سراسر دنیاست. این جشنواره از سال ۱۹۶۰ به عنوان هفته فیلم های یونان آغاز به کار کرد و در سال ۱۹۹۲ تبدیل به جشنواره ای بین المللی شد.

این جشنواره در بخش مسابقه خود فیلم های بلند کارگردانان تازه کار را که نخستین یا دومین فیلم خود را ساخته اند نمایش می دهد. از اواسط دهه ۹۰ جشنواره بین المللی فیلم تسالوینکی مرزهای خود را گسترده کرد و تبدیل به سازمانی برای فعالیت مداوم فرهنگی در طول سال شد. این جشنواره پذیرای هنرمندان و سینماگران حرفه ای و البته تماشاگران سینماست تا بتوانند به طور فعال در جشنواره به مشارکت بپردازند.

جشنواره بین المللی فیلم تسالونیکی فیلم های اول و دوم کارگردانانی از سراسر جهان را روی پرده می برد. در این جشنواره بخش های غیر رقابتی مثل سینمای یونان و بخش افق های نو با نمایش تازه ترین آثار سینمای مستقل نیز برگزار می شوند. هیات داوران جشنواره تشکیل شده ان از هفت چهره سرشناس سینما در سطح بین الملل و جوایز زیر را به برندگان اهدا می کنند:

بهترین فیلم بلند، جایزه ویژه هیات داوران، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن و بهترین دستاورد هنری.

به برندگان بهترین فیلم بلند و جایزه ویژه هیات داوران هر کدام به ترتیب مبالغ ۴۰ هزار و ۲۵ هزار یورو پرداخت می شود که توسط اسپانسر های جشنواره به کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم های برگزیده تعلق می گیرند.

جشنواره بین‌المللی فیلم تسالونیکی در کشور یونان علاوه بر این جشنواره‌ها؛ جشنواره بین‌المللی فیلم آتن، جشنواره بین‌المللی فیلم مستند محیطی اکوسینما زاکینتوس، جشنواره بین‌المللی فیلم و هنرهای بصری اکوفیلمز رودس، جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه درام گریک، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های فانتزی آتن و جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستقل و ویدئویی پانوراما برگزار می‌شوند.

جشنواره هنر تسالونیکی هم در این شهر در نظر داشته باشید. 

جشنواره هنر تسالونیکی

نمایشگاه هنر تسالونیکی (Art Thessaloniki) علاوه بر جشنواره فیلم شهر، از جمله رویدادهای هنر معروف یونان است. نمایشگاهی که به هنر، انگیزه تجاری، فرهنگی و آموزشی تازه ای می دهد: فرهنگ و هنر، به هر حال عامل اصلی حرکت و گسترش دانش، توسعه اقتصادی و همینطور “انتقال پیام” به طور کلی به شمار می آید.

بنابراین، این نمایشگاه به رویدادی سالانه تبدیل می شود و در برگزاری جلسات گفتگو، فعالیت هنری، نوآوری و همینطور فراهم نمودن زمینه مشترک برای تبادل نظر هنری، خصوصاً درک تفاوت های بین تمدن ها، نقش حیاتی و چند بعدی ایفا می نماید.

نمایشگاه هنر تسالونیکی در شهری شاداب و با طراوت، مهمان نواز و امن، و پذیرای ایده های تازه برگزار می شود که عناصر منحصر به فرد بومی سازی و ذائقه غذایی لذتبخش، و سفری را ارائه می نماید که در آن با فرهنگ های مختلف مواجه می شوید.

نمایشگاه هنر تسالونیکی، رویدادی هنری به شمار می آید که روی موقعیت از نظر جغرافیایی مهم و استراتژیک شهر تسالونیکی، هویت چند فرهنگی و تاریخ غنی و سابقه طولانی آن سرمایه گذاری می کند. قدمت شهر تسالونیکی، ۲۳۰۰ سال می باشد. تسالونیکی، کلانشهر مهم دوران امپراتوری روم، از دومین جایگاه در رده بزرگترین و ثروتمندترین شهر های امپراتوری بیزانس برخوردار است.

88

تسالونیکی، پایتخت جوانان اروپایی، شهر توریستی محبوبی در یونان به شمار می آید که شهرتش به خاطر جشنواره ها، رویدادها و محیط فرهنگی با نشاطش می باشد. تسالونیکی قرار است به عنوان پایتخت فرهنگی یونان در نظر گرفته شود. رویدادهایی همچون نمایشگاه بین المللی تجاری تسالونیکی و جشنواره بین المللی فیلم تسالونیکی هر سال در این شهر برگزار می شود.

7

لونلی پلانت، انتشارات مخصوص چاپ کتاب های راهنمای مسافرت، در سال ۲۰۱۰، جایگاه این شهر را در مقایسه با سایر شهرها همچون دبی و مونترال، در رده پنجمین شهر جشن و شادی جهان رتبه بندی نمود. مجله نشنال جئوگرافی در سال ۲۰۱۳، در فهرست خود از تسالونیکی به عنوان بهترین شهر توریستی جهان یاد کرد، در حالیکه مجله FDI فایننشیال تایمز سال ۲۰۱۴، تسالونیکی را بدلیل سرمایه انسانی و سبک زندگی، به عنوان بهترین شهر آینده اروپا اعلام نمود.

89

نحوه شرکت در نمایشگاه هنر تسالونیکی ۲۰۱۶: شرکت در نمایشگاه هنر تسالونیکی برای گالری های متخصص در زمینه هنرهای معاصر و نوظهور تمام مدیوم ها از جمله نقاشی، مجسمه سازی، عکاسی، رسانه های ترکیبی، چیدمان آثار هنری، ویدئو آرت و سایر رشته های هنری آزاد است.

جشنواره فیلم لوکارنو

j19
جشنواره ای در فضای باز با صندلی هایی که پشت آن،‌نام جشنواره حک شده است. مکان: Piazza Grande

علاوه بر جشنواره فیلم ونیز که همچون جشنواره ونیز، عاشقان سینما را به شهر رویایی اروپا می کشاند،‌ جشنواره فیلم لوکارنو نیز، علاقمندان هنر هفتم را به شهر کوچک سوئیسی-ایتالیایی لوکارنو می آورد و معمولا سالانه ده ها هزار نفر برای تماشای فیلم ها به جشنواره می آیند.

j11

یکی از معتبر ترین جشنواره های سینمایی جهان را باید جشنواره فیلم لوکارنو دانست. هر ساله در ماه آگوست، صدها هزار نفر از عاشقان سینما، صدها روزنامه نگار و هزاران سینماگر شهر کوچک سوئیسی- ایتالیایی لوکارنو را که درست در قلب اروپا واقع شده ، اشغال می کنند و آن جا را به مدت ۱۱ روز بدل به پایتخت سینمایی جهان می کنند.

j17
عباس کیارستمی در جشنواره لوکاتو سال ۲۰۰۵

مکان لوکارنو، همچون خود جشنواره سینمایی، جالب توجه است. از نظر جغرافیایی در مرز سه فرهنگ ایتالیایی، آلمانی و فرانسوی زبان واقع شده است. شهر توریستی لوکارنو، همچون کن فرانسه، عاشقان سینما و گردشگری را باهم به این رویداد بزرگ هنری اروپا می آورد. جایی که بخشی از مراسم همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید، در فضای باز برگزار می شود.

شصت و نهمین دوره از این جشنواره به عباس کیارستمی، کارگردان سرشناس فقید ایران تقدیم شد.

j12

این سه کشور به خصوص فرانسوی ها، عاشق سینما هستند و مردمی که فرهنگ این ناحیه از کشور سوئیس را بازتاب می دهند، موقعیت ویژه ای برای این جشنواره ایجاد کرده است.

تاریخ طولانی گفتگوی بین اقوام و ملت ها در این شهر، این جشنواره را تبدیل به مکانی ایده آل برای توسعه سینماهای ملی در سراسر جهان کرده است.

j18
روز و شب لوکارنو

لوکارنو هیچ مرزی ندارد، نه از نظر جغرافیایی، نه مضمونی و نه سبکی است و پذیرای همه گونه فیلم در بخش های مختلف می باشد. تمایز جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو از سایر جشنواره ها را می توان در میدان رنسانس که هر شب بیش از هشت هزار تماشاگر را در خود جمع می کند جستجو کرد.

سالن کاخ پیاتزا که هم مرکز برگزاری جشنواره است و هم محل نمایش فیلم ها، با پرده ی نمایش بسیار بزرگش یکی از بزرگترین و بهترین سالن های روباز سینما در اروپاست.

j13
نگاهی به برنامه های جشنواره لوکارنو خود نمایانگر مخاطبان این جشنواره نیز هست: متنوع، کنجکاوی برانگیز، آزاد، و آماده برای هر نوع تجربه. تماشاگران جشنواره لوکارنو در کنار فیلمسازان، تهیه کنندگان و بازیگران گفتمانی واقعی را تجربه می کنند و هر روز گزیده ای از آثار پیشرو را که نمایانگر رویکردی تازه در سینمای مستقل است به تماشا می نشینند.

بخش بین الملل جشنواره، سفری اکتشافی را در کشورهای مختلف پی می گیرد و پذیرای فیلمسازانی است که در تلاشند صدایشان را به جایی برسانند. این جشنواره فرصتی است هم برای بروز اولین بارقه های استعدادهای جوانان و هم چالشی برای فیلمسازان تثبیت شده تا بتوانند در راه خود تداوم داشته باشند. هر شب، با نمایش فیلم در سالن معروف پیاتزا برای بیش از ۸۰۰۰ نفر، جادوی سینما جشن گرفته می شود. تماشاگران حاضر در پیاتزا همچنین بزرگترین هیات داوران روی زمین را تشکیل می دهند!

j14

داوران،  هر سال با آرای خود، برنده جایزه ویژه Prix du Public را انتخاب می کنند. در بخش مسابقه بین الملل این جشنواره، آثاری از سینمای معاصر جهان به نمایش در می آید که در آن جوانترها شانه به شانه ی فیلمسازان تثبیت شده به رقابت می پردازند. افراد می توانند با دانلود اپلیکیشن فستیوال لوکارنو، در طول برگزاری جشنواره، نسبت به انتخاب فیلم مورد نظر و اعطای رای به آن اقدام و از جوایزش بهره مند شوند.

هیات داورانی متشکل از هفت نفر، مسئولیت انتخاب بهترین فیلم از بین ۲۰ فیلم بلند بخش مسابقه را بدون توجه به فرمت فیلم ها، برای دریافت جایزه ی معروف یوزپلنگ طلایی بر عهده دارند.

فیلمسازان حاضر در بخش مسابقه، فیلم هایی را با رویکردی خلاقانه و پیشرو در زمینه فرم یا محتوا که پیچیدگی های زندگی معاصر و خود سینما را به چالش می کشد به نمایش می گذارند. این بخش با حدود ۲۰ فیلم (بالای ۳۰ دقیقه) مستند و داستانی، فضایی برای کشف جدیدترین فیلم ها فراهم می کند.

j15

بخش Play Forward آثار برتر کارهای تجربی سمعی بصری را که محل تقاطع سینما، ویدئو آرت و سایر هنرهاست عرضه می کند. این بخش که با همکاری رولد اسزیمن و فرانچسکو بونامی برگزار می شود بدون توجه به فرمت، مدت زمان و فن آوری دیجیتالی مورد استفاده، پذیرای تمامی آثار است.

بخش دیگری از جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو، بخش ((درهای باز)) نام دارد که هر سال روی مناطق خاصی از جهان تمرکز می کند. این بخش که با حمایت وزارت امور خارجه سوییس برگزار می شود، مشوق فیلم ها و فیلمسازان کشورهایی است که سینما هنوز در آن ها توسعه پیدا نکرده است.

j16

تهیه کنندگان و کارگردانان آثار منتخب می توانند با شرکت در کارگاهی که با هدف یافتن شرکای سینمایی مخصوصا در اروپا در طول جشنواره برگزار می شود، روند تولید پروژه های در حال ساخت خود را تسریع بخشند. در پایان این کارگاه جوایز متعددی عرضه می شود. یک جایزه برای تولید و جایزه دیگری برای توزیع، به مبلغ ۵۰۰۰۰ فرانک سوئیس با همکاری جشنواره و صندوق حمایت مالی Visions Sud Est به برندگان تعلق می گیرد.

همچنین جایزه ای معادل ۱۰۰۰۰ یورو توسط مرکز ملی سینمای فرانسه برای حمایت از توزیع برگزیده ی بخش فیلم اولی ها اهدا می شود.

بخش ((یوزپلنگ های فردا)) عرصه ای برای کشف استعدادهای جدید است. در این بخش فیلم های کوتاه عمدتا داستانی (حداکثر ۴۰ دقیقه) از کارگردانانی که تاکنون موفق به ساخت فیلم بلند نشده اند با یکدیگر به رقابت می پردازند.

این بخش در دو قسمت بین المللی مختص آثاری از سراسر جهان و قسمتی مختص فیلمسازان جوان سوئیسی برگزار می شود. در این بخش تاکنون فیلم های اول کارگردانانی چون فاتح آکین، باربارا آلبرت، پل تامس آندرسون، لورن کانته، فرانسوا اوزون، آندره آ استاکا، روبرتا توره و بسیاری دیگر که اکنون به چهره هایی سرشناس تبدیل شده اند، به نمایش در آمده است.

j20

برای شرکت در جشنواره لوکارنو ۲۰۱۷ میلادی، از ماه May، فروش اینترنتی بلیط آغاز می شود. علاقمندان اینستاگرام، می توانند متن و حاشیه این جشنواره سینمایی مطرح ایتالیا را در این آدرس دنبال کنند. اگر دوست دارید در برگزاری این جشنواره سینمایی به طور رسمی یا داوطلبانه همکاری کنید، در این لینک، اطلاعات خوبی برای متخصصان رشته های مختلف هنری و غیر هنری، ارائه شده است.

بخش ها و جوایز جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۱۷

جشنواره فیلم لوکارنو با ۱۲ بخش، ۳ بخش مسابقه و ۲۵ جایزه، کیفیت و تنوع را سرلوحه کار خود قرار داده است. چارچوب برنامه های این جشنواره بر این امر مبتنی شده که سینما را از هر منظری بررسی می کند تا در حال حاضر، فیلمسازان و فیلم هایی را که انتخاب شده اند تا آینده ای داشته باشند، کشف کند.

بخش ها

77

  • مسابقه بین المللی: فیلم های بلند سینمایی، فیلم هایی که برای نخستین بار در جهان یا عرصه بین المللی به نمایش در می آیند.
  • پیاتزا گرانده: فیلم هایی که در حالیکه تماشایی و سرگرم کننده هستند، از نظر سبک و محتوا از ظرفیتی نوآورانه برخوردارند.
  • فیلمسازان معاصر:مستندهای بلند و فیلم های سینمایی اول و دوم؛ تلفیقی ترین بخش جشنواره؛ قالب های به روز سینمایی؛ فیلم هایی که برای نخستین بار در جهان و عرصه بین المللی به نمایش در میآیند)
  • پلنگ های آینده :فیلمهای کوتاه و نیمه بلند؛ فیلم هایی که برای نخستین بار در جهان و عرصه بین المللی به نمایش در می آیند
  • خارج از مسابقه
  • نشانه های زندگی :منتخب آثار فیلمسازان برجسته
  • تاریخ سینما :آثار فیلمسازان و هنرمندانی که بخش مرور آثار جشنواره به نمایش فیلم های آنها اختصاص دارد
  • درهای باز :تمرکز بر مناطق مختلف
  • مرور آثار

بخش های مستقل:

  • هفته منتقدین (فیلم های مستند)؛
  • آثار برجسته سوییس (نمایش فیلم های سوییسی)

شرایط ثبت نام آثار در جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۱۷

77

ساخت فیلم ها و ویدئوهای انتخاب شده جشنواره باید طی ۱۲ ماه قبل از شروع برنامه نمایش جشنواره، تکمیل شده باشد؛ فیلم ها و ویدئوهای انتخاب شده ای که به بخش مسابقه راه یافته اند باید پیش از نمایش رسمی آنها در جشنواره فیلم لوکارنو، نه در خارج از کشوری که در آن تولید شده اند و نه در هیچ جشنواره بین المللی فیلم دیگری به نمایش در آمده باشند.

فیلم هایی که برای نمایش در بخش های دیگر جشنواره، دعوت شده اند نباید پیش از جشنواره لوکارنو، در اروپا (خارج از کشور تولید کننده آن) به نمایش در آمده باشند؛ تنها آثاری که طول مدت آنها بیش از ۶۰ دقیقه باشد مجاز به شرکت در بخش مسابقه بین المللی هستند.  فرم ثبت نام آثار باید همراه با ۳ کپی DVD از فیلم برای بازبینی در اختیار دبیرخانه جشنواره قرار گیرد.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۱۷

این جشنواره توسط انجمن جشنواره فیلم لوکارنو سازماندهی و برنامه ریزی می شود. کمک های مالی اصلی توسط دولت فدرال سوییس، منطقه کانتون تیچینو، دفاتر توریستی و مقامات شهرداری منطقه و سایر منابع مالی توسط سایر انجمن ها، سازمان ها، موسسات و اسپانسرهای خصوصی تامین می شود.

گونه های فیلم

مستند، سینمایی، اولین فیلم سینمایی، کوتاه زیرنویس: داشتن زیرنویس انگلیسی برای فیلم ها ضروری است. آخرین مهلت ثبت نام آثار در  جشنواره فیلم لوکارنو: ۳۱ مه هر سال است.جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی رویداد به آدرس  مراجعه فرمایید.

جشنواره فیلم آلتو ویسنتینو

7

یکی از معتبر ترین جشنواره های فیلم کوتاه جهان را باید جشنواره فیلم آلتو ویسنتینو ایتالیا دانست. جشنواره فیلم کوتاه آلتو ویسنتینو یکی از مشهورترین جشنواره های فیلم کوتاه به شمار می آید. این رویداد، یک جشنواره بین المللی فیلم کوتاه است که در شهر سانتورسو ایتالیا برگزار می شود.

این جشنواره توسط گروه کوچکی از هنرمندان در سال ۲۰۰۷ میلادی پایه گذاری شد که رؤیای آوردن سینما به شهر کوچک شان را در سر می پروراندند، اما محبوبیت این رویداد از آن زمان افزایش یافته است که هزاران فیلم کوتاه از تمام کشورهای جهان هر ساله در این جشنواره شرکت می کنند.

777

نامزد جایزه اسکار، مارک گیل، کارگردان فیلم “مشکل وورمن” از جمله برندگان مسابقه این جشنواره بوده است. این جشنواره فیلم در اواخر ماه ژوئن در Villa Rossi، ویلای قرن نوزده که تحت تملک شهر سانتورسو به شمار می آید و زمین های آن به یکی از مهمترین پارک های ایتالیا اختصاص یافته، برگزار می شود.

گونه های فیلم کوتاه که در جشنواره فیلم کوتاه آلتو ویسنتینو ۲۰۱۷ میلادی به نمایش در می آید، حوزه های داستانی، انیمیشن، مستند تجربی، موزیک ویدیو را تشکیل می دهد. کشورهای سازنده فیلم: کلیه کشورهای جهان جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی رویداد به آدرس  مراجعه فرمایید.

جشنواره فیلم مستند مادرید

777

جشنواره فیلم مستند مادرید جشنواره فیلم مستند بین المللی است و متعهد به پخش و انتشار فیلم های غیر داستانی است که منعکس کننده واقعیت جامعه، فرهنگ، اقتصاد، هنر، محیط زیست و تکنولوژی در دنیا است. جشنواره سعی در ایجاد یک تصویر دقیق ( از زاویه ای متفاوت) از زمانه آشفته ای دارد که در ان زندگی می کنیم.

رویداد اصلی بخش آن، بخش رسمی بوده که با فیلم های کوتاه و بلند که برای جوایز مختلف رقابت می کنند به نمایش در می آید. جشنواره هم چنین بر محصولات وطنی تاکید می کند و منتخبی از برجسته ترین مستندهای سال را به مردم پیشنهاد می کند. این جشنواره، چشم انداز بخش فیلم مستند، فیلم های بلند و کوتاه است.

مهم تر اینکه، مخاطبان می توانند از فصول فیلم گذشته نگر و موازی در پیوند با سینما تک اسپانیا، گفتگوها، مستر کلاس ها و نمایش ها لذت ببرند که به وسیله کارگردانان برجسته عرصه کنونی بین الملل برگزار می شود که شهر مادرید را به پایتختی برای فیلم مستند تبدیل کرده اند که به مدت یازده روز به نمایش زیباترین شکل سینما می پردازند.

بخش های رقابتی جشنواره فیلم مستند مادرید

777
بخش های ۸ گانه جشنواره فیلم مستند مادرید را در تصویر بالا مشاهده میکنید که برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی هر لینک کلیک کنید

رقابت بین المللی برای فیلم های مستند بلند، یکی از بخش های این جشنواره معتبر اسپانیایی را تشکیل می دهد. هدف فیلم هایی هستند که بیش از ۶۰ دقیقه اند و در اسپانیا پخش نشده اند و طبیعت آن ها این است که نقطه دید روایت، اطلاعات و یا جذابیت اجتماعی در مورد شرایط دنیای ما در آن ها مورد توجه قرار گرفته است.

رقابت بین المللی برای فیلم های مستند کوتاه، از بخش های دیگر این جشنواره اسپانیایی است. فیلم های مستند با حداکثر زمان ۳۰ دقیقه که در اسپانیا پخش نشده اند و بخشی از یک سری یا مجموعه بزرگتر نیستند در این بخش به رقابت می پردازند.

777

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی رویداد به این لینک مراجعه فرمایید

جشنواره فیلم جیفونی

ایتالیا، یکی از مقصدهای گردشگری رویایی قاره سبز، کشور جشنواره های سینمایی و فستیوال های محلی رنگارنگ بوده که جشنواره فیلم جیفونی در منطقه واله پیانا از ان جمله است. جشنواره فیلم جیفونی (GFF) از سال ۱۹۷۱ میلادی به عنوان محل ارائه ایده برای ساخت تولیدات سینمایی برای مخاطبین کودک و جوان عمل نموده است.

777
تصویر ایندکس جشنواره بین المللی فیلم جیفونی ایتالیا که در آن شرایط شرکت در جشنواره و همچنین حضور در برنامه های آموزشی سینمایی و هنری و آشنایی با هیات داوران و معرفی رقابت های گذشته و حال ارائه شده است

این جشنواره، مکان ایده آلی را برای مواجهه و ملاقات فیلمسازان، تهیه کنندگان و پخش کنندگان فیلم فراهم می نماید و پلی ارتباطی میان دنیای تولیدات این حوزه و مخاطبین هدف آنها نیز ایجاد می نماید. ارتقا دانش و نمایش تولیدات دارای ارزش هنری بالا، که می توانند به شکل گیری و رشد آگاهی جوانان کمک کنند، هدف این جشنواره محسوب می شود. هر سال استعدادها و ستاره های مختلف بین المللی در این جشنواره شرکت می کنند تا با داوران جشنواره ملاقات کنند و با آنها درباره سینما به بحث و گفتگو بپردازند.

777

بخش های رسمی جشنواره فیلم جیفونی ۲۰۱۷

این جشنواره در بخش های ۵ گانه زیر برگزار می شود که علاقمندان به ارائه آثار در این جشنواره، لازم است که به آن توجه کنند:

  • کودکان بالاتر از ۳ سال: مسابقه بین المللی فیلم های کوتاه انیمیشن برای کودکان ۵-۳ سال
  • کودکان بالاتر از ۶ سال: مسابقه بین المللی فیلم های سینمایی و فیلم های کوتاه داستانی و انیمیشن. این بخش به مخاطبین رده سنی ۹-۶ سال اختصاص دارد
  • کودکان بالاتر از ۱۰ سال: مسابقه بین المللی فیلم های سینمایی و فیلم های کوتاه داستانی و انیمیشن. این بخش به مخاطبین رده سنی ۱۲-۱۰ سال اختصاص دارد
  • رده سنی بالاتر از ۱۳ سال: مسابقه بین المللی فیلم های داستانی و انیمیشن بلند. این بخش به مخاطبین رده سنی ۱۵-۱۳ سال اختصاص دارد
  • رده سنی بالاتر از ۱۶ سال: مسابقه بین المللی فیلم های داستانی و انیمیشن بلند. این بخش به مخاطبین رده سنی ۱۸-۱۶ سال اختصاص دارد
  • رده سنی بالاتر از ۱۸ سال: بخش رقابتی برای فیلم های سینمایی و فیلم های کوتاه داستانی و انیمیشن با موضوع کودکان و جوانان اما با مخاطب هدف بزرگسال
  • مستندGEX : بخش رقابتی فیلم های مستند (فقط بلند) برای کودکان و جوانان مرورها: خارج از مسابقه برای فیلم های سینمایی با مخاطب هدف جوانان و خانواده ها
  • کنترل والدین: بخش غیر رقابتی برای فیلم های سینمایی فصل ۱۶/۲۰۱۶ سینمای ایتالیا

نسخه نهایی قابل قبول فیلم برای نمایش در جشنواره فیلم جیفونی ۲۰۱۷ میلادی، ترجیحاً نسخه های: DCP، اچ دی کم ( غیر SR)، دیسک بلو- ری، بتاکم دیجیتال. فایل H264HD یا Pro-res فقط برای فیلم های کوتاه قابل قبول است. زمان فیلم های کوتاه نباید بیشتر از۳۰ دقیقه باشد در حالیکه زمان فیلم های سینمایی باید حداقل ۶۰ دقیقه باشد.

777

تاریخ ها و مهلت ثبت نام آثار

  • مهلت معمول ثبت نام آثار: ۳۱ مه
  • تاریخ اعلام نتایج انتخاب آثار: ۱۵ ژوئن
  • تاریخ برگزاری: ۲۴-۱۵ جولای

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی رویداد به این لینک مراجعه فرمایید.

جشنواره فیلم اودسا اوکراین

بهشت اوکراین، شهر odessa، هر ساله در ماه تیر، میزبان جشنواره بین المللی فیلم است. جشنواره فیلم اودسا اوکراین مسابقه ای بین المللی به شمار می آید که فیلم هایی از سراسر جهان را- غالباً بین المللی یا فیلم های ملی که نخستین نمایش آنها در این جشنواره خواهد بود،  برای تماشاگران، علاقمند و مشتاق به نمایش می گذارد.

777

پروسه انتخاب فیلم این جشنواره بر به اصطلاح “جریان هنری” یا فیلم هایی که از کیفیت هنری لطیف برخوردارند و با این وجود در دسترس بیشترین مخاطبین ممکن قرار دارند، متمرکز است. از سال ۲۰۱۲ به بعد، از زمانی که جایزه بزرگ این جشنواره توسط تماشاگران اعطا می شود، تماشاگران، تمرکز اصلی هیات داوران این جشنواره، به شمار می آیند.

777

هیات داوران بین المللی جوایزی در بخش های بهترین فیلم، بهترین بازیگر و بهترین کارگردان را به برندگان اعطا می نمایند. سایر بخش های غیررقابتی جشنواره عبارتند از: مرور آثار، بزرگداشت و تجلیل، مجموعه فیلم های جدید کشورهای مختلف و فیلم های موفق در جشنواره ها.

فیلم های بلند داستانی که ساخت آنها پس از ۱ ژانویه هر سال به اتمام رسیده باشد، مجاز به ثبت نام در بخش مسابقه بین المللی جشنواره می باشند. فیلم هایی که برای شرکت در بخش مسابقه بین الملی جشنواره ثبت نام می کنند نباید پیش از جشنواره در کشور اکراین منتشر یا به نمایش گذاشته شوند.

777

نسخه نهایی قابل قبول فیلم ها برای نمایش در بخش مسابقه جشنواره عبارتند از: فیلم ها (۳۵ میلیمتری)، فیلم های دیجیتال (DCP). نسخه های بازبینی DVD برای انتخاب در بخش های مسابقه جشنواره باید پیش از ۱۰ آوریل هر سال به آدرس دبیرخانه جشنواره ارسال شوند. چنانچه لینک آنلاین نسخه بازبینی فیلم را در اختیار جشنواره قرار داده اید، لازم نیست نسخه DVD فیلم را نیز ارسال نمایید.

777

جوایز مسابقه بین المللی

  •  جایزه بزرگ (تندیس دوک طلایی و ۶۰۰۰ یورو جایزه نقدی) که توسط تماشاگران انتخاب و اعطا می شود.
  • جایزه  ۴۰۰۰ یورو برای بهترین فیلم
  • جایزه  ۲۰۰۰ یورو برای بهترین کارگردان
  • جایزه  ۱۰۰۰ یورو برای بهترین بازیگر جایزه ویژه هیات داوران ( از دو مورد، بیشتر نمی باشد)

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی رویداد به این نشانی مراجعه فرمایید.

جشنواره بین المللی فیلم مستند ملنیوم

j21

جشنواره فیلم مستند هزاره (Millennium)  از جمله جشنواره های سینمایی مطرحی است که در زمینه فیلم های مستند، فعالیت داشته و شروع کارش را از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز کرد. بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا، در زمینه فیلم های مستند نیز به نوعی پایتخت مستند قاره سبز به شمار می رود که هر ساله با حمایت این اتحادیه، شرکت های فیملسازی مستند از سراسر جهان، ماه مارچ  هر سال را به رویدادی بزرگ برای مستند گراهای دنیا تبدیل می کنند.

7

این جشنواره در طول یک هفته از ۲۴ مارچ لغایت ۳۱ مارچ برگزار می شود و آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در بخش مسابقه بین المللی، ۱۰ دسامبر سال قبل اعلام شده است. برای آگاهی از جزییات این جشنواره به درگاه آن در این نشانی مراجعه کنید.

درگاه جشنواره به دو زبان انگلیسی و فرانسوی، کلیه اطلاعات لازم برای شرکت کنندگان در جشنواره و همچنین علاقمندانی که دوست دارند به عنوان تماشاچی در این رویداد هنری بلژیکی ها حاضر شوند را ارائه می کند.

جشنواره بین المللی فیلم تجربی و ویدیو

J22

جشنواره بین المللی فیلم تجربی و ویدیویی که VIDEOEX نامیده می شود، یکی از جشنواره های کمتر شناخته شده در کشور سوییس است که همه سال در هفته آخر ماه MAY در شهر زوریخ (پایتخت فیفا) برگزار می شود. این جشنواره از قدیمی ترین رویدادهای سینمایی در کشور ساعت بوده و کارش را از اواخر دهه نود میلادی قرن بیستم آغاز نمود.

فیلم های کوتاه تجربی، می توانند در این جشنواره شرکت کنند. اخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در جشنواره فیلم تجربی زوریخ، ۱۹ فوریه هر سال است. برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه آن در این لینک مراجعه کنید.

جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن زنان

J23

یکی دیگر از جشنواره های کمتر شناخته شده سینمایی جهان را می توان در پایتخت موسیقی اروپا یعنی شهر وین جستجو کرد. جایی که در دومین هفته از ماه مارچ هر سال، میزبان انیمه هایی می شود که محوریت آن را زنان و توسط کارگردانان زن ساخته می شود. تاریخ برگزاری جشنواره، مصادف به روز جهانی زن است و به همین خاطر، تلاش دارد تا نمای کلی هیجان انگیز پویا نمایی از هنرمندان زن سراسر جهان را در اتریش به تصویر بکشد.

اخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در جشنواره بین المللی زنان (TRICKY)، ۱۰ اکتبر است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید.

جشنواره بین المللی فیلم های متفاوت و تجربی

j24

نامی عجیب برای جشنواره سینمایی کمتر شناخته شده ای در پایتخت فرانسه که هر سال در هفته دوم اکتبر، میزبان کارگردانانی گمنام از سراسر جهان است که فیلم های بلند، نیمه بلند و کوتاه تجربی را در معرض دید داوران و علاقمندان فیلم های تجربی قرار می دهند.

آخرین مهلت ارسال آثار برای سینماگران جوان، ۱۹ ماه می هر سال است و برای کسب اطلاعات بیشتر ، به این نشانی مراجعه کنید.

جشنواره بین المللی فیلم انیمه ملبورن

j25

استرالیا علاوه بر جشنواره فیلم سیدنی، هر ساله در هفته سوم جون، میزبان سازندگان فیلم های انیمیشن از سراسر جهان است. جشنواره بین المللی انیمیشن ملبورن از فیلم های انیمه بلند و کوتاه استقبال می کند. علاقمندان می توانند آثار خود را تا ۱۲ دسامبر هر سال به دبیرخانه جشنواره به طور رایگان ارسال کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز به نشانی اینترنتی جشنواره مراجعه کنید.

جشنواره بین المللی فیلم مدیا سیتی

J26

جشنواره بین المللی MEDIA CITY INTERNATIONAL FILM FESTIVAL در واقع یکی از جشنواره های هنری شهر ویندزور کانادا بوده که از سال ۱۹۹۴ میلادی در شهرهای مختلف آمریکای شمالی نیز برگزار می شود. این جشنواره، هر ساله فیلمسازان و مخاطبان صنعت سینما را از سراسر جهان به کانادا می آورد و هفته آخر ماه جون را به فرصتی برای تبادل نظر فعالان سینما در عرصه های مختلف بدل می کند.

فیلم های بلند،‌ نیمه بلند، کوتاه و تجربی در این جشنواره فرصت حضور دارند. آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره ، ۲۰ آوریل است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه آن مراجعه کنید.

جشنواره بین المللی انیمه لندن

j27

جشنواره انیمیشن لندن (London International Animation Festival) در واقع از سال ۲۰۰۳ میلادی، دهه دوم دسامبر هر سال را به فرصتی برای دریافت آثار و نمایش فیلم های انیمیشن از سراسر جهان در قلب اروپا تبدیل می کند. این جشنواره، قدیمی ترین جشنواره پویا نمایی در انگلستان است که از فیلم های بلند، نیمه بلند و کوتاه استقبال می کند.

کارگاه های آموزشی و همایش های جنبی، از جمله برنامه های این مراسم هنری است. برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه آن مراجعه کنید. آخرین مهلت ارسال آثار فعالان انیمیشن ایران در این رقابت، ۲۱ آوریل اعلام شده است.

جشنواره فیلم لس آنجلس

j28

جشنواره فیلم لس آنجلس که در کنار مراسم اسکار، خیلی به چشم نمی آید، هر ساله در هفته سوم ماه June در شهر لس آنجلس ایالات متحده برگزار می شود. این جشنواره از فیلم های بلند و کوتاه، انیمه، تجربی،‌داستانی و مستند استقبال می کند.

آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره، ۳ فوریه اعلام شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید.

جشنواره فیلم کرالا هندوستان

j29

سرزمین شگفتی های قاره کهن، گر چه با بالیوود، شهرت بسیار دارد،‌ اما در سینمای جهان، رویداد هنری قابل توجه ندارد. اما جشنواره فیلم کرالا (KERALA INTERNATIONAL FILM FSTIVAL) که از سال ۱۹۹۸ میلادی در شهر تریندروم هند کار خود را آغاز کرد، تلاش دارد تا فیلمسازان را به هندوستان بکشاند.

فیلم های بلند داستانی،‌ کارگردانان جدید فیلم اول می توانند در این جشنواره شرکت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی جشنواره مراجعه کنید. آخرین مهلت ارسال آثار، ۲۱ سپتامبر هر سال است.

جشنواره بین المللی فیلم زنان کره جنوبی

j30

پایتخت کره جنوبی، در هفته دوم ماه جون هر سال، میزبان فیلم های بلند و کوتاه،‌ انیمه و تجربی و مستند با موضوع زنان است. علاقمندان می توانند آثار خود را از ۲۸ ژانویه هر سال، به دبیرخانه جشنواره سئول ارسال کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید.

توصیه هایی به سینماگران جوان

۱- درگاه های اطلاع رسانی چند زبانه جشنواره های بین المللی معتبر و نیمه معتبر جهان، فرصت خوبی برای کسب اطلاعات تخصصی از شیوه شرکت در برنامه ها و ضوابط ارسال آثار هست.

۲- برای آگاهی از چند و چون برگزاری جشنواره ها، صفحات اینستاگرامی و کانال های یوتیوب جشنواره را دنبال کنید.

۳- اگر برای شرکت در جشنواره های سینمایی در شهر های مختلف دنیا،‌ نیازمند دریافت اطلاعات عمومی از شهروندان آن کشور هستید، درگاه های تریپ ادوایزر، اینترنیشن و لونلی پلنت می تواند راهنمای خوبی باشد.

۴- سینماگران و فعالان صنعت سینما جهان در حوزه های گوناگون را می توانید در شبکه های اجتماعی تخصصی به خصوص لینکدین دنبال کنید.

777
بیش از ۱.۵ میلیون فرصت اقامتی ارزان تا لوکس در ۱۹۰ کشور دنیا توسط بوکنیگ در اختیار گردشگران قرار دارد

۵-اگر برای شرکت در جشنواره های فوق که در شهرهای مختلف دنیا برگزار می شود، نیازمند به رزرو محل اقامت بودید، از درگاه های بین المللی مانند بوکینگ و اکسپدیا استفاده کنید.

۶-برای آگاهی از حضور شرکت کنندگان از کشورهای مختلف دنیا و شرکت در رویدادهای فرهنگی و هنری جنبی جشنواره های مختلف دنیا، می توان از رویدادهایی که هر ماهه در ۲۳۰ شهر دنیا توسط InterNations  برگزار می شود، مطلع شد.

777
میلیون ها گردشگر در ۳۹۰ شهر دنیا، رویدادهای فرهنگی، هنری و گردشگری رایگان را در اختیار شما قرار می دهند تا در سفر به نقاط مختلف دنیا، با متخصصان و فعالان فرهنگی و گردشگری آشنا شوید

در قسمت های بعدی نیز با ده ها جشنواره بین المللی سینمای جهان آشنا می شویم.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • موسوی تیر ۳۰, ۱۳۹۶

    روزتون بخیر
    اطلاعاتی که دادید با این لینک ها خیلی عالیه. چیزهایی مثل این که دسته بندی شده میدین خیلی مفید هست. بسیار ممنون