چرا وقتی تنها هستیم احساس می کنیم کسی در حال تماشای ماست؟

چرا وقتی تنها هستیم احساس می کنیم کسی در حال تماشای ماست؟

اگر گاهی احساس می کنید که کسی یواشکی در حال پاییدن شماست و در نهایت هم متوجه می شوید که حق با شما بوده است، باید بدانید که تنها نیستید!

این حس بیشتر مواقعی به انسان دست می دهد که در خانه تنهاست و تصور می کند، کسی در گوشه ای در حال تماشای اوست. حس اینکه یک نفر دایم همه حرکات و کارهایتان را تحت نظر داشته باشد، چندان خوشایند نیست. حتی گاهی ترسناک هم هست. اما خبر خوب این است که این احساسی است که افراد زیادی به آن دچار می شوند و برایش یک پاسخ روانشناسی وجود دارد.

اگر در خانه تنها نباشید، گاهی «حس ششم»تان درست می گوید و ممکن است فردی در حال تماشای شما باشد. تاکنون چند بار برایتان پیش آمده که سر خود را بالا آورده و با کسی چشم در چشم شده‌اید که از قبل در حال تماشایتان بوده است؟

وقتی متوجه می شوید کسی در حال نگاه کردن به شما بوده، به این خاطر است که چشم انسان اغلب به سمت سوژه هایی کشش دارد که در زاویه دید مستقیم او نیستند – این امر حتی به صورت ناخودآگاه نیز صورت می گیرد. این تماس چشمیِ ناخواسته که شاید چندان به هم مذاقتان خوش نیاید، یک تکنیک ذاتی برای حفظ بقاءست.

پروفسورکالین کلیفورد یکی از استادان دانشگاه سیدنی در این رابطه بیان داشته: «نگاه مستقیم و زل زدن می تواند نشان‌دهنده تهدید یا چیرگی باشد، اگر انسان احساس خطر کند به صورت ذاتی دوست ندارد که آن را از دست بدهد. بنابراین، «فرض کردن» اینکه کسی در حال تماشای اوست می تواند استراتژی آسان تری برای رفع آن به شمار برود.»

وی افزوده: «نگاه مستقیم همچنین روشی اجتماعی برای برقراری ارتباط با اشخاص جدید است، از این رو به عنوان نشانه ای برای تعاملات آتی نیز بشمار می رود.»

در این جا بد نیست اشاره کنیم که در برخی از فرهنگ ها، مردم برای دور ماندن از چشم‌زخم و محافظت از خود در برابر نگاه های شیطانی دیگران، از طلسم و جادو استفاده می کنند. این افراد اعتقاد دارند که نگاه غیردوستانه دیگران می تواند بدشانسی و نحسی به دنبال داشته باشد.

اما وقتی در خانه تنها هستید و تصور می کنید کسی در حال تماشای شماست، آن وقت ماجرا چیست و چه باید کرد؟

در علم روانشناسی، حس کردن حضور فردی نامریی در خانه در واقع: «تصویری خیالی از جسم خود فرد با مشخصات تعریف شده است که با از دست دادن قدرت حسی و حرکتی همراه بوده و به واسطه صدمه دیدن سه بخش متفاوت از مغز پدیدار می گردد: حد فاصل لوب آهیانه ای و لوب گیجگاهی، محرک عضلانی و قشر جلویی.

به زبان ساده تر باید گفت، وقتی در خانه تنها هستید و تصور می کنید فرد دیگری نیز حضور دارد، در واقع به صورت خیالی انعکاس فعالیت ها و واکنش های بدن خود را حس می کنید.  احتمالا با خودتان می گویید که آدم می تواند بدن خود را از جسم دیگری تشخیص دهد! بله، واقعیت این است که در حالت نرمال، بدن انسان از دیگران قابل تفکیک است، اما برخی مواقع این امر کمی پیچده و درهم می شود.

پروفسور گیولیو روگنینی، یکی از کارشناسان ارشد انجمن علوم عصب شناسی شناختی در این رابطه بیان داشته: «در یک جمله می توان گفت، ما ارواحی هستیم که حس می کنیم»

وی همچنین افزوده: «فرض ما بر این است که یک جسم جامد و قابل مشاهده در مکان و زمان داریم. من فکر می کنم این پژوهش «احساس حضور» نمونه خوبی از این واقعیت است که وقتی شما سیگنال های بدن خود را گول می زنید و در تفسیر آن ها مغزتان را نیز فریب می دهید، احساس بسیار عجیبی را تجربه خواهید کرد.»

متاسفانه علم و روانشناسی توضیح بیشتری در این رابطه ندارد و دنیای ارواح و دنیای خیال بسیار وسیع تر از چیزی است که بتوان برای همه رویدادهای آن پاسخ کامل و قانع‌کننده‌ای داشت.

منبع: rd
دیجیاتو
۱۵ نظر

ورود

  • Mostafa Aboutave مهر ۲۶, ۱۳۹۶

    هممممممممم…

  • Tanaz خرداد ۶, ۱۴۰۰

    من چند وقته وقتی کار میکنم احساس میکنم کسی داره بهم دست میزنه یا نگاهم میکنه و باهام حرف میزنه اما وقتی نگا میکنم هیچ کس پیشم نیست چیکار کنم؟

    • ابی مرداد ۲۲, ۱۴۰۰

      نگران نباش اون جنه میخواد باهات ارتباط برقرار کنه بپذیرش وگرنه برات گرون تموم میشه میتونه محافظ خوبی برات باشه ساعت ۳نصفه شب پاشو باهاش ارتباط برقرار کن

  • المیرا تیر ۱۱, ۱۴۰۰

    سلام من همیشه حس میکنم کسی در حال پاییدن حرکات منه و حتی وقتی تو خیابون راه میرم کسی پشتمه و در حال تعقیبمه و موفع غذا . درس و کار همین حسو دارم چه کنم

    • ابی مرداد ۲۲, ۱۴۰۰

      شوهر کنی درست میشه

    • مطهره دی ۲۷, ۱۴۰۲

      جوابت پیدا کردی منم همین حس دارم بیا دربارش حرف بزنیم

  • Raha مهر ۲۸, ۱۴۰۰

    من خیلی وقته همششش احساس میکنم ادمایی دور و بر من هستن حتی باهاشون صحبت میکنم با اینکه میدونم هیچکس نیست این فکر اصلا از فکرم بیرون نمیره هر کاری هم میکنم درست نمیشه تروخدا بگین چکار کنم ؟

    • زینب بهمن ۱۰, ۱۴۰۰

      من هم همین حس رو دارم همش احساس میکنم کسی باهامه اما نه قیافه می بینم نه چیزی.تو تنهایی بیشتر احساس می کنم خیلی دوس دارم بدونم چیه یا کیه.

  • مصطفی خیاط فروردین ۱۸, ۱۴۰۱

    سلام من از قتی شوهرم ومادرم فوت کردندهمش فکرمیکنم یکنفرکنارمه طرفش که نگاه میکنم کسی نیست یامثلاپشت سرمه حتی وقتی تنهانیستم هم همینطوره

  • مصطفی خیاط فروردین ۱۸, ۱۴۰۱

    سلام من هم گاهی یکنفرروکنارخودم حس میکنم طرفش که نگاه میکنم کسی نیست وقتی تنهانیستم هم این حسرودارم

  • Aynaz دی ۳, ۱۴۰۱

    من وقتی کسی پیشم باشه هم احساس میکنم یکی اومد و یه طرف نشست بعد چندین دقیقه که به اونجا نگاه میکنم کسی نیست حتی تو اتاقم احساس میکنم کسی پشت سرم میاد در حالی ک کسی نیست ولی گاهی سایه میبینم

  • من همونم خرداد ۵, ۱۴۰۲

    این متن اول تا آخرش رو خود نویسنده نامیده چی نوشته متاسفانه چندبار بخونید متوجه میشین

  • Omid خرداد ۲۷, ۱۴۰۲

    من هر وقت چشمام میزارم رو هم دوتا چشم بهم نگاه میکنه چند باری تو جوابمم بود سر اخری تو خواب یه چشم دیدم دوتا مردک داشت نگاهش میکردم انگار صد بعدی بود

  • مطهره دی ۲۷, ۱۴۰۲

    المیرا جواب سوالت پیدا کردی منم همین حس تورو دارم همیشه هم دنبال جوابش ام می خوام بهت پیام بدم درباره همین موضوع ولی نمیدونم چجوری

  • empty بهمن ۲۱, ۱۴۰۲

    سلام من خیلی دوسش دارم ولی نمیدونم کیه یا چیه همیشه تو خواب باهاش ام ولی خواب هام یادم نمیاد و اینجوری حس میکنم همیشه باهامه صبح بعضی جا های سیاه میشه دوس ندارم از خواب بیدار شم تروخدا جواب بدین و کمک ام کنید و اینکه احساس میکنم با مرگ بهش میرسم