راهنمای دریافت وام خود اشتغالی از «سامانه کارا»

۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۰ درصد به متقاضیان

راهنمای دریافت وام خود اشتغالی از «سامانه کارا»

همانطور که می دانید، کلیه کارآفرینان و سرمایه گذاران علاقمند به فعالیت در امور روستایی کشور میتوانند از اواخر دی ماه ۹۶ برای معرفی طرح خود به سامانه کارا که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده مراجعه و مراحل مورد نظر را جهت ثبت نام و دریافت وام خود اشتغالی انجام دهند. طبق اعلام آقای وزیر، ۱.۵ میلیارد دلار تسهیلات از منابع صندوق ارزی کشور معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه طرح های کارآفرینی روستایی تخصیص یافته است.

اگر شما هم طرح های جالبی برای توسعه اشتغال در روستاها مانند کسب و کارهای اینترنتی، فعالیت های کشاورزی، توسعه حمل و نقل، ساخت و ساز و امثالهم دارید، گزارش امروز روزیاتو شما را برای ثبت نام در این سامانه یاری می دهند.

با ما همراه باشید.

درباره سامانه کارا

متقاضیان اشتغال روستایی می توانند از طریق ثبت نام در  سامانه کارا طرح های خود را معرفی کنند. در صفحه اصلی سامانه، جزییات تسهیلات اشتغال فراگیر و تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در قالب دستورالعمل و آیین نامه اشتغال روستایی و عشایری و دستورالعمل اجرایی برنامه اشتغال فراگیر و شیوه نامه یارانه تسهیلات برای مطالعه بیشتر در اختیار متقاضیان قرار گرفته و توصیه شده پیش از ارائه درخواست وام و تصمیم‌گیری برای ارائه طرح‌، این پیوستها به دقت مطالعه شود.

تصویر ایندکس سامانه ثبت نام دریافت وام خود اشتغالی فراگیر (کارا) متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که ثبت نام کلیه متقاضیان در این پرتال الزامی است
کارا
برای ثبت نام در سامانه کار، اگر کد کاربری و رمز عبور ندارید، می بایست با کلیک بر روی قسمت ثبت نام، فرم مربوطه را تکمیل و کد کاربری و رمز عبور دریافت کنید
برای دریافت کد کاربری و رمز عبور جهت ثبت نام وام خود اشتغالی روستایی می بایست فرم الکترونیکی را پر کرده تا پس از دریافت کد کاربری و رمز عبور، طرح های خود را وارد سیستم کارا کنید

طرح اشتغال فراگیر چیست؟ 

یکی از برنامه های مهم اشتغال در کشور که از سوی دولت تدبیر و امید پیگیری می شود، طرح اشتغال فراگیر است که مبتنی بر تجربیات جهانی است.کارشناسانی که این برنامه را تدوین کرده و در حال پیاده سازی آن با تکیه بر تجارب عملی آن هستند. اشتغال فراگیر گروههای مختلف اجتماعی را در بر می گیرد. زنان،جوانان دانش آموخته، جوانانی که دارای تحصیلات متوسطه هستند، روستاییان و حتی زنان و مردانی که با تکیه بر تجربه می خواهند در خانه یک فعالیت اقتصادی را راه اندازی کنند.

اشتغال فراگیر با تکیه بر ظرفیت های هر استان تدوین شده است که این کار نیازمند یک مطالعه عمیق اجتماعی و اقتصادی بود و کارشناسان حوزه کار به این مهم همت گماردند. حاصل این مطالعات هم اکنون به شکل مجموعه ای برای هر استان طراحی شده است. «طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو)» از سوی این وزارتخانه به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداری‌ های هر استان ابلاغ شد.

چه رسته های شغلی در طرح اشتغال فراگیر روستایی قرار دارد؟

رسته‌های شغلی که در این طرح پیگیری می شود از پوشاک، قطعات خودرو، خشکبار، صنایع دستی، فرآورده های دامی (گوشت، طیور)، صنایع تبدیلی، فرش دستبافت، گردشگری، زنبورداری، گیاهان دارویی، خدمات بسته بندی، تولید محصولات گلخانه ای، شیلات و آبزیان، خدمات سلامت و گردشگری سلامت، سنگ های قیمتی، ریخته گری مواد معدنی، خدمات فنی و مهندسی، مبلمان و مصنوعات چوبی و رشته های دیگر را شامل می شود.

برنامه های طرح اشتغال فراگیر ۵ گانه چیست؟ 

برنامه اول : اشتغال ناشی از رشد و سرمایه‌گذاری‌های تولیدی به‌دست آمده به خصوص در حوزه‌های انرژی و صنایع بزرگ.
برنامه دوم :با توجه به کم‌ اشتغال بودن تولیدات بزرگ صنعتی در برنامه اشتغال فراگیر نیازهای بنگاه‌های کوچک و متوسط و خرد را برطرف می‌کند.
برنامه سوم: اشتغال حمایتی توسط نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد برکت و مستضعفان و نهادهایی که به‌طور هم‌افزا سیاست‌ های اشتغال را دنبال می‌کنند.
برنامه چهارم :طرح اشتغال روستا و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر اجرایی می‌شود.
 برنامه پنجم: سیاست‌ های مداخله بازار کار نظیر حق بیمه کارگر، پرداخت سهم بیمه کارفرمایی کارگر، سرانه کارورزی در کنار هم رو به جلو حرکت می‌کنند.

طرح کارورزی برنامه اشتغال فراگیر چیست؟ 

در طرح کارورزی که از تابستان سال ۹۶ در کشور اجرایی شد، معافیت ۲ ساله کارفرمایان در زمینه پرداخت حق بیمه لحاظ شده است. همچنین کارورزان از بیمه حوادث برخوردارند.در این طرح بخشی از دستمزد توسط دولت و بخش دیگری از سوی کارفرما پرداخت می شود. هدف از اجرای این طرح جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا مقطع دکتری است.

جامعه هدف اجرای این طرح، دانش آموختگان دانشگاهی و واحدهای پذیرنده اعم از بخش خصوصی و تعاونی هستند، که در گام نخست کارفرما را تشویق می کنیم تا نیروی کار فارغ التحصیل دانشگاهی جدید را جذب کند و در مرحله بعد هدف ما آماده سازی نیروی کار برای بازار کار است که این افراد در دوره کارورزی مهارت لازم برای ورود به بازار کار را کسب می کنند. یک سوم حداقل دستمزد به اضافه بیمه حوادث را به دانش آموخته از سوی دولت پرداخت می شود، مابقی دستمزد توسط کارفرما پرداخت خواهد شد.

آیا پیام تایید برای ثبت نام شدگان ارسال می شود؟

بله. متقاضیان پس از ورود و ثبت نام در سامانه و بارگذاری طرح‌های خود به شکل الکترونیکی باید در انتظار پیغام بررسی و تایید نهایی طرح خود باشند که از طریق پست الکترونیک یا ارسال پیامک به تلفن همراه انجام می‌پذیرد. در این مدت کمیته‌های فنی در استان‌ها، ابعاد طرح را به لحاظ کیفی و کمی مورد بررسی قرار داده و بر اساس شاخص‌هایی امتیازدهی کرده و جمع امتیازات را در نظر می‌گیرند تا طرح مورد تایید واقع شود.

پس از ثبت نام چه اتفاقی می افتد؟

پس از ورد اطلاعات شما به سامانه کارا و تایید نهایی، طرح برای تامین اعتبار به بانک معرفی و پیام تایید و پذیرش طرح به متقاضی ارسال می شود. بانکهای عامل پس از بررسی در صورت داشتن توجیه فنی و اقتصادی طرح و اهلیت کارآفرین یا سرمایه‌گذاران، آن را در نوبت دریافت وام اشتغال قرار می‌دهند. وزارت کار اعلام کرده تلاش می‌کند تا فرایند ثبت نام، معرفی و تصویب طرح متقاضیان طولانی نشود و منابع بر اساس اولویت‌های همان منطقه و به تناسب پیشرفت طرح‌ها پرداخت شود.

متقاضیان وام اشتغال روستایی چه شرایطی باید داشته باشند؟

پرداخت وام در سامانه کارا هم به شخص حقوقی و هم به شخص حقیقی صورت می‌گیرد اما اولویت پرداخت تسهیلات با کسانی است که از کار جمعی استقبال کنند و طرح های خود را در قالب تعاونی‌ها یا شرکت‌های سهامی خاص ارائه کنند. همچنین وزارت کار مصمم است تا فعالان جوان‌تر و دانش آموختگان در این طرح مشارکت داشته باشند و چنانچه نیاز به فراگیری آموزش‌های مهارتی بود، آنها را برای دوره‌های آموزشی به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی کند.

سود تسهیلات وام خود اشتغالی روستایی در طرح کارا چقدر است؟

تسهیلات ۱۲ هزار میلیارد تومانی در مناطق روستایی و عشایری مرزی با نرخ سود چهار درصد، در مناطق روستایی و عشایری معمولی شش درصد و در نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر با نرخ سود ۱۰ درصد توزیع خواهد شد.

چه مشاغلی تسهیلات روستایی می‌گیرند؟

 یکی از سوالات مطرح در خصوص مشاغل و کسب و کارهایی است که می‌توانند وارد طرح شده و از تسهیلات اشتغال روستایی بهره مند شوند. معاون وزیر کار درباره اینکه طرح‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند، می‌گوید: پرداخت تسهیلات بر اساس مزیتها و ظرفیتهای هر منطقه روستایی یا عشایری صورت می‌گیرد به این معنا که متقاضیان باید نیازها و مزیتهای منطقه خود را شناسایی کنند و بر اساس آن طرح‌های خود را ارائه دهند.

 برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سامانه کارا با کارشناسان اداره کل تعاون در استان محل سکونت خود مراجعه کنید. گفتنی است، ظرف ۳ روز اول راه اندازی سامانه کارا ، بیش از ۱۰۰ هزار طرح در سامانه ثبت شد. بنابراین برای افزایش شانس دریافت تسهیلات از سامانه کارا همواره راهنمای ثبت نام و همچنین اصول نوشتن طرح های تجاری زود بازده را در نظر داشته باشید.

منبع: ایرنا
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • فریدون سلیمانی تیر ۲۸, ۱۳۹۷

    عرض ادب و احترام .
    سامانه کار یک حسن خوب دارد .همین راه اندازی خود سامانه کلی مردم را سر کار میبرد .مغنی (چاه کن ) داشت چاه میکند و هعی غر میزد این چاه آب ندارد آقای ربیعی گفت :بکن ؟ آب ندارد یعنی برای شما هم نان ندارد .فل واقع با اجرائی شدن سامانه کارا چند حسن خوب قابل درک هست یه عده تا لو رفتن دروغ مشغول بکار میشوند .یه عده هم سرگرم میشن برای ثبت نام و امیدوار …امید هم پسر خوبی هست .چطور بود جناب وزیزالدوله .گیرم این طرح دیر کمی به بهره برداری رسید چون اگر به موقع اجرایی میشد دیگه نیازی به صادرات نفت نداشتیم خوبه یا بازم بگم ….

  • قنبرعلی رمضانی شهریور ۶, ۱۳۹۷

    خواهشاوقتی میگویندشعارمیدهیدبخاطراین است برج۱۱سال گذشته ثبت نام کردم برغم گذشت۷ماه وطرح ملی گوشت ارائه کردم هیچ خبرواطلاع داده نشده،خواهشاطرحم رالااقل بررسی کنیداخه مادامداریم وجاومکان مناسب درروستادارم خبربدهندخراسان رضوی درگزعباس قلعه

  • علی میرگل آذر ۲۸, ۱۳۹۷

    عالی