عملیات فرود و برخاست جت های جنگنده «اَی-۱۰» ایالات متحده در بزرگراهی در استونی [تماشا کنید]

عملیات فرود و برخاست جت های جنگنده «اَی-۱۰» ایالات متحده در بزرگراهی در استونی [تماشا کنید]

جنگنده های «A-10 Thunderbolt» متعلق به اسکادران ۱۰۴ گارد ملی هوایی مریلند این ماه در عملیات موسوم به «Operation Atlantic Resolve» در کشور استونی حضور دارند. در طی تمرینات نظامی این اسکادران در روز پنج شنبه گذشته (۱۰ آگوست) تعدادی از این هواپیماهای جنگنده از پایگاه هوایی اَماری (Amari Air Base) برخاسته و به جای این که به باند فرود خود بازگردند، فرود آمدن و برخاستن را در قسمتی از یک بزرگراه در شمال استونی تمرین کردند. جنگنده ی اَی-۱۰ بسیار برای چنین فرود و برخاست هایی مناسب بوده و دید خوب خلبان، ارتفاع مناسب بدنه از سطح زمین و لاستیک های پهن مانع از آن می شود که در نتیجه ی برخورد با اشیاء و موانع روی زمین صدمه ای به هواپیما وارد شود.

این تمرینات در یک بزرگراه در استونی به نام بزرگراه «پیبی» (Piibe highway) انجام گرفته است. در ویدیویی که از این تمرینات تهیه شده، نیروهای دفاعی استونی یک منطقه ی ممنوعه موقتی را در اطراف محل فرود و برخاست این جنگنده ها برقرار کرده و ۸ نیروی ویژه کنترل کننده تاکتیکی از اسکادران ۳۲۱ تاکتیک های ویژه ارتش ایالات متحده نیز برای نظارت بر این عملیات،مدیریت فضای هوایی و اجرای دستورها و کنترل زمین و هوا برای فرود آمدن و برخاستن جنگنده های اَی-۱۰ در محل حضور داشتند. البته این اولین بار نیست که این جنگنده ها در خاک استونی و در بزرگراه های این کشور چنین تمریناتی را انجام می دهند. در ماه ژوئن سال گذشته نیز ۴ فروند از این جنگنده ها از اسکادران ۱۲۷ گارد ملی هوایی میشیگان در یک تمرین نظامی به رهبری ارتش ایالات متحده با نام «Saber Strike» در بزرگراهی در این کشور حوزه بالتیک فرود آمدند.

این اولین بار پس از سال ۱۹۸۴ بود که چنین مانورهای نظامی در این کشور انجام می گرفت. بعد از جنگ جهانی دوم و در طول جنگ سرد، بزرگراه ها به عنوان گزینه ای برای فرود و برخاستن هواپیماهای با بال ثابت مورد توجه قرار گرفته و در صورت وقوع جنگ می توانستند به عنوان باندهای فرود اضطراری و تاکتیکی مورد استفاده قرار گیرند.

کنترل کننده های میدان جنگ در حال راهنمایی یک هواپیمای جنگنده اَی-۱۰ از گارد ملی هوایی مریلند برای فرود آمدن در بزرگراه «Jägala-Käravete» در جاگالا در استونی در ۱۰ آگوست ۲۰۱۷.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود