۱۳ وسیله ضروری امروزی که خیلی زودتر از آن چه که فکر می کنید اختراع شده بودند

۱۳ وسیله ضروری امروزی که خیلی زودتر از آن چه که فکر می کنید اختراع شده بودند

خیلی ساده است که فکر کنید همه ی چیزهای مدرن در همین دوران مدرن و در دهه های اخیر اختراع شده اند. به عبارت دیگر بسیار سخت است که فکر کنیم برخی چیزهای امروزی در زمان های بسیار دورتر از آن چه که فکر می کردیم ساخته شده اند. اما واقعیت این است که بسیاری از چیزهایی که امروزه به عنوان چیزهایی مدرن شناخته می شوند دهه ها و شاید سده ها قبل ساخته شده و تنها در این سال ها تکامل بیشتری یافته اند. در ادامه ی این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از وسایل ضروری امروزی آشنا کنیم که بسیار زودتر از آن چه که فکر می کنید اختراع شده اند.

۱- واکسن- ۱۷۹۶

ادوارد جنر اولین واکسن را در سال های واپسین قرن هجدهم معرفی کرد که یک نمونه اولیه از ویروس آبله گاوی برای از بین بردن آبله در انسان بود. روزی یک زن شیردوش به نام سارا نلمس در حالی که چندین زخم آبله گاوی روی دست خود داشت نزد جنر رفت. جنر مقداری از مایع موجود در این زخم ها را بیرون کشیده و آن را از طریق یک خراش کوچک روی دست یک پسربچه ی ۸ ساله وارد بدن او کرد. در ابتدا کودک دچار تب شد و به سرعت شرایط او بهبود یافت. وقتی که جنر ویروس آبله انسانی را به بدن پسربچه  تزریق کرد در کمال ناباوری مشاهده کرد که کودک در برابر ویروس آبله مقاوم و ایمن شده است و بدین ترتیب جنر راز شیردوشان را فهمید. در واقع در آن زمان شیردوشان هرگز به آبله مبتلا نمی شدند و جنر با این آزمایش دریافت که وقتی کسی به آبله گاوی مبتلا شود دیگر در برابر آبله مقاوم خواهد بود.

۲- باتری- ۱۸۰۰

در ۲۰ مارس سال ۱۸۰۰، یک باتری اولیه به نام «وولتا» (Volta) توسط یک مخترع ایتالیایی به نام الساندرو وولتا کشف شد و اکنون بیش از ۲۱۶ سال از آن زمان می گذرد. وولتا در ابتدا این دستگاه را «دستگاه الکتریکی مصنوعی» نام نهاد زیرا در آن زمان باور عمومی بر این بود که جسم انسانی و یا حیوانی برای انتقال جریان الکتریسیته ضروری خواهد بود. وی برای ساخت باتری اولیه خود از تعداد زیادی دیسک فلزی روی هم قرار داده شده و کهنه های خیسانده شده در آب شور استفاده کرد و از آن جایی که این وسیله جریان الکتریسیته را منتقل می کرد باتری متولد شد.

۳- میکروفون- ۱۸۷۶

کمی بعد از این که الکساندر گراهام بل دستگاه تلفن خود را به جهانیان معرفی کرد، یک کارمند دولتی آلمانی به نام امیل برلینر دریافت که فرستنده این دستگاه بسیار ضعیف است. بنابراین برلینر تنها با اطلاعات اولیه و بسیار کمی که در مورد الکتریسیته داشت توانست یک فرستنده قوی تر بسازد که می توانست صدای ایجاد شده در تلفن گراهام بل را چند برابر کند. کمپانی تولید تلفن بل چنان از این اختراع برلینر شگفت زده شد که وی را به عنوان دستیار در بخش آزمایشگاهی خود استخدام کرد.

۴- ماشین ظرفشویی- ۱۸۸۶

تنها چند روز بعد از کریسمس سال ۱۸۸۶، جوفین گاریس کوچران درخواستی را در اداره ی ثبت اختراع ایالات متحده ثبت نمود. وی یک قفسه سیمی ساخته بود که قطعات زیادی برای جای دادن ظرف ها و فنجان ها در آن قرار داشت. یک دسته ی چرخان نیز در کنار این دستگاه قرار داشته که از بین این قطعات می گذشت و آب داغ و کف دار را به درون این ماشین ظرفشویی اولیه پمپاژ می نمود. در نهایت وی سعی کرد شرکتی را به ساخت اختراع خود در مقیاس صنعتی پیدا کند و بدین ترتیب شرکت «Kitchenaid» شکل گرفت.

۵- لنزهای تماسی- ۱۸۸۷

در اواخر قرن نوزدهم لنزهای تماسی تنها یک نمونه ی تکامل یافته از عینک بودند که کاملاً از شیشه ساخته شده و روی چشم فرد را تماماً می پوشاندند. این لنزهای تماسی در ابتدا لنزهای صلبیه ای» (scleral lenses) نامیده می شدند که به سفیدی درون چشم اشاره داشتند. این لنزها را یک سازنده چشم مصنوعی به نام اف اَی مولر اختراع کرده بود.

۶- پله برقی- ۱۸۹۱

واقعیت این است که انسان قبل از شروع قرن بیستم شروع به مکانیکی کردن راه پله ها کرده بود و اولین کسی که دست به این کار زد یک مخترع نیویورکی به نام جسی رنو بود. اولین مدل رنو از پله برقی رنو در لنگرگاه «Old Iron Pier» در کانی آیلند نصب شد و به سرعت مورد توجه معدنداران و کارکنان معادن قرار گرفت.

۷- رادیو اتومبیل- ۱۹۱۹

یک سازنده رادیو به نام اَی اچ گرب در شهر نیویورک نمونه ای اولیه از رادیو اتومبیل را در روزگار شکوفایی صنعت خودروسازی در دهه ی ۱۹۲۰ ساخت که شامل یک لوله ی خلاء در صندلی پشتی، موتوری کوچک برای تامین انرژی لازم برای لوله خلاء و یک باتری جداگانه برای تامین نیروی رادیو بود و شبکه ای از سیم ها نیز از ابتدا تا انتهای خودرو کشیده شده بود.

۸- قلب مصنوعی- ۱۹۶۱

به کمک یک پزشک به نام هنری هیملیش یک کمدین و عروسک گردان مشهور به نام پل وینچل موفق شد اولین نمونه از قلب مصنوعی را در سال ۱۹۶۱ بسازد. این دستگاه شامل یک باتری کوچک بود که در خارج از بدن کار گذاشته می شد و مکانیزم پمپاژ خود در درون دستگاه که در داخل بدن قرار داده می شد را ممکن می ساخت. در حالی که  مدل طراحی شده توسط وینچل دو سال بعد به عنوان یک اختراع قابل قبول پذیرفته شد اما برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ بود که یک قلب مصنوعی ساخته شده توسط دکتر رابرت جارویک در بدن یک انسان با موفقیت کار گذاشته شد.

۹- هواپیمای بدون سرنشین- ۱۹۶۴

اولین هواپیمای بدون سرنشین «لاکهید دی-۲۱بی» (Lockheed D-21B) نام داشت. این هواپیما پروازهای شناسایی مخفیانه را بر فراز قلمرو هوایی کشور چین در بین سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ انجام می داد اما در نهایت به دلیل تصادفات فراوان ادامه ی عملیات آن متوقف شده و در زمان ریچارد نیکسون دستور استفاده از عکس های ماهواره ای برای جاسوسی داده شد.

۱۰- اینترنت- ۱۹۶۹

کمی قبل از نیمه شب ۲۹ اکتبر سال ۱۹۶،مهندسان یو سی ال ای توانستند واژه ی «LOG» را کلمه به کلمه برای موسسه ی تحقیقاتی استنفورد و از طریق یک شبکه ی تازه شکل گرفته به نام «آرپانت» (ARPANET) بفرستند. این سیستم بسیار ابتدایی بود اما در نهایت منجر به ساخت شبکه ی اینترنت کنونی شد.

۱۱-تلفن همراه- ۱۹۷۳

اولین مدل از تلفن های همراه توسط یک محقق در شرکت موتورولا به نام مارتین کوپر ساخته شد. نمونه ی اولیه این دستگاه تنها امکان برقراری تماس برای ۳۰ ثانیه را فراهم کرده و باید ۱۰ ساعت شارژ می شد و البته وزنی بیش از ۱ کیلوگرم داشت.

۱۲- جی پی اس- ۱۹۷۸

اولین ماهواره ای که به مدار زمین رسید «Navstar 1» نام داشت که در سال ۱۹۷۸ در مدار زمین قرار گرفت. مدت زمان زیادی از خارج شدن این ماهواره از مدار می گذرد اما این ماهواره اولین ماهواره ای بود که ارتباطات رادیویی کنونی را ممکن ساخت که بعدها منجر به ساخت جی پی اس شد.

۱۳- ام پی تری پلیر- ۱۹۷۹

دو دهه قبل از این که شرکت اپل از آیپاد خود رونمایی کند یک مخترع بریتانیایی به نام کین کرامر اولین پخش کننده موسیقی صوتی دیجیتال خود را به ثبت رساند. این دستگاه که «IXI» نامیده می شد تقریباً به اندازه ی یک پاکت سیگار بود و با یک سیستم چهار دکمه ای کنترلی می توانست سه دقیقه و نیم موسیقی را در خود نگه داشته و پخش نماید.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • ALi.B مرداد ۳۱, ۱۳۹۶

    تشکر از مطلب خوبتون.فقط میخواستم بگم شماره ۲ که نوشته باتری اولین بار سال۱۸۰۰ توسط ولتا اختراع شده درست نیست و خودمم از این که این مقاله بیزینس اینسایدر نوشته تعجب کردم. چون ثابت شده که ایرانیان باستان حدود ۲۰۰۰ سال پیش بااستفاده از فلز های آهن و مس به همراه محلول نمک خوراکی یاسرکه یک سلول الکتروشیمیایی از نوع سلول گالوانی را اختراع کرده بودند که تولید الکتریسیته می کرده و کشف این موضوع در چند سال اخیر اتفاق افتاده.البته متاسفانه خیلی از منابع به این موضوع اشاره نکردند.

  • Gholamifard mohammad اردیبهشت ۹, ۱۴۰۱

    واقعا عالی.