با ساختمانی آشنا شوید که از بالا به پایین ساخته شده است

با ساختمانی آشنا شوید که از بالا به پایین ساخته شده است

در میدان «دی کولون» مادرید یک ساختمان دوقلو قرار دارد که محلی ها به آن لقب “El Enchufe” به معنای «دو شاخه ی برق» داده اند زیرا طراحی آن شبیه دو شاخه برق است.

البته نام رسمی و اصلی این بنا، Torres de Colón است و برخی اعتقاد دارند که زشت ترین ساختمان دنیاست. نمای شیشه ای به رنگ های مسی و دودی و سقف سبز رنگ باعث شده اند تا ساختمان چندان زیبا به نظر نرسد.

اما با این وجود، از سال ۱۹۷۹ تا به حال یکی از بناهای دیدنی شهر مادرید اسپانیا بشمار می رود.

دلیل اصلی توجه مردم به آن این است که در زمان ساخت، برعکس همه ی ساختمان های دیگر جهان که از پایین به بالا ساخته می شوند، این بنا از بالا به پایین تکمیل شده بود.

نخستین بخشی که از این ساختمان ساخته شد، دو ستون مرکزی بود که روی یک پایه ی بتنی قرار داشتند. در مرحله بعدی، بالاترین طبقه ساخته شده و روی کابل های فولادی آویزان شد. بقیه ی طبقات نیز به ترتیب از بالا به پایین ساخته و تکمیل شدند.

البته لازم است بگوئیم که فقط سه طبقه ی اول از پایین به بالا ساخته شدند.

نمای شیشه ای بنا از رنگ های سبز و مسی پوشیده شده و سازه ای که شبیه دو شاخه نیز بعدها به پشت بام ساختمان اضافه شد.

شاید جالب باشد تا بدانید که به این روش، می توان در هزینه و زمان ساخت ساختمان ها صرفه جوئی کرد. دلیلش هم این است که دیگر لازم نیست که کارگران تجهیزات و مصالح ساختمانی را از طبقه ای به طبقه ی دیگر ببرند.

همچنین گفتنی است، با اینکه این روش ساخت و ساز به هیچ عنوان متداول نیست،  اما برج دوقلوی  مادرید تنها ساختمان دنیا نیست که از بالا به پایین ساخته شده است. ساختمان های بانک مرکزی ایرلند در دوبلین و مرکز بانک استاندارد ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی هم با همین روش ساخته و تکمیل شده اند.

دست کم سه ساختمان در لهستان به این ترتیب تکمیل شده اند. از جمله باید به Trzonolinowiec اشاره کرد در خلال سال های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۷ میلادی ساخته شده و به آن مرد آویخته هم لقب داده اند.

شهر صوفیه بلغارستان نیز دارای چنین ساختمان هایی است که در دهه ۱۹۷۰ میلادی تماما به این سبک ساخته شده اند.

منبع: amusingplanet
دیجیاتو
بدون نظر

ورود