به مناسبت روز جهانی گردشگری بازدید از موزه ها رایگان است

به مناسبت روز جهانی گردشگری بازدید از موزه ها رایگان است

سازمان جهانی جهانگردی از سال ۱۹۸۰ تاکنون، ۲۷ سپتامبر مصادف با ۵ مهر ماه را به عنوان روز جهانی گردشگری اعلام نموده است. انتخاب این روز به انگیزه‌ی پایان فصل رونق گردشگری در کشورهای نیمکره شمالی کره زمین و شروع فصل تعطیلات در نیمکره جنوبی است.

همچنین گفتنی است که هدف از گرامیداشت ۲۷ سپتامبر نیز بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.

بسیاری از کشورها هر سال به این مناسبت برنامه‌های متفاوت و جشن‌هایی را برگزار می‌کنند و برای رونق صنعت گردشگری‌شان و بیشتر درگیر کردن مردم با این مفهوم، تخفیف‌ها و فرصت‌هایی را در اختیار مسافران داخلی و خارجی می‌گذارند.

این رویداد در ایران معمولا با برگزاری یک همایش در سطح مسؤولان عالی‌رتبه کشور و با حضور و تقدیر از برخی فعالان گردشگری گرامی‌داشته می‌شود. همچنین هر ساله به مناسبت این روز، بازدید از موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت پوشش سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رایگان است.

مصادف شدن روز جهانی گردشگری با ماه محرم باعث شده تا این روز امسال با تِم «محرم» برگزار شود. 

محمد محب‌خدایی، معاون سازمان گردشگری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی در این رابطه بیان داشت: «روز جهانی گردشگری امسال در ایران با محرم متقارن شده است و از آنجا که در تمام شهرهای ایران برنامه‌های مناسبتی، آیینی و مذهبی برگزار می‌شود، تصمیم گرفته شد از این ظرفیت بالفعل برای گرامیداشت روز جهانی گردشگری استفاده شود.»

وی همچنین یادآور شد: «مراسم‌هایی که در شهرهای زیارتی مثل مشهد، شیراز و قم و آیین‌ها و سنت‌هایی که در زنجان، کاشان و مشهد اردهال برگزار می‌شود، همیشه برای گردشگران جذاب بوده است، چرا از این ظرفیت در زمانی چون روز جهانی گردشگری بهره نبریم؟ این مراسم‌ها ناخودآگاه و در سطحی ملی با گردشگری درگیر است.»

بد نیست یادآوری کنیم که روز جهانی گردشگری در سال های گذشته با شعارهایی همانند صلح، گفت‌وگو، انرژی، دسترسی، میراث جهانی و آب و توریسم برگزار شد.

تنها در سال گذشته میلادی، ۱.۲۳۵ میلیارد گردشگر در سراسر جهان از مرزهای کشور خود خارج شده و به نقاط دیدنی دنیا سفر کردند. UNWTO گمانه زنی می کند که این آمار در سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱.۸ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت.

در روز جهانی جهانگردی سال ۲۰۱۷ هدف است که در هر زمان به هر کجا که سفر کردید، این را به خاطر داشته باشید که احترام به طبیعت، فرهنگ و آداب مقصد مورد نظر و مردمانش را در اولویت توجهات خود قرار دهید.

جشن اصلی بزرگداشت این روز امسال در کشور قطر برگزار می شود. این مراسم دو بخش اصلی خواهد داشت و تمرکز خود را روی این نکات خواهد گذاشت: «توریسم منبعی برای رشد اقتصادی» و «توریسم و سیاره زمین» که هدف از آن ساختن آینده ای سبزتر و محیط زیستی سالم تر است.

در آخر هم اشاره کنیم که شعار امسال سازمان جهانی گردشگری برای این روز این است: «گردشگری پایدار، ابزاری برای توسعه بیشتر»

دیجیاتو
بدون نظر

ورود