آشنایی با کاربردهای فوق العاده جالب «جوش شیرین» در زندگی روزمره

آشنایی با کاربردهای فوق العاده جالب «جوش شیرین» در زندگی روزمره

جوش شیرین بیشتر برای آشپزی مورداستفاده دارد، اما در ادامه این مطلب، کاربردهای متنوع آن برای زیبایی و خانه‌داری را نوشته ایم که امیدواریم مورد توجهتان قرار بگیرد.

دئودورانت طبیعی

اگر به دئودورانت دسترسی نداشتید، می توانید جوش شیرین را در آب حل کرده و آن را زیر بغل خود بمالید. از این روش برای از بین بردن بوی بد پا هم می توانید استفاده کنید.

درمان خارش محل گزیدگی پشه

آب و جوش شیرین را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک خمیر لطیف به دست بیاید، سپس آن را روی محل گزیدگی پشه یا جوش های چرکین بمالید.

از بین بردن سوزش معده

برای درمان و از بین بردن ترش‌کردگی، می توانید مخلوطی از نصف لیوان آب و یک قاشق چایخوری جوش شیرین را بنوشید. یا می توانید مقداری شیر را با نوک انگشت جوش شیرین مخلوط کرده و مصرف کنید.

برای تهیه محلول مناسب برای رفع سوزش معده همچنین می توانید ۱۰۰ میلی لیتر آب، ۱/۴ قاشق چایخوری جوش شیرین، ۱/۴  قاشق چایخوری اسید سیتریک (یا مقدار کمی لیموترش) و نصف قاشق چایخوری شکر را با هم مخلوط کنید.

اسکراب طبیعی

فرمول یک: برای داشتن پوستی شفاف: ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین، ۱ قاشق چایخوری آب لیموترش و ۴ تا ۵ قطره روغن درخت چای را با یکدیگر مخلوط کرده و آن را روی پوست خود بمالید. سپس آن را به خوبی ماساژ دهید. برای این منظور بهتر است از فرچه مخصوص ماساژ صورت بهره بگیرید.

فرمول دو: برای از بین بردن جوش های سرسیاه: یک قاشق چایخوری جوش شیرین و نصف قاشق چایخوری عسل را با یکدیگر مخلوط کنید. همچنین می توانید مقداری روغن گیاهی به آن افزوده و سپس به مدت ۵ دقیقه آن را روی جوش های سر سیاه قرار دهید. در آخر کمی خمیر را روی محل جوش ماساژ داده و بشویید.

فرمول سه: برای از بین بردن چین و چروک ها: دو قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. با این محلول، به مدت ۵ تا ۷ دقیقه صورت خود را ماساژ دهید. در آخر با آب گرم بشویید. این کار را ۱ تا ۲ بار در هفته انجام دهید.

مراقبت از موها

برای تقویت رشد موها، ۹ قاشق غذاخوری آب را با ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کنید. آن را روی ریشه موها مالیده و ماساژ دهید. برای این کار می توانید از لوله های اپلیکاتور استفاده کنید. سپس، محلولی از آب و سرکه سیب را تهیه کرده و کاسه سر را با آن ماساژ دهید. در آخر موها را بشویید. موها به این ترتیب، کاملا شفاف و ترمیم خواهند شد.

از بین بردن ترک های پوست در نتیجه چاقی و لاغری

۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب نصف لیموترش مخلوط کرده و آن را روی محلی که ترک دارد بمالید و ماساژ دهید. به طور مرتب این کار را تکرار کنید.

از بین بردن جرم دندان و بوی بد دهان

دو قاشق چایخوری جوش شیرین را با آب لیموترش مخلوط کنید و سپس نصف لیوان آب به آن ها بیفزایید. دهان خود را با این محلول آب بکشید تا بوی دهان را از بین ببرد. همچنین می توانید از مخلوط آب و ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین هم استفاده کنید.

درمان پینه دست بوی بد 

وقتی دوبار در هفته دست ها و پاهای خود را با محلول آب گرم و جوش شیرین بشویید، می توانید هرگونه پینه و زبری آن ها را از بین ببرید. همچنین برای از بین بردن بوی بد ماهی یا سیر که روی تخته‌گوشت‌خردکنی مانده است، بهتر است کمی جوش‌شیرین روی آن بمالید.

از بین بردن کپک، لکه و قارچ

یک واحد آب را با یک واحد سرکه مخلوط کنید و درون اسپری بریزید. سه واحد جوش شیرین و یک واحد آب اکسیژنه را با یکدیگر مخلوط کنید تا شکل خمیری پیدا کند. ابتدا از محلول سرکه روی درزهای کاشی ها بریزید و سپس از خمیر جوش شیرین روی آن بمالید. این ترفند را ابتدا روی منطقه ای که چندان در چشم نیست، امتحان کنید و اگر مشکلی پیش نیامد، سپس روی بقیه کاشی ها به کار بگیرید.

جذب کننده بوی یخچال

فقط کافی است یک شیشه جوش شیرین را چندین روز در یخچال قرار دهید تا همه بوهای نامطبوع را از بین ببرد.

تمیزکننده جواهرات

۳ قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک قاشق چایوری آب مخلوط کرده و با استفاده از مسواک، آن را روی سطح جواهرات بمالید. در آخر با آب سرد آبکشی کنید.

درمان دمل های دور ناخن

دست های خود را هر روز دوبار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در محلوط جوش شیرین، نمک و آب گرم قرار دهید. برای این منظور، جوش شیرین، ۱ قاشق چایخوری نمک و یک لیوان آب را با هم مخلوط کنید.

درمان آفتاب‌سوختگی

یک پیمانه جوش‌شیرین را در آب سرد مخلوط کنید. آن را به محل سوختگی بمالید، این محلول موجب کاهش درد می شوند. ترکیب آب گرم و نمک هم برای کاهش درد موضعی موثر است.

نرم کننده لوبیا و نخود

اندازه نوک انگشت جوش شیرین را درون حبوبات در حال پخت اضافه کنید، موجب نرم شدن آن ها می شود و دیگر زیر دندان نمی آیند. این ترفند به ویژه برای لوبیا و نخودهای مانده و کهنه بسیار موثر است.

سفید کننده دندان 

جوش شیرین یک پاک کننده بسیار قوی به شمار می رود و نباید خیلی زیاد از آن استفاده کنید. اما می توانید مقداری از این ماده را روی خمیر دندان خود ریخته و مثل همیشه دندان هایتان را مسواک بزنید. یا می توانید جوش شیرین را روی مسواک خیس بریزید، دو تا سه قطره آب لیموترش روی آن بریزید و دندان هایتان را تمیز کنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود