آیا کوتاه شدن روزها باعث صرفه جویی در هزینه های مالی می شود؟

آیا کوتاه شدن روزها باعث صرفه جویی در هزینه های مالی می شود؟

با فرارسیدن پاییز با اینکه طبیعت به شکل زیبایی تغییر رنگ می دهد و چشم‌اندازهای فوق‌العاده جذاب می سازد، اما کوتاه شدن روزها و زود تاریک شدن هوا می تواند برای برخی افراد ناراحت‌کننده به‌نظر برسد.

مخصوصا افرادی که شاغل هستند، گاها مجبورند صبح در تاریکی هوا از خانه بیرون زده و عصر هم در تاریکی به خانه بازگردند. کوتاه شدن روزها این حس را به آدمی می دهد که همیشه کارهایش معوقه شده اند و وقت کم می آورد.

اما این پدیده طبیعی که به نام تغییر ساعت تابستانی نیز شناخته می شود، مزیت هایی هم دارد. از جمله می توان به صرفه جوئی مالی اشاره کرد.

در این راستا، اخیرا دانشمندان کشف کرده اند که کوتاه شدن روز از میزان خرید کردن شهروندان می کاهد. بر اساس گزارش موسسه «جی پی مورگان چیس»، مردم در ماه هایی که روزها کوتاه می شوند تا ۳.۵ درصد کمتر از بهار و تابستان خرید می کنند. شاید این رقم چندان بزرگ به‌نظر نرسد اما برای تجارت‌های خرد می تواند یک مشکل حائز اهمیت بشمار برود.

دانشمندان در پی تحقیقات خود، عادت خرید مردم در شهر فینیکس که از روند «صرفه‌جویی در زمان نور روز» و اصطلاحا عقب و جلو کشیدن ساعت در نیمه سال پیروی نمی کنند را با عادت مردم لس‌آنجلس که این کار را انجام می دهند، مقایسه کرده اند. در نتیجه مشخص شد که مردم سفرهای داخل شهری کمتری برای خرید انجام می دهند و در نتیجه، نرخ کلی خرید کاهش می یابد.

به طور مثال، در شهر لس‌آنجلس مردم ۴.۶ درصد کمتر بنزین مصرف می کنند، ۴.۸ درصد کمتر به خرید پوشاک رفته و ۵.۹ درصد کمتر به سوپر مارکت ها می روند. این تحقیق در یک باره زمانی ۳۰ روزه‌ی منتهی به تغییر زمان تابستانی انجام شده است.

در نهایت این امر چه می شود؟ اینکه پول در حساب های مردم می ماند و از هزینه های مالی آن ها کاسته می شود. اما این عدم خرج کردن پول باعث خوشحالی مردم می شود؟ لزوما خیر!

محققان اعتقاد دارند که خسارت های وارده به کسب‌وکارهای خرد بسیار بیشتر از سودی است که مردم کسب می کنند. این اتفاق به صورت نامحسوس در زندگی مردم روی می دهد و آنها بیشتر روی کوتاه بودن روزها تمرکز دارند تا کاهش هزینه های خود. اما «تغییر ساعت تابستانی» برای فروشنده ها بسیار سنگین تمام می شود و آن ها را متحمل ضرر می کند.

با تمامی این تفاسیر، بسیاری از دانشمندان و کارشناسان همچنان بر تغییر ساعت در فصول بهار و پاییز تاکید فراوانی دارند. گفته می شود که این عقب و جلو کشیدن ساعت ها که از سال ۱۹۱۸ میلادی برای نخستین بار شکل گرفت، باعث کاهش هزینه انرژی ها می شود. در نتیجه مزیت این روند بیشتر از معایب آن است.

در این رابطه، سازمان حمل و نقل آمریکا بیان داشته که در تابستان که روزها طولانی تر هستند در هزینه برق چراغ های راهنمایی و رانندگی و دیگر وسایل مربوط به حمل و نقل کاهش چشمگیری صورت می گیرد. بعلاوه، از میزان تصادف های داخل شهری هم کاسته می شود.

در آخر هم اشاره کنیم که محققان فقط یک بازه زمانی محدود (دوماه) را مورد بررسی قرار دادند و از این رو نمی توان در مورد تاثیر تغییرات زمانی روی تجارت های کوچک، نظری قطعی ارائه داد.

منبع: cnbc
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود