۹ محصولی که به خاطر مواد تشکیل‌دهنده خود در کشورهای مختلف جهان ممنوع شده اند

۹ محصولی که به خاطر مواد تشکیل‌دهنده خود در کشورهای مختلف جهان ممنوع شده اند

بسیاری از ما وقتی پا درون سوپرمارکت می گذاریم، به محصولاتی که در این فروشگاه ها عرضه می شوند اعتماد کرده و با توجه به تبلیغات برندهای گوناگون، به خرید کالاهایشان اقدام می کنیم.

این امر نشان دهنده این است که در مورد مواد تشکیل دهنده بسیاری از مواد خوراکی دانش چندانی نداریم. اما خوب است بدانید که برخی از مواد خوراکی که در بسیاری از فروشگاه های جهان به‌فروش می رسند، ممکن است در بعضی از کشورها قدغن و ممنوع باشند.

برای آشنایی با گوشه کوچکی از این اقلام از شما دعوت می کنیم تا ادامه مطلب را از نظر بگذرانید.

تخم‌مرغ شانسی‌های کیندر

موادغذایی ممنوع در کشورهای مختلف جهان

این شکلات‌های تخم‌مرغی جذاب که درون خود جایزه های کوچک و جالبی دارند، با اینکه مورد توجه بسیاری از کودکان دنیا قرار دارند، از سال ۱۹۳۸ میلادی فروششان در آمریکا ممنوع اعلام شد. دولت اعلام کرده بود که به دلیل وجود وسایل غیرخوراکی در این تخم‌مرغ شانسی‌ها عرضه و فروش آن در فروشگاه های سراسر کشور ممنوع است.

اما ۵ سال پیش، کمپانی تولیدکننده با تغییر قانون توانستند این شکلات ها را دوباره وارد خاک آمریکا کنند.

رنگ های مصنوعی

موادغذایی ممنوع در کشورهای مختلف جهان

در طول ۱۵۰ سال گذشته، شمار رنگ های شیمیایی مورد استفاده در مواد خوراکی تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. این رنگ ها پیامدهای منفی بیشماری برای سلامتی انسان دارند. این رنگ های افزودنی موجب بیش‌فعالی شده و می توانند میزان حساسیت و خطر ابتلا به سرطان را در افراد افزایش دهند. به همین خاطر است که برخی از محصولاتی که به اروپا ارسال می شوند، یا رنگ های شیمیای آن ها حذف می شود تا به طور کامل با نمونه های طبیعی جایگزین می شوند.

مرغ با آنتی‌بیوتیک

موادغذایی ممنوع در کشورهای مختلف جهان

محصولات مرغ و گوشت یکی از بزرگ ترین کمپانی های آمریکایی به نام «مواد غذایی تایسون» در سراسر اروپا، روسیه، نروژ و استرالیا ممنوع است. دلیل این امر هم این است که در گوشت های این کارخانه مقادیر زیادی آنتی‌بیوتیک، استروئید، داروهای ضد التهابی و کتامین کشف شد. پس از این اتفاق، این کارخانه اعلام کرد که استفاده از این داروها را در مرغ های پرورشی خود به صفر خواهند رساند.

محصولات دستکاری شده ژنتیکی

موادغذایی ممنوع در کشورهای مختلف جهان

بیش از نیمی از کشورها در سراسر اروپا، واردات محصولاتی که به لحاظ ژنتیکی دستکاری شده اند را از سال ۲۰۱۵ میلادی ممنوع اعلام کردند. دلیل آن نیز این است که این مواد غذایی که شامل انواع میوه ها، سبزیجات و گوشت و مرغ می شود دارای مواد حساسیت‌زا و سمی هستند.

نان با بیکینگ پودر

بیکینگ پودر به نان کمک می کند تا برای مدت زیادی نرم و خوش‌فرم باقی بماند. اما استفاده زیاد از این پودر سبب سردرد، حساسیت پوستی و … می شود. در کشورهای چین، کانادا و امارات متحده عربی فروش نان هایی که با بیکینگ پودر تهیه می شوند، ممنوع است.

ماهی سالمون پرورشی

موادغذایی ممنوع در کشورهای مختلف جهان

ماهی های سالمونی که در مزارع پرورش داده می شوند در کشورهای استرالیا و نیوزیلند ممنوع هستند. مشکل این است که این ماهی ها با رژیم غذایی مملو از آنتی بیوتیک پرورش داده می شوند که موجب افزایش کالری آن ها می شوند. همچنین گفته می شود که هیچ ماده مغذی ای در ماهی های سالمون پرورشی وجود ندارد.

مواد غذایی جایگزین

موادغذایی ممنوع در کشورهای مختلف جهان

اولسترا نوعی روغن ترکیبی جایگزین با صفر کالری است. این روغن اغلب برای تهیه چیپس های بدون روغن استفاده می شود و با واژه تجاری «لایت» عرضه می شود. اما همین روغن سبب بروز بیماری های متعدد در بدن انسان می شود که از جمله می توان به کاهش میزان جذب ویتامین های ضروری برای بدن اشاره کرد. عرضه این روغن به عنوان یک ماده خوراکی در کانادا و اروپا ممنوع اعلام شده است.

نوشیدنی های ورزشی

موادغذایی ممنوع در کشورهای مختلف جهان

نوشیدنی های ورزشی مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر فاکتورهای سلامتی هستند. اما برخی از کارخانه ها برای کاهش بوی بد این نوشیدنی ها و رنگی کردن آن ها، از روغن های گیاهی (BVO) همانند E-443 استفاده می کنند. این ماده در اروپا و کشور ژاپن به خاطر داشتن مواد سمی ممنوع است. همچنین موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات می شود.

شیر

موادغذایی ممنوع در کشورهای مختلف جهان

بسیاری از کارخانه ها از ترفندهای مختلفی برای افزایش میزان فروش خود استفاده می کنند. برای اینکه گاوها شیر بیشتری بدهند، به گاوها در آمریکا هورمون تزریق می شود. اما مصرف شیر این گاوها مساوی با ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی و عروقی است. حتی میزان هورمون های تیروئید را نیز افزایش می دهد. به همین خاطر، فروش این شیرها در نروژ، سوئیس، نیوزیلند، ژاپن، استرالیا و ۲۹ کشور دیگر اروپایی ممنوع است.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود