دبی؛ آرمانشهر متکدیان حرفه ای

دبی؛ آرمانشهر متکدیان حرفه ای

دبی یکی از شهرهای ثروتمند دنیا است اما کمتر کسی می داند که این شهر به قدری ثروتمند است که حتی متکدیان آن می توانند با گرفتن صدقه، اندک ثروتی کسب کنند.

تکدی گری در شهر دبی به حدی سودآور است که کسانی به طور قانونی و با ویزای سه ماهه به کشور امارات می آیند تا بتوانند در خیابان های دبی پول دربیاورند. شاید تکان دهنده باشد، اما بعضی از این به اصطلاح «متکدیان حرفه ای یا زیرک» ماهانه تا حدود ۲۷۰۰۰۰ درهم (۷۳۵۰۰ دلار) درآمد دارند. این مقدار از درآمد یک سال بسیاری از مشاغل بیشتر است.

در طول سه سال گذشته، درباره ی متکدیانی که از سخاوت و زودباوری شهروندان ثروتمند دبی سوء استفاده می کنند گزارش هایی منتشر شده است اما علیرغم تلاش های فراوان پلیس محلی برای ریشه کنی این مسأله، تکدی گری کماکان معضل شایع شهر دبی است. در حقیقت، اخبار متکدیان این شهر که درآمدی باورنکردنی از راه تکدی گری دارند، تنها باعث تشویق اشخاص دیگر به انجام این کار شده است. به گزارش برخی منابع، در حال حاضر باندهایی عربی و آسیایی وجود دارند که متکدیان را به طور قانونی به دبی می آورند و از بخش اعظم درآمد آن ها استفاده می کنند.

تکدی گری در دبی به طور کلی غیر قانونی است، اما آنچه واضح است این است که این ها متکدیانی معمولی نیستند. به دو دلیل به آن ها متکدیان حرفه ای یا زیرک می گویند. اول آنکه این متکدیان عمدتاً کسانی را مورد هدف قرار می دهند که «ثروتمند به نظر می رسند» و داستانی برای آن ها می گویند که آن را به خوبی پرداخت و تمرین کرده اند. در اغلب این داستان ها خانواده ای وجود دارد که در خیابان می خوابد یا در منطقه ای جنگ زده زندگی می کند و نیازمند کمک فوری است. اما آنچه که این متکدیان را حقیقتاً متمایز می کند آن است که مبلغ ۱۰ یا ۱۰۰ درهم طلب نمی کنند. آن ها مبالغ قابل توجهی مثل ۱۰۰۰ درهم (۲۷۰ دلار) یا بیشتر می خواهند و بعضی از مردم هم از سر دلسوزی این مبالغ را به آن ها می دهند.

نوال النقبی، از ساکنان دبی می گوید: «این متکدیان مردم را با داستان هایشان متقاعد و ترحم آن ها را جلب می کنند. من قبلا به آن ها پول می دادم اما بعدها متوجه شدم که این مسأله تبدیل به یک معضل شده است و دیگر داستان هایشان باور نکردم.»

مقامات محلی به مدت یک سال اقداماتی علیه این متکدیان حرفه ای ترتیب دادند، به ویژه پس از آنکه پی بردند آن ها قادرند چه مبالغی را با فریب شهروندان ثروتمند دبی از آن ها کسب کنند. در سال ۲۰۱۶، پلیس متکدی ای را دستگیر کرد که درآمد ماهانه ی او بیش از ۲۷۰۰۰۰ درهم (۷۳۵۰۰ دلار) بود. او مانند اغلب دیگر متکدیان زیرک این شهر، یک «گردشگر» با ویزای قانونی سه ماهه بود.

فیصل البدیاوی مدیر بخش تجاری در شهرداری دبی می گوید: «طبق برآوردهای ما، این فرد متکدی روزانه به طور متوسط ۹۰۰۰ درهم درآمد داشت که معادل ۱۵۰۰ درهم در هر یک ساعت و نیم است. اما ما عقیده داریم بیشتر این مبلغ در روزهای جمعه، به ویژه زمانی که این متکدیان در مقابل مسجدها می ایستند به دست آمده است.»

او همچنین افزود: «بعضی از این متکدیان پاسپورت و ویزای کاری و گردشگری دارند. در طی اقداماتی که در خصوص این افراد صورت گرفته متوجه شدیم اغلب این متکدیان به طور قانونی و با ویزای سه ماهه وارد کشور شده بودند تا در زمان حضور در اینجا تا حد ممکن کسب درآمد کنند.»

سال ۲۰۱۷ به طور ویژه سال خوبی برای متکدیان شهر دبی بود، چرا که شیخ خلیفه بن زاید آل نیهان، رئیس دولت کشور امارات، آن را سال بخشش نامگذاری کرده بود. مقامات کشور در کمک به افراد کم بضاعت در امارات و کشورهای دیگر پیش قدم شدند، اما متکدیان و باندهای مجرمانه آن را فرصتی برای کمک به خود قلمداد کردند.

تنها در نخستین روز ماه رمضان سال گذشته ۶۵ متکدی حرفه ای، به همراه اعضای باندهایی که در پشت پرده فعالیت داشتند، دستگیر شدند. علاوه بر این، پلیس از مردم خواست تا در زمان مشاهده ی متکدیان، در عوض ابراز ترحم، با یک شماره ی ویژه تماس بگیرند. با این حال بسیاری از متکدیان هم از این سختگیری ها قسر در رفتند، چرا که یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی پلیس شناسایی متکدیان بود.

یک افسر ارشد پلیس سال گذشته بیان کرد: «ما فعالیت نیروهای گشتی را در نقاط مختلف شهر برای دستگیری متکدیان افزایش دادیم اما چالش اصلی، دشواری تشخیص متکدیان است. برخلاف گذشته، حالا به دلیل آنکه متکدیان زیرک و خوش پوش هستند، شناسایی آن ها بسیار دشوار است.»

کسانی که در دبی یا شهرهای دیگر امارات تکدی گری می کنند، خود را در معرض خطر حبس یا اخراج از کشور قرار می دهند، اما از قرار معلوم مقاومت در برابر شانس کسب ثروتی اندک اما کمابیش یک شبه غیر ممکن است.

منبع: odditycentral
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود