هر آنچه باید در مورد تحلیف ریاست‌جمهوری ایران بدانید

هر آنچه باید در مورد تحلیف ریاست‌جمهوری ایران بدانید

رئیس جمهور منتخب در ایران، پس از پیروزی در انتخابات تا آغاز رسمی دوره چهار ساله ریاست جمهوری اش، سه مرحله در پیش رو دارد. در مرحله اول، شورای نگهبان به عنوان ناظر، باید صحت انتخابات را تأیید کند، سپس رهبر جمهوری اسلامی ایران حکم ریاست جمهوری وی را تنفیذ کند و در نهایت رئیس‌جمهور جدید در صحن علنی مجلس برای پاسداری از «قانون اساسی» سوگند یاد کند.

تحلیف حکم ریاست جمهوری همیشه پس از مراسم تنفیذ و با حضور رئیس دیوان عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی انجام می‌ گردد.

در این مراسم، رئیس جمهور منتخب قسم یاد می‌ کند که خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق و پیشتیبانی از حق و عدالت نماید و در پایان، سوگندنامه را امضا می‌کند.

متن سوگند ریاست جمهوری ایران به شرح زیر است:

«من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پیشتیبانی از حق و عدالت، گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم.»

گفتنی است که تاکنون ۱۱ دوره مراسم تحلیف روسای جمهور منتخب برگزار شده است و دوره دوازدهم امروز از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری ها، سران کشورهای جهان توسط نهاد ریاست جمهوری برای شرکت در این مراسم دعوت شده و مجلس بعنوان میزبان در این خصوص کلیه تمهیدات رفاهی، امنیتی را تدارک دیده است.

به گفته علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی، امسال بیش از ۹۰ هیات خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور حضور خواهند داشت و این امر، نقطه عطفی برای توجه به ایران امن و متقدر خواهد بود.

همچنین گفته شده است، رییس جمهور منتخب، اعضای کابینه خود را امروز ۱۴ مرداد ۹۶ در خلال مراسم تحلیف به نمایندگان مردم معرفی خواهد کرد.

شاید بد نباشد بدانید که مراسم تحلیف حکم ریاست جمهوری در عدم تعطیلی روز مورد نظر، هر سال در روز ۱۴ مرداد، همزمان با سالگشت صدور تاریخی فرمان مشروطیت در ایران انجام می‌ شود.

همچنین بد نیست یادآوری کنیم که مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر، باید قبل از مراسم تحلیف انجام شود. در این مراسم رئیس جمهور پیشین و اعضای اصلی کابینه او، سران قوا و نهادهای اصلی حکومت، مقام های سیاسی، نظامی و مذهبی و همچنین جمعی از سفرای مقیم تهران حضور دارند.

مراسم تنفیذ دوازدهمین دوره ریاست جمهوری صبح پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶ در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد.

مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری هفتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران
مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری هفتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران

در ادامه می توانید فهرست هفت رئیس جمهوری که ایران از ابتدا تاکنون داشته را مشاهده کنید:

ابوالحسن بنی صدر

مراسم تحلیف ابوالحسن بنی‌صدر در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ در مجلس اول شورای اسلامی برگزار شد.

محمدعلی رجایی

مراسم تحلیف محمدعلی رجایی در روز ۲۶ مرداد ۱۳۶۰ و پس از مراسم تنفیذ برگزار شد.

سید علی خامنه‌ای

مراسم تحلیف سومین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در ۲۱ مهر ۱۳۶۰ برگزار شد. با انتخاب مجدد سید علی خامنه‌ای به عنوان چهارمین رئیس‌جمهور ایران، روز ۱۸ مهر ۱۳۶۴ مراسم تحلیف وی برگزار شد.

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی با انتخاب شدن به عنوان پنجمین رئیس‌جمهور ایران، در ۲۶ مرداد ۱۳۶۸ در مراسم تحلیف شرکت کرد. در سال ۱۳۷۲ هاشمی رفسنجانی دوباره به رئیس‌جمهوری برگزیده شد و به عنوان ششمین رئیس‌جمهور ایران، مورخ ۱۳ مرداد ۱۳۷۲ در مراسم تحلیف شرکت کرد.

سید محمد خاتمی

با انتخاب سید محمد خاتمی به عنوان هفتمین رئیس جمهور ایران در انتخابات مورخ ۲ خرداد ۱۳۷۶، مراسم تحلیف وی در روز ۱۳ مرداد ۱۳۷۶ در مجلس شورای اسلامی انجام شد. بعد از انتخاب خاتمی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران که در سال ۱۳۸۰ محقق شد، وی در روز ۱۷ مرداد ۱۳۸۰ مراسم تحلیف خود را انجام داد.

محمود احمدی‌نژاد

مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد به عنوان نهمین رئیس‌جمهور منتخب ایران، در روز ۱۵ مرداد ۱۳۸۴ در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در سال ۱۳۸۸ محمود احمدی‌نژاد مجدداً رئیس‌جمهور منتخب مردم شد. وی در روز ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ مراسم تحلیف خود را برگزار کرد.

حسن روحانی

مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری حسن روحانی در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ با حضور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • saeed بهمن ۲, ۱۳۹۶

    انصاف داشته باش روزیاتو از تو دیگه بعید بود. سال۱۳۸۸ احمدی نژاد کی منتخب مردم بود؟؟؟ همه مردم ایران در جریان هستن.