چطور در زمستان از خشک شدن و خارش گرفتن پوست خود جلوگیری کنیم؟

چطور در زمستان از خشک شدن و خارش گرفتن پوست خود جلوگیری کنیم؟

برای بسیاری از افراد، ماه های سرد زمستان با خود درد مزمن خشکی پوست را به همراه خواهد داشت. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در مواجهه با خشکی پوست از لوسیون های مختلف استفاده می کنید و معمولاً نتیجه مناسب نمی گیرید، باید بدانید که راه حل این موضوع بسیار ساده تر از آن است که فکر می کنید. اگر چه رطوبت رسانی به پوست می تواند کمک کننده باشد اما به گفته متخصصان پوست راه های طبیعی دیگری مانند تغییر عادت رفتاری وجود دارد که باعث می شود پوست به طور خودکار رطوبت مورد نیازش را تامین کرده و بدین ترتیب از خشک شدن خود جلوگیری کند. در ادامه این مطلب شما را با تعدادی از روش هایی که در ماه های زمستان می توان برای جلوگیری از خشک شدن پوست به کار گرفت آشنا خواهیم کرد.

۱- دوش گرفتن هایتان را کوتاه کنید

موثرترین عادت رفتاری که بر روی خشکی پوست تاثیر زیادی دارد، عادت دوش گرفتن است. بسیاری از افراد پس از یک روز طولانی و خسته کننده در هوای سرد، دوست دارند با یک دوش طولانی آب گرم همه چیز را جبران کنند. اما به گفته متخصصان پوست این موضوع می تواند به پوست شما آسیب برساند. دکتر جاشوا زیشنر، رییس بخش تحقیق زیبایی و بالینی حوزه پوست در بیمارستان مونت سینای در نیویورک در این باره چنین می گوید:” قرار گرفتن مداوم و طولانی مدت در معرض آب گرم باعث می شود که پوست روغن های طبیعی بسیار حیاتی خود را در لایه های بیرونی از دست بدهد که نقش بسیار مهمی در جلوگیری از مواد خارجی به درون پوست دارند”. به گفته دکتر زیشنر هر دوش گرفتن نباید بیش از ۱۰ دقیقه به طول بینجامد و در ضمن دمای آبی که با آن دوش می گیرید نباید در حدی باشد که تحمل آن را به دلیل داغی نداشته باشید.

۲- دوری از محصولاتی که باعث خشکی پوست می شوند

محصولاتی که برای شستن پوست خود مورد استفاده قرار می دهید می توانند در خشکی پوست نیز سهم داشته باشند. برای مثال صابون های سنتی دارای ترکیبات آلکالینی بوده که باعث از بین رفتن سطح اسیدی طبیعی پوست شده و در خشک شدن پوست موثر هستند. برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است از تمیز کننده های پوستی استفاده کنید که pH آن ها در سطح متعادلی باشد و باعث از بین رفتن سطح اسیدی روی پوستتان نشود. باید دنبال تمیز کننده های پوستی باشید که در عین از بین بردن کثیفی های صدمه ای به پوست شما وارد نکنند. تمیز کننده های ملایم همیشه بهترین گزینه برای چنین کاری هستند.

در مورد محصولات لایه بردار چه باید کرد؟ لایه برداری می تواند در از بین بردن خشکی پوست بسیار موثر واقع شود اما اگر به طور مرتب از لیف یا دیگر محلول های شستشوی صورت لایه بردار استفاده می کنید بهتر است در فصل زمستان این کار را کمتر انجام دهید. به گفته ی دکتر ماری لجر، متخصص پوست در نیویورک، باید دید که پوست شما چه می گوید، باید پوست خود و عکس العمل هایش را بشناسید. وی در این باره چنین می گوید:” اگر پوست شما خشک و پوسته پوسته می شود بهتر است که محصولات لایه بردار را یک به یک امتحان کرده و ببینید که کدام یک با پوست شما سازگارتر است و پوست شما آن را بهتر تحمل می کند”.

۳- رطوبت رسانی درست به پوست

هر گاه دوش گرفته یا صورتتان را می شویید باید پوستتان را مرطوب کنید. به جای این که صورتتان را با حوله بمالید بهتر است با ضربه زدن آرام روی پوست بوسیله حوله، آن را خشک کنید. سپس در حالی که پوستتان هنوز کمی نمناک است از لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید تا بیشترین جذب صورت گیرد. این کار را هر بار که در طول روز دست هایتان را می شویید نیز می توانید انجام دهید. در مورد این که چه مرطوب کننده هایی را استفاده کنید نیز باید بدانید که در فصل زمستان بهتر است از کرم های مرطوب کننده غلیظ که ترکیبات روغنی بالایی دارند استفاده کنید. اما به گفته متخصصان پوست مهم ترین و اصلی ترین فاکتور در انتخاب مرطوب کننده این است که از لوسیونی استفاده کنید که با آن راحتید و از ان لذت می برید.

در طرف دیگر ماجرا هم بهتر است از زیاده روی بپرهیزید. به گفته ی دکتر زیشنر، در حالی که تاکنون مشکلی از ناحیه استفاده بیش از حد از مرطوب کننده ها گزارش نشده اما در صورت استفاده مضاعف و بی رویه از لوسیون های مرطوب کننده باعث می شود که برخی افراد حس کنند پوستشان به ترکیبات مرطوب کننده خارجی وابسته شده است. بر اساس گفته های دکتر زیشنر وقتی که هر ساعت حجم زیادی از ترکیبات مرطوب کننده دارای روغن فراوان روی پوست مالیده می شود، پوست دیگر درک خود از محیط واقعی اطراف را از دست می دهد. از این رو وقتی به این نتیجه برسد که محیط اطرافش خشک نیست دیگر لزومی برای تولید رطوبت طبیعی خود نمی بیند.

بدین ترتیب پوست بیش از پیش خشک به نظر رسیده و این سیکل تکراری، بدتر نیز خواهد شد و فرد نیز تنها چاره راه را افزودن بر استفاده از لوسیون های مرطوب کننده خواهد دید. بنابراین بعضی وقت ها لازم است به پوستتان اجازه تنفس داده و بدین ترتیب در این مدت باید از مالیدن لوسیون های مرطوب کننده خودداری کرد.

۴- یک سیکل منظم برای مرطوب کردن پوست پیدا کنید

از دیگر روش های حفظ رطوبت پوست در طول زمستان این است که در هنگام شب از دستگاه های مرطوب کننده هوا یا بخارسازها استفاده کنید که در جلوگیری از خشک شدن پوست صورت و اطراف بینی بسیار موثر خواهند بود. مقدرا آبی که می نوشید نیز سهم زیادی در مرطوب نگه داشتن پوست شما نخواهد داشت و نمی توان با یک رژیم غذایی خاص رطوبت پوست را به طور کامل تضمین نمود. با این وجود توصیه می شود که حتماً از غذاهای دارای آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب که به ساخت لایه های محافظ پوستی و داشتن سلول های پوستی سالم منجر می شوند استفاده کنید.

از هر روشی که برای مرطوب سازی پوستتان استفاده می کنید بهتر است یک سیکل منظم را دنبال کنید. به عبارت دیگر سعی کنید یک برنامه منظم برای رطوبت رسانی به پوست پیدا کرده و به آن متعهد بمانید. به گفته دکتر لجر بهتر است در این کار از روش آزمون و خطا استفاده کنید و اگر از محصول یا روشی جواب مناسبی دریافت نکردید روش های دیگر را امتحان کنید. هیچ گاه از مشاوره با یک متخصص پوست غافل نشوید.

منبع: time
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود