ادعای عجیب یک میلیاردر مخالف دولت مبنی بر حضور هزاران جاسوس چینی در ایالات متحده

ادعای عجیب یک میلیاردر مخالف دولت مبنی بر حضور هزاران جاسوس چینی در ایالات متحده

یکی از شرکای سابق سرویس های نظامی و اطلاعاتی چین که یک میلیاردر و سرمایه گذار باسابقه ی چینی است و چند ماه پیش از این کشور خارج شده ادعا کرده که با شدت گرفتن عملیات جاسوسی چین در ایالات متحده از سال ۲۰۱۲ تاکنون بیش از ۲۵.۰۰۰ افسر اطلاعاتی چینی و بیش از ۱۵.۰۰۰ مأمور اطلاعاتی به خدمت گرفته شده در ایالات متحده مشغول جاسوسی برای جمهوری خلق چین هستند. گوو ونگوی در مصاحبه ای اختصاصی گفته که وی با وزارت امنیت داخلی چین موسوم به «ام اس اس» (MSS) که یک سرویس امنیتی متشکل از افراد غیرنظامی است و همچنین سرویس جاسوسی نظامی ارتش آزادی بخش خلق چین همکاری داشته و از فعالیت های آنان کاملاً مطلع است.

guo-wengui.jpg.size.custom.crop.1086x725-w700
گوو ونگوی

وی در اولین مصاحبه ی خود پس از ورود به ایالات متحده در این باره چنین گفته است:” من سیستم جاسوسی چین را خیلی خیلی خوب می شناسم. من اطلاعات زیادی در مورد کوچکترین جزییات نحوه ی عملکرد این سرویس دارم”. گوو می گوید که وی اطلاعات خود را در مورد فعالیت های جاسوسی چین از طریق شخصی به نام «ما جیان» که معاون سابق رییس بخش امنیت داخلی چین بوده و همچنین «ژی شنگ دی» که قبلاً در سرویس امنیتی ارتش خلق چین فعالیت داشته به دست آورده است. بر اساس گفته های وی، آقای «ما جیان» رییس اداره ی شماره ی ۸ وزارت امنیت داخلی چین بوده که مسئولیت عملیات ضد جاسوسی در مقابله با تهدیدات خارجی از جمله دیپلمات ها، تاجران و گزارشگران را بر عهده داشته است تا این که در دسامبر سال ۲۰۱۵ از سمت خود کنار گذاشته شد.

ma jian-w700
ما جیان

وی از حزب کمونیست اخراج شده و در ماه ژانویه سال بعد او را به زندان فرستادند. به گفته ی آقای «گوو ونگوی» دلیل زندانی شدن «ما جیان» این بوده که وی جزییاتی از فساد اقتصادی در میان گروهی از مقامات بلند مرتبه ی رژیم به ویژه آقای «وانگ کی شان» که از اعضای بلند مرتبه سیستم ضد فساد و خرابکاری کشور است را کشف کرده بود. «ما جیان» در یک فایل تصویری که چند هفته قبل توسط تلویزیون دولتی چین منتشر شده اعتراف کرده که همراه با «گوو ونگوی» برای سرویس امنیتی ملی چین کار می کرده است. همچنین بر اساس گفته های یک مقام ارشد سابق سرویس جاسوسی نظامی این کشور، «گوو وانگوی» گفته که وی با «ما جیان» روابط نزدیکی داشته و درخواست های این مقام ارشد سابق جاسوسی نظامی چین با نام « ژی شنگ دی» را برای عضویت در سرویس امنیتی خود رد کرده است.

download
اعضای کمیته ی اجرایی حزب کمونیست خلق چین

آقای «شنگ دی» در جریان رسوایی های سال ۱۹۹۰ مبنی بر کمک به ستاد تبلیغاتی بیل کلینتون برای انتخاب مجدد به عنوان رییس جمهور ایالات متحده نقش داشته و به جرم پرداخت رشوه و درآمد نامشروع و استفاده از اموال دولتی به صورت غیرقانونی در سال ۲۰۰۰ توسط دادگان نظامی چین به مرگ محکوم شد. اما حکم اعدام وی لغو شده و در حالی که خود او در چین حضور دارد همسرش در لس آنجلس سکونت گزیده است. به اعای «گوو ونگوی» وی بیش از ۲۵ سال در جریان برنامه ی دولت برای استفاده از تاجران برای فعالیت های اطلاعاتی و جاسوسی در دیگر کشورها از آقای «شنگ دی» حمایت مالی کرده است. وی در ادامه ی سخنان خود در این مورد افزود:” من می دانم که ما جیان به مدت بیش از ۳۰ سال برای سرویس امنیت داخلی کار کرده و مسئول فرستادن جاسوس و همچنین عملیات ضد جاسوسی علیه ایالات متحده بوده است. از این رو ما جیان همه چیز را در مورد ایالات متحده می داند”.

گوو ونگوی یک سرمایه گذار چینی در بخش املاک است که در سال ۲۰۱۵ از چین فرار کرده و در حال حاضر در نیویورک سیتی ساکن بوده و ادعا کرده که از ژانویه سال ۲۰۱۷ دولت چین تلاش های فراوانی برای ساکت کردن وی انجام داده است. در ماه می سال گذشته دو مامور امنیتی چینی به ایالات متحده سفر کردند تا با اعمال فشار آقای «ونگوی» را وادار به سکوت نمایند و در مورد فساد در مقامات رسمی چین و همچنین جزییات فعالیت های جاسوسی سرویس های امنیتی چین چیزی به رسانه ها نگوید. این دو مأمور با نام های «سون لی جون»، معاون وزارت امنیت خلق چین و دستیارش به نام «لیو یان پانگ» سعی کردند دولت ترامپ را وادار کنند که آقای ونگوی را به این کشور مسترد کند.

Wang Qishan-w700
وانگ کی شان

اما آقای «لیو» به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین مسافرتی و ویزایی ایالات متحده توسط اف بی آی دستگیر و قبل از خروج از کشور تلفن همراه و لپ تاپ وی توقیف شد. به گفته ی ونگوی  این مقامات چینی در طول ملاقات هایی که در واشنگتن و نیویورک با وی داشتند و همچنین از طریق تلفن، وی و خانواده اش و حتی شرکای تجاری اش را تهدید کرده و اعلام کردند که در صورت ساکت مانند دارایی های او به ارزش ۱۷ میلیارد دلار که توسط دولت چین توقیف شده است را برای وی آزاد خواهند کرد. یکی از عجیب ترین ادعاهای ونگوی در طول مصاحبه ی خود در مورد آقای «وانگ کی شان»، رییس کنونی بخش ضد فساد دولت چین و عضو کمیته ی مرکزی و اجرایی حزب کمونیست چین است که بر اساس این ادعاها وانگ به طور مخفیانه و از دهه ی ۱۹۸۰ در بخش املاک شهر کالیفرنیا سرمایه گذاری کرده و با خرید ۱۱۱ ملک به ارزش ۳۰ میلیون دلار در آن دوره اکنون ارزش املاک او به ۲ تا ۳ میلیارد دلار رسیده است.

GWG1-w700

همچنین گوو ونگوی گفته است که به زودی ویدیویی از سرمایه گذاری های آقای وانگ در ایالات متحده منتشر خواهد کرد که جزییات بیشتری از فساد مالی وی را نشان خواهد داد. این املاک شامل خانه های مسکونی و آپارتمان هایی در واشنگتن و کالیفرنیا، سن خوزه، سانی ویل، پالو آتو، سن کارلوس و سان فرانسیسکو و بسیاری مناطق دیگر می باشد. به گفته ی ونگوی، آقای وانگ مسئولیت نظارت بر بخش های تجاری چین را مستقیماً از جانب ژو رونگ جی، معاون سابق نخست وزیر که در سال ۲۰۰۳ از سمت خود کنار رفت دریافت کرده است. همچنین وی گفته که یک محله در کالیفرنیا با ۱۴ خانه ی مسکونی در تملک آقای وانگ و یا بستگان وی بوده و در آن ها زیرزمین هایی تعبیه شده که برای نگهداری اسناد و جواهرات استفاده می شود.

وی مدعی شده که اگر اف بی آی به این مکان ها رفته و مدارک را به دست آورد می تواند مقامات چینی را تحت فشار قرار دهد. ونگوی افزوده است که قصد دارد جزییات بیشتری را از فساد ادعایی در مورد ۴ مسئول ارشد دیگر حکومت چین از جمله «منگ جیان ژو»، عضو کمیته ی اجرایی حزب کمونیست و «هی گوو کیانگ»، که از مسئولین سابق پلیس و دادگاه های چین بوده است افشا کند. آقای ونگوو ادعای وزارت خارجه ی چین مبنی بر انتقام جویی حزبی و حضور او در میان یگ گروه مخالف دولت در پکن را رد نموده و اعلام کرده است که از خیلی وقت پیش قصد داشته برای ایجاد یک انقلاب دموکراتیک در چین تلاش کند. وی در این باره گفته است:” کاری که من می خواهم بکنم این است که تمامی سیستم را عوض کنم. این کاری است که می خواهم بکنم”.

meng jianzhu-w700
منگ جیان ژو

وی همچنین ادعا کرده که پلیس چین در سال ۱۹۸۹ برادرش را به قتل رسانده و در جریان کشتار معترضان در میدان تیان آنمن او را نیز به مدت ۲۲ ماه زندانی کرده است. وی گفته: من از آن زمان تاکنون مشغول آماده کردن خودم بودم. من می خواهم سیستم حکومتی چین را عوض کنم. باید بگویم که بدون شک حکومت چین یک سازمان مطلقاً مافیایی است”. ونگوی گفته که از زمان روی کار آمدن ژی جین پینگ در سال ۲۰۱۲ فعالیت های سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی این کشور در ایالات متحده چند برابر شده است.

tapcanbinh_1
ژی جین پینگ

وی در این باره چنین گفته است:” قبل از سال ۲۰۱۲، روی هم رفته چین در حدود ۱۰.۰۰۰ تا ۲۰.۰۰۰ جاسوس در ایالات متحده داشت و این افراد در طول بیش از ۵۰ سال برای این کار وارد ایالات متحده شده و عمدتاً نقش ضد جاسوسی داشتند”. بر اساس ادعاهای وی این سیستم جاسوسی تدافعی به طور عمده بر روی بدست آوردن اطلاعات هر چه بیشتر در مورد ایالات متحده تمرکز داشت اما بعد از سال ۲۰۱۲ این عملیات به سمت جاسوسی «تهاجمی» سوق پیدا کرده است. وی گفته منظورش از جاسوسی تهاجمی این است که آن ها باید آماده ی صدمه ی جدی وارد کردن به ایالات متحده باشند. وی ادعا کرده که در سال ۲۰۱۲، مقامات ارشد چین تصمیم گرفته اند که ۵.۰۰۰ جاسوس دیگر را به ایالات متحده بفرستند که بیشتر آن ها در لباس دانشجو، تاجر و یا مهاجر به این کشور فرستاده شده اند.

08China-guo3-master675-w700
هی گو کیانگ (چپ)، ژی جین پینگ (وسط) و جیا کینگ لین (سمت راست)

ادعای جالب تر دیگر ونگوی این است که علاوه بر این بین ۱۵.۰۰۰ تا ۱۸.۰۰۰ جاسوس دیگر نیز در داخل ایالات متحده به استخدام سرویس های امنیتی چین درآمده اند که علاوه بر آسیایی ها و آمریکایی های چینی تبار، افرادی از کشورهای اسپانیایی زبان، سیاه پوست ها و قفقازی ها نیز در میان آن ها دیده می شود. وی گفته که هزینه ی این عملیات سالانه بین ۳ تا ۴ میلیارد دلار بوده و اطلاعات وی بسیار دقیق بوده و مربوط به ماه گذشته است. ونگوی گفته که سرویس های امنیتی ایالات متحده با مشکلات بسیاری در این زمینه روبرو هستند که مهم ترین آن ها عدم اطلاع و آشنایی از/با سیستم های اطلاعاتی و جاسوسی چین است.

وی در این مورد گفته است:” شما نمی دانید که کدام سازمان در چین مسئول فرستادن این جاسوسان است، چطور مدیریت می شوند و با  چه هدفی. همچنین ایالات متحده یک دیدگاه قانون محور به مسئله ی جاسوسی دارد در حالی که روش های جاسوسی چین برای ایالات متحده غیرقابل فهم است. وقتی که این جاسوسان به ایالات متحده می آیند می توانند هر جایی حضور داشته باشند. داخل لیوان نوشیدنی شما زهر بریزند و شما را بکشند، بدون آن که ذره ای شک به خود راه دهند. اولین هدف این افراد بدست آوردن اطلاعات در مورد تکنولوژی های ساخت سلاح است. این اولویت شماره ی ۱ آن هاست”.

GWG7-w700
آقای ونگوی برای محافظت از جانش از ماشین های ضد گلوله استفاده می کند.

به ادعای وی دومین اولویت این افراد «خریدن» مقامات ارشد رسمی ایالات متحده و سومین اولویت آن ها نیز خریدن اعضای خانواده ی افراد بلند مرتبه ی سیاسی و اقتصادی به منظور “بدست آوردن اطلاعات و انجام معاملات بزرگ تجاری است که به نفع چین باشد”. اولویت چهارم این افراد نفوذ به سیستم اینترنتی ایالات متحده و زیرساخت های حیاتی با استفاده از بدافزارهای نرم افزاری مخرب است. ونگوی مدعی شده که:” و آن ها به خوبی در تمامی شرکت های تامین کننده تجهیزات دفاعی ایالات متحده نفوذ کرده و وسعت فعالیت های آنان در تصور نخواهد گنجید”.

160324151240-c-17-china-spying-780x439

وی در نهایت دولت چین و سیاست های او را دغل کارانه خوانده و گفته است:” من مردمم را دوست دارم. کشورم را دوست دارم اما از حزب کمونیست بیزارم”. همچنین ادعا کرده که وی به کره ی شمالی هم سفر کرده و تمامی اعضای هیئت حاکم و خانواده ی کیم جونگ اون را به خوبی می شناسد. وی در این باره نیز گفته است:” تمامی معاملات انجام گرفته بین کره شمالی و چین توسط بستگان و نزدیکان خانواده های اعضای حاکم آن انجام می گیرد”. وی همچنین ادعا کرده که اتکای دولت ایالات متحده به دولت چین به عنوان یک میانجی در گفتگوها با کره شمالی «دیوانگی» است.

در نهایت بسیاری از مقامات ایالات متحده و چین هنوز حاضر به صحبت کردن در مورد ادعاهای آقای ونگوی نشده اند.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود