آیا سیب زمینی می تواند تمامی مواد مغذی لازم برای بدن را تامین نماید؟

آیا سیب زمینی می تواند تمامی مواد مغذی لازم برای بدن را تامین نماید؟

تمامی روزهای سال ۲۰۱۶ را اندرو تیلور تنها سیب زمینی می خورد. تنها چند نکته ی احتیاطی در این مورد رعایت می شد: او هم سیب زمینی سفید می خورد و هم سیب زمینی شیرین و گاهی اوقات نیز آن را با شیر سویا، سس گوجه فرنگی، نمک و سبزیجات مخلوط می کرد. همچنین قرص های مکمل ویتامین بی ۱۲ نیز در برنامه ی غذایی او وجود داشت. اما روی هم رفته صبحانه، ناهار و شام او از سیب زمینی تشکیل شده بود. تیلور در طول سال نیز ۴ آزمایش خون انجام داد که ادعا می کرد نتایج تمام آن ها نرمال بوده و حتی با این که احساس پرانرژی بودن می کرد نیز توانست مقداری وزن کم کند.

تیلور در این باره می گوید:” اگر مجبورید که تنها یک غذا را انتخاب کنید، اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که قرار است به مریخ فرستاده شوید، بهتر است سیب زمینی را انتخاب نمایید. نمی خواهم در مورد سیب زمینی تبلیغ کنم اما [خوردن سیب زمینی] تجربه ی بسیار خوبی برای من بود”. قبل از هر چیز باید گفت که انتخاب تنها یک غذا برای خوردن اصلاً کار درستی نیست. برای زنده ماندن، انسان به ۲۰ نوع اسید آمینه نیاز دارد که ۹ مورد از آن ها حیاتی هستند، بدین معنی که این اسیدهای آمینه در بدن انسان تولید شده و نمی توان آن ها را از طریق خوردن غذایی خاص وارد بدن کرد.

همچنین مقادیر زیادی مواد معدنی و ویتامین نیز برای زنده ماندن ضروری است. همچنین به مقدار زیادی آب نیاز داریم تا سلول های بدن رطوبت خود را از دست نداده و از کار نیفتند. در تمام طول تاریخ انسان ها غذاهای مختلف را با هم ترکیب کرده اند، برای مثال برنج با دانه های لوبیا و دیگر حبوبات، ماست با دانه های خوراکی و حتی ماکارونی با پنیر، برای این که هم لذت بیشتری از غذا خوردن و طعم متفاوت آن برده و هم مقادیر بیشتر و متنوع تری از مواد مغذی را (تصادفاً یا عمداً) وارد بدن کنند که با خوردن تنها یک نوع غذا دستیابی به آن تقریباً غیرممکن است.

اما در دوران قحطی، ریاضت یا کارهای متهورانه، انسان می تواند تنها با استفاده از یک نوع غذا دستکم برای مدتی زنده بماند. سیب زمینی یک نمونه ی خوب است و اندرو تیلور تنها کسی در تاریخ نیست که منحصراً از این ماده ی غذایی غنی برای زنده ماندن سود برده است. در اوایل سده ی نوزدهم، حدود یک سوم مردم ایرلند بخش اعظم کالری های مصرفی شان را با خوردن سیب زمینی تامین می کردند. هر فرد آمریکایی در سال ۲۰۱۵، بیش از ۵۰ کیلوگرم سیب زمینی در سال مصرف کرده است. جان سالژ بلیک، پروفسور تغذیه بالینی در دانشگاه بوستون در این باره می گوید:” برای [صرفه جویی] در پول و فشار خون نمی توانید غذایی بهتر از سیب زمینی آب پز پیدا کنید”.

در واقع سیب زمینی سفید سنتی حاوی تمامی اسیدهای آمینه حیاتی برای ساخت انواع پروتئین ها، ترمیم سلول ها و مبارزه با بیماری هاست. و خوردن تنها ۵ عدد سیب زمینی در روز شما را به این اهداف خواهد رساند. با این وجود اگر تنها از سیب زمینی سفید تغذیه کنید بدون شک پس از مدتی بدنتان به کمبود ویتامین و مواد معدنی دچار خواهد شد. این همان جایی است که سیب زمینی شیرین به کمک شما می آید. مصرف این دو نوع سیب زمینی به صورت ترکیبی احتمال این که شخص مقدار کافی از ویتامین A و E مورد نیاز روزانه خود را دریافت خواهد کرد. همچنین کسی که از سیب زمینی سفید و شیرین به صورت ترکیبی استفاده می کند به هیچ عنوان به بیماری اسکوربوت که در نتیجه ی کمبود ویتامین C حادث شده و افتادن دندان ها را در پی دارد مبتلا نخواهد شد.

البته حتی با چنین ترکیب مغذی شما باید مقدار قابل توجهی سیب زمینی در روز بخورید که بتوانید نیازهای اساسی بدنتان را تامین نمایید. خوردن ۵ عدد سیب زمینی تقریباً تمامی آمینو اسیدهای ضروری برای ساخت انواع پروتئین، ترمیم سلول ها و مبارزه با بیماری ها را تامین خواهد کرد. اما اگر در روز کمتر از ۳۴ سیب زمینی شیرین و ۸۴ سیب زمینی سفید بخورید خیلی زود دچار کمبود کلسیم در بدن خواهید شد. همچنین برای رسیدن به مقدار کافی پروتئین مورد نیاز باید روزانه دستکم ۲۵ عدد سیب زمینی سفید بخورید. دانه های سویا مقدار کلسیم و پروتئین بسیار بیشتری دارند اما هیچ ویتامین E یا بتاکاروتنی در آن ها دیده نمی شود.

با این وجود مصرف صرف سیب زمینی نیز مضراتی دارد به خصوص وقتی که مقادیر زیادی از آن را به یکباره بخورید. سیب زمینی سفید مقادیر زیادی از یک نوع کربوهیدرات خاص دارد که باعث بالا رفتن و پایین آمدن ناگهانی قند خون می شود و این موضوع سیستم تولید انسولین را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. احتمال ابتلا به دیابت و چاقی در افرادی که مقادیر زیادی سیب زمینی مصرف می کنند بسیار بیشتر است.

کاهش وزن اندرو تیلور نیز به احتمال فراوان به دلیل خوردن مقادیر متعادلی از سیب زمینی و حذف کردن شیرینی جات از رژیم غذایی اش بوده است. او خود را عادت داده بود که از خوردن بسیاری از غذاهای معمول دست بردارد و از بخش های دیگر زندگی اش لذت ببرد. اما اکنون که نقشه ی آزمایشی یکساله ی او به پایان رسیده است نیز همچنان با هیجان در مورد سیب زمینی صحبت می کند. هیچ متخصص تغذیه ای با یک رژیم غذایی منحصر به سیب زمینی موافق نخواهد بود و در واقع بر هیچ غذایی که به عنوان تنها ماده ی غذایی مورد استفاده قرار گیرد تاکید نخواهند کرد.

آن ها خوردن مقادیر متناسبی از سبزیجات، دانه های خوراکی،پروتئین ها، میوه ها و روغن ها را توصیه خواهند کرد. اگر رژیم غذایی خود را به تنها یکی از این موارد محدود نمایید خیلی زود بدنتان دچار سوء تغذیه و ناهنجاری های تغذیه ای خواهد شد. تنوع غذایی بسیار مهم است و البته حیاتی. پس خوردن تنها سیب زمینی نیز اگر چه شما را زنده نگه خواهد داشت ولی دستکم در دراز مدت برای سلامتی تان مضر خواهد بود.

منبع: popsci
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود