کسب و کارهای پولساز «فین تک» در عصر پسا کرونا

کسب و کارهای پولساز «فین تک» در عصر پسا کرونا

فین تک یا تکنولوژی مالی یا FIN TECH در واقع به نقش فناوری در توسعه صنعت پولی و بانکی جهان اشاره دارد که یکی از صنایع پیشرو و بسیار مهم در عصر اقتصاد دیجیتال در دهکده جهانی قرن بیست و یکم است. قرنی که آلوین تافلر، آینده پژوه آمریکایی، مختصاتش را در کتاب معروف و پر فروش «موج سوم» تشریح کرده بود.

امروزه مصدایق مهم فین تک ها، بانکداری اینترنتی، رمز ارز ها و ارزهای دیجیتالی است. بیت کوین ۴۰۰ دلاری ۵ سال پیش در نخستین روزهای سال ۲۰۲۱ میلادی بالای ۴۰ هزار دلار آمریکا ایستاد. بلاکچین و کریپتو کارنسی ها در کنار PayPal و اپ ها، غوغایی در بانکداری و نظام پرداخت جهان ایجاد کرده اند و به نظر می رسد مسیر اقتصاد و فناوری و کارآفرینی، در عصر هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (ML) به هم نزدیک شده است.

اگر قصد درآمدزایی پایدار از دنیای فین تک ها دارید، باید به ابزارهای توسعه دهنده و مدیریت کننده فین تک، مسلط شوید. هوش مصنوعی، فناوری های پرداخت مجازی این ها بخشی از دنیای جذاب فین تک ها هستند که نسل جوان، مسیرش را به سمت بازار کار از این طریق پیدا کرده است. الگوریتم ها به قول یووال نوح هراری نویسنده کتاب معروف «پول»، بازیگران اصلی دنیای فین تک ها در عصر پسا کرونا هستند.

با کرونا، بخش زیادی از کسب و کارهایی که در مختصاب کسب و کار سنتی فعال بودند، تحت شدید ترین آسیب قرار گرفتند. اما بخشی از کسب و کارها برای عبور از این بحران، رفتار هوشمندانه ای به خرج دادند. رفتاری که مدیون صنعت ICT و فین تک ها بوده است. دورکارها (فریلنسرها)، فرصت های بیشتری برای کسب و کار در دوران کرونا یافتند و بسیاری از شرکت ها باور کردند که می توان بخش زیادی از فعالیت های قبلی خود را دورکاری انجام دهند و با افزایش اثربخشی و بازدهی نیز مواجه شدند.

بسیاری از مشتریان و هم چنین کسب‌ و کارها با همه‌گیری کرونا و برای حفظ فاصله اجتماعی، به پرداخت بدون تماس روی آوردند. براساس یک مطالعه استفاده از اپلیکیشن‌ها برای پرداخت در اروپا از زمان همه‌گیری کرونا ۷۲ درصد رشد کرده است . بنابراین ، آینده از آن فین‌تک‌هاست . پنج فناوری در سال ۲۰۲۱ میلادی در ادغام با فین‌تک‌ها ، زیرساخت‌های مالی در جهان را تغییر می‌دهد.

این یک شعار نیست و احتمالا شما خواننده گرامی در سال ۲۰۲۰ میلادی، به اهمیت دورکاری، صنعت فین تک و فناوری اطلاعات برای توسعه کسب و کار و سبک زندگی خود پی برده اید. این اتفاقات پیش رو، شعار و آرزو نیست. چیزهایی است که نه تنها به آن نیاز داریم بلکه بدون آن، زندگی در نیمه دوم قرن ۲۱ بسیار سخت می شود.

قیمت هر واحد بیت کوین در فوریه ۲۰۱۶ حدود ۴۳۷ دلار بود و در ۷ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی به حوالی ۳۹ هزار دلار رسید

۱ – بانکداری دیجیتال: پیشرو فین تک ها

کرونا نشان داد که چقدر مدیون بانکداری اینترنتی هستیم. چقدر به اپ های خوب برای پرداخت مجازی نیاز داریم. چقدر بانک نرفتن و چقدر اسکناس و سکه در دست نگرفتن، مهم و حیاتی است. شرکتهای فعال در عرصه پرداخت مجازی، چه در بورس ایران چه بورس بین المللی، در یک دهه آینده شاهد رشد باورنکردنی درامد ها و شناسایی سود خواهند بود.

بانکداری دیجیتال این فرصت را یافت که در مدت زمانی کوتاه به محبوبیتی کم‌سابقه برسد . دلیل عمده این مسئله حذف فرآیند خسته‌کننده تایید مدارک و حضور فیزیکی در بانک‌هاست . براساس یک گزارش ، نرخ تبدیل مشتریان حضوری بانک‌ها به کاربران آنلاین از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ ، به ۳۶ درصد می‌رسد . در سال ۲۰۲۱ ، بانکداری دیجیتال جهش می‌کند و مشتریان حضوری بانک‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند .

۲ – بلاکچین: انقلابی در فین تک ها

هر سال با کلمات و اصطلاحات جدیدی آشنا می شویم. در سال های اخیر، خیلی درباره هوش مصنوعی، بیت کوین، نانو فناوری، یادگیری ماشینی شنیدیم. بلاکچین از جمله کلماتی است که زین پس زیادی به گوش ما خواهد خورد. در واقع فناوری بلاکچین (Blockchain Tech) زیر ساخت های مالی جهان را دستخوش تغییرات ژرف و شگرف خواهد کرد. هر انقلابی در صنعت فین تک دیدید، مدیون نوآوری در فناوری بلاکچین خواهد بود.

تراکنش‌ها با توسعه این فناوری پیشرفته با روش‌های امن و مطمئن انجام می‌شود . با توسعه فناوری بلاکچین امکان معاملات پولی در تراکنش‌های P2P بیشتر می‌شود . کاهش هزینه‌ها ، جلوگیری از بروز کلاهبرداری و توسعه بخش‌های مالی از دیگر پیامدهای توسعه فناوری بلاکچین است .

۳ – توسعه سیستم‌های امنیت بیومتریک: محصول فین تک

استفاده از موبایل‌ بانک ، خودپرداز و کیف پول الکترونیکی در حال عادی شدن در سراسر ایران و جهان در سال ۲۰۲۱ است . اما ادغام سیستم‌های امنیت بیومتریک با صنعت فین‌تک است که در نهایت فاصله همه کارها تا انجام آن را به کمتر از یک اثر انگشت می‌رساند . بخش عظیمی از مشکلات امنیتی با این ادغام حل می‌شود و بروز جرائم سایبری به کمترین میزان می‌رسد. سیستم ویزای شنگن و صدور ویزا در بسیاری از کشورهای جهان بر بال فناوری بیومتریک تغییر خواهد کرد و تاثیر زیادی در کاهش جرایم سازمان یافته و مهاجرت غیر قانونی خواهد گذشت.

۴- هوش مصنوعی و فین تک

احراز هویت مشتری نقش مهمی در کاهش فعالیت‌های مخرب در معاملات مجازی دارد . خوشبختانه ، هوش مصنوعی به مدیریت جرائم سایبری کمک کرده و در صنعت فین‌تک موثر بوده است . یک پیش‌بینی می‌گوید تا سال ۲۰۳۰ ، هزینه تراکنش‌های مالی با اتکا به هوش مصنوعی ۲۳ درصد کمتر می‌شود .

۵ – رگ تک / Regulatory Technology

پولشویی ، حمله سایبری ، فعالیت‌های مجرمانه در بستر تراکنش‌های مالی ، از نگرانی‌های فین‌تک‌هاست . فناوری رگ‌تک ، مجموعه‌ای از نظارت‌ها را بر فرآیند معاملات مالی در فضای سایبری اعمال می‌کند . نظارت ، گزارش‌دهی و تطبیق ، سه کاری است که فناوری رگ تک انجام می‌دهد . از آنجایی که تقاضا برای پتلفرم‌های بر پایه فناوری کلود در سال ۲۰۲۱ برای کاهش میزان تماس در فضای مالی افزایش یافته اسـت ، رگ‌تک بیش از همیشه مورد توجه موسسات مالی جهان قرار گرفته است.

یکی از روش های جذاب برای درآمد زایی در قرن جدید و راه اندازی استارت آپ، فعالیت هایی در حوزه های ۵ گانه فوق الذکر است. بسیاری از کشورهای جهان به خصوص کشورهای مهاجر خیز دنیا، نیازمندبه کارشناسان و طراحانی دارند که الفبا و مختصات فین تک ها را بشناسند و بتوانند با خلاقیت خود، راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات موجود در رسانه فین تک ها، ایجاد کنند.

یادگیری اصول و فنون بلاکچین و هوش مصنوعی و بیگ دیتاها و رایانش ابری (Cloud Computing) و امثالهم، مدرک دانشگاهی نیاز ندارد. برای دیتاساینتیست شدن (Data Scientist) یا فول استک دولوپر (Full Stack Developer) شدن، مدرک دانشگاهی نیاز نیست. دوره های یک تا سه ساله می تواند افراد را در این زمینه، صاحب مهارت و اطلاعات مطلوب برای ورود به بازار پر سود فین تک ها کند.

فین تک
تابلو معاملاتی شرکت ۲۵۰۰۰ میلیارد تومانی خدمات انفورماتیک ایران که در نوک پیکان صنعت فین تک در ایران است

برای آشنایی با نقش فین تک در بانکداری ایران، گزارش فعالیت ۱۲ ماهه هیات مدیره شرکت ملی انفورماتیک ایران (رانفور) که در سال ۹۹ درباره ۲۰ پروژه بزرگ این شرکت در توسعه نظام بانکداری ایران بر بال فناوری اطلاعات منتشر شده است را در کدال مطالعه بفرمایید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود