۱۰ تکنیک کمک های اولیه که تاکنون آن ها را نادرست انجام می داده اید

۱۰ تکنیک کمک های اولیه که تاکنون آن ها را نادرست انجام می داده اید

مهارت در اجرای کمک های اولیه و تکنیک های خاصی که در لحظات اول بروز اتفاقات ناخوشایند باید انجام داد یکی از چیزهایی است که می تواند به راحتی تفاوت بین مرگ و زندگی خود یا دیگران باشد. یادگیری تکنیک های کمک های اولیه برای هر کسی ضروری است و باید با روش های ساده نجات افراد در شرایط بحرانی و قبل از انتقال به بیمارستان آشنایی نسبی داشت. اگر با این روش ها آشنایی ندارید یا می خواهید که دانسته ها و مهارت های خود را در زمینه کمک های اولیه بسنجید بهتر است با ادامه متن همراه باشید. در ادامه شما را با نحوه انجام دادن صحیح تکنیک های کمک های اولیه آشنا خواهیم کرد.

۱- خونریزی شدید

اشتباه اصلی: به کارگیری سریع شریان بند

اصلی ترین و اولین کاری که در این شرایط باید انجام داد بند آوردن خونریزی است. به همین دلیل باید شاهرگی که نزدیک منطقه زخمی شده وجود دارد را گرفته و فشار دهید تا خونریزی را متوقف نمایید. سپس در صورتی که زخم عمیق است مقداری بانداژ فشرده یا دستمال استریل را در درون زخم قرار داده و با یک بانداژ محکم آن را ببندید. شریان بند تنها در شرایط اضطراری بسته می شود. این روش کمک های اولیه روی پوست و تا حد امکان نزدیک به محل زخم انجام می گیرد.

شریان بند باید هر یک ساعت یک بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شل شود و در این زمان باید شاهرگ را فشار دهید تا مانع از خونریزی شوید. سپس باید بار دیگر شریان بند را محکم کند اما به یاد داشته باشید که دیگر بیش از نیم ساعت در حالت بسته قرار نداشته باشد.

۲- خونریزی بینی

اشتباه اصلی: بالا گرفتن سر و بینی

در حالتی که فرد دچار خونریزی بینی شده باید سعی کنید به آرامی سر فرد را به جلو خم کنید تا خون جریان داشته باشد و قسمت نرم بینی را با انگشت و نه برای بیش از ۱۰ دقیقه فشار دهید. فرد باید تمام خونی که وارد دهان او می شود به بیرون تف نماید تا از استتفراغ جلوگیری شود. هیچگاه با استفاده از دستمال کاغذی یا پنبه سوراخ های بینی را پر نکنید. این کار تنها زمانی باید انجام گیرد که خونریزی بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد که در این صورت باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

۳- کاهش شدید دمای بدن

اشتباه اصلی: استفاده از روغن یا وازلین برای گرم شدن سریع بدن

اول از همه فردی که دچار کاهش دمای بدن شده را باید در یک اتاق گرم قرار داده و قسمت های از بدن که بیشتر از جاهای دیگر احساس سرما می کنند را با پتو پوشاند. مطمئن شوید که لباس های او خشک هستند و با حوله ای گرم دور بدن او بپیچید. نکته مهم این است که در چنین شرایطی با نوشیدنی های شیرین و غذاهای گرم سعی کتید دمای بدن او را بالا ببرید. به یاد داشته باشید که نباید از روش های فوق برای کسانی که الکل زیادی مصرف کرده اند استفاده نکنید. نوشیدن الکل باعث می شود که رگ ها گشاد شده و این موضوع باعث از دست رفتن گرمای بدن می شود.

۴- از کار افتادن قلب

اشتباه اصلی: به کار بردن روشی یکسان برای گروه های سنی مختلف

روش ماساژ غیرمستقیم با دست یک تکنیک خاص در کمک های اولیه است که برای بزرگسالان کاربرد دارد. در این روش معمولاً کف دست راست روی سینه فرد قرار گرفته و انگشت شست به سمت چانه یا پاهای فرد نشانه می رود و سپس با فشار دادن متناوب قسمت مرکزی کف دست، قلب فرد را ماساژ می دهیم. در مورد نوجوانان این کار باید با فشار تمام کف دست انجام گیرد. در صورتی که می خواهید قلب یک کودک یا نوزاد را ماساژ دهید باید این کار را تنها با دو انگشت انجام دهید. ماساژ غیرمستقیم قلبی را باید تنها هنگامی که فرد روی یک سطح سفت و صاف قرار گرفته انجام دهید.

۵- سوختگی

اشتباه اصلی: درآوردن لباس ها و سوراخ کردن تاول ها

برای کمک به شخصی که دچار سوختگی شده و به منظور انجام درست تکنیک های کمک های اولیه باید شخصی که بدن او آتش گرفته را روی زمین خوابانده و با لباس های خود آتش را خاموش کنید و در ادامه با مراکز درمانی تماس بگیرید. اگر سوختگی بسیار سطحی است و صدمه ای به بافت های داخلی نرسیده بهترین کار این است که محل سوختگی را به مدت طولانی زیر آب سرد قرار دهید. سپس می توانید باند استریل روی محل سوختگی قرار داده و بدنبال آن از یک تکه یخ یا هر چیز سرد دیگری روی حوله استفاده کنید. در صورتی که سوختگی خیلی شدید باشد بهتر است به شخص مقداری نمک یا آب معدنی بدهید.

۶- بسته شدن راه تنفس

اشتباه اصلی: استفاده از روش اضطراری هایملیش برای شخصی که هوشیاری خود را از دست داده است

اگر فرد به دلیل بسته شدن راه تنفسی بیهوش شد بهترین روش کمک های اولیه این است که او را به پشت بخوابانید و روی ران های او بنشینید. سپس دست های خود را زیر کمان دنده ها قرار داده و فشار دهید. سپس شخص را به پهلو خوابانده و با استفاده از انگشت هایتان که یک تکه پارچه دور ان ها پیچانده اید، شیء خارجی که راه تنفسی او را گرفته از دهانش خارج کنید.

اگر کودکی دجار خفگی شده او را رو به پایین روی ساعد دست چپ (در صورتی که چپ دست هستید او را روی ساعد دست راست خود قرار دهید) گذاشته و کاری کنید که سرشان رو به پایین باشد. سپس سه ضربه به پشت او وارد کنید. در ادامه پاهای او را گرفته و آویزانش کنید. اگر از روش کمک های اولیه هایملیش برای زنان باردار استفاده می کنید باید دست خود را کمی بالاتر از قفسه سینه قرار دهید تا به نوزاد آسیبی نرسد.

۷- دررفتگی

اشتباه اصلی: تلاش برای جا انداختن عضو دررفته

پیدا کردن عضو دررفته تنها با عکس اشعه ایکس امکانپذیر خواهد بود. به همین دلیل در هنگام مواجهه با دررفتگی بهترین کمک های اولیه این است که سعی کنیم به فرد کمک کنیم اندام دچار دررفتگی شده را تکان ندهد. سعی نکنید اندام مذکور را خم کنید یا از حالت خم شده به حالت صاف بازگردانید. می توانید از هر وسیله نازک و صافی برای بستن عضو دررفته و ثابت کردن آن به کمک نزدیک ترین مفصل استفاده کنید تا از حرکت کردن آن ها جلوگیری شود.

در صورتی که هیچ وسیله ای برای ثابت نگه داشتن دست یا پای شکسته یا دررفته ندارید بهتر است دست را به گردن یا پهلوی فرد ببندید و در مورد پا نیز بهترین راه ثابت کردن آن به کمک پای دیگر است. نکته مهم این است که هنگام بستن عضو آسیب دیده نباید بانداژ را خیلی محکم کنید زیرا جریان خون باید در حالت نرمال باقی بماند.

۸- مسموم شدن

اشتباه اصلی: ندادن آب به بیمار

برای پاک شدن معده فردی که مسموم شده بهترین تکنیک کمک های اولیه این است که مقدار زیادی آب به او بدهید. بعد از این که مقداری آب نوشید باید سعی کنید او را وادار به استفراغ کردن کنید تا بدین ترتیب مواد مسموم همراه با آب از معده فرد خارج شوند. برای وادار کردن فرد با بالا آوردن بهتر است دو انگشت خود را روی پایه ی زبان او فشار دهید. این رویه را آن قدر تکرار کنید که دیگر آبی که از معده فرد خارج می شود خالی از هر گونه موادی بوده و کاملاً تمیز باشد. در صورتی که فرد هوشیار نیست و بیهوش شده نباید از روش شستشوی معده استفاده کرد.

۹- گزش مار

اشتباه اصلی: مکیدن زخم

بهترین تکنیک کمک های اولیه برای فردی که مار او را گزیده این است که او را روی زمین دراز کنید تا سرعت پخش شدن سم در بدن کاهش یابد، عضوی که گزیده شده را ثابت و بی حرکت نمایید: اگر پا گزیده شده آن را به پای دیگر ببندید و اگر دست گزیده شده ان را به بدن بچسبانید. اگر فرد بیهوش شده روش احیای قلب را روی او انجام دهید. استفاده از شریان بند در این حالت بیفایده خواهد بود زیرا هیچ کمکی به پخش شدن زهر نمی کند و حتی ممکن است باعث از بین رفتن نسوج شودئ

۱۰- درد در ناحیه پایین شکم

اشتباه اصلی: خوردن مُسکن و ضد اسپاسم

معمولاً به ما توصیه می شود که در صورت احساس درد در قسمت پایین شکم از داروهای مُسکن استفاده کنیم. اما پزشکان معمولاَ این موضوع را توصیه نمی کنند زیرا مصرف داروی مُسکن باعث می شود که درد از بین رفته و ما مشکل اصلی را نادیده بگیریم که ممکن است یک بیماری خطرناک باشد؛ بیماری مانند آپاندیس حاد، انسداد روده یا زخم روده شدید. بهتر است در صورت درد شدید در زیر شکم خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

نکته مهم در کمک های اولیه این است که قبل از هر کاری سعی کنید ار نفس کشیدن فرد مطمئن شوید. او را روی زمین بخوابانید و سرش را بالا نگه داشته و نبض او را چک کنید. با استفاده از یک چراغ قوه می توانید زنده بودن فرد را مشخص کنید. وقتی که نور به چشم تابانده شود مردمک چشم کوچک می شود و عکس این موضوع در تاریکی رخ می دهد. اگر هیچ شواهدی دال بر زنده بودن فرد پیدا نکردید خیلی سریع روش های ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی را اجرا کنید.

در مطالب زیر نیز می توانید اطلاعات مفیدی در مورد کمک های اولیه و زنده ماندن در شرایط سخت پیدا کنید.

۹ ترفند هوشمندانه و ساده ای که در شرایط بحرانی جان شما را نجات خواهند داد

۱۴ ترفند ساده که می توانند در مواجهه با خطر جان شما را نجات دهند

۱۶ نکته کلیدی که دانستن آنها شاید روزی جان شما را نجات دهد

۸ ترفند ساده اما حیاتی که می توانند زندگی شما را در آینده نجات دهند

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود