۱۰ موضوع جالبی که احتمالا در مورد فیلیپین نمی دانید

۱۰ موضوع جالبی که احتمالا در مورد فیلیپین نمی دانید

فیلیپین، فراتر از مجمع‌الجزایر با سواحل تمیز، شن های طلایی و گیاهان گرمسیری و زیباست. اگر چه تمامی این موارد، جاذبه های غیرقابل انکار این کشور آسیایی بشمار می روند و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت فیلیپین جذب می کنند، اما دانستنی های جالب تری هم در مورد آن وجود دارد که در ادامه به آن ها پرداخته ایم.

از کوهستان های سرسبز و دشت ها و فلات های پهناور گرفته تا مراکز خرید زیبا و شلوغ و ازدحام منطقه مترو مانیل، فیلیپین یکی از متنوع ترین و در حال رشدترین کشورهای جنوب شرقی آسیا بشمار می رود.

برای آشنایی با ۱۵ حقیقت جالب در مورد کشور فیلیپین توصیه می کنیم ادامه مطلب را بخوانید.

کشور فیلیپین ۷۶۴۱ جزیره در خود دارد اما فقط دو هزار جزیره آن مسکونی است

بیشتر شهروندان کشور فیلیپین فقط در یک چهارم از مساحت کلی آن ساکن هستند.

تا چندین سده، مردم فیلیپین تصور می کردند که کشورشان از ۷ هزار و یکصد و هفت جزیره تشکیل شده است. اما در سال ۲۰۱۳ میلادی، سازمان اطلاعات منابع و جغرافیای ملی (NAMRIA) که عضوی از سازمان منابع طبیعی و محیط زیست کشور فیلیپین است، به نوعی تکنولوژی جدید دست پیدا کرد که اجازه می داد تا ارزیابی دقیق تری در مورد فرم زمین داشته باشند. در نتیجه، NAMRIA توانست بیش از ۵۰۰ جزیره ناشناخته دیگر را نیز در این کشور کشف کند.

اما این کشف، نزاع هایی بدنبال داشت. برخی منتقدان ادعا می کردند که جزایر غیرمسکونی کشف شده جدید در واقع صخره های بزرگ، تپه های دریایی، جزیره نما و آبسنگ  هستند و از ویزگی های ضروری برای نامیده شدن به عنوان «جزیره» را در خود ندارند.

همچنین بد نیست بدانید، به این دلیل که بیشتر جزایر فیلیپین غیرقابل سکونت هستند، بیشتر شهروندان این کشور فقط در یک چهارم از مساحت کلی آن ساکن هستند.

مانیل، پایتخت فیلیپین از ۱۶ شهرستان تشکیل شده است

مانیل از نظر تقسیمات کشوری مستقل است و یکی از ناحیه‌های کشور فیلیپین به نام ناحیه پایتخت ملی فیلیپین را تشکیل داده است.

وقتی در مورد مانیل صحبت می شود، در واقع به کلانشهری بزرگ تر اشاره دارد که «مترومانیل» نامیده می شود. بر اساس آمار سال ۲۰۱۵ میلادی، در مانیل کمتر از ۲ میلیون نفر سکونت دارند.

اما، «مترومانیل» از ۱۶ شهرستان مجزا تشکیل شده که مانیل نیز یکی از آنهاست. این منطقه بزرگ، جمعیتی بالغ بر ۱۲.۸ میلیون نفر دارد. «مترومانیل» همچنین به عنوان ناحیه پایتخت ملی هم شناخته می شود.

مترو مانیل بخشی از جزیرهٔ لوزون به شمار می‌رود و ۶۳۶ کیلومتر مربع مساحت دارد. کلانشهر مانیل معادل یک استان در نظر گرفته می‌شود. مانیل از نظر تقسیمات کشوری مستقل است و یکی از ناحیه‌های کشور فیلیپین به نام ناحیه پایتخت ملی فیلیپین را تشکیل داده است.

اسپانیا، آمریکا و ژاپن همگی فیلیپین را تحت استعمار خود داشته اند

استعمار فیلیپین توسط اسپانیا بیش از ۳۳۰ سال ادامه داشت.

نخستین بار، اسپانیا این کشور آسیایی را در قرن ۱۶ میلادی مستعمره خود کرد. استعمار فیلیپین توسط اسپانیا بیش از ۳۳۰ سال ادامه داشت. انگلستان هم به اندازه ۱۸ ماه در سال های ۱۷۶۲ تا ۱۷۶۴ میلادی توانست مانیل را اشغال کند.

در سال ۱۸۹۸ میلادی، اسپانیا مجبور به فروش فیلیپین به آمریکا شد. این امر بدنبال جنگ اسپانیا-آمریکا صورت پذیرفت. دولت ایالت متحده آمریکا تا دوران جنگ جهانی دوم مالک فیلیپین بود تا اینکه در زمان یادشده، ژاپن به فیلیپین حمله کرد و در پی شکست دادن نیروهای آمریکایی، آنها را مجبور به ترک این کشور کرد.

آثار مستعمره بودن این کشور را هنوز هم می توان در فرهنگ و جاذبه های آن مشاهده کرد. از معماری های اسپانیایی ساختمان ها گرفته تا استفاده گسترده از زبان انگلیسی، فیلیپین ترکیبی از فرهنگ ها و زبان هاست.

تقریبا ۸۰ درصد از جمعیت فیلیپین را کاتولیک ها تشکیل داده اند. به این ترتیب، سومین شهر پر کاتولیک جهان پس از برزیل و مکزیک بشمار می رود

اهالی این کشور  آسیایی بشدت مذهبی و دیندار هستند.

بیشتر جمعیت شهروندان فیلیپین را مسیحیان کاتولیک تشکیل داده اند. البته بخشی از جمعیت جزایر جنوبی میندانائو به دین اسلام مشرف هستند.

اهالی این کشور  آسیایی بشدت مذهبی و دیندار بشمار می روند. به طور مثال، هر سال در روز «جمعه خوب» برخی از کاتولیک ها بدون اجبار کلیسا یا رهبران مذهبی خود، اقدام به برپایی مراسم به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح می کنند تا بدین واسطه مقام والای این پیامبر را تقدیر و تحسین کنند.

این نمایش های مذهبی ممکن است با خونریزی همراه باشد و به همین خاطر سالانه گردشگران بی‌شماری برای تماشای این مراسم به فیلیپین سفر می کنند.

طلاق گرفتن در این کشور منع قانونی دارد

فیلیپین تنها کشور جهان است که طلاق در آن غیرقانونی محسوب شده و زوج ها اجازه ندارند از هم جدا شوند.

به خاطر باورهای عمیق مذهبی مردم فیلیپین، آنها به شدت با مسایلی همچون سقط جنین، ازدواج همجنس‌گرایان و مسایلی از این دست مخالف هستند. از دیگر ممنوعیت های اجتماعی در این کشور، «طلاق» گرفتن است.

فیلیپین تنها کشور جهان است که طلاق در آن غیرقانونی محسوب شده و زوج ها اجازه ندارند از هم جدا شوند.

کلیسای کاتولیک که در این کشور به شدت قوی و پرقدرت است، بیانیه های متعددی در نفی قانونی شدن مساله طلاق منتشر می کند.

البته، با اینکه طلاق گرفتن منع قانونی دارد اما زوجین می توانند از هم جدا شوند! زن و شوهری که به شدت با هم اختلاف داشته و نمی خواهند با هم زیر یک سقف باشند، تحت عنوان «فسخ» از هم جدا می شوند. البته روند انجام این کار بسیار طولانی، پرهزینه و پیچیده است.

یکی از روش های رایج حمل و نقل در این کشور، استفاده از جیپ های دهه ۱۹۴۰ میلادی است که از جنگ جهانی دوم بر جا مانده اند

این جیپ ها به دوران جنگ جهانی دوم مربوط می شوند

دیدن جیپ سوارانی که روی سقف ماشین و پشت و جلوی آن نشسته و از در و دیوارش آویزان هستند، یکی از مسایل عادی در کشور فیلیپین است. این جیپ ها به دوران جنگ جهانی دوم مربوط می شوند و در میان مسافران فیلیپینی بسیار رایج است. به ویژه قشر کم درآمد جامعه از این وسایل نقلیه برای سفرهای داخل و خارج شهری خود استفاده می کنند.

jeepneyها نوعی افتخار برای مردم فیلیپین هم بشمار می رود. راننده ها اغلب با طرح های مذهبی یا فرهنگی روی این خوروها را تزئین می کنند. البته اخیرا رئیس جمهور فیلیپین گفته که این جیپ ها باید از ناوگان وسایل نقلیه کشور خارج شوند.

مانی پاکیائو، بوکسور حرفه‌ای و یکی از چهره های مشهور فیلیپین، سیاستمدار نیز هست

او اولین و تنها ورزشکاری است که در ۸ وزن مختلف به قهرمانی جهان رسیده است.

مانی پاکیائو، یک بوکسور حرفه‌ای است و  در رشته‌های بسکتبال، بازیگری و خوانندگی نیز فعالیت دارد. البته در خارج از این کشور آسیایی کمتر کسی او را می شناسد اما وی در سن ۳۲ سالگی برای مجلس نمایندگان فلیپین انتخاب شد و فعالیت‌های سیاسی خود را نیز آغاز کرد.

پاکیائو در سال ۲۰۱۰ برای مجلس پانزدهم و در سال ۲۰۱۳ برای مجلس شانزدم نمایندگان فلیپین رای آورد.

او اولین و تنها ورزشکاری است که در ۸ وزن مختلف به قهرمانی جهان رسیده است.

فیلیپین در جدال با چین بر سر دریای جنوبی چین پیروز شد

جدال چین و فیلیپینبر سر دریای جنوبی چین

آمرکا تنها کشوری نیست که ادعای مالکیت دریای جنوبی چین را داشت. اما در جولای سال ۲۰۱۶ میلادی، دادگاه بین المللی لاهه، این سرزمین را متعلق به فیلیپین اعلام کرد. این دریا در فیلیپین بعضا با نام «دریای لوزون» (اشاره به جزیرهٔ لوزون در کشور فیلیپین) نیز یاد می شود.

دولت فیلیپین پس از ادعای چینی ها بر مالکیت این دریا، از کشور چین به دادگاه لاهه شکایت کردند. دادگاه نیز با رد ادعای چین و مقصر شناختن پکن برای وارد آوردن صدمات جبران ناپذیر به محیط زیست این دریا که برای کشتی های فیلیپینی، صید ماهی و استخراج نفت آن ها مشکلاتی ایجاد کرده است، سرزمین اژدهای سرخ را محکوم دانسته و رای را به نفع فیلیپین صادر کرد.

بسکتبال مرسوم ترین ورزش در کشور فیلیپین است

این ورزش نخستین بار در دوران استعمار آمریکایی وارد این کشور شد.

فیلیپینی ها به شدت به ورزش بسکتبال علاقه مند هستند. این ورزش نخستین بار در دوران استعمار آمریکایی وارد این کشور شد.

در سال ۱۹۷۵ میلادی، انجمن بسکتبال فیلیپین که مساوی با NBA است، شکل گرفت. ورزشکاران حرفه ای در تمام جهان، همچون آمریکا در این لیگ بازی می کنند.

شاید بتوان ادعا کرد که ارزش بسکتبال برای فیلیپینی ها از خود مردم آمریکا نیز بیشتر است.

میندانائو، جنوبی ترین جزیره فیلیپین محل استقرار یکی از بزرگ ترین گروهک های شورشی در جهان است

آن ها مسئول جنایات و کشتارهای متعددی در این منطقه هستند

برخی گروه‌های جدایی طلب این مناطق بصورت مسلحانه با نیروهای دولت مرکزی فیلیپین برای خودمختار شدن در نبرد هستند.

این گروه های شورشی در برخی مناطق، با تهدید به سوزاندن خانه ها و مغازه ها اقدام به جمع آوری مالیات از مردم محلی می کنند. آن ها همچنین مسئول جنایات و کشتارهای متعددی در این منطقه بشمار می روند.

دولت فیلیپین، دایما در حال مذاکره با شورشیان برای برقراری نظم و آرامش در این منطقه است. اما هنوز به نتیجه مثبتی در این زمینه دست پیدا نکرده است.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود