عکاسی ممنوع؛ خطر حسادت و افسردگی!

آشنایی با روستای زیبایی در سوییس که عکاسی در آن ممنوع است

عکاسی ممنوع؛ خطر حسادت و افسردگی!

در محل رشته کوه های آلپ کشور سوییس و در نزدیکی تفریحگاه پرآوازه ی سنت موریتز، روستایی به نام برگن وجود دارد که یکی از زیباترین روستاها در سرتاسر اروپا است. زیبایی های این روستا تا جایی است که ممکن است تصاویر منتشره از آن در رسانه های اجتماعی باعث افسردگی کسانی شود که امکان بازدید از این مکان را ندارند. به همین دلیل مقامات محلی گردشگران را از عکسبرداری از روستا منع کردند.

مقامات روستای برگن عقیده دارند تصاویر زیبایی های این روستا می تواند باعث حسادت و افسردگی بیننده شود.

شاید خنده دار به نظر رسد اما این در حقیقت قانون جدیدی است که توسط شورای روستای برگن وضع شد و به تصویب شهردار آن رسید. آن ها در توجیه منع عکسبرداری می گویند تصاویر روستای زیبای آن ها با آن قله های خیره کننده در پس زمینه ی مناظر آن می تواند هر بیننده ای را در رسانه های اجتماعی به حسادت و افسردگی دچار کند. برای جلوگیری از عکسبرداری گردشگران در روستای برگن، به طور نمادین جریمه ای پنج یورویی برای کسانی که قانون جدید را زیر پا می گدارند در نظر گرفته شد.

مسئول بخش گردشگردی روستای برگن در این باره می گوید: «این موضوع از نظر علمی ثابت شده است که دیدن تصاویر زیبا از مناطق تفریحی در رسانه های اجتماعی باعث ناراحتی بیننده می شود چون آن ها نمی توانند در آنجا حضور داشته باشند».

پیتر نیکولای، شهردار روستا می گوید: «برگن منطقه ی زیبایی است. ما نمی خواهیم مردم خارج از اینجا را با انتشار عکس از منظره های زیبای روستای مان ناراحت کنیم. اما صمیمانه از شما دعوت می کنیم تا از برگن دیدن کنید. من بسیار خوشحالم که اهالی برگن از صمیم قلب به شادی همه ی مردم توجه دارند و این مسأله باعث افتخار من است.»

برای جلوگیری از عکسبرداری گردشگران در روستای برگن، جریمه ای نقدی برای قانون شکنان در نظر گرفته شد.

با وجود این، بعید به نظر می رسد قانون جدید برگن حقیقتا برای جلوگیری از افسردگی کاربران فیس بوک یا اینستاگرام ناشی از دیدن زیبایی های این روستا باشد. وقتی خبر این تصمیم انتشار یافت، بسیاری عقیده داشتند این در حقیقت ترفندی هوشمندانه برای بازاریابی است، فرضیه ای که دست کم تا حدودی مورد تأیید مسئول بخش گردشگری روستا، مارک آندرئا باراندن قرار گرفت.

او در مصاحبه با سایت TheLocal در این باره می گوید: «البته درست است فکری که پشت آن قرار دارد این است که حالا همه جا صحبت از روستای برگن است. بنابراین ترکیبی از هر دو است. ما این قانون را وضع کردیم و اهداف بازاریابی ای هم در پشت آن قرار دارد.» علاوه بر این باراندن بعید دانست شخصی واقعا بابت عکسبرداری از روستا جریمه شود.

بسیاری عقیده دارند قانون منع عکسبرداری در حقیقت ترفند هوشمندانه ی مقامات برگن برای بازاریابی است.

مقامات برگن برای آنکه جدیت خود را در خصوص این قانون نشان دهند تصاویر روستا را از حساب های فیس بوک و توییتر حذف کردند و اعلام داشتند این تصمیم را در خصوص تصاویر وبسایت برگن نیز دارند.

اگر قانون جدید تنها ترفندی برای توسعه ی بیشتر باشد، پس حقیقتا تأثیر گذار بوده است. چرا که بعد از آنکه قانون منع عکسبرداری در رأس اخبار گرفت طولی نکشید کاربران شروع به انتشار تصاویری بیشتری از این روستای کوهستانی زیبا کردند.

چندی پیش نیکولای شهردار روستا، در ویدئویی تبلیغاتی با اشاره به موضوع بحث برانگیز ممنوعیت عکسبرداری، پیشنهاد داد به بازدیدکنندگان روستای برگن مجوزی ویژه برای عکسبرداری داده می شود. اما او به آن ها هشدار داد تا پیش از به اشتراک گداری تصاویر، بیشتر در این باره فکر کنند چرا که می تواند باعث افسردگی دوستان آن ها شود.

منبع: odditycentral
دیجیاتو
بدون نظر

ورود