نگاهی به ۱۷ جشنواره سینمایی در سراسر جهان؛ از «ساندنس» تا «استکهلم» [قسمت سوم و پایانی]

نگاهی به ۱۷ جشنواره سینمایی در سراسر جهان؛ از «ساندنس» تا «استکهلم» [قسمت سوم و پایانی]

در قسمت اول سلسله گفتارهای معرفی جشنواره های بین المللی، به بررسی ۸ جشنواره فیلم از سیدنی استرالیا تا مسکو روسیه پرداختیم. در قسمت دوم، به معرفی برخی از معتبر ترین جشنواره های سینمایی جهان از امپایر تا لوکارنو پرداخته شد و شرایط شرکت در این رویدادهای هنری معتبر را با معرفی درگاه هر یک، بررسی اجمالی گردید. در سومین قسمت نیز، به معرفی شمار دیگری از جشنواره های فیلم مستند و کوتاه و انیمه و بلند در کشورهای مختلف می پردازیم.

در گفتار امروز، به معرفی ۱۷ جشنواره سینمایی معتبر و همچنین کمتر شناخته شده هنر هفتم در سراسر جهان اشاره شده است.

با جشنواره گردی ما همراه باشید.

جشنواره فیلم ساندنس

s4

جشنواره سینمایی ساندنس یکی از جشنواره های مطرح دنیای هنر هفتم است که در سال ۱۹۸۴ میلادی توسط رابرت ردفور، بازیگر و کارگردان سرشناس سینما راه اندازی و یکی از بزرگ ترین اجتماعات فیلم های مستقل جهان را ارائه نمود.

این جشنواره زیر نظر موسسه ساندس فعالیت دارد اما فعالیت رسمی آن از سال ۱۹۹۱ میلادی آغاز شد. هدف از این جشنواره، پیشرفته حرفه قصه گویی در سراسر جهان و حمایت از فیلم های مستقل سینما است.

777
تصویر ایندکس سایت جشنواره بین المللی سینمایی ساندنس

این جشنواره در بخش هایی همچون مستند، درام، فیلم های آمریکایی و بین المللی، هر ساله در ماه ژانویه در شهرک پارک سیتی که در ایالت بوتا آمریکا قرار دارد، برگزار می شود و میزبان هزاران تن از فعالان سینما و عاشقان پرده نقره ای می شود.

این جشنواره را بستری مناسب برای نمایش و معرفی آثار سینمایی می دانند که برای ساخت آن، هزینه های سرسام آور هالیوود سرمایه گذاری نشده و در واقع خارج از روال هالیوودیسم، طراحی و ساخته شده اند. تا کنون فیلم های بسیاری توسط فیلمسازان مشهور دنیا مانند: تارانتینو، استیون سودربرگ، جیم جارموش و حتی کوین اسمیت در ان به نمایش در آمده است.

777
برای آگاهی از متن و حاشیه برنامه های جشنواره بین المللی فیلم ساندنس، به صفحه رسمی اینستاگرام آن مراجعه کنید که بیش از ۱۶۰ هزار مخاطب داشته و بیش از ۳۶۰۰ پست در آن به اشتراک گذاشته شده است

ساندنس را یکی از معتبر ترین جشنواره های فیلم می دانند که معمولا، برندگان آن به بخش نامزدهای اسکار نیز راه پیدا می کنند. شرکت در این جشنواره، یکی از گزینه های مهم فیلم اولی ها محسوب شده و معمولا فیلم های زیر ۵۰ دقیقه و فیلم های بالای ۵۰ دقیقه (فیلم بلند) از کشورهای مختلف دنیا، حضور فعالی را در ساندنس تجربه می کنند. اسامی برندگان جشنواره ساندنس ۲۰۱۷ را اینجا ببینید.

s3
حضور نیکول کیدمن در فرش قرمز ساندنس ۲۰۱۳ میلادی

اخیرا در حمله هکری، سیستم بلیط فروشی جشنواره ساندنس از کار افتاد. برای آگاهی از جزییات برگزاری این جشنواره و شرایط شرکت آثار سینمایی، به درگاه جشنواره مراجعه کنید.

جشنواره فیلم کوتاه بیست دقیقه ای

جشنواره فیلم کوتاه ۲۰ دقیقه ای (۲۰minmax) زمان و مکان لازم برای پرداختن به فیلم کوتاه، ملاقات با فیلمسازان، و بحث و گفتگو درباره ایده های آنها را فراهم می نماید. این رویداد هنری سینمایی که هفته دوم خرداد ماه در آلمان برگزار می شود، یکی از جشنواره های فیلم کوتاه در شمال اروپا به شمار می رود. 

123
تصویر ایندکس درگاه اطلاع رسانی دو زبانه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه ۲۰ دقیقه ای آلمان

تیم برگزاری این جشنواره تلاش دارد تا درباره بیان سینمایی، سبک رسمی مستقل، داستان های تاثیر گذار فیلم های مسابقه بین المللی این رویداد اطلاع رسانی کند- بنابراین، تلفیق هنر های کارگردانی، تدوین، صدا و نور به نمایش گذاشته می شود و به بهترین آثار جایزه اعطا می شود. همه ژانرهای فیلم کوتاه مجاز به شرکت در بخش مسابقه این جشنواره هستند که از آن جمله میتوان به: انیمیشن، داستانی، مستند، تجربی، ویدئو آرت، نماهنگ و غیره اشاره کرد. 

تنها محدودیت شرکت در این جشنواره، طول مدت زمان فیلم است که حداکثر باید ۲۰ دقیقه باشد. برنامه این جشنواره با توجه به محتوای آن، توسط برگزارکنندگان جشنواره برنامه ریزی می شود و داوران میهمان از برگزاری آن حمایت می کنند. 

شرایط شرکت آثار در جشنواره فیلم کوتاه ۲۰ دقیقه ای 

 فیلم ها باید از طریق پایگاه اینترنتی بین المللی reelport ثبت نام شوند. لطفاً فیلم خود را در این درگاه به نام جشنواره فیلم کوتاه ۲۰ دقیقه ای ثبت نام و آپلود کنید. زمان فیلم های کوتاه با احتساب تیتراژ ابتدایی و پایانی نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه باشد.

فیلم ها و ویدئوهایی که برای دوره های پیشین این جشنواره ثبت نام کرده اند، مجاز به شرکت در بخش مسابقه جشنواره امسال نمی باشند.

فرمت فیلم ها در ۲۰minmax :

ثبت نام از طریق وبسایت reelport.com انجام می شود. تمام فرمت های رایج ویدئویی با حداکثر حجم ۵ گیگ ابایت، به عنوان نسخه بازبینی در مرحله انتخاب اولیه، برای آپلود کردن قابل قبول هستند. نسخه اصلی نمایش فیلم باید در قالب HD((1920x1080p25 به عنوان فایل mp4 در اختیار جشنواره قرار گیرد. فیلم هایی که زبان آنها به غیر از زبان انگلیسی است باید زیرنویس انگلیسی داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رویداد سینمایی آلمانی، به این لینک مراجعه فرمایید. این جشنواره فرصت خوبی برای محک خوردن آثار سینماگران تجربی و جوان ایران است. 

جشنواره فیلم های کوتاه ژاپن

سرزمین آفتاب تابان که در زمینه ساخت و تولید انیمیشن، یکی از قطب های تولید این نوع فیلم ها در جهان است، جشنواره های سینمایی مطرحی ندارد. اما جشنواره فیلم کوتاه کوتاه ژاپن، از جمله رویدادهای سینمایی ژاپنی ها بوده که هر سال برگزار می شود. 

123

جشنواره فیلم‌های کوتاه کوتاه ژاپن (SSFF) یکی از مهم ترین جشنواره های فیلم در آسیا محسوب می شود. این جشنواره از سال ۱۹۹۹ میلادی کار خود را آغاز کرده است و در سال ۲۰۰۴ میلادی، تبدیل به یک آکادمی هنر و علوم سینمایی شد که به جشنواره اعتباری تازه بخشید.

در این جشنواره ،برنده جایزه بزرگ فیلم های کوتاه کوتاه ژاپن شایسته نامزدی دریافت جایزه آکادمی است. جشنواره فیلم های کوتاه کوتاه ژاپن اکنون به یکی از بزرگترین جشنواره های فیلم کوتاه در آسیا تبدیل شده است. این جشنواره در سال ۲۰۰۴ درخواستی را از دولت توکیو دریافت کرد که به موجب آن با نمایش فیلم های کوتاه آسیایی، برنامه های فیلم خود را گسترش دهد.

این اتفاق منجر به ثبات جشنواره فیلم های کوتاه کوتاه آسیا می شود. امروزه، این دو جشنواره به عنوان جشنواره فیلم های کوتاه کوتاه ژاپن و آسیا همزمان در هاراجوکا و اوموتساندو، توکیو در ماه ژوئن برگزار می شوند. 

بخش رقابت بین الملل، بین المللی آسیا، ژاپن

123

برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه مبلغ ۶۰۰ هزار ین ( معادل ۷۲۰۰ دلار آمریکا) دریافت خواهد کرد، به علاوه برنده جایزه مخاطب ۲۰۰ هزار ین ( معادل ۲۴۰۰ دلار آمریکا) دریافت خواهد کرد. هم چنین جایزه بزرگ، که از سه بخش اصلی ( بین الملل، بین المللی آسیا، ژاپن) انتخاب شده است، به نامزد جایزه آکادمی در دسته بندی فیلم های کوتاه امسال تعلق می گیرد.

مسابقه منتخب فیلم کوتاه بین المللی

پنج فیلم منتخب ۵۰۰ هزار ین معادل ۵ هزار دلار آمریکا دریافت خواهند کرد. بهترین اثر در بین پنج فیلم منتخب ۱ میلیون ین معادل ۱۰ هزار دلار آمریکا دریافت خواهد کرد و شانس ساخت فیلمی با کمک هزینه یکصد میلیون ین معادل یک میلیون دلار را دریافت می کند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه رجوع کنید. 

جشنواره فیلم کونکورتو ایتالیا

جشنواره فیلم کونکورتو ایتالیا، هم مخاطبین عام و هم متخصصین عرصه سینما را مخاطب خود قرار می دهد. ترویج فیلم کوتاه و برقراری روابط میان مخاطبین، فیلمسازان جوان و کارگردانان حرفه ای، هدف این جشنواره به شمار می آید. شرکت در این جشنواره برای تمام گونه های فیلم کوتاه از سراسر جهان آزاد است.

123

در دوره نخست برگزاری این جشنواره، هفتاد و دو فیلم برای شرکت در بخش مسابقه این جشنواره ثبت نام کردند و در حال حاضر، بیش از سه هزار و پانصد فیلم کوتاه در این جشنواره ثبت نام نموده اند. جشنواره ای که نسبت به شناسایی آثار تقریباً ناشناخته فیلمسازان غالباً جوان که برای نخستین بار پشت دوربین قرار گرفته و فیلم ساخته اند، و کارگردانان نوظهوری که شایستگی قرار گرفتن در جایگاهی را دارند که در آن ارزش خود را نشان دهند، احساس تعهد می کند.

فیلم های کوتاه هر سال اواخر آگوست در مکان شگفت انگیز Parco Raggio، در حضور سازندگان آنها به نمایش گذاشته می شوند و داوران حرفه ای (منتقدین، کارگردانان، فیلمبرداران، بازیگران)، جایزه اول جشنواره را به کارگردان فیلم برنده اعطا می کنند. 

جوایز جشنواره فیلم کونکورتو ایتالیا

تنها یک بخش مسابقه برای تمام فیلم های شرکت کننده وجود دارد. فیلم های کوتاه برای کسب جوایز زیر به رقابت می پردازند:

  • جایزه بزرگ Asino d’Oro: 1000 یورو و تندیس جشنواره
  • جایزه ویژه هیات داوران: ۵۰۰ یورو و پلاک جشنواره
  • جایزه “موج” (که توسط هیات داورانی از دانش آموزان دبیرستانی اعطا می شود): ۲۵۰ یورو
  •  پلاک جشنواره جایزه تماشاگران: ۲۵۰ یورو
  •  پلاک جشنواره کمیته انتخاب

مدیریت هنری و هیات داوران جشنواره می توانند جوایز ویژه ای نیز اعطا کنند. جوایز در روز پایانی نمایش فیلم ها، اعطا خواهد شد. جوایز نقدی از طریق انتقال بانکی به برندگان پرداخت خواهد شد.

شرایط ثبت نام در جشنواره فیلم کونکورتو ایتالیا

ثبت نام در جشنواره هزینه ای ندارد و رایگان است و شرکت تمام گونه های فیلم کوتاه، بدون هیچ محدودیتی در موضوع و ژانر در جشنواره آزاد است. نخستین نمایش عمومی فیلم ها (اگر اتفاق افتاده باشد)، یا انتشار رایگان آنها در اینترنت، نباید پیش از ۱ ژانویه ۲۰۱۷ میلادی صورت گرفته باشد. فیلم هایی که نخستین نمایش جهانی آنها پس از ۱ جولای هر سال صورت گرفته باشد و به طور رایگان در اینترنت منتشر نشده باشند، برای شرکت در جشنواره ارجح هستند.

حداکثر زمان مجاز فیلم ها، ۲۰ دقیقه است. جشنواره از این حق برخوردار است تا در موارد استثنایی، فیلم هایی با زمان طولانی تر را نیز بپذیرد. نسخه نهایی قابل قبول برای نمایش فیلم ها: فایل دیجیتال (Apple ProRes 422 or H264)، یا DVD (منطقه ۲/۰، پال).

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی رویداد به آدرس  مراجعه فرمایید

جشنواره بین المللی فیلم ایماجیناریا

جشنواره بین‌ المللی فیلم ایماجیناریا ایتالیا (Imaginaria) رویداد بین المللی جذاب، لذت بخش و مهیجی به شمار می آید و جای خالی عمیق نوآوری فرهنگی را پر می کند. این جشنواره، نخستین و تنها جشنواره بین المللی فیلم های انیمیشن محسوب می شود که در منطقه پولیا ایتالیا تاسیس شده و برگزار می شود.

123

این جشنواره طی سابقه سیزده ساله خود، رشد فوق العاده ای داشته و جایگاه هنری و اجتماعی مهمی در میان جشنواره های بین المللی کسب نموده است. جشنواره بین‌ المللی فیلم ایماجیناریا ایتالیا، همان جشنواره “مردم و مکان ها” توانسته فضایی خانوادگی در میان عموم و متخصصینی که به سینماهای روباز کانورسانو می آیند، ایجاد نماید.

این جشنواره که با اهمیت “تعداد” و کیفیت عالی هزاران اثر بین المللی آشنا است، پروژه ای برای ارتقا، انتشار، آموزش فیلمسازی به شمار می آید که هدف آن ارتقا سطح دانش و لذت بردن از سینمای انیمیشن بین المللی تلقی می شود.

123

جشنواره مردم و مکان ها

جشنواره بین‌ المللی فیلم ایماجیناریا ایتالیا که در ابتدا به عنوان جشنواره “مردم و مکان ها” شناخته می شد، رویدادی اجتماعی به شمار می آمد که امکان حضور و شرکت همگان را فراهم می نمود. میدان ها، تراس ها، خیابان های باریک، مکان های زیبای مرکز تاریخی قرون وسطایی Conversano (کلیساها، قلعه، خیابان ها و بناهای تاریخی)، یا نواحی تفریحی- فرهنگی که جشنواره در آن برگزار می شود، کمک می کند تا حس منحصر بفرد “خانواده”- که یکی از عناصر اصلی اصالت به شمار می آید در این فضا ایجاد شود.

گستردگی این مکان ها، جشنواره بین‌المللی فیلم ایماجیناریا ایتالیا را از سایر جشنواره های ملی و بین المللی متمایز می سازد. محیط این جشنواره، در پی تعدادی از عوامل از جمله “دسترسی” بسیار آسان، نزدیکی آن به محل اقامت کارگردانان و نویسندگان، حضور فعال و پُرشور افراد جوان و کودکان، شکل گرفته است.

بخش های مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم ایماجیناریا ایتالیا

  • بهترین فیلم سینمایی انیمیشن
  • بهترین فیلم کوتاه انیمیشن
  • بهترین فیلم انیمیشن (موزیک ویدئو)
  • بهترین فیلم انیمیشن (مسابقه فیلم های دانشجویی)

جهت کسب اطلاعات بیشتر به درگاه رسمی رویداد به این آدرس مراجعه فرمایید.

جشنواره فیلم مستقل لیسبون

S5

در پرتغال نیز همچون فرانسه، جشنواره فیلم مستقل هر سال برگزار می شود و ماه آوریل را به فرصتی برای نمایش آثار سینماگران مستقل تبدیل می کند. این جشنواره از فیلم های بلند و کوتاه انیمه، داستانی، تجربی و مستند و هم چنین فیلم اولی ها تشکیل شده است.

جشنواره فیلم مستقل لیسبون فرصت منحصر به فردی را در اختیار عموم قرار می دهد تا بتوانند فیلم های پرتغالی و خارجی از تمام ژانرها (داستانی، مستند، انیمیشن، فیلم های تجربی از جمله سینمایی و کوتاه)، که در جای دیگری امکان تماشای آنها وجود ندارد، تماشا کنند، چرا که برنامه جشنواره عمدتا شامل آثاری است که از امکان کانال های پخش به اصطلاح تجاری برخوردار نیستند.

ll

این جشنواره علاوه بر ارائه برنامه ملی مهیج نمایش فیلم، برای ایجاد پیوند میان میهمانان (فیلمسازان، برنامه ریزان، پخش کنندگان، منتقدین و سایر متخصصین) و تماشاگران نیز تلاش می کند، و به موازات فعالیت های خود، محیط های پربار تخصصی مختلفی از جمله مباحثات، سمینارها، گفتگوها، ملاقات ها، ضیافت ها و کنسرت ها را فراهم می نماید.

اهداف اصلی این جشنواره، تشویق و ترغیب به خلق آثار مولف، افزایش نمایش و معرفی فیلم ها و سازندگان- ملی و بین المللی – آنها و ترویج سینمای پرتغال در جهان به شمار می آید. این جشنواره قصد دارد بیشترین تعداد مخاطب را به سینمای معاصر نزدیک سازد. در جشنواره فیلم مستقل لیسبون شرکت کنید و بهترین سینمای مستقل جهان را شناسایی و کشف نمایید. 

مسابقه بین الملل

مسابقه بین الملل فیلم های کوتاه و سینمایی شامل آثاری است که پیش از این هرگز در پرتغال به نمایش عمومی در نیامده اند و ساخت آنها در سال جاری یا سال پیش به پایان رسیده است. فیلمسازان می توانند فیلم های اول، دوم و سوم – داستانی، انیمیشن، مستند یا تجربی خود را در این بخش شرکت دهند.

lii

بخش ملی

 هدف این بخش، شناسایی فیلم هایی پرتغالی- که ساخت آنها در سال جاری یا سال گذشته به پایان رسیده است- در سطح ملی و بین المللی به شمار می آید که اولین بار درعرصه بین الملل در جشنواره فیلم مستقل لیسبون، به نمایش گذاشته می شوند.

سیلوستر

درست مثل سیلوستر، فیلمی ساخته فیلمساز پرتغالی جوا سزار مونتریو در سال۱۹۸۲، فیلم های این بخش جدید نیز از تجربه شیوه های غیر منتظره، دوری از بایدها یا جستجوی شیوه های آلترناتیو- حتی وحشی تر یا خطرناک تر- هراسی نخواهند داشت. بخش سیلوستر این جشنواره، آثار فیلمسازان جوان و فیلمسازان برجسته را با فیلم هایی که فقط به دلیل منحصر بفرد بودنشان، انتخاب می شوند، گرد هم می آورد.

777

فیلم های دست اول

این بخش رقابتی، آثار فیلمسازان جوانی که اولین گام های خود را در عرصه فیلمسازی بر می دارند، گرد هم می آورد. برخی از این فیلمسازان، فیلم های خود را با حمایت مدارس فیلمسازی تهیه کرده اند، و سایر آنها به اندازه کافی نترس بوده اند تا فیلم خود را بدون هیچ حمایتی بسازند. فیلمسازان جدید پرتغالی همچنان در حال شکوفایی هستند و این جشنواره قصد دارد از آنها حمایت کند و فیلم های آنها را به نمایش بگذارد.

تازه کاران مستقل

نمایش فیلم های این بخش رقابتی که برای کودکان بین ۱۴-۳ سال برنامه ریزی شده، برای دانش آموزان و مخاطب عام نمایش داده می شود. بخش تازه کاران مستقل، در صدد است تا از طریق تجربه متفاوتی در این زمینه هنری، و تجربیات ارائه شده توسط تلویزیون و سینمای تجاری، به آموزش فرهنگی و زیبایی شناسی به کودکان کمک نماید.

قهرمان مستقل

این بخش مرور آثار، به آثار فیلمسازانی که از جریان رایج فیلمسازی فراتر رفته اند و به گشایش راه های جدید و غیر متعارف در فیلمسازی کمک می نمایند، اختصاص یافته است. موسیقی مستقل: این بخش شامل برنامه ای است که عمدتاً از مستندهایی تشکیل می شود که بر موسیقی، به عنوان مثال عرصه های مستقل پاپ/ راک و فعالان عمده این عرصه ها تمرکز دارند. 

777
متن و حاشیه اتفاقاتی که همه ساله در جشنواره فیلم لیسبون پرتغال رخ میدهد را در اینستاگرام این مجموعه مشاهده کنید

آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در جشنواره فیلم مستقل لیسیون (INDIE LISBOA) در ۱۶ ژانویه است. برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه جشنواره مراجعه کنید. علاقمندان اینستاگرام نیز می توانند این جشنواره را در این نشانی دنبال نمایند.

این جشنواره اروپایی، هنوز با استقبال سینماگران ایران همراه نشده است.

جشنواره فیلم مستند فلاهرتینا

s6

فلاهرتینا روسیه از جمله جشنواره های فیلم مستند در کشور روسیه است که هر ساله در هفته سوم سپتامبر برگزار می شود. این جشنواره از فیلم های بلند، نیمه بلند، کوتاه مستند استقبال می کند. آخرین مهلت ارسال آثار برای شرکت در این جشنواره حقیقت روسی، ۱۰ ماه می اعلام شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی آن مراجعه کنید.

جشنواره بین المللی فیلم رم

جشنواره بین المللی فیلم رم (FESTIVAL INTERNAZIONALE  DEL FILM DI ROMA) که هر ساله در ۲۶ اکتبر تا ۵ نوامبر برگزار می شود، از جمله معروف ترین رویدادهای هنری قاره سبز به شمار می رود که جشنواره جامعی از فیلم های بلند مستند،‌ داستانی، تجربی و کودک و نوجوان است.

جشنواره فیلم رم (RFF) به دلیل اهمیت شهر رم و سرمایه گذاری اقتصادی، یکی از مهمترین جشنواره های فیلم به شمار می آید. ستارگان بین المللی بسیاری در طول ماه اکتبر در این جشنواره شرکت می کنند و جایزه ای که این جشنواره به برگزیدگان خود اعطا می کند، جایزه معتبری به شمار می آید.

این جشنواره، فیلم هایی را برای نمایش در بخش های مختلف جشنواره انتخاب می نماید که این بخش ها عبارتند از: فیلم هایی از کارگردانان موفق، فیلم هایی از ژانرهای مختلف، فیلم های کودکان، مهمترین فیلم های سال، و فیلم های ساخته شده بر اساس روندهای جدید سینمای کشور ایتالیا. سپس مخاطبین این جشنواره، بهترین فیلم در هر یک از بخش ها را برای دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، انتخاب می کنند.

777
برای آگاهی از برنامه ها و شرایطی که برای شرکت دادن آثار و حضور در جشنواره فیلم رم مورد نیاز است را میتوان در درگاه اطلاع رسانی آن مشاهده کرد

علاوه بر فیلم های بخش انتخاب رسمی این جشنواره، پیش نمایش فیلم هایی که در انتخاب رسمی جشنواره قرار نمی گیرند نیز به نمایش گذاشته می شوند، و رویدادهای ویژه، ملاقات های عمومی، کلاس های تخصصی، مرور آثار، نمایش نسخه های بازسازی شده فیلم های کلاسیک، و نمایشگاه نیز در این جشنواره برگزار می شود. 

 یازدهمین دوره جشنواره فیلم رم توسط بنیاد سینمایی رم و از ۲۳-۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ در تالار کنفرانس پارک موسیقی و سایر مکان های شهر رم برگزار می شود.  این فستیوال در بخش رسمی خود، برگزیده ای منحصر به فرد از ۴۰ فیلم (که برای دریافت جایزه انتخاب مردمی BNL با یکدیگر رقابت می کنند)، با هدف ارائه آثاری با کیفیت فوق العاده در هر یک از گونه های فیلم از جمله فیلم های مستقل، تولیدات هالیوودی، آثار کارگردانان مشهور، آثار استعداد های نوظهور فیلمسازی، آثار پژوهشی و تجربی، آثاری حرفه ای سرگرم کننده، فیلم های انیمیشن، فیلم های هنرهای تجسمی و مستند و همینطور پروژه های عظیم فیلمسازی را به نمایش می گذارد.

777
متن و حاشیه رویدادهایی که در جشنواره فیلم رم رخ می دهد را در اینستاگرام ۱۴ هزار فالوئری دنبال کنید

تنها فیلم هایی که به بخش رسمی این جشنواره راه یافته اند می توانند برای دریافت جایزه انتخاب مردمی NBL با یکدیگر رقابت کنند. گونه های فیلم: سینمایی، کوتاه، مستند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی رویداد به آدرس  مراجعه فرمایید.

برای شرکت در این جشنواره، می بایست آثار خود را تا ۴ آگوست ارسال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه فرمایید.

جشنواره بین المللی فیلم مار دل پلاتا

S7

جشنواره (FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINE DE MAR DEL PLATA)  کمتر شناخته شده در کشور دیه گو مارادونا و لیونل مسی (آرژانیتن) که هر ساله در ماه نوامبر در شهر مار دل پلاتا آرژانتین برگزار می شود، یکی از جشنواره های معتبر آمریکای جنوبی به شمار می رود. در این جشنواره نیز فیلم های بلند و کوتاه و تجربی حضور دارند. برای شرکت در این جشنواره، می بایست آثار خود را تا ۲۹ جولای به دبیرخانه جشنواره ارسال کنید.

یک جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم است که از سال ۱۹۵۴ هرساله در شهر ماردل پلاتا آرژانتین در پایان ماه نوامبر برگزار می‌شود. این جشنواره یکی از معتبر ترین و قدیمی ترین جشنواره‌های آمریکای جنوبی در سراسر جهان است. جایزه آستور پیازولا، جایزه مسابقه ارنستو چه گوارا و جایزه اومبرو سه جایزه اصلی جشنواره ماردل پلاتا است.

777

جایزه آستور این جشنواره معادل اسکار و معتبر ترین جایزه فیلم در آمریکای جنوبی است. از ایران فیلم هایی مثل خواب تلخ محسن امیر یوسفی و کافه ترانزیت کامبوزیا پرتوی در این جشنواره برنده جایزه شده اند. جوایز: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم آمریکای لاتین و جایزه ویژه دیگر جوایز این جشنواره به حساب می آیند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید. اینستاگرام جشنواره را اینجا مشاهده کنید.

جشنواره بین المللی خیخون اسپانیا

S9

جشنواره فیلم خیخون اسپانیا FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINE DE GIJÓN هر ساله در ماه نوامبر برگزاری می شود و میزبان فیلم های بلند، کوتاه، داستانی ،‌مستند،‌ کودک و نوجوان و کارگردانان جدید است. برای شرکت در این جشنواره در دیار ماتادورها، آثار خود را تا ۲۰ سپتامبر هر سال به دبیرخانه جشنواره ارسال کنید.

777

برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه کنید. اینستاگرام فعال این جشنواره نیز در این آدرس در دسترس خواهد بود.

جشنواره ای کلمبیایی

جشنواره ای که برای ساکنان شرق کره زمین، شناخته شده نیست اما در آمریکای جنوبی، با استقبال فعالان صنعت سینما مواجه شده است. جشنواره بین المللی فیلم کارتاهنا FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINE DE CARTAGENA DE هر ساله در ماه مارچ برگزار می شود. این جشنواره از فیلم های بلند و کوتاه مستد،داستانی و فیلم های اول استقبال می کند. علاقه مندان می توانند به صورت رایگان در این جشنواره شرکت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این نشانی مراجعه فرمایید.

جشنواره فیلم قزاقستان

S11

قزاقستان، کشوری تاثیرگذاری در صنعت سینما بر خلاق صنعت هوا فضا نیست. اما جشنواره بین المللی فیلم اُراسیا EURASIA INTERNATIONAL FILM FESTIVAL که هر ساله در ماه سپتامبر در شهر آلماتی برگزار می شود، بیش از یک دهه تلاش دارد تا صنعت فیلم این کشور را رونق بخشد و زمینه معرفی فرهنگ و هنر قزاق ها به جامعه جهانی را فراهم کند.

بیش از ۱۰ سال است که جشنواره فیلم اوراسیا توسط وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان برگزار می شود و در این مدت توانسته به عنوان یک جشنواره رقابتی معتبر در لیست انجمن تهیه کنندگان فیلم ( FIAPF) قرار گیرد.

جشنواره فیلم اوراسیا اهداف خود را از برگزاری چنین معرفی میکند: توسعه و تقویت همکاری با صنعت بین المللی فیلم، به ویژه در شرق میانه و کشورهای آسیایی برای یافتن بازار مناسب برای فیلم های قزاقستانی، موقعیت جشنواره فیلم اوراسیا به عنوان یک پل فرهنگی و سینمایی منحصر به فرد بین اروپا و آسیا ، نمایندگی و ترویج بهترین نمونه های سینمای قزاقستان، توسعه همکاری با جامعه فیلمسازی بین المللی،  تاسیس و حفظ روابط کسب و کار با تهیه کنندگان و شرکت های پخش در آسیا و اروپا ،ترویج فیلم های قزاقستان در جشنواره های بین المللی.

برای شرکت آثار در این جشنواره، تا ۲۱ جولای آثار خود را بایستی ارسال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه نمایید.

جشنواره فیلم مستند مادرید

S10

پایتخت اسپانیا که خود دیار فرهنگ و هنر و معماری است، هر ساله در نخستین هفته ماه may، میزبان فیلمسازان فعال در عرصه مستندسازی از کشورهای مختلف جهان می شود. با شعار: مادرید، پایتخت بهترین مستندهای جهان، شورای شهر مادرید، مستند سازان را به این دیار زیبا می کشاند.

بخش مسابقه این جشنواره، به فیلم های مستند کوتاه و بلند اختصاص دارد. بخش پانوراما، به بهترین تولیدات مستند اسپانیایی اختصاص داشته و البته جایزه جدیدی که به بهترین مستند بلند اسپانیا اهدا می شود نیز به آن اضافه شده است.

جشنواره مستند مادرید،‌ هدف خود را حمایت و گسترش سینمای غیر داستانی به عنوان بازتابی از رویدادهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، هنری و محیط زیست و فناوری می داند.

آثار برگزیده در CINETECA که تنها سینمای مختص اکران فیلم های مستند است به نمایش در خواهد آمد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی جشنواره در این لینک مراجعه کنید.

جشنواره بین المللی فیلم ورشو

s12

جشنواره فیلم ورشو:  WARSAW INTERNATIONAL FILM FESTIVAL که توسط بنیاد فیلم ورشو برگزار می شود مهم ترین جشنواره بین المللی فیلم در لهستان است که به تایید FIPF (اتحادیه تهیه کنندگان سینما) نیز رسیده است.

این جشنواره از سال ۱۹۸۵ هر سال در ماه اکتبر که معروف به پاییز طلایی لهستان و بهترین زمان برای بازدید از این کشور است برگزار می شود. این جشنواره در فهرست جشنواره های جهانی مورد تایید FIAPF به عنوان جشنواره ای که به دنبال آثار جدید برای بخش مسابقه بین الملل خویش است شناخته می شود.

توجه داشته باشید که معتبر ترین رویدادهای هنری لهستان، فیلم های بلند داستانی و مستند را که بیش از ۶۰ دقیقه باشند را به نمایش می گذارد که پیش تر در سایر جشنواره ها، سینماها یا شبکه های تلویزیونی لهستان پخش نشده باشند.

s13

این جشنواره به بخش های زیر تقسیم بندی می شود:

بخش مسابقه بین الملل فیلم جدید، کارگردان جدید، که اختصاص به کارگردانانی دارد که فیلم اول یا دوم خود را ساخته اند، بخش مسابقه فیلم های بلند منطقه: شامل آثار بلند داستانی و مستند از منطقه اروپای شرقی و اروپای مرکزی، کشورهایی همچون آلبانی، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کروواسی، جمهوری چک، استونی، فنلاند، گرجستان، مجارستان، لاتویا، لیتوانی، مقدونیه، مولداوی، مونته نگرو، لهستان، رومانی، روسیه، صربستان، اسلوواکی، اسلوونی و اوکراین.

برای شرکت آثار در این جشنواره معتبر لهستان، تا ۱۵ جولای فرصت خواهید داشت. جهت کسب اطلاعات بیشتر به درگاه جشنواره مراجعه کنید.

جشنواره بین المللی فیلم مستند یاماگاتا

S14

جشنواره فیلم مستند یاماگاتا ژاپن در واقع یکی از جشنواره های فیلم مستند معروف شرق قاره کهن به شمار می رود که هر ساله بهترین آثار مستند از سراسر جهان به این رویداد بزرگ ارسال می شود. همواره در هفته دوم اکتبر، جشنواره مستند یاماگاتا (YAMAGATA INTERNATIONAL FILM DOCUMENTARY FESTIVAL) برگزار می شود.

بخش های این جشنواره عبارتند از:

  • بخش مسابقه بین الملل: فیلم های بلند این بخش از بین تمام آثار رسیده از سراسر جهان انتخاب می شوند. ۱۵ اثر برجسته سینمایی در این بخش نمایش داده می شوند.
  • آثار جدید سینمای آسیا: بهترین آثار سینمای معاصر آسیا در این بخش به نمایش در می آیند.
  • فیلم های علمی: در این بخش فیلم های مربوط به جذابیت های دنیای طبیعی، مکانیزم های زندگی و دنیای بی نهایت نمایش داده می شوند.
  • بخش جنبی: جشنواره همچنین شامل برنامه های ویژه ای از جمله کارگاه فیلمسازی برای فیلمسازان نسل جدید آسیا، آثار جدید سینمای مستند ژاپن و سایر نمایش های ویژه به همراه جلسات بحث و گفتگو و نقد و بررسی است.

آخرین مهلت ارسال آثار، ۱۵ آوریل و برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

جشنواره بین المللی فیلم مستند و فیلم کوتاه بیلبائو

S15

شهر بیلبائو اسپانیا در ماه نوامبر هر سال، میزبان آثار کوتاه و مستند سینمایی می شود. این جشنواره از قدیمی ترین رویدادهای هنری اسپانیا به شمار می رود که مورد تایید FIAPF است و از جمله جشنواره های مورد تایید اسکار. بخش مسابقه در سه قسمت برگزار می شود که داستانی، انیمه و مستند از ان جمله است.

رومن پولاسکی، پدرو آلمودوار و آلخاندرو آمنابار در این جشنواره حضور داشته اند. برای ارسال آثار به جشنواره، تا ۱ آگوست هر سال فرصت دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه فرمایید.

جشنواره هنرهای دیجیتال آتن

S16

جشنواره هنرهای دیحیتال آتن، هر ساله در ماه می برگزار می شود و برای ارسال آثار، می بایست تا ۳۱ ژانویه، مدارک را به دبیرخانه جشنواره در آتن ارسال کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه آن مراجعه کنید.

جشنواره هنرهای دیجیتال آتن ATHENS DIGITAL ARTS FESTIVAL (ADAF) جشنواره ایست بین المللی که از طریق گردهمایی سالانه هنرمندان دیجیتال در آتن برگزار می شود.

جشنواره هنرهای دیجیتال آتن با هدف تشویق و ترویج تمام جنبه های خلاقیت دیجیتال در میان هنرمندان داحلی و بین المللی در ژانویه هر سال در شهر آتن پایتخت یونان برگزار می شود. جشنواره تا ۲۵ ژانویه در بخش های زیر پروژه می گیرد : انیمیشن ویدیو آرت پرفورمنش چیدمان وب آرت تصاویر دیجیتال موسیقی ورکشاپ.

جشنواره بین المللی فیلم بخارست

جشنواره فیلم رومانی (BUCHAREST INTERNATIONAL EXPERIMENTAL FILM FESTIVAL)، معتبر ترین جشنواره ای سینمایی است که در این کشور برگزار می شود. برگزاری این جشنواره هر ساله در هفته سوم مارچ انجام می شود و آثار نیز می بایست تا ۲۰ جولای به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.

این جشنواره را ویترینی برای هنر آونگارد و هنرهای بصری جدید در رومانی می دانند که با رویکرد تشویق و حمایت فیلمسازان برای پیدا کردن زبان شخصی و جسارت در طرح و ارائه مفاهیم به روش های کمتر دیده شده برگزار می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه فرمایید.

جشنواره فیلم ونکوور

s17

جشنواره فیلم ونکوور کانادا را باید از معتبر ترین جشنواره های فیلم آمریکای شمالی دانست.

جشنواره بین المللی فیلم ونکوور با هدف افزایش درک متقابل میان ملت ها از طریق سینما، توسعه هنر سینما، ایجاد ارتباط بین حرفه ای های صنعت سینما و پیشرفت سینما در بریتیش کلمبیا و کانادا برگزار می شود. این جشنواره آثار مختلف داستانی و غیر داستانی از سراسر جهان را در بخش های زیر عرضه می کند:

 – بخش تغییرات آب و هوایی: در این بخش هر سال گزیده ای از بهترین فیلم ها با موضوع محیط زیست به نمایش در می آیند. فیلم های کاندید شده برای جایزه ۲۵ هزار دلاری که یکی از بزرگترین جوایز سینمایی در میان جشنواره های آمریکای شمالی است با هم به رقابت می پردازند. فیلم های مستند و داستانی گوناگون با تاکید بر اطلاعات تازه، دیدگاه هنری و سینمایی در این بخش نمایش داده می شوند.

s18

 – اژدها ها و ببرها: این بخش، بزرگترین رویداد سالیانه فیلم های شرق آسیاست که در خارج از آسیا برگزار می شود. ۶۳ فیلم مختلف در سال گذشته در این بخش روی پرده رفتند.

– فیلم های غیر داستانی: در طول پانزده سال گذشته این جشنواره توجه ویژه ای به آثار مستند و فیلم هایی با رویکرد مقاله ای داشته است. این بخش به عنوان یکی از بزرگترین و موفق ترین عرصه های نمایش آثار مستند در جشنواره های جهانی شناخته می شود.

 – تصاویر کانادا: این بخش یکی از بزرگترین عرصه ها برای نمایش فیلم های کانادایی در سراسر جهان است. در سال ۲۰۰۶، یکصد و سه فیلم کانادایی شامل ۳۰ فیلم بلند، ۷ فیلم نیمه بلند و ۶۰ فیلم کوتاه در این بخش روی پرده رفتند.

s19

– سینمای زمان ما: این بخش از خلاقانه ترین و جسورانه ترین آثار سینمایی از سراسر جهان تشکیل شده است. در سال گذشته ۸۶ فیلم از ۴۰ کشور جهان در این بخش روی پرده رفتند که ۲۰ تای آن ها در آمریکای شمالی اکران شدند.

– سینمای فرانسه: این بخش جنبی، هر سال به سینمای فرانسه و تاثیرات آن می پردازد.

s20

جوایز جشنواره بین المللی فیلم ونکوور: – جایزه سیاره کیوتو به مبلغ ۲۵ هزار دلار برای آثار بخش تغییرات آب و هوایی – جایزه ۵ هزار دلاری برای بهترین فیلم بخش اژدها ها و ببرها – جایزه ۱۲ هزار دلاری سیتی تی وی وسترن، برای بهترین فیلم بلند – جایزه بهترین فیلم کوتاه کانادایی به مبلغ ۲ هزار دلار به همراه نرم افزار Avid Media Composer به ارزش ۴۹۹۵ دلار – جایزه ۲۵۰۰ دلاری برای بهترین فیلم مستند کانادایی.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه کنید.

جشنواره فیلم زنان ونکوور ۲۰۱۷ با اکران فیلم نفس، ساخته نرگس آبیار، کارگردان ایرانی افتتاح شد.

جشنواره فیلم تورنتو

جشنواره تورنتو کانادا نیز از جمله جشنواره های مهم سینمایی در آمریکای شمالی به شمار می رود. این جشنواره همه ساله در سپتامبر برگزار می شود و آخرین مهلت برای ارسال آثار نیز ۱۹ ماه می اعلام شده است.

درگاه جشنواره در این نشانی در دسترس است.

s21

جشنواره بین المللی فیلم تورنتو در سال ۱۹۷۶ و به عنوان کلکسیونی از آثار سایر جشنواره ها (جشنواره جشنواره ها) آغاز به کار کرد، اکنون بدل به یکی از مهم ترین رویداد های سینمایی سراسر جهان شده است. جشنواره بین المللی فیلم تورنتو که مخاطبان علاقمند به بهترین آثار سینمای امروز جهان را درکنار ستارگان سینما، تهیه کنندگان، پخش کننده ها و خریداران در کنار هم جمع می کند، مهم ترین جشنواره سینمایی در آمریکای شمالی است.

s22

این جشنواره با وجود رشد و افزایش تاثیرش، همچنان به اهداف اولیه خود وفادار مانده است: هدایت فرهنگ جهانی و کشف استعداد های برتر در زمینه تصاویر متحرک و تثبیت سینمای کانادا در فضای بین المللی.

s23

جشنواره تورنتو همچنان که زمان می گذرد تداوم خود را در پای بندی به این اهداف با گرد هم جمع کردن فیلم های گوناگون داخلی و خارجی و نمایش آن برای خیل مشتاقان نشان داده است.

برنامه های جشنواره بین المللی فیلم تورنتو عبارتند از: فیلم های اول کانادایی، گنبد کانادا، مروری بر آثار کانادایی، سینمای معاصر جهان، دیالوگ: حرف زدن با تصاویر، بخش ویژه مستند، فیلم های کوتاه، نمایش های ویژه و … .

جشنواره تورنتو، مهر هر سال برگزار می شود و معمولا با حضور موفق آثار سینمایی از ایران همراه می شود.

جشنواره فیلم استکهلم

جشنواره فیلم پایتخت اسکاندیناوی را باید یکی از جشنواره های مهم هنری این منطقه شمال اروپا دانست. این جشنواره هر ساله در دومین ماه نوامبر در استکهلم برگزار می شود و سرمای این شهر را با فرش های قرمز و حضور ستارگان سینمای جهان، داغ می کند.

اخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره سینمایی استکهلم سوئد، ۳۱ آگوست است. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه مراجعه کنید.

s24

ایده برگزاری جشنواره بین المللی فیلم استکهلم توسط ایگناس شوینیوس، کیم کلین و گیت شوینیوس به این دلیل که احساس کردند شهر استکهلم از کمبود جشنواره ای سینمایی در سطح بین المللی رنج می برد مطرح شد. در طول جشنواره کن، فاکسی برای اصحاب رسانه در سوئد ارسال شد و به آنان اعلام شد که نخستین دوره جشنواره بین المللی فیلم استکهلم در پاییز همان سال برگزار می شود.

s25

در نهایت با همکاری ۲۰۰ نفر از داوطلبان این ایده در همان سال به واقعیت تبدیل شد. از نخستین دوره جشنواره تاکنون بیش از ۲۰۰۰ فیلم از سراسر جهان در جشنواره نمایش داده شده و این جشنواره میزبان افرادی چون دنیس هوپر، لورن باکال، جینا رولندز، آنگ لی، دیوید کراننبرگ، رومن پولانسکی، تری گیلیام، ایلیا کازان و بسیاری دیگر بوده است. این جشنواره همچنین به عنوان مکانی برای کمک به جوانان و فیلمسازان تازه کار نیز شناخته می شود.

s26

هدف جشنواره بین المللی فیلم استکهلم توسعه مرزهای سینمای سوئد با گزینش آثار خلاقانه تولید شده در این کشور می باشد. همچنین در سمینار هایی که در این جشنواره برگزار می شود مخاطبان می توانند با دیدار با بازیگران و کارگردانان مطرح، تجربه منحصر بفردی از حضور در جشنواره داشته باشند.

جشنواره بین المللی فیلم استکهلم بیش از ۱۹۰ فیلم را از ۷۰ کشور جهان به نمایش در می آورد و در پایان نمایش فیلم ها نیز جلسات نقد وبررسی آن ها را با حضور تماشاگران برگزار می کند. تمام فیلم ها به صورت سانسور نشده به نمایش در می آیند، گرچه جشنواره محدودیت سنی ۱۵ سال به بالا دارد.

s27
نمایش ۳ فیلم ایرانی در جشنواره فیلم استکهلم ۲۰۱۶

جوایز این جشنواره در بخش های زیر اهدا می شوند: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین فیلم کوتاه، جایزه ویژه تماشاگران، جایزه فیپرشی ( انجمن جهانی منتقدین )، جایزه انوار شمالی، بهترین فیلم موبایلی و جایزه یک عمر فعالیت هنری.

فیلمسازان ایرانی در چند سال اخیر حضور موفقی در این جشنواره داشته اند.

جشنواره فیلم زوریخ

جشنواره فیلم زوریخ هدفش قرار دادن دیدگاهی جدید نسبت به آثار متعهدترین فیلمسازان سراسر جهان در اختیار مخاطبین، ارتقا میزان تبادل نظر میان فیلمسازان برجسته، استعدادهای خلاق و عموم مردم به شمار می آید. کارگردانان نوظهور از این فرصت برخوردارند تا فیلم های خود را در معرض توجه گسترده کل بازار آلمانی زبان قرار دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر به درگاه آن رجوع کنید.

شرکت کنندگان این جشنواره از سراسر جهان به این رویداد می آیند و فیلمسازان نوظهور و برجسته و همینطور خریداران، فروشندگان، پخش کنندگان، متخصصان رسانه ای و رهبران این صنعت را شامل می شوند. شبکه تلویزیونی ZDF، متعهدترین فیلمسازان جدید بین المللی را معرفی می نماید و جایگاه رده اول نمایش فیلم در بازار آلمانی زبان در فصل پاییز را در اختیار آنها قرار می دهد.

شبکه تلویزیونی ZDF، امکان ایجاد شبکه ارتباطی منحصر به فردی را فراهم می نماید که بین فعالان این صنعت، استعدادهای خلاق و مخاطبین بی شمار پیوند برقرار می کند. فیلم ها در بخش های زیر به نمایش گذاشته می شوند:

مسابقه بین المللی

  • فیلم های سینمایی
  • مسابقه بین المللی
  • فیلم های مستند
  • تمرکز ویژه بر سینمای کشورهای: سوییس، آلمان، اتریش

بخش خارج از مسابقه

  • مراسم جشن اولین نمایش فیلم ها
  • نمایش های ویژه
  • نگاهی به دنیای جدید
  • خطوط مرزی
  • پنجره ای رو به جهان
  • تولیدات تلویزیونی
  • فیلم های شبکه تلویزیونی ZDF برای کودکان

جوایز افتخاری

این جایزه، جایزه ای سالانه به شمار می آید که توسط جشنواره فیلم زوریخ به کارگردانی برجسته برای یک عمر کار هنری، اعطا می شود که نسل هایی را تحت تاثیر قرار داده و به آنها جسارت بخشیده است. این جشنواره، برندگان جوایز را با نمایش منتخبی از آثار قدیمی آنها مورد تجلیل و احترام قرار می دهد. برنده جایزه تجلیل از ….، علاوه بر شرکت در مراسم اعطای جوایز، در برنامه عمومی “اساتید ZDF”، به سوالاتی که توسط فیلمسازان جوان و مخاطبین مطرح شده، پاسخ می دهند.

جشنواره فیلم مستند دی پوپولی

جشنواره فیلم مستند دی پوپولی ایتالیا با نمایش حدود ۱۰۰ فیلم برگزیده از میان فیلم های ارسالی به این جشنواره از حدود ۷۰ کشور جهان، طیف وسیعی از مخاطبین ملی و بین المللی را هدف قرار می دهد. این جشنواره، تنوع آثار سینمای مستند را کشف و شناسایی می کند و تولیدات جدید این عرصه را از طریق بخش های مسابقه، برنامه های مرور آثار، و تجلیل از اساتید سینمای مستند به نمایش می گذارد.

99

این جشنواره، فضایی برای متخصصین این عرصه به شمار می آید تا در آن با یکدیگر ملاقات کنند، به تبادل نظر بپردازند، و پروژه های خود را به لطف بخش “مستند در حال ساخت” یعنی بازار بین المللی تولید مشترک این جشنواره پیش ببرند. برنامه های این جشنواره عبارتند از: مسابقه فیلم های بین المللی، مسابقه فیلم های ایتالیایی، تجلیل و مرور آثار، کارگاه های آموزشی، جلسات بحث و گفتگو، تمرکز، رویدادهای ویژه.

جوایز بین المللی

 فهرست جوایز رسمی جشنواره به شرح زیر است:

هیات داورانی متشکل از چهره های برجسته سینمای مستند، جوایز زیر را به برندگان این جشنواره اعطا می کنند:

  • بهترین فیلم مستند کوتاه (حداکثر زمان: ۳۰ دقیقه)
  • بهترین فیلم مستند نیمه بلند ( زمان: بین ۳۱ و ۶۰ دقیقه)
  • بهترین فیلم مستند بلند (زمان: بیش از ۶۰ دقیقه).
  • بهترین فیلم مستند انسان شناسی

جایزه ” Gian Paolo Paoli”

نشان های ویژه ای نیز در این جشنواره اعطا می شود. جوایز این جشنواره ظرف ۱۲ ماه پس از برگزاری مراسم اهدای جوایز پرداخت خواهد شد.

جوایز تماشاگران

تماشاگران این جشنواره با رای دادن، بهترین فیلم از نگاه خود را انتخاب می کنند.

بخش های دیگر جشنواره

مدیریت جشنواره فیلم مستند دی پوپولی ایتالیا از فیلم هایی که برای نمایش در بخش های: خارج از مسابقه، تجلیل و مرور آثار، بخش های موضوعی و رویدادهای ویژه مناسب می دانند، دعوت می نمایند. این بخش ها غیر رقابتی هستند و به همین دلیل هیچ محدودیتی در سال تولید فیلم های این بخش ها وجود ندارد.

مهلت ثبت نام آنلاین آثار

  •  ۱۷ ژوئن هر سال برای فیلم هایی که ساخت آنها پیش از ۳۰ آوریل به پایان رسیده باشد.
  • ۱۵ جولای هر سال برای فیلم هایی که ساخت آنها بین اول ماه مه و ۳۰ ژوئن هر سال به پایان رسیده باشد
  • ۱۹ آگوست ۲۰۱۷ برای فیلم هایی که ساخت آنها در ماه جولای هر سال به پایان رسیده باشد یا همچنان در حال تولید باشند (در این صورت جشنواره باید نسخه راف کات فیلم در حال تولید را دریافت نماید).

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت رسمی رویداد به آدرس  مراجعه فرمایید.

چند توصیه

  • اگر فیلم اولی هستید: از طریق موسسات سینمایی داخلی و انجمن های فعال در این حوزه در جشنواره های سینمایی شرکت کنید.
  • اگر فیلم کوتاه ساخته اید: از طریق جشنواره های فیلم کوتاه که در گفتارهای سه گانه معرفی جشنواره های سینمایی بین المللی معرفی کردیم، با بررسی شرایط، آثار خود را ارسال کرده و از ارسال همزمان آثار به جشنواره های مختلف خودداری کنید.
  • اگر دانشجوی سینما هستید: با شرکت رسمی در جشنواره های معتبر بین المللی سینمایی، از کارگاه های جنبی تخصصی و عمومی آن که معمولا با حضور فیلمسازان و کارگردانان شهیر آسیایی و غربی برگزار می شود، دانش سینمایی خود را افزایش دهید.

یادتان نرود که برای رزرو محل اقامت در کشورهای مختلف دنیا، سایت های زورق و پین تا پین انتخاب خوبی خواهد بود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود