با ۱۰ عادت عجیب و غریب در میان روسای جمهور ایالات متحده آشنا شوید [قسمت دوم]

با ۱۰ عادت عجیب و غریب در میان روسای جمهور ایالات متحده آشنا شوید [قسمت دوم]

رییس جمهور آمریکا اگر قدرتمندترین فرد جهان نباشد بدون شک یکی از ۳ فرد قدرتمند در جهان است که بر کشوری حکومت می کند که از لحاظ نظامی، اقتصادی، علمی و نفوذ سیاسی قوی ترین کشور جهان به شمار می آید و نقش بسیار تعیین کننده ای در رخدادهای جهان و تنظیم مناسبات کشورها دارد هر چند هیچگاه در این زمینه منصفانه عمل نکرده است. اگر بخواهیم منطق را در نظر بگیریم باید بگوییم که کسی که در رأس این کشور قرار می گیرد باید انسانی فوق العاده بی نقص و مبرا از هر عیب بزرگ یا عادت عجیب و غریبی باشد اما چیزی که در واقع دیده می شود تا حدود زیادی با این منطق متضاد است. این روزها با حضور رییس جمهوری عجیب و غریب در کاخ سفید که برخلاف ساکنان گذشته ی کاخ سفید شخصیت کاملاً غیرسیاسی دارد در می یابیم که حتی ریاست جمهوری کشوری مانند ایالات متحده نیز دستکم عادات عجیب غریبی خواهد داشت.

البته دونالد ترامپ ثابت کرده که مشکل وی فراتر از عادات و رفتارهای نسنجیده و عجیب و غریب است و می توان به یقین ادعا کرد که وی در زمینه ی سیاسی اطلاعات لازم برای ریاست جمهوری را ندارد. در قسمت اول این مطلب به شما گفتیم که بسیاری از رهبران ایالات متحده در سال های دور و نزدیک پس از استقلال از بریتانیا عادات عجیب و غریبی داشته اند و به برخی از آن ها نیز اشاره کردیم. در ادامه ی این مطلب می خواهیم تعدادی دیگر از این رفتارهای باورنکردنی روسای جمهور ایالات متحده را برای شما بازگو کنیم که مطمئناً تاکنون اطلاعی از آن ها نداشتید.

۱۱- کالوین کولیج

شنیده ایم که بسیاری از افراد برای سلامتی شان اهمیت زیادی قائل بوده و به همین دلیل از روش های درمانی و داروهای مختلفی استفاده می کردند اما روش کالوین کولیج کمی با دیگر افراد متفاوت بوده است. اما بر اساس گفته های کتاب «کاخ سفید: محرمانه» (White House: Confidential)، سی امین رییس جمهور ایالات متحده از مالیدن وازلین به سرش لذت می برد. وی این کار را هر روز صبح و در هنگام صبحانه خوردن در رختخواب انجام می داد. کولیج بر این باور بود که مالیدن وازلین به سر در هنگام صبحانه برای سلامتی او مفید خواهد بود. بر اساس گزارش های مختلف زمانی که کالوین کولیج سمت معاونت رییس جمهور را بر عهده داشت به او لقب «کالوین خاموش» (Silent Cal) داده بودند زیرا سعی می کرد کمتر صحبت کند.

۱۲- میلارد فیلمور

فیلمور از مشهورترین و به یاد ماندنی ترین روسای جمهور ایالات متحده نبوده است اما یک چیز در مورد او بسیار عجیب و البته جالب به نظر می رسد. او به شدت به کتاب و کتابخوانی علاقه داشت. وی در یک خانواده ی فقیر به دنیا آمده و در خانه ی آن ها تنها سه کتاب وجود داشت که متعلق به پدرش بودند: یک انجیل، یک سالنامه و یک کتاب سرود مذهبی. بدین ترتیب وی به شدت به کتاب علاقمند شد و پس از ورود به کاخ سفید همراه با همسرش اولین کتابخانه ی دائمی کاخ سفید را راه اندازی کردند. حتی قبل از این که بودجه ی کتابخانه ی کاخ سفید در کنگره به تصویب برسد نیز از محل بودجه ی کاخ سفید اولین کتاب کتابخانه جدید خود را که یک دیکشنری بود خریداری کرد.

علاقه ی وی به کتاب به حدی بود که در عصر روز کریسمس سال ۱۸۵۱ جان خود را برای کتاب به خطر انداخت. داستان از این قرار است که صبح آن روز ماموران آتش نشانی به وی اطلاع دادند که کتابخانه ی کنگره آتش گرفته است. بدین ترتیب وی پشت یکی از وسایل اطفای حریق که با اسب رانده می شد پرید و به کمک آتش نشانان شتافت. برخی از اعضای کنگره و کابینه ی دولت که از شجاعت فیلمور به وجد آمده بودند با وی همراه شدند. وی همچنین به بخش اطفای حریق پایگاه نیروی دریایی دستور داد که به کمک آتش نشانان بیایند. عملیات خاموش کردن آتش تا ظهر روز بعد ادامه داشت و در نهایت ۳۵.۰۰۰ کتاب باارزش در آتش سوختند اما فیلمور عاشق کتاب بار دیگر کتابخانه ی کنگره را ساخت.

۱۳- بنجامین هریسون

وقتی که بنجامین هریسون برای اولین بار در سال ۱۸۸۹ وارد کاخ سفید شد هنوز جریان الکتریسیته وارد این محل نشده بود و تمامی چراغ های ساختمان کاخ سفید گازی بودند. با این وجود هریسون در سال ۱۸۹۱ دستور برقی کردن سیستم روشنایی درون محل کار خود را صادر کرده و شخصاً بر آن نظارت داشت اما بعد از پایان کار هم او و هم همسرش از روشن کردن کلیدهای برق خودداری کردند. دلیل این کار غرور و خود بزرگ بینی نبود بلکه آن ها به شدت می ترسیدند که در نتیجه ی دست زدن به تجیهزات برقی که تکنولوژی جدید و ترسناکی به نظر می رسد دچار برق گرفتگی یا اتفاق ناخوشایندی شوند. در آن دوران افراد بسیار کمی به استفاده از الکتریسیته برای تامین روشنایی ایمان داشتند که در آن زمان تنها حدود یک دهه از اختراع آن می گذشت.

۱۴- یولیسیز گرانت

همه شنیده ایم که یولیسیز سایمون گرانت، هجدهمین رییس جمهور ایالات متحده به دلیل تاکتیک های نظامی اش در دوران جنگ داخلی آمریکابه «قصاب بیرحم» (bloody butcher) معروف شده بود. اما بر اساس گزارش های تاریخی وی طرفدار خشونت نبوده و به ادعای خودش از جنگ و خونریزی دوری می کرده و حتی از اسلحه بیزار بوده است. بر اساس زندگی نامه ی ژنرال گرانت، وی به شدت از کشتن حیوانات دوری می جسته و با دیدن خون چنان حالش بد می شده که گوشت نمی خورد مگر این که آن را کاملاً کباب می کردند. شعار انتخاباتی او در دوران رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری این بود: ” بگذارید صلح برقرار باشد”. وقتی که در انتخابات برنده شد، یک جمهوری خواه در رأس کاخ سفید قرار گرفت که از اسلحه، جنگ، کشتن حیوانات و خوردن گوشت بیزار بود.

۱۵-ویلیام هاوارد تافت

در گذشته جوکی در مورد ریاست جمهوری ایالات متحده وجود داشت بدین مضمون: مردی وارد یک مغازه شده و بزرگ ترین قالب کره را بر می دارد. سپس خوب آن را بررسی می کند که از همه بزرگ تر باشد. صندوق دار از او می پرسد: می خواهید با این همه کره چکار کنید؟ مرد جواب می دهد: این یک راز است و خواهش می کنم که این موضوع را به کسی نگویید”.

این جوک در دوران ریاست جمهوری ویلیام هاوارد تافت توسط کارکنان کاخ سفید برای قایم کردن یک حقیقت ناراحت کننده مورد استفاده قرار می گرفت. در آن دوران گفته می شود که بزرگ جثه ترین رییس جمهور آمریکا یعنی آقای تافت، یک بار در وان حمامش گیر کرده بود و در نهایت به کمک ۴ مرد و نیم کیلو کره از داخل وان بیرون آورده شد. این شایعه چنان فراگیر می شود که حتی بچه های خودش نیز از ان اطلاع پیدا می کنند. هیچ مدرکی دال بر وقوع این رخداد وجود ندارد و تنها یکی از مشاوران کاخ سفید این ادعا را کرده است.

با این وجود مدارک متعددی وجود دارد که ثابت می کند وان های حمام بسیار بزرگی به دستور تافت و صرفاً برای او ساخته شده بود. حتی در کشتی یو اس اس نورث کارولینا نیز هنگامی که رییس جمهور تافت با آن از کانال پاناما می گذشت یک اتاقک بزرگ وجود داشت که با وان حمامی پهن مجهز شده بود. بعد از پایان سفر دریایی، این وان به دستور تافت به کاخ سفید منتقل شد و تا پایان دوره ی ریاست جمهوری او در همانجا باقی ماند.

۱۶- هربرت هوور

در دوران ریاست جمهوری هربرت هوور هنوز خدمتکاران سیاهپوست آفریقایی-آمریکایی در کاخ سفید خدمتکار بودند. اما هوور و همسرش دوست نداشتند خدمتکاران را در محل اقامت خود در حال انجام کار ببینند یا از طرف دیگر نیز دوست نداشتند که خدمتکاران آن ها را در حال انجام کارهایشان ببینند. به همین دلیل خدمتکاران روشی را ابداع کرده بودند تا هنگام کار با رییس جمهور و بانوی اول مواجه نشوند. برای مثال یک زنگ را وقتی یک بار به صدا در می آوردند یعنی رییس جمهور در اقامتگاه است و وقتی سه بار زنگ می خورد یعنی بانوی اول در اقامتگاه کاخ سفید حضور دارد.

بنابراین خدمتکاران به محض شنیدن صدای زنگ در کمدها یا پشت بوته ها یا هر جای دیگری قایم می شدند تا رییس جمهور و همسر او آن ها را نبینند. این موضوع چنان تکرار شد که سال ها ادامه یافت و هری ترومن پس از مطلع شدن از موضوع آن را قدغن اعلام کرد.

۱۷-وارن هاردینگ

رییس جمهور هاردینگ همیشه به شدت خود را مشغول کار می دید به همین دلیل سعی می کرد با کارهای خلاقانه خستگی کار زیاد را از تن خود بیرون کند. از این رو به محض این که فرصتی پیدا می کرد گروهی از سیاستمداران شیاد ملقب به «دار و دسته ی اوهایو» (Ohio gang) را صدا زده و با آن ها پوکر بازی می کرد و خوش می گذراند. آلیس روزولت، دختر تدی روزولت در مورد حال و هوای این بازی ها چنین گفته است:” اتاق پر از دوستان او و فضا پر از دود تنباکو می شد،همه جا پر از زیرسیگاری، سینی و مشروبات الکلی بود. همه دکمه های جلیقه هایشان را باز کرده و پاها همه روی میز بود و یک سطل برای تف کردن نیز کنار آن ها قرار داشت”. در حالی که رییس جمهور از این کار به شدت لذت می برد تنها یک مشکل وجود داشت و آن این که وی بازیکن خوبی در پوکر نبود و مبالغ هنگفتی را می باخت.

۱۸- جان اف کندی

شاید جان اف کندی یکی از مسحور کننده ترین و خوش قیافه ترین رییس جمهورهای تمام تاریخ ایالات متحده باشد اما در خفا وی با بیماری های متعددی دست و پنجه نرم می کرد و برای درمان ناخوشی های خود از داروهای مخدر بسیاری استفاده می نمود. پروفسور رابرت دالک،استاد تاریخ دانشگاه بوستون در کتاب خود با عنوان «زندگی ناتمام: جان اف کندی، ۱۹۱۷-۱۹۶۳» (An Unfinished Life: John F. Kennedy, 1917-1963) فاش کرده است که کندی از کولیت روده، مشکل پروستات، بیماری اَدیسون و پوکی استخوان کمر رنج می برد. به گفته ی دالک وی هر روز داروهای مختلفی مانند کدئین ، ریتالین و هورمون تیروئید مصرف می کرد و کمتر روزی پیش می آمد که وی به شدت احساس درد نکند.

به ادعای شبکه ی خبری ABC News، کندی روزی ۱۲ دارو را همزمان مصرف می کرد و در مواردی که دچار اضطراب می شد این تعداد افزایش پیدا می کرد. به گفته ی پروفسور دالک، در هنگام ماجرای خلیج خوک ها و بحران موشکی کوبا، کندی برای تسکین درد و ناراحتی های خود از داروهای مختلفی استفاده می کرد. حتی در یک برهه ی زمانی مجبور شد برای کاهش دادن اثرات جانبی دیگر داروهایی که مصرف می کرد از داروهای ضد افسردگی استفاده کند. در کمال ناباوری و با توجه به این که بخش زیادی از اعضای کابینه ی او پزشک بودند وی توانست بیماری های خود را از آن ها، رسانه ها و عموم مردم مخفی نگه دارد.

منبع: grunge
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود