ماجرای جنجالی کشته شدن چهار سرباز آمریکایی در نیجر چیست؟

ماجرای جنجالی کشته شدن چهار سرباز آمریکایی در نیجر چیست؟

این روزها کشته شدن چهار سرباز ایالات متحده در نیجر و عکس العمل ترامپ و همسر یکی از این سربازان واکنش ها و جنجال های زیادی را در رسانه های آمریکایی موجب شده است. این چهار سرباز آمریکایی در راه بازگشت از یک ماموریت به پایگاه مرکزی خود بودند که در کمین ۵۰ جنگجوی داعش گرفتار شده اند. در این کمین که روز ۴ اکتبر رخ داد، ۴ سرباز آمریکایی و ۵ سرباز نیجری کشته شده و دو سرباز آمریکایی نیز زخمی شدند اما جزییات بیشتر در مورد این حادثه و دلایل و واقعیات آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است و پس از دو هفته از ماجرا هنوز تحقیقات در این مورد ادامه دارد.

بر اساس گفته های ژنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، این نیروها یک ساعت پس از شروع درگیری درخواست نیروهای کمکی و پشتیبانی کرده بودند. یک هواپیمای بدون سرنشین چند دقیقه بعد از این درخواست به مکان درگیری اعزام شد و جت های میراژ فرانسوی نیز تقریبا یک ساعت بعد یعنی دو ساعت پس از شروع درگیری ها بر فراز منطقه به پرواز درآمدند. ژنرال دانفورد در این باره چنین گفته است:” باید به این موضوع اشاره کنم که از آن جایی که آن ها در یک ساعت اول درگیری درخواست نیروی کمکی نکرده اند، قضاوت من این است که این واحد فکر می کرد بدون پشیتبانی اضافی توان مدیریت موقعیت را داشته است و در ادامه ی تحقیقات به طور دقیق درخواهیم یافت که چرا تماس گرفتن آن ها برای کمک یک ساعت طول کشیده است”.

همچنین وی گفته است که هیچ اطلاعاتی دال بر این که این افراد بدون دستور در حال گشت زنی بوده اند دریافت نشده است. وی در این باره نیز چنین می گوید:” در حال حاضر هیچ نشانه ای از این که باور کنیم یا مطمئن باشیم که آن ها در حال انجام عملیات بدون دستور مستقیم  بوده اند نداریم. تحقیقات در همین مورد در حال انجام است. از این رو فکر می کنم هر کسی که در مورد عملیاتی که نیروهای عملیات ویژه انجام داده یا نداده اند تنها گمانه زنی است، آن ها تنها گمانه زنی می کنند”. ژنرال دانفورد گفته است که ارتش در حال بررسی است که آیا عملیات شناسایی اولیه تغییر کرده است یا خیر.

وی در این مورد گفته است:” این ماموریت قرار بوده یک ماموریت شناسایی باشد. بعد از شروع عملیات چه اتفاقی رخ داده، به عبارت دیگر آیا ماموریت عوض شده است؟ این یکی از سوالاتی است که پرسیده می شود. سوال خوب و بجایی است اما جواب این سوال را به طور دقیق و قطعی نمی توانم به شما بگویم. اما بله ما گزارش ها را دیده ایم و گمانه زنی ها را نیز شنیده ایم”.

بر اساس گزارش ها یکی از سربازان به نام گروهبان دیوید جانسون در هنگام مواجهه با شبه نظامیان داعش از گروه ۱۲ نفره این تیم شناسایی جدا شده و جسد او ۴۸ ساعت بعد حدود یک مایل دورتر از محل کمین و درگیری کشف شده است. ژنرال دانفورد گفته که نمی تواند این گزارش ها را تایید کند اما تحقیقات این موضوع را نیز مشخص خواهد کرد و باید حقیقت ماجرا برای خانواده ی این کشته شدگان بازگو شود.

سوال هایی که بی جواب مانده اند

این ماجرا و حقیقت آن با سوال های زیادی در بین مردم و قانونگذاران ایالات متحده در مورد ابعاد نظامی حضور و فعالیت های ارتش این کشور در نیجر و کل قاره آفریقا همراه بوده است. جان مک کین، رییس کمیته نیروهای مسلح سنا، به دلیل اهمال کاری در این حادثه، رییس پنتاگون و دونالد ترامپ را مورد انتقاد قرار داده و گفته که جیمز ماتیس باید در سنا حاضر شده و در این زمینه پاسخگو باشد. وی گفته که کمیته ی نیروهای مسلح سنا اطلاعات درست و کاملی را دریافت نمی کند. بسیاری از نمایندگان سنا پس از کشته شدن این چهار سرباز ادعا کرده اند که از حضور نظامی ایالات متحده در نیجر بی اطلاع بوده اند.

لیندسی گراهام سناتور بانفوذ جمهوری خواه گفته که نمی دانسته ۱.۰۰۰ سرباز آمریکایی در نیجر حضور دارند اما پنتاگون و کاخ سفید اعلام کرده اند که در یک سال گذشته بارها گزارشات خود را در مورد عملیات نظامی در نیجر به اطلاع سنا رسانده اند. فرماندهان ستاد مشترک ارتش ایالات متحده اعلام کرده اند که بلافاصله پس از اطلاع یافتن از درگیری، نظامیان دیگری برای پشتیبانی و یافتن جسد گروهبان جانسون اعزام شده و سربازان نیجری و فرانسوی نیز تا پیدا شدن جنازه ی او محل حادثه را ترک نکرده اند. کزارش ها اولیه حاکی از آن بود که میراژهای فرانسوی که بعد از اطلاع از درگیری در آسمان منطقه به پرواز درآمده و علی رغم نداشتن اجازه برای تیراندازی با پرواز در ارتفاع پایین سعی در متفرق کردن مهاجمان داشته اند.

اما مقامات نظامی هفته گذشته اعلام کردند که این جنگنده ها اجازه تیراندازی داشته اما به دلیل این که نتوانسته اند نیروهای مهاجم را در محل درگیری شناسایی کنند نخواسته اند با شلیک موشک جان سربازان آمریکایی و نیجری را به خطر بیاندازند.

در این میان نحوه دلداری دادن دونالد ترامپ به همسر گروهبان جانسون نیز بیش از پیش خبرساز و جنجال آفرین شده است. در کل این مرگبارترین عملیات نظامی دوران کوتاه ریاست جمهوری دونالد ترامپ می باشد که در مرز مالی و نیجر رخ داده است. بر اساس گزارش ها این تیم ۱۲ نفره پس از یک جلسه، سوار بر خودروهای غیرزرهی، در حال بازگشت به پایگاه بودند که ناگهان مورد حمله گروهی با سلاح های سبک، مسلسل و نارنجک قرار گرفتند. با خرد شدن شیشه های خودروها، این سربازان که گروهی از آن ها از نیروهای ویژه بودند از خودروها خارج شده و با سنگر گرفتن به تیراندازی های مهاجمان پاسخ دادند. بعد از پایان درگیری مشخص شد که یک نفر از این نیروها مفقود شده و عملیات جستجو برای یافتن او آغاز گشته و در نهایت ۴۸ ساعت بعد جنازه ی وی در فاصله ای زیاد از محل درگیری توسط سربازان نیجری پیدا شد.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود