راهنمای تحصیل در دانشگاه بین المللی شانگهای [قسمت آخر]

راهنمای تحصیل در دانشگاه بین المللی شانگهای [قسمت آخر]

در قسمت نخست سلسله گفتارهای معرفی دانشگاه ها و نظام آموزش عالی چین، به معرفی ۱۵۰ دانشگاه ارزشیابی شده چین توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان اشاره شد. در قسمت دوم نیز، به معرفی برخی از دانشگاه های پزشکی و پیرا پزشکی چین که امکان تحصیل ارزان قیمت و بعضا به زبان انگلیسی را به دانشجویان بین المللی می دهند پرداختیم.

در این گفتار، به معرفی ظرفیت های تحصیل در یکی از دانشگاه های بین المللی این کشور اشاره میکنیم که میتواند برای هموطنان عزیزی که علاقمند به تحصیل در بزرگ ترین سیستم آموزشی جهان هستند، مفید باشد.

با ما همراه باشید.

دانشگاه بین المللی شانگهای

cn3

یکی از دانشگاه های معتبر چین که با استقبال دانشجویان بین المللی از سراسر جهان روبرو شده است، دانشگاه بین المللی شانگهای است که در سال ۱۹۴۹ میلادی تاسیس شد. دانشگاه بین المللی شانگهای چین در دسامبر ۱۹۴۹ میلادی با تاسیس مدرسه روسی شانگهای کار خود را آغاز کرد.

این مدرسه به دانشگاه انقلاب شرق چین وابسته بود و یکی از نخستین موسسات علمی این کشور است که در ساختار نظام آموزش عالی این کشور راه اندازی شد. بنیانگذار دایره المعارف چین، ریاست این مجموعه را بر عهده داشت.

cn4
تصویر ایندکس سایت دانشگاه بین المللی مطالعات شانگهای

دانشگاه بین المللی چین در ۳۲ زبان دنیا، رشته های گوناگون را ارائه می دهد که شامل زبان های زیر است:

Currently, we offer courses in 32 modern languages including English, Russian, French, German, Spanish, Arabic, Japanese, Greek, Italian, Portuguese, Korean, Persian, Thai, Vietnamese, Indonesian, Swedish, Dutch, Hebrew, Ukrainian, Turkish, Hindi, Hungarian, Uzbek, Kazakh, Polish, Czech, Urdu, Malay, Swahili, Javanese, Pashto and Chinese. We also teach Latin, Ancient Greek, Old English, Esperanto and other classical and constructed languages

شعار این دانشگاه، معرفی دنیا به چین (Introduce the rest of the world to China) و معرفی جهانی چین (Present China Globally) است که به نظر می رسد با جذب ده ها هزار دانشجو و محقق بین المللی در نیم قرن اخیر، تا حدودی در این عرصه موفق عمل کرده است. این دانشگاه که به اختصار SISU نامیده می شود، از با پرستیژ ترین مراکز آکادمیک جمهوری خلق چین به شمار می رود و می تواند مقصد تحصیلی شماره ۱ دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در این کشور باشید.

دانشگاه بین المللی شانگهای در ۵۷ کشور دنیا نمایندگی داشته و با ۳۷۰ دانشگاه در سراسر جهان  تعامل دارد. بر اساس قرادادهای تبادل دانشجو (Exchange students) این امکان برای دانشجویان این دانشگاه فراهم شده است که بتوانند یک ترم از تحصیل خود در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد را در یکی از این دانشگاه ها بگذرانند.

سالانه ۴ هزار دانشجوی بین المللی تنها برای تحصیل در رشته هایی که به زبان چینی در این دانشگاه تدریس می شود، ثبت نام می کنند. کتابخانه دانشگاه بین المللی شانگهای چین بیش از ۱ میلیون جلد کتاب را در گنجینه خود دارد.

11

دو کمپ Hongkou Campus and Songjiang Campu بیش از ۷۴ هکتار وسعت دارد که خود نشان دهنده امکانات گسترده و وسیع این دانشگاه در عرصه تحقیقات است.

نکته جالب توجه این است که مرکز انتشارات زبان چینی شانگهای که (Shanghai Foreign Language Education Press (SFLEP است، از جمله مراکز دانشگاه بین المللی شانگهای بوده و ظرف چند دهه اخیر،  بیش از ۷ هزار عنوان کتاب با شمارگان ۷۰۰ میلیون نسخه منتشر کرده که به ۳۰ زبان زنده دنیا است و هفتاد درصد آن نیز بیش از ۱ بار چاپ شده اند.

چشم انداز دانشگاه

دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای با نام اختصاری “سی سو”، دانشگاهی متعلق به وزارت آموزش چین است که با همکاری شهرداری شانگهای توسعه یافته و وارد طرح ”پروژه ۲۱۱“ با هدف ساخت دانشگاههای مهم در سراسر کشور شده است.

12

این دانشگاه با تاکید بر شعار “منش والا و همت بالا ، آمیزش دانش چینی با دانشهای سایر ملتها” برای دستیابی بر اهداف خود ، در حال حاضر یکی از دانشگاه های بین المللی برتر و شناخته شده در داخل و خارج در زمینه آموزش علمی دانشجویان خارجی در سطوح بالا می باشد.

در طی این شصت سال افتخار حضور و راهنمایی اساتید برجسته ای “چون فانگ چون”،” لو پی شین”، “لین دا یان” و” شو جونگ نیان” را درآغاز به کار و شکوفایی این دانشگاه داشته ایم. امتیازات دانشگاه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای از زمان تاسیس تا به حال از نظر کیفیت و سطح آموزشی و علمی در بین سایر دانشگاه های همنوع در اولویت قرار دارد.

در حال حاضر علاوه بر تبحر در آموزش زبان و ادبیات کشورهای مختلف، در توسعه پنج زمینه مهم درسی ادبیات، آموزش، اقتصاد، مدیریت و حقوق نیز نقش فعالی داشته است. در سال های اخیر این دانشگاه با ایجاد سه رشته درسی مهم کشوری و دو رشته مهم شهری و یک پایگاه کشوری برای آموزش زبانهای خارجی غیر جهانی در مقطع کارشناسی (از گروه زبانهای غرب اروپا) به تقویت خود پرداخته و همچنین مجاز به ایجاد ۱۰ رشته خاص کشوری شده و رشته زبانهای خارجی این دانشگاه جزو رشته های درجه یک در بین دانشگاه های شهر شانگهای است.

13

علاوه بر این، دانشگاه دارای دانشکده عالیه ترجمه می باشد که در کل آسیا بی نظیر است و از سوی انجمن بین المللی مترجمین بالا ترین امتیاز در بین ۱۵ نهاد آموزشی برتر جهان در امر ترجمه شفاهی سمینارهای تخصصی دریافت نموده است.

امتیازات تحقیقاتی این دانشگاه

با تنوع زبانی و برتری در علوم چند رشته ای با دیگر کشورها و مناطق ارتباط تنگاتنگ برقرار نموده و رسالت سنگین برای معرفی جهان به چین و معرفی چین به جهان را به دوش گرفته است و در محافل زبانشناسی چین و در زمینه مطالعات روابط بین المللی جایگاه علمی قابل ستایش را به خود اختصاص داده است.

بیش از ۶۰ گروه و بخش تحقیق جهت برنامه ریزی با موضوعیت سیاست های زبانی و استراتژی در امور خارجی و بین المللی و مطالعات افکار عمومی خارجیان بانک علمی قابل توجه ایی را ایجاد نموده است و کشور و وزارت خانه ها را در زمینه اطلاعاتی و فکری حمایت نموده و دستاوردهای علمی قابل ملاحظه ای از خود داشته است.

14

دانشگاه درحال حاضر ۱۱ نوع مجله علمی منتشر می کند که در دنیای علم و دانش مشهور است. این دانشگاه به صورت مستمر به تقویت سایت علمی زبان های خارجی پرداخته و مجلات علمی چین به زبانهای دیگر را در خارج از چین با هدف ارتقای تاثیر علمی و حق گفتمان در عرصه بین المللی منتشر می کند و به توسعه و شکوفایی علمی و فلسفی چین کمک می کند.

افق دید بین المللی دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای فعالانه به همکاری و تبادلات علمی در عرصه بین المللی پرداخته و دانش آموختگان جوان را تشویق به رشد در محیط چند فرهنگی و کسب دستاوردهای برتر آموزشی جهان می کند. این دانشگاه در حاضر با ۳۰۰ دانشگاه و سازمان در ۵۵ کشور و منطقه جهان و سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا و سازمان های بین المللی همکاری نزدیک دارد.

این دانشگاه در سایه تجربه و پژوهش، کتاب های آموزشی زبان چینی برای خارجیان را به رشته تحریر در آورده و ارتباط فرهنگی با سراسر جهان برقرار نموده است. طی ۵ سال گذشته سالانه در حدود ۴۰۰۰ دانشجوی خارجی از سراسر جهان برای یادگیری زبان چینی و مقاطع درسی مربوطه به این دانشگاه آمده اند که رتبه اول در کل چین را به خود اختصاص داده است.

همکاری های بین المللی 

15

این دانشگاه در حال حاضر در تشکیل ۷ موسسه کنفوسیوس در خارج از جمله در آسیا و آفریقا و اروپا و آمریکای جنوبی همکاری داشته و فرهنگ چین را به جهان عرضه نموده است. مکانات دانشگاه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای دارای دو پردیس در مناطق خونگ کو و سونگ جیانگ بوده که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد. کتابخانه دانشگاه یکی از مراکز پیوند کتابخانه های دانشگاه های زبان های خارجی در سراسر کشور است.

 این کتابخانه دارای دو بخش است که حدود ۹۲۰ هزار جلد کتاب را در خود جای داده است (که بیشتر آن کتاب های خارجی اوریجینال می باشد) و کتابخانه دیجیتال دارای بیش از ده ها هزا رکتاب است. این دانشگاه برای تامین نیازهای آموزشی و پژوهشی و یکپارچه نمودن منابع اطلاعاتی و منابع صوتی بصری اقدام به ایجاد بانک اطلاعاتی صوتی و تصویری با حجم قابل توجه نموده است.

این دانشگاه دارای تجهیزات آموزشی پیشرفته از جمله بهترین سیستم ترجمه همزمان در جهان و تجهیزات گیرنده ماهواره ای و سیستم مدار بسته و اینترنت وایرلس و لابراتوار زبان می باشد. خدمت به جامعه این دانشگاه سال هاست که به کسب علم و دانش و استفاده و انتقال آن و پیشرفت در امر آموزش زبان های خارجی توجه دارد.

انتشارات دانشگاه شانگهای

16

در سال ۲۰۱۱ انتشارات آموزش زبانهای خارجی ۱۱۷۴ نوع کتاب تالیف شده آموزشی منتشر نموده است که از بین آن ۷۸۰ کتاب چاپ مجدد شده ، و رقم ۶۶.۴۴ درصد را به خود اختصاص داده است. گزارش “تحلیل پرمصرف ترین ها در چین” اعلام نموده در سال ۲۰۱۰ از مجموع ۱۰ نوع کتاب پرمصرف منتشر شده در زمینه زبان و ادبیات، پنج نوع آن متعلق به انتشارات دانشگاه ما بوده است.

دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای به عنوان یک دانشگاه با فرهنگ چند قطبی حداکثر تلاش خود را جهت پرورش افراد تراز بالا و پر روحیه با توانایی واقعی و متخصص در زبان های خارجی برای ارتباطات فرهنگی را به کار بسته است و از این طریق به مردم جهان خدمت خواهد کرد. طی ۶۰ سال از زمان تاسیس این دانشگاه دانشجویان آن رهسپار اقصی نقاط جهان شده و سازندگی اقتصادی کشور و جامعه را رقم زده و برای ایجاد دوستی با مردم سایر کشورها به کشور خود خدمت می کنند.

فرهنگ دانشگاه

 دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای دانشگاهی مجرب با فرهنگ چند ملیتی است که به فرهنگ دانشگاهی توجه خاص داشته و آنرا برای پرورش اخلاقی دانش آموختگان خود ضروری می داند و شعار” منش والا و همت بالا، آمیزش دانش چینی با دانشهای سایر ملتها “را سرلوحه کار خود قرار داده است.

shan

برگزاری نشست های علمی چند قطبی و جشن های فرهنگی مختلف و مسابقات جالب در دانشگاه و همچنین فعالیت انجمن های دانشجویی ، به ایجاد شادابی و تنوع در دانشگاه کمک نموده است. فرهنگ چند قطبی برگزاری جشنواره فرهنگی خارجی و جشنواره فرهنگ چین و جشنواره ورزشی و جشنواره فرهنگی دانشجویان جدید و جشنواره هنرهای فرهنگی و جشنواره فرهنگی علمی دانشجویان کارشناسی ارشد و سایر برنامه های خاص در کل سال تحصیلی و غیره باعث افزایش فضای فرهنگی در این دانشگاه شده است.

علاوه بر این هر کدام از دانشکده ها برنامه های فرهنگی خاص و متنوع از جمله “جشنواره نمایشی درام شکسپیر” در دانشکده زبان انگلیسی ، برنامه “ترانه های سرخ و سفید” در دانشکده فرهنگ اقتصادی ژاپن ، “جشنواره سروانتس” گروه زبانهای غربی ، “جشنواره فرهنگی آلمانی” در گروه زبان آلمانی و “تاثیر فرانسه” در گروه زبان فرانسه و غیره برگزار نموده که مورد علاقه و پسند دانش جویان واقع می شود.

فعالیت های هنری این دانشگاه آموزشهای هنری خاص ارایه می کند از جمله برنامه سالیانه “ورود هنرهای عالیه به دانشگاه” ، فرصت خوبی برای ارتقای حس زیبا شناسی و تهذیب نفس دانشجویان فراهم می آورد. همچنین این دانشگاه درسهای هنری زیادی را جهت ارتقای شناخت و درک هنری دانشجویان طراحی نموده است .

انجمن های هنری دانشگاه روز به روز قویتر شده و برنامه گروه نمایشی دانشگاه مایه پسند و تحسین فراوان واقع شده و موفق به دریافت جایزه برتر در چند اجرا در سراسر کشور شده و به عنوان انجمن برتر در کل چین انتخاب شده است. گروه رقص و گروه موسیقی سنتی چینی و گروه آواز “کروس” و غیره نیز تجربیات فراوانی در اجرا داشته اند. مسابقه سالانه “۱۰ خواننده برتر” نیز مورد توجه است.

نشریات دانشگاه شانگهای

این مرکز اموزشی معتبر چین، در حال حاضر ۱۱ نوع مجله علمی منتشر می کند که در دنیای علم و دانش شهرت دارد. در میان آنها ، مجلۀ “زبانهای خارجی” که از بنیاد علوم اجتماعی ملی چین کمک های مالی دریافت کرده است و به استناد انجمن زبان مدرن آمریکا (ام ال ای ) از بین ۳۰ مجلۀ علوم اجتماعی چین در مطالعات زبان های خارجی ، بهترین مجله است.

gr

  • نشریه زبانهای خارجی ISSN: 1004-5139
  • نشریه دنیای زبان خارجی ISSN: 1004-5112
  • نشریه آموزش زبان خارجی به کمک کامپیوتر ISSN: 1001-5795
  • نشریه ادبیات تطبیقی در چین ISSN: 1006-6101
  • نشریه نقد و بررسی بین المللی ISSN: 1005-4812
  • نشریه مطالعات جهان عرب ISSN: 1673-5161
  • نشریه مجله مطالعات اسلامی و خاورمیانه (در آسیا) ISSN: 1937-0679
  • نشریه مطالعات ادبیات بریتانیایی و آمریکایی ISBN: 7-81046-712-3
  • نشریه شرقی مترجمی ISSN: 1674-6686
  • نشریه آموزش و تست زبان خارجی CN: 31-2047/G4
  • نشریه بولتن سیاست زبان خارجی SH: K-0620

رشته های کلیدی دانشگاه شانگهای

  •  آموزش زبانهای خارجی در مقطع کارشناسی مرکز زبانهای اروپای غربی (زبان ایتالیایی، پرتغالی، یونانی ، هلندی)
  • رشته علمی کلیدی شهری زبان و ادبیات عربی روابط بین المللی
  • رشته علمی کلیدی دانشگاهی زبان و ادبیات ژاپنی، علوم سیاسی بین المللی
  • زبان و ادبیات فرانسوی
  • زبان و ادبیات آلمانی
  • مدیریت بازرگانی
  • ارتباط و روزنامه نگاری
  • زبان شناسی خارجی و زبان شناسی کاربردی

پردیس های دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای

پردیس منطقه خونگ کو پردیس منطقه خونگ کو دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای واقع در نزدیکی پارک لوشون و دارای مساحت کل۹ /۱۶ هکتار می باشد و از فوریه سال ۱۹۵۰ پس از انتقال تا به امروز در این محل واقع بوده است .این مکان در ابتدا متعلق به دانشگاه چی جی بود (که پس از سال ۱۹۲۴ میلادی دانشکده چی جی نام گرفت ) و پس از آن به یکی از دانشکده های دانشگاه ملی جی نان تعلق داشت.

17

پردیس منطقه خونگ کو در حال حاضر آموزش بزرگسالان و سنوات بالای کارشناسی ارشد و دانشجویان مهمان را به عهده دارد. پردیس منطقه سونگ جیانگ دانشگاه منطقه سونگ جیانگ دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای در منطقه دانشگاهی سونگ جیانگ با مساحت کل ۸/۵۷ واقع می باشد و در حال حاضر آموزش مقطع کارشناسی و سنوات اولیه کارشناسی ارشد را به عهده دارد.

معماری و سبک خاص طراحی ساختمان آموزشی دانشکده ها هماهنگ با نوع آن زبان از ویژگی های منحصر به فرد این دانشگاه است. ازجمله سبک اسلامی دانشکده زبان های شرقی ، سبک ویکتوریای دانشکده زبان انگلیسی ، سبک ژاپنی دانشکده مطالعات فرهنگ و اقتصاد ژاپن.

رشته های دکترا دانشگاه بین المللی مطالعات شانگهای

برای تحصیل در مقطع دکترا در حوزه های زبان شناسی و ادبیات زبان های مختلف قاره ها، دانشگاه شانگهای یک انتخاب خوب است. فهرست رشته های دکترا به شرح زیر است:

  •  دکترای زبان و ادیات عربی
  • دکترای دیپلماسی
  • دکترای زبان و ادبیات انگلیسی
  •  دکترای زبان و ادبیات آسیایی و آفریقایی
  • دکترای زبان و ادبیات فرانسوی
  • دکترای زبان شناسی خارجی و زبان شناسی کاربردی
  • دکترای زبان و ادبیات آلمانی
  • دکترا سیاست بین المللی
  • دکترا روابط بین المللی
  • دکترا زبان و ادبیات ژاپنی
  • دکترا سیاست و راهبردی زبان
  • دکترا تحقیقات خاورمیانه
  • دکترا زبان و ادبیات روسی
  • دکترا تحقیقات مترجمی

فهرست رشته های کارشناسی دانشگاه مطالعات دانشگاه شانگهای

اگر قصد تحصیل در رشته های زبان و ادبیات در مقطع کارشناسی دارید، دانشگاه بین المللی مطالعات شانگهای با در اختیار داشتن صدها استاد در عرصه زبان و ادبیات بین المللی و همچنین محیط چند زبانه برای یادگیری زبان های بین المللی، انتخاب خوبی خواهد بود و هزینه کمی به نسبت دانشگاه های آمریکایی و آسیایی دارد. فهرست رشته ها به این شرح است:

  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات عربی
  • رشته کارشناسی  زبان و ادبیات چینی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات هلندی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات فرانسوی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات آلمانی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات یونانی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات عبری
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات هندی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات اندونزیایی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات ایتالیایی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات ژاپنی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات کره ای
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات  فارسی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات پرتغالی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات روسی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات اسپانیایی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات سوئدی
  • رشته کارشناسی زبان  و ادبیات تایلندی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات ترکی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات اوکراینی
  • رشته کارشناسی زبان و ادبیات ویتنامی
  • رشته کارشناسی زبان انگلیسی تجاری
  • رشته کارشناسی آموزش زبان چینی به غیر چینی زبانان
  • رشته کارشناسی هنر مترجمی زبان
  • رشته کارشناسی حسابداری
  • رشته کارشناسی مدیریت کسب و کار تبلیغات
  • رشته کارشناسی مدیریت بازرگانی
  • رشته کارشناسی مدیریت کسب و کار فن آوری آموزشی
  • رشته کارشناسی آموزش مالی
  • رشته کارشناسی اقتصاد مدیریت اطلاعات و سیستم اطلاعات
  • رشته کارشناسی مدیریت کسب و کار اقتصاد و تجارت بین المللی
  • رشته کارشناسی اقتصاد سیاست بین المللی
  • رشته کارشناسی حقوق اینترنت و رسانه های جدید
  • رشته کارشناسی هنر روزنامه نگاری
  • رشته کارشناسی حقوق
  • رشته کارشناسی حقوق روابط عمومی
  • رشته کارشناسی مدیریت کسب و کار

ارزش های آکادمیک

18

انتظارمی رود که علاقمندان به تحصیل در دانشگاه بین المللی چین، به زبان انگلیسی تا حدودی مسلط باشند. .

بخش های سایت دانشگاه

ccc

در مشاهده با سایت این دانشگاه با ۷ بخش اصلی مواجه می شویم که عبارتند از:

  • بخش معرفی:  این بخش شامل ۶ قسمت است که معرفی دانشگاه، تاریخچه دانشگاه مطالعات شانگهای، چشم انداز و راهبردها، هویت شناسی، معرفی مدیریت دانشگاه و دانشگاه از نظر اعداد و ارقام از آن جمله است.
  • بخش ادمیشن:  این قسمت شامل معرفی شیوه پذیرش دانشجویان کارشناسی، شیوه پذیرش دانشجویان رشته های کارشناسی ارشد و دکترا و همچنین معرفی فرصت های بورسیه دانشگاه است. رشته هایی که به زبان چینی در این دانشگاه تدریس می شود و همچنین دوره های تابستانی کوتاه مدت و زمستانی، در این قسمت معرفی شده اند.
  • بخش آکادمیک:  در این بخش، معرفی کلیه مدارس و دپارتمان های دانشگاه مطالعات شانگهای به همراه ارائه فهرست کامل رشته های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشگاه انجام شده است. معرفی اساتید پر افتخار دانشگاه و هم چنین بانک اطلاعاتی اساتید در این قسمت در دسترس علاقمندان خواهد بود.
  • بخش تحقیقات: در این قسمت، فهرست اولویت های تحقیقاتی دانشکده های مختلف دانشگاه شانگهای و همچنین مراکز تحقیقاتی و علمی آن و ژورنال هایی که منتشر میکند را میتوان مشاهده کرد.
  • زندگی دانشجویی: در بخش کمپوس  لایف، همه اطلاعات مورد نظر دانشجویان بین المللی مشتاق تحصیل در این دانشگاه از معرفی فهرست هزینه های تحصیل و زندگی تا شیوه پیدا کردن محل اقامت و هزینه های حمل و نقل عمومی و برنامه های روتین دانشگاه معرفی شده است.
  • بخش گلوبال: در بخش جهانی سایت دانشگاه، به معرفی برنامه های علمی و فرهنگی دانشگاه مطالعات شانگهای با سایر دانشگاه ها و مراکز علمی جهان اشاره شده است.
  • بخش منابع: اطلاعات تکمیلی مورد نیاز تحصیل و ارتباط با بخش های دانشگاه در این قسمت در دسترس است.

دانشکده های دانشگاه بین المللی شانگهای

دانشکده مطالعات شانگهای دارای مدارس و دانشکده هایی است که در زیر ارائه می شود:

فهرست رشته های دانشگاه مطالعات چین

رشته های حسابداری، آموزش، تبلیغات، ادبیات چینی، آمار و احتمالات، زبان و ادبیات عربی، مطالعات منطقه ای، ادبیات آفریقایی، ادبیات آسیایی، مطالعات چینی، کسب و کار، مدیریت بازرگانی، زبان شناسی چینی، روابط بین الملل، حقوق، روزنامه نگاری، سایبر ژورنالیسم، مطالعات زبان و ادبیات فارسی، مدیریت و اقتصاد فناوری از جمله رشته هایی است که در این دانشگاه میتوان تحصیل کرد و فهرست آن به شرح زیر است.

فهرست موسسات تحقیقاتی دانشگاه مطالعات شانگهای

اگر قصد تحصیل در این دانشگاه را دارید، می توانید با اگاهی از اولویت های تحقیقاتی مراکز علمی این دانشگاه، نسبت به طراحی پروپزال برای مقطع ارشد و دکترا اقدام کنید.

  •  National Key Institute of Humanities and Social Sciences / Shanghai Leading Think Tank

Middle East Studies Institute

  • State Language Commission Key Institute / National Think Tank on Linguistics

Research Center for Foreign Language Strategies

  • Institute Jointly Established with the Ministry of Foreign Affairs

Center for Trilateral Cooperative Studies (with Tokyo University of Foreign Studies, Japan and Hankuk University of Foreign Studies, ROK)

  • MOE National Key Center for Area Studies

Center for European Union Studies

Center for Russian Studies

Center for British Studies

  • Shanghai Key Institute of Humanities and Social Sciences

Center for G20 Studies

  • Shanghai Key Reserach Center for Social Sciences Innovation

Research Center for Soft Power and Cultural Diplomacy

  • Center for Area and Cultural Studies
  • Institute Jointly Established with MOE’s Education Management Information Center
  • Institute Jointly Established with the Development Research Center of the Shanghai Municipality

نکته هایی در تحصیل 

CN5

  • MBA: اگر خواهان تحصیل در رشته MBA در دانشگاه بین المللی مطالعات شانگهای هستید، به این قسمت رجوع کنید.
  • رشته های ادبیات: دانشگاه شانگهای در بیش از ۳۰ زبان زنده دنیا، دوره های کارشناسی تا دکترا دارد، برای دریافت پذیرش تحصیلی، می بایست حتما بک گراند کافی داشته باشید. یعنی از کارشناسی مهندسی برق نمیتوانید برای رشته کارشناسی ارشد زبان انگلیسی اقدام کنید.
  • رشته های فنی و مهندسی: دانشگاه بین المللی مطالعات شانگهای رشته های فنی و مهندسی ندارد. برای این کار باید به دانشگاه مهندسی شانگهای یا پکن مراجعه کنید و بخش های اول و دوم این گفتار را مطالعه کنید.
  • رشته های کسب و کار: دانشگاه شانگهای از اساتید معتبر و شناخته شده بین المللی برای دوره های مدیریت کسب و کار استفاده می کند. به همین خاطر، این دانشگاه یک انتخاب خوبی برای علاقمندان به رشته های مدیریت، اقتصاد و بازاریابی است.
  • زبان انگلیسی: اگر برای رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند قصد اپلای دارید، می بایست آیلتس حداقل ۶ آکادمیک ارائه کنید. البته دوره هایی برای تقویت زبان انگلیسی در دانشگاه در اختیار است.
  • تعاملات بین المللی: دانشگاه شانگهای با ۵۶ کشور دنیا که در این بخش ارائه شده است، تعامل علمی دارد. یعنی شما میتوانید ۱ ترم تحصیلی را در دانشگاه های طرف  قرارداد طی کنید.

ارتباط با دانشگاه شانگهای

ppp

۳ راه برای تماس با این دانشگاه و آگاهی از فرصت های تحصیلی و بورس آن وجود دارد:

BY POST

Hongkou Campus 550 Dalian Road (W), Shanghai 200083, China Songjiang Campus 1550 Wenxiang Road, Shanghai 201620, China

BY PHONE

For Student Applicants: + 86 (21) 6536 0599 For Global Partners: + 86 (21) 3537 3690 Press Contact: + 86 (21) 3537 2578

BY EMAIL

For International Cooperation: fao@shisu.edu.cn For International Student Affairs: oisa@shisu.edu.cn For Media and Communications: news@shisu.edu.cn

تقویم دانشگاهی

  • ثبت نام نیمسال دوم (ترم پاییز) از ۶ سپتامبر آغاز می شود.
  • ثبت نام نیمسال دوم از ۷ سپتامبر آغاز می شود.
  • امتحانات پایان ترم نیمسال دوم از ۲۸ دسامبر شروع می شود.
  • ۱۰ ژانویه نیمسال دوم تمام می شود.
  • ثبت نام نیمسال اول از ۲۸ فوریه آغاز می شود.

راهنمای دریافت رواید تحصیلی چین

بعد از اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های چین، شما میتوانید با مراجعه به سفارت چین و پر کردن فرم ویزای دانشجویی (X-Visa) برای مدت زمان تحصیل در چین اقدام کنید. این نوع ویزا فقط برای دوره های زبان بالای ۶ ماه ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد صادر می شود. دانشجویانی که قصد اقامت برای مدت زمان کمتر از ۶ ماه در چین دارند نیازی به اخذ ویزای دانشجویی چین (X-Visa) نداشته و باید برای (F-Visa) اقدام نمایند.

اعتبار ویزای دانشجویی چین بسته به مدت زمان تحصیل از ۶ ماه تا یک سال بود و البته امکان تمدید در کشور چین بعد از اتمام ویزا نیز میسر است.

مدارک مورد نیاز ویزای دانشجویی چین به این شرح است:

  • اصل و کپی از گذر نامه که دارای حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد
  • تکمیل فرمهای اخذ ویزا
  • دو قطعه عکس ۳ در ۴ پشت نویسی شده
  • اصل و کپی از پذیرش از دانشگاه مورد تایید در چین
  • اصل و کپی از تایید خارجه فرم درخواست روادید دانشجویی (JW201 یا JW202) صادر شده توسط واحد مربوطه دولت چین
  • گواهی عدم سوء پیشینه ، ترجمه شده به زبان انگلیسی و تائید شده توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
  • در صورت ادامه تحصیل بیش از یک سال گواهی نامه معاینه بدنی که Physical Examination نام دارد.
  • پرداخت هزینه صدور ویزا – ۱۱۴ دلار برای X-Visa و ۷۳ دلار برای F_Visa

مدت زمان صدور : ۴ تا ۷ روزکاری

قبل از اقدام برای ویزا دانشجویان ملزم به ارائه گواهی نامه معاینه بدنی بوده که توسط مسئولان قرنطینه جمهوری خلق چین برای دانشجویان خارجی صادر می گردد. همچنین دانشجویان پس از ورود به چین نیاز به خرید بیمه نامه ( از کشور متبوع یا از کشور چین) دارند.

آزمون زبان چینی HSK

gr

اگر خواستار تحصیل به زبان چینی در دانشگاه بین المللی مطالعات شانگهای یا هر دانشگاه معتبر دیگر در این کشور هستید، باید مدرک HSK ارائه کنید.

آزمون زبان چینی Hànyǔ Shuǐpíng Kǎoshì یا به اختصار آزمون HSK یک آزمون استاندارد برای ارزیابی مهارتهای فرد در زبان چینی است که برای متقاضیان کار یا تحصیل در چین برگزار می شود. این آزمون برای اولین بار توسط دانشگاه زبان و فرهنگ پکن در سال ۱۹۹۲ طراحی و برگزار شد.

ساختار آزمون در سال ۲۰۱۰ تغییر یافت و در حال حاضر سیستم جدید آزمون HSK توسط سازمان Hanban که وابسته به وزارت علوم چین است برگزار می شود. آزمون HSK به صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می شود.

در سیستم جدید آزمون HSK هر چهار مهارت زبانی فرد (نوشتن، خواندن، صحبت کردن و شنیدن) مورد ارزیابی قرار می گیرد که مهارت های نوشتن، شنیدن و خواندن در آزمون Written و مهارت صحبت کردن در آزمون Oral که به صورت جداگانه برگزار می شوند، مورد ارزشیابی قرار می گیرند.

hsk

متقاضیان با توجه به نیاز خود که توسط دانشگاه یا کارفرما تعیین شده است (مثلاً HSK3) در یکی از سطح های زیر شرکت می کنند. آزمون Written شامل ۶ سطح است که عبارتند از:

  • HSK – Level I (قسمت شنیدن ۲۰ سوال و قسمت خواندن ۲۰ سوال) در این سطح فرد می تواند کلمات و عبارات ساده چینی را بفهمد و اصول اولیه مکالمه را درک کرده و می تواند مهارت خود را در استفاده از زبان چینی ارتقا دهد.
  • HSK – Level II (قسمت شنیدن ۳۵ سوال و قسمت خواندن ۲۵ سوال) در این سطح فرد به خوبی اصول زبان چینی را دریافته است و می تواند مکالماتی با استفاده از کلمات ساده و روتین در موقعیت های ساده داشته باشد.
  • HSK – Level III (قسمت شنیدن ۴۰ سوال ، قسمت خواندن ۳۰ سوال و قسمت نوشتن ۱۰ آیتم) در این سطح فرد می تواند از زبان چینی در موقعیت های روزمره در محیط زندگی، کار یا تحصیل استفاده کند و می توانند در سرتاسر چین به آسانی سفر کنند.
  • HSK – Level IV (قسمت شنیدن ۴۵ سوال ، قسمت خواندن ۴۰ سوال و قسمت نوشتن ۱۵ آیتم) در این سطح فرد تسلط خوبی به موضوعات زیادی در زبان چینی دارد و می تواند با افراد بومی چین به راحتی صحبت کند.
  • HSK – Level V (قسمت شنیدن ۴۵ سوال ، قسمت خواندن ۴۵ سوال و قسمت نوشتن ۱۰ آیتم) در این سطح فرد می تواند مجلات و روزنامه های چینی را بخواند، فیلمها و نمایشهای چینی را ببیند و همچنین فرد قادر است به زبان چینی به مدت طولانی سخنرانی کند.
  • HSK – Level VI (قسمت شنیدن ۵۰ سوال ، قسمت خواندن ۵۰ سوال و قسمت نوشتن ۱ مقاله) در این سطح فرد تسلط کامل به زبان چینی دارد و می تواند به راحتی نظر و احساس خود را به زبان چینی هم به صورت گفتاری و هم نوشتاری ارائه کند.

سوالات قسمتهای نوشتن، شنیدن و خواندن هر کدام دارای ۱۰۰ امتیاز هستند ولی با توجه به اینکه قسمت نوشتن در سطح I و II وجود ندارد در نتیجه نمره کلی در این سطوح از ۲۰۰ محاسبه می شود که نمره ۱۲۰ به عنوان نمره قبولی محسوب می شود، در بقیه سطوح (III – IV – V – VI) نمره کلی از ۳۰۰ محاسبه و نمره قبولی ۱۸۰ است.

آزمون گفتاری نیز شامل سه سطح است که عبارتند از:

  • HSK – Beginner Level – (سطح I و II شامل ۲۷ سوال و ۲۰۰ کلمه)
  • HSK – Intermediate Level – (سطح III و IV شامل ۱۴ سوال و ۹۰۰ کلمه)
  • HSK – Advanced Level – (سطح V و VI شامل ۶ سوال و ۳۰۰۰ کلمه)

مکان و زمان آزمون HSK

آزمون HSK در کشور چین و در بسیاری از کشورهای جهان برگزار برگزار می شود. متاسفانه این آزمون در کشور ایران برگزار نمی شود و متقاضیان ایرانی برای شرکت در این آزمون می توانند مستقیماً به چین یا کشورهایی مانند امارات، ترکیه یا ارمنستان سفر کنند. آزمون Written معمولاً ماهی یکبار در مراکز مجاز آزمون برگزار می شود.

برای ثبت نام و رزرو صندلی در آزمون کاغذی باید ۳۰ روز زودتر و برای آزمون کامپیوتری باید ۱۰ روز زودتر اقدام نمایید. نتایج آزمون ۳۰ روز پس از تاریخ برگزاری منتشر می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به این درگاه بروید.

gr
در صورتی که خواهات تحصیل در دانشگاه شانگهای هستید، فرصت های اقامتی ارزان کوتاه مدت را در Booking دنبال کنید که همچون expedia.com یکی از برترین منابع آگاهی از فرصت های اقامتی در چین است
gr
فرصت های تحصیلی در استان شانگهای چین را میتوانید در سایت اطلاع رسانی: http://en.study-shanghai.org بدست آورده و در جریان فرصت های تحصیلی، هزینه های زندگی و هم چنین همه اطلاعات مورد نیاز زندگی دانشجویی قرار بگیرید
gr
درگاه وزارت آموزش عالی جمهوری خلق چین یکی از بهترین منابع برای علاقمندان به تحصیل در چین است که توسط مشاوران این درگاه، اطلاع رسانی به دانشجویان خارجی صورت می گیرد: http://en.moe.gov.cn

از علاقمندان تحصیل در دانشگاه مطالعات شانگهای و دیگر دانشگاه های چین انتظار می رود برای آگاهی از جدید ترین اطلاعات مربوط به ادمیشن و بورسیه، ابتدا به درگاه های معرفی شده در گفتارهای ۳ گانه ارائه شده مراجعه کرده و در صورتی که با پرسشی مواجه شده اند، درخواست خود را کامنت کنید.

منبع: SISU ،
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • shiny تیر ۲۲, ۱۳۹۶

    سلام. ممنون از مطلب خوبتون. میبخشید هزینه تقریبی هر ترم حداقل چقدر میشه ؟ آیا اطلاع دارید؟

    • علی زمانی تیر ۲۲, ۱۳۹۶

      با سلام و تشکر از نظر شما
      هزینه تحصیل برای رشته ها و مقاطع تحصیلی متفاوت است. اطلاعات دقیق را مستقیم از دانشگاه شانگهای بدست آورید