نگاهی به معماری سوسیالیستی پایتخت کره شمالی از دید یک عکاس مستقل

نگاهی به معماری سوسیالیستی پایتخت کره شمالی از دید یک عکاس مستقل

کاخ سفید در حال تدوین قانونی است که شهروندان ایالات متحده را از سفر به کره شمالی برحذر می دارد. به نظر می رسد بعد از مرگ اوتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی که مدت طولانی در کره شمالی در زندان به سر می برد باعث شده دولت ترامپ به این فکر بیفتد که با تدوین این قانون ورود شهروندان آمریکایی را به این کشور جنجالی ممنوع کند. علی رغم هشدارهای وزارت خارجه ایالات متحده در چند سال اخیر مبنی بر خطرات سفر به کره شمالی از جمله دستگیری و بازداشت های طولانی مدت سالانه بیش از ۱۰۰.۰۰۰ نفر از جمله شهروندان آمریکایی از این کشور منزوی دیدن می کنند. گردشگران ممکن است به صورت شخصی و مستقل یا از طریق آژانس های مسافرتی ماجراجو به این کشور سفر کنند اما در هر صورت هر کدام از این افراد به محض ورود به خاک کره شمالی شدیداً تحت نظر خواهند بود.

160809090651-pyongyang3-super-169-w700

در سال گذشته یک عکاس به نام رافائل اولیویه در یک تور مسافرتی با محوریت معماری به شهر پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی ثبت نام کرد و تصاویر زیبایی از معماری این شهر را تهیه نمود که از شما دعوت می کنیم در ادامه به تماشای آن ها بنشینید.

the-first-word-that-comes-to-mind-would-be-eerie-olivier-told-business-insider-of-the-general-atmosphere-in-pyongyang-north-korea-w700
الیویه در مصاحبه خود گفته است که اولین کلمه ای که با دیدن شهر پیونگ یانگ به ذهن خطور می کند واژه ی «ترسناک» خواهد بود.
there-are-some-three-million-people-living-in-the-nations-capital-and-yet-most-of-oliviers-photos-show-vacant-streets-w700
در پایتخت کره شمالی بیش از ۳ میلیون نفر زندگی می کنند اما بیشتر عکس های الیویه خیابان های خالی را به تصویر کشیده اند.
he-said-people-work-study-and-keep-busy-out-of-sight-in-the-daytime-oddly-dramatic-music-blares-throughout-the-downtown-area-w700
او می گوید مردم شهر پیونگ یانگ در طول روز با کار و درس خواندن سرگرم هستند و زندگی پرمشغله ی آن ها معمولاً در محیطی شخصی رخ می دهد و در کمال ناباوری صدای موسیقی در قسمت های پایین شهر در همه جا شنیده می شود.
its-a-relatively-new-city-and-one-that-is-still-evolving-the-us-leveled-the-capital-during-the-korean-war-bombings-and-the-architecture-of-pyongyang-rose-from-the-rubble-after-1953-w700
شهر پیونگ یانگ یک شهر نو به شمار می آید و روز به روز بر آن افزوده می شود. نیروی هوایی ایالات متحده در طول دوران جنگ دو کره این شهر را با خاک یکسان کرد و معماری کنونی شهر بعد از سال های ۱۹۵۳ شکل گرقته است.
the-countrys-founding-father-kim-il-sung-conceived-of-the-new-pyongyang-as-a-great-garden-of-juche-architecture-or-of-self-reliance-w700
کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی این شهر را «باغ بزرگ معماری جوچی» نامیده است. واژه ی «Juche» به معنای «خوداتکایی» است. در تصویر هتل ریوگ یونگ را می بینید که ساخت آن در سال ۱۹۸۷ آغاز شد و امروزه یکی از جاذبه های اصلی شهر به شمار می آید.
concrete-megastructures-painted-like-easter-eggs-dominate-the-skyline-these-towers-are-meant-to-radiate-strength-resilience-and-national-pride-according-to-olivier-w700
ساختمان های بتنی شهر همه با رنگ های مختلف رنگ آمیزی شده اند. به گفته ی الیویه هدف از ساخت این سازه ها به شکل کنونی نشان دادن قدرت، پیشرفت و غرور ملی کشور کره شمالی است.
while-the-buildings-arent-all-that-elegant-their-intended-durability-represents-one-of-the-chief-tenets-of-juche-ideology-w700
اگر چه ساختمان ها از معماری و زرق و برق آن چنانی برخوردار نیستند اما استحکام و دوامی که در ساخت آن ها مورد نظر بوده ایدئولوژی خود اتکایی را به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشته است.
tttt
به گفته ی الیویه شهر پیونگ یانگ ویترینی است از زیبایی حفظ شده معماری اصیل سوسیالیستی که هیچ نشانی از آلودگی های تصویری بیلبوردهای تبلیغاتی، مغازه های پر زرق و برق و یا ساختمان های دولتی زشت در آن دیده نمی شود.
the-pyongyang-ice-rink-constructed-in-1981-looks-like-a-futuristic-wigwam-it-has-space-for-over-6000-spectators-w700
سازه معروف موسوم به «رینک یخی» (Ice Rink) در شهر پیونگ یانگ در سال ۱۹۸۱ ساخته شده و به خیمه های سرخپوستی می ماند. این سازه ی زیبا بیش از ۶.۰۰۰ تماشاگر را در خود جای می دهد.
dg
در داخل این مجموعه ورزشی الیویه با اسکیت بازانی با مهارت های متفاوت روبرو شده است. عکس هایی از کیم ایل سونگ، اولین رهبر کره شمالی و بنیانگذار سیستم کمونیستی در این کشور و پسرش کیم جونگ ایل در این سالن به نمایش گذاشته آویزان شده اند.
rrr-w700
سینمای بین المللی پیونگ یانگ که در حاشیه ی شهر قرار دارد تقریباً متروکه شده است. در صفحات سیمانی بدون تزیینات و زرق و برق این ساختمان و لبه های تیز آن می توان معماری نئوکلاسیک استالینی را به وضوح دید.
sdfsd-w700
این مکان تنها برای مراسم خاص بازگشایی می شود از جمله فستیوال بین المللی فیلم پیونگ یانگ که هر دو سال یک بار برگزار می گردد.
fsd-w700
الیویه می گوید که مکان های عمومی در شهر پیونگ یانگ در کمال ناباوری و برخلاف آن چه که در رسانه های بین المللی نشان داده می شود فضایی واقعی، ساده و انسانی دارند. مردم از آواز، خنده و گذراندن اوقاتشان در کنار خانواده و دوستان لذت می برند.
werwe-w700
به دلیل محدودیت های شدید دولت کره شمالی بر روی اینترنت، الیویه برخلاف دیگر نقاط جهان افراد بسیار کمی را در حال ور رفتن با گوشی های هوشمندشان می دید که برای او عجیب و خوشحال کننده بود هرچند دلیل این موضوع کمی نگران کننده به نظر می رسید.
sdfsd-w700
الیویه در این تصویر مردی که در داخل یک مجتمع بهداشتی دولتی موهایش را کوتاه می کند را به تصویر کشیده است.
dasa-w700
حتی الیویه توانست در سالن تئاتر بزرگ شهر موسوم به «پیونگ یانگ گرند تئاتر» شاهد یک نمایش باشد که معمولاً اپرای انقلابی کره شمالی در همین مکان اجرا می شود.
we-w700
وی به عنوان یک توریست اجازه سرک کشیدن به هر جایی بدون حضور همراه و راهنما را نداشت ولی در هر جایی که از قبل تعیین شده بود عکس هایی تهیه می کرد. به گفته ی الیویه مراکزی که به روی بازدید کنندگان خارجی باز بود با دقت انتخاب شده و از قبل همه چیز را برنامه ریزی کرده بودند.
dfsdf-w700
به گفته ی الیویه به محض ورود یک خارجی به این کشور به او اعلام می شود که از چه چیزهایی می تواند و از چه چیزهایی نمی تواند عکس بگیرد. مامورین فرودگاهی و گمرکی تمامی ابزارهای دیجیتالی از جمله گوشی های تلفن همراه، دوربین، تبلت و کارت های حافظه را بررسی می کنند تا محتواهای ممنوعه را قبل از خروج شما از کشور پاک کنند.
ssdfs-w700
به گفته ی الیویه در این شهر شما چیزی را می بینید که حکومت به شما اجازه دیدن آن را می دهد.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • حسن تیر ۱۳, ۱۳۹۶

    دیکتاتوری محض

  • Amir Safari تیر ۱۵, ۱۳۹۶

    واقعا شهر خلوت و بدون بیلبورد های تبلیغاتی یه حالت مرده و ترسناک داره