گمشده‌ای به نام «شادی»؛ چگونه می توان خوشحال بود؟ [قسمت دوم]

گمشده‌ای به نام «شادی»؛ چگونه می توان خوشحال بود؟ [قسمت دوم]

در قسمت اول این مقاله به شما گفتیم که با ورزش کردن، داشتن خواب کافی و باکیفیت، بودن در کنار عزیزان و کمک کردن به دوستان می توانید تا حد زیادی به شادی هر چه بیشتر خود کمک کنید.

در این قسمت نیز تاثیر موارد دیگری همچون خندیدن، برنامه ریزی برای سفر و مدیتیشن را برایتان برشمرده ایم که سبب بازگشت گمشده ای به نام «شادی» به زندگیتان خواهند شد. همراهمان باشید.

۶- خندین را تمرین کنید: به کاهش درد، بهبود روحیه و تفکر سالم تر کمک زیادی می کند

کسانی که در نتیجه افکار مثبت به دیگران لبخند می زنند، با انگیزه بیشتر و روحیه بهتر به امور خود رسیدگی می کنند.

خندیدن به انسان کمک می کند تا احساسات بهتری را تجربه کند. اما این امر زمانی موثر واقع خواهد شد که با تفکرات مثبت نیز همراه باشد.

در یک تحقیق علمی جدید در دانشگاه میشیگان، مشخص شده وقتی کارمندان پخش پشتیبانی از مشتریان لبخندهای دروغین تحویل مخاطب می دهند، در واقع در حال تخریب روحیه خود و افزایش حس بیزاری از کار خود هستند. اما کسانی که در نتیجه افکار مثبت به دیگران لبخند می زنند، با انگیزه بیشتر و روحیه بهتر به امور خود رسیدگی می کنند.

هر انسانی می تواند از معجزه لبخند واقعی در زندگی شخصی خود بهره بگیرد. خنده های واقعی از چشمان انسان ها قابل تشخصی است. وقتی الکی لبخند می زنید، فقط لب هایتان کش می آید و تغییری در چشمانتان صورت نمی گیرد. اما هنگامی که واقعا خوشحال هستید، علاوه بر کشیدن شدن لب ها، چشمانتان هم باریک تر شده و برق شادی در آن ها هویدا خواهد بود.

به گزارش PsyBlog انسان ها می توانند با لبخند میزان تمرکز خود را روی کارها بهبود بخشیده و توجه بیشتری به فعالیت هایشان داشته باشند: خندیدن باعث می شود تا افراد بتوانند کارهای مبتنی بر تمرکز را بسیار بهتر انجام دهند.

خنده همچنین در کاهش برخی از دردها بسیار موثر است: خندین یکی از روش های کاهش دلواپسی است. روانشناسان آن را فرضیه بازخورد ظاهری تلقی می کنند. به طوری که گفته می شود در برخی مواقع، حتی لبخندهای اجباری نیست می تواند موجب بهبود (هر چند اندک) روحیه و افزایش تمرکز شوند.

۷- برای سفر برنامه ریزی کنید: حتی اگر مسافرت نمی روید

وقتی انسان برای مسافرت برنامه ریزی می کند، حس پیش بینی روزهای آینده موجب افزایش شادمانی درونی او می شود.

گفته می شود برای جداسازی ذهن از مشلغه های کاری و افزایش خوشحالی می توانید تعطیلات خود را به برنامه ریزی کردن برای سفر اختصاص دهید. در نتیجه تحقیقاتی که در مجله «تحقیق کاربردی در کیفیت زندگی» منتشر شده، اعتقاد بر این است که وقتی انسان برای مسافرت برنامه ریزی می کند، حس پیش بینی روزهای آینده موجب افزایش شادمانی درونی او می شود.

جالب است بدانید که حس لذت ناشی از برنامه ریزی برای سفر تا ۸ هفته در بدن انسان باقی می ماند. این در حالی است که شادمانی پس از سفر، در بسیاری از مردم بلافاصه بعد از تعطیلات از بین می رود. حتی گفته شده «فکر کردن» به تماشای فیلم مورد علاقه هم می تواند شادمانی انسان ها را تا ۲۷ درصد افزایش دهد.

اگر تصور می کنید که فرصت کافی برای سفر کردن ندارید، با استفاده از تقویم و دفترچه یادداشت، به برنامه ریزی برای سفری بپردازید که ممکن است هرگز نروید. اما کارهای لازم پیش از زدن به دل جاده را در ذهنتان متصور شوید و از حس شادی ناشی از آن لذت ببرید.

۸- مدیتیشن کنید: مغز خود را برای شادی بیشتر نوسازی کنید

پس از ۸ هفته مدیتیشن ، میزان خودآگاهی و مهربانی افراد افزایش یافته و در مقابل، استرس به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند.

مدیتیشن همیشه بهترین راه حل برای افزایش تمرکز، شفافیت ذهنی و عملکرد مغز بشمار می رود. فعالیت های ناشی از این ورزش ذهنی کمک می کند تا روحیه آرام تری داشته باشید و در نتیجه، شادتر خواهید بود.

در تحقیقاتی در دانشگاه ماساچوست از ۱۶ نفر درخواست شد تا به مدت ۸ هفته مدیتیشن کنند. در این راستا، مغز آن ها قبل و بعد از مراقبه مورد اسکن قرار گرفت. نتیجه این آزمایشات نشان داد، پس از ۸ هفته مدیتیشن ، میزان خودآگاهی و مهربانی افراد افزایش یافته و در مقابل، استرس به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است.

مدیتیشن به طور کامل ذهن را پاک کرده و آرامش را به انسان بر می گرداند. یکی از کلیدی ترین روش های شاد زیستن، تمرین تمرکز و مراقبه و مدیتیشن است. انسان ها حتی چند دقیقه پس از انجام این ورزش شاهد اثرات مثبت و آرامش بخش آن هستند. به همین خاطر، با انجام مدیتیشن به طور مستمر و همیشگی می توانید ساختار مغزی خود را تغییر داده و دوباره از نو و با شادی و تمرکز بیشتر آن را بسازید.

۹- خانه خود را به محل کار نزدیک کنید: نزدیک بودن به محل کار از داشتن خانه بزرگ مهم تر است

با کرایه کردن یک خانه متوسط در نزدیکی محل کار می توانید تا حد زیادی از استرس خود بکاهید و شادی بیشتری را وارد زندگی خود کنید.

جالب است بدانید که فاصله میان محل کار تا خانه تاثیر مستقیمی روی شادی افراد دارد. تقریبا همه ما هر هفته ۵ روز از خانه تا محل کار و بالعکس را طی می کنیم و حالا تصور کنید اگر این فاصله بسیار طولانی و پر ترافیک باشد، تا چه اندازه می تواند در افزایش میزان خستگی و استرس ما تاثیر بگذارد!

به همین خاطر است که کارشناسان سلامتی اعتقاد دارند با کرایه کردن یک خانه متوسط در نزدیکی محل کار می توانید تا حد زیادی از استرس خود بکاهید و شادی بیشتری را وارد زندگی خود کنید.

برخی از روانشناسان اعتقاد دارند که ترافیک های روزانه را می توان جهنمی دانست که هر روز در دام آن اسیر هستیم. بنابراین با کاهش فاصله خانه و محل کار می توان تا حدی از این جهنم فرار کرد.

۱۰- سپاسگزار بودن را تمرین کنید: این امر موجب افزایش شادی و رضایت از زندگی می شود

شما با تشکر کردن و سپاسگزار بودن از اطرافیان، در واقع حس شادمانی را در وجود خود تقویت می کنید.

شاید به نظر برسد که این یک استراتژی بسیار ساده و ابتدایی است. اما باید بدانید که تاثیرات فوق العاده مثبتی در زندگی افراد دارد. شما با تشکر کردن و سپاسگزار بودن از اطرافیان، در واقع حس شادمانی را در وجود خود تقویت می کنید.

در یک تحقیق، از شرکت کننده ها خواسته شد تا روی کاغذ در مورد مسایلی که به خاطر وجودشان شکرگزار هستند، بنویسند. همین حرکت باعث شد تا روحیه این افراد به طور کاملا واضحی بهبود بیاید.

در این آزمایش، ۲۱۹ مرد و زن در طول یک دوره ۳ هفته ای ۳ نامه تشکر و شکرگزاری نوشتند. نتیجه نشان داد که نوشتن این نامه ها شادمانی و حس رضایت افراد را افزایش داده و نشانه های افسردگی و اندوهشان را تا حد زیادی کاسته است.

واقعیت تکمیلی آخر اینکه: بالا رفتن سن باعث می شود تا افراد خوشحال تر باشند

هر چه سن انسان بالاتر می رود و از میان سالی عبور می کند، تمایل به شاد بودن در ذهن انسان پررنگ تر می شود. در همین راستا دانشمندان به دنبال یافتن دلیل این امر، متوجه شدند که دلیلش این است که افراد مسن عموما دوست دارند خاطره های خوب خود را به خاطر بیاورند و از خاطرات بد و ناراحت کننده، گریزان هستند.

همچنین گفته می شود، افراد مسن یاد گرفته اند که هیچ چیزی در دنیا ارزش غمگین بودن را ندارد و برای نداشته ها یا نرسیدن به اهداف خود غمگین و ناامید نمی شوند. بیشتر تمرکز آن ها روی سلامت بیشتر خود است و ترجیح می دهند در جمع های دوستانه و خانوادگی، شادی را تجربه کنند.

منبع: inc
یک نظر

ورود

  • زهرا خرداد ۲۹, ۱۴۰۰

    سلام فرستاده ووصی امام زمان علیه السلام سید احمد الحسن یمانی موعود در وصیت شب وفات پیامبرص وروایات اهلبیت علیهم السلام در بین ماست لطفاً تحقیق کنید