فیلم هایی که در کمال ناباوری موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم نشدند [قسمت دوم]

فیلم هایی که در کمال ناباوری موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم نشدند [قسمت دوم]

همه علاقمندان دنیای سینما و به خصوص هالیوود می دانند که قبله ی آمال هر شخصی که در این حوزه فعالیت دارد، اعم از فیلمساز، بازیگر، تهیه کننده و غیره، مراسم سالیانه اسکار و بردن دستکم یکی از جایزه های این مراسم سینماییِ شناخته شده است. این مراسم چنان مهم می باشد که هر ساله به طور گسترده ای در سراسر جهان پوشش خبری و تصویری داده می شود و حتی نامزد شدن در آن نیز برای افراد از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. قبل از مراسم اسکار گمانه زنی های زیادی صورت می گیرد اما مشخص است که شانس کدام فیلم، کدام بازیگر یا کدام کارگردان برای بردن جایزه اسکار مربوط به دسته ی خود بیشتر یا کمتر است.

بدین ترتیب در بسیاری از موارد گمانه زنی های اولیه به واقعیت بدل شده و گزینه ی پرشانس، برنده ی جایزه اسکار می شود. در این میان پرارزش ترین و مهم ترین جایزه بدون شک جایزه اسکار بهترین فیلم است و بعضی اوقات انتخاب نهایی داوران اسکار در این بخش با جنجال و تعجب همراه می شود. در قسمت اول این مطلب شما را با تعدادی از فیلم هایی که در کمال ناباوری موفق به کسب این جایزه نشدند اشاره کردیم. از شما دعوت می کنیم که برای آشنایی با تعدادی دیگر از این فیلم ها با ادامه ی متن همراه باشید.

۱۱- آواز در باران (۱۹۵۲)

فیلم «آواز در باران» (Singin’ in the Rain) فیلم موزیکالی بود که بدون شک استحقاق بردن جایزه اسکار بهترین فیلم را داشت اما در کمال ناباوری حتی در این بخش نامزد هم نشد. این فیلم داستان سه بازیگر دوران سینمای صامت را روایت می کند که با ورود صدا به سینما حرفه و شهرتشان دستخوش تهدید و خطر می شود و در این میان آن ها برای حفظ موقعیت خود تلاش می کنند. در نهایت جایزه اسکار بهترین فیلم سال به «بزرگ ترین نمایش روی زمین» (The Greatest Show on Earth) ساخته ی سیسیل بی دمیل رسید. از این بدتر این که فیلم استنلی دانن در بخش بهترین فیلم موزیکال نیز علی رغم بازی خیره کننده ی جین کلی در یک نقش موزیکال قافیه را به فیلم کم اهمیت «با یک ترانه در قلب من» (With a Song in My Heart) باخت.

۱۲- آخرین نمایش فیلم (۱۹۷۱)

در سال ۱۹۷۱ رقابت برای بدست آوردن جایزه اسکار بهترین فیلم سال از هر زمان دیگری سخت تر بود و مثلثی تشکیل شد که هر کدام از اضلاع آن به دلیلی می توانست برنده جایزه اسکار این بخش باشد: «ارتباط فرانسوی» (The French Connection) به کارگردانی ویلیام فریدکین فیلمی فوق العاده مهیج و تند که در نهایت برنده این جایزه شد، فیلم رقت انگیز و به یاد ماندنی «پرتقال کوکی» (A Clockwork Orange) اثر فراموش نشدنی و جنجالی استنلی کوبریک و در نهایت فیلم «آخرین نمایش فیلم» (The Last Picture Show) به کارگردانی پیتر بوگدانوویچ که تمامی شاخصه های لازم برای بردن جایزه اسکار را داشت، با داستانی بسیار روان و سیال که در شهر کوچکی در تگزاس رخ می دهد، بازیگرانی فوق العاده و یک فیلم نامه ی بی نقص. پیتر بوگدانوویچ دیگر نتوانست فیلمی به این زیبایی بسازد.

۱۳- ای تی موجود فرازمینی (۱۹۸۲)

کاملاً مشخص است که چرا در سال ۱۹۸۲ داوران اسکار ترجیح دادند اسکار بهترین فیلم را به فیلم «گاندی» (Gandhi) بدهند زیرا در تاریخ اسکار همواره فیلم های زندگینامه ای با استقبال داوران مواجه شده اند حتی اگر روایت داستان آن بسیار کند و خسته کننده باشد. در مقایسه با این فیلم، «ای تی موجود فرازمینی» (E.T. the Extra Terrestrial) ساخته استیون اسپیلبرگ بسیار سرگرم کننده و پرهیجان تر بود. این فیلم داستان بازمانده ی یک سفینه ی فضایی موجودات فرازمینی را روایت می کند که در زمین گرفتار شده است و یک پسربچه قصد دارد به او کمک کند. اگر صحنه ای که در آن دوچرخه ی کودکان فیلم به پرواز در می آید را دیده باشید مطمئناً یک بار دیگر فیلم را تماشا خواهید کرد.

۱۴- غرامت مضاعف (۱۹۴۴)

فیلم «غرامت مضاعف» (Double Indemnity) اولین فیلم نوآری بود که توسط بیلی وایلدر ساخته شد که فیلم نامه ی آن را به کمک ریموند چندلر و با اقتبای از داستانی نوشته جیمز ام کین و بر اساس یک رخداد واقعی ساخته شده است. فیلم داستان زنی اغواگر را روایت می کند که یک فروشنده ی بیمه را ترغیب می کند با کشتن شوهرش و تصادفی جلوه دادن آن به او کمک کند که بیمه ی عمرش را به چنگ آورد. اما این فیلم برای داوران اسکار بسیار خشن و تاریک بود به همین دلیل جایزه اسکار سال ۱۹۴۴ به فیلم دلگرم کننده اما گنگ بینگ کرازبی با نام «به راه خود می روم» (Going My Way) داده شد.

۱۵- راننده تاکسی (۱۹۷۶)

فیلم «غرامت مضاعف» فیلمی سیاه و تاریک بود اما «راننده تاکسی» (Taxi Driver) مارتین اسکورسیزی به شکل بسیار مثبتی پیچیده و شایستگی اسکار بهترین فیلم را داشت. فیلم درام نئونوآر اسکورسیزی با بازی خیره کننده ی رابرت دنیرو یکی از بهترین و بی نقص ترین فیلم های دهه ی ۱۹۷۰ لقب گرفت. این فیلم داستان یک راننده تاکسی را روایت می کند که در طول شب به مسافرکشی می پردازد. در طول تعاملش با مسافران وی به سیاهی و تباهی شهر پی برده و رفته رفته به انزوا می رود به نحوی که به انسانی با مشکلات روانی تبدیل شده و در صدد کشتن نامزد ریاست جمهوری برمی آید. در مقابل جایزه اسکار به فیلم «راکی» (Rocky) با بازی سیلوستر استالونه رسید که داستانی کلیشه ای و البته سرگرم کننده و عامه پسند داشت.

۱۶- داستان فیلادلفیا (۱۹۴۰)

آکادمی اسکار همیشه دوست داشت آلفرد هیچکام را دست بیندازد به همین دلیل در پنج باری که فیلم های او نامزد دریافت چایزه اسکار بهترین فیلم سال شدند اما هر بار سلطان تعلیق سینما از بردن جایزه این بخش به خانه باز ماند. در این میان تنها باری که وی توانست برنده این جایزه شود در سال ۱۹۴۱ و برای فیلم «ربه کا» (Rebecca) بود که حتی در میان ۱۰ فیلم برتر او نیز قرار ندارد. در مقابل فیلم «داستان فیلادلفیا» (The Philadelphia Story) به کارگردانی جورج کیوکر که یکی از ۵ فیلم برتر تاریخ سینما در بخش فیلم ای رمانتیک کمدی شناخته می شود، علیرغم حضور کری گرانت، جیمز استوارت و کاترین هپبورن از بدست آوردن این جایزه باز ماند. فیلم داستان سه مرد را روایت می کند که هر کدام به نحوی با یک زن زیبا و ثروتمند در ارتباط بوده و درذ این میان هر کدام به دلیل خاص خود با دیگران رقابت دارد.

۱۷- نجات سرباز رایان (۱۹۹۸)

استیون اسپیلبرگ نیز مانند آلفرد هیچکاک یک کارگردان بزرگ است که همواره مورد بی مهری آکادمی اسکار قرار می گیرد. اما در نهایت وی توانست برای فیلم «نجات سرباز رایان» (Saving Private Ryan) که تصویرسازی فراموش نشدنی و فراتصوری از ساحل اوماها در روز عملیات «دی دَی» و بعد از ان بود جایزه اسکار بهترین کارگردانی را به خود اختصاص دهد. فیلم داستان گروهی از سربازان آمریکایی در جنگ جهانی دوم را روایت می کند که ماموریت دارند یک سرباز که در خط مقدم جبهه است را سالم به خانه نزد مادر پیرش برسانند.

با این وجود در کمال ناباوری جایزه اسکار بهترین فیلم سال به فیلم عاشقانه تاریخی «شکسپیر عاشق» (Shakespeare in Love) رسید. این موضوع باعث شد که بسیاری به انتخاب های داوران اسکار شک کنند. بدون شک «نجات سرباز رایان» با فاصله ای زیاد استحقاق بردن این جایزه را داشت.

۱۸- سانست بلوار (۱۹۵۰)

بسیاری بر این باورند که فیلم «همه چیز درباره ایو» (All About Eve) لیاقت دریافت تمامی ۹ جایزه اسکاری که بدست آورد را نداشته است. در آن سال رقابت سختی بین این فیلم که در مورد بازیگری پا به سن گذاشته و دنیای تئاتر برادووی بود و فیلم «سانست بلوار» (Sunset Boulevard) به کارگردانی بیلی وایلدر وجود داشت که در نهایت همه چیز به فیلم جوزف منکیویچ رسید. اگر چه هر دو فیلم دارای داستانی مشابه در مورد دو بازیگر پا به سن گذاشته در دنیای تئاتر و سینما داشتند اما باور بسیاری بر این است که «سانست بلوار» باید برنده جایزه بهترین فیلم اسکار می شد. این فیلم داستان یک فیلم نامه نویس بدهکار را روایت می کند که یک روز در حال فرار از دست طلبکارانش وارد خانه ی یک ستاره ی سینمای فراموش شده می شود.

۱۹- کوهستان بروکبک (۲۰۰۵)

پل هاگیس کارگردان فیلم موفق «تصادف» (Crash) که در سال ۲۰۰۵ جایزه اسکار بهترین فیلم سال را به خود اختصاص داد در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۵ در مورد فیلم خود گفت :” آیا این بهترین فیلم سال بود؟ من که این طور فکر نمی کنم.آن سال فیلم های بهتری ساخته شده بودند”. هاگیس راست می گفت زیرا آن سال فیلم «کوهستان بروکبک» (Brokeback Mountain) ساخته ی بی نظیر آنگ لی که درامی رمانتیک در مورد علاقه ی دو مرد جوان به همدیگر بود باید این جایزه را به خانه می برد. این فیلم با بازی خیره کننده جیک جیلنهال و هیث لجر چنان تاثیر گذار بود که امروز پس از گذشت بیش از یک دهه هنوز خیلی ها آن را به یاد دارند.

۲۰- چه زندگی شگفت انگیزی (۱۹۴۷)

فیلم «بهترین سال های زندگی ما» (The Best Years of Our Lives) ساخته ی ویلیام وایلر در مورد مشکلاتی که سه سرباز چنگ جهانی دوم بعد از بازگشت به خانه با آن ها روبرو می شوند بدون شک لیاقت کسب جایزه اسکار بهترین فیلم را داشت و همینطور نیز شد. اما امروزه دیگر این فیلم از یاد رفته و تاریخ مصرف گذشته به نظر می رسد، به خصوص در مقایسه با فیلم «چه زندگی شگفت انگیری» (It’s a Wonderful Life) ساخته ی فرانک کاپرا که آن را تاثیر گذارترین فیلم تاریخ سینما می خوانند. فیلم داستان مرد نیکوکاری را روایت می کند که به دلیل ورشکستگی تصمیم به خودکشی می گیرد اما فرشته ای قصد دارد مانع از این کار شود.

منبع: purpleclover
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود